Nieuwe kat plast niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Thirzab
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2018 19:40

Nieuwe kat plast niet

Bericht door Thirzab »

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum, dus excuses als het wat vaker gevraagd is hoor!

Sinds zaterdag heb ik een nieuwe kater, Bobbie. Bobbie is twee en komt uit het asiel. In het asiel hebben ze nog niet zo lang geleden een aantal onderzoekjes gedaan en geconstateerd dat Bobbie helemaal gezond is.
Bobbie is wel een erg bange, maar toch nieuwsgierige poes. Hij ligt grotendeels van de dag onder mijn bed en komt er af en toe onder vandaan om even op ontdekkingstocht te gaan. Dit gaat meestal nog niet verder dan de hal (gelijkvloerse appartament).
Sinds zaterdag, nadat Bobbie wat heeft laten gaan in zijn reismand in de auto, heeft hij geen behoefte meer gedaan. De kattenbak is droog en nergens in huis stinkt het. Ik gebruik houtkorrels, want deze worden ook gebruikt in het asiel waar hij vandaan komt. De kkattenbak staat aan de andere kant van mijn kamer zonder kap. Ik heb Bobbie al een aantal keer op de bak gezet, maar dan springt hij er gelijk weer uit. Zelf lijkt hij niet op de bak te gaan, zelfs niet even ruiken, terwijl alles wat los en vast zit even geroken moet worden. Ik maak me toch een beetje zorgen. Moet ik gewoon meer geduld hebben? Andere korrels proberen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuwe kat plast niet

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo. Begin eerst en vooral met toch maar een andere kattenbakvulling te gebruiken. Bijna geen enkele kat gaat graag op een bak mat houtkorrels. Het beste is heel fijn strooisel dat zoveel mogelijk op zand lijkt, en liefst niet geparfumeerd. Verder probeer je je kat zoveel mogelijk te negeren als ze zelf geen contact komt zoeken. Je kunt wel in zijn buurt gaan zitten om hem met een hengel met een speeltje aan van onder het bed te lokken. Spelen zonder direct contact is beter dan hem proberen te aaien. En hoe sneller je van kattenbakvulling je verandert, hoe beter. Succes.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Thirzab
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2018 19:40

Re: Nieuwe kat plast niet

Bericht door Thirzab »

Bedankt voor je reactie! In middels is alles goedgekomen. Bobbie komt steeds vaker onder het bed vandaan, en dan is hij de grootste knuffelkont. 'S avonds komt hij graag op zijn kleedje naast mij liggen. Dus dat is allemaal prima. Ook is hij gelukkig op de bak gegaan. Ik heb geprobeerd met kap, en toen ging hij wel. Misschien ga ik toch proberen voor fijner grit, want dat schept makkelijker en is makkelijker schoon te houden!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat plast niet

Bericht door Rik »

Fijn. Bobbie vindt dus een bak met kap fijner dan zonder. Wel zou ik altijd het klepje eruit slopen (mocht dat er nog in zitten). Wel iets over het hoofd en zijkanten maar toch een opening om doorheen te kijken naar de omgeving. De meeste hier slopen dat plastic klepje aan de voorkant er ook als eerste uit.

Mijn voorkeur voor grit is Biokat's Classic. Dit klontert heel erg goed zodat je heel goed uit kunt scheppen en als je er een goede laag in doet dan komt er ook geen plas op de bodem zodat je altijd mooie bolletjes eruit kunt scheppen.

Misschien dat je straks nog een tweede bak aan de andere kant van je appartement neer kunt zetten (als dat nog niet het geval is). Dan heeft hij de keuze om de een of de ander te pakken wanneer hij straks door heel het appartement loopt.

Hij is er pas sinds zaterdag dus logisch dat hij nog voorzichtig is. Hij zal vooral 's-nachts op onderzoek uitgaan. Maar zelfs een bange kat kan zich straks helemaal ontpoppen tot een knuffelbeer naar jou toe. Dat zal niet zo snel naar vreemden gebeuren maar des te meer zal hij zich tot jou richten.

Veel plezier saampjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe kat plast niet

Bericht door Emmajoja »

Ik heb sindskort ook houtkorrels in combi met een PeeWee kattenbak. Mijn kater Loki ging zonder problemen over op deze nieuwe korrel. Het is een soort zeef, het zaagzel van het hout valt naar de onderbak. Echt een top ding en stinkt niet.
Misschien een aanrader kwa schoonmaken. Ik heb er een plastic zak onder, die haal ik eruit als ie vol zit en done. Poepje schep ik eruit en gaat zo de wc in.
Heel handig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat plast niet

Bericht door nellebel »

ha fijn dat het goed is gekomen. hier ook biocat classic. handig om zo alles eruit te scheppen. hier willen ze ook alleen met de kap erop. enigste keer dat ze erop gaan zonder kap als ik de bakken aan het schoonmaken ben. dan sta ik daar met mijn schepje en gaan ze pontificaal zitten schij..... voor mijn neus. zo...ruim dit ook nog effe op.... verder hoef ik de kap er niet af te laten. ze gaan er niet meer op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie