Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
jovanncapost
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2018 09:44

Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door jovanncapost »

Hoi! Ik heb sinds gisteren een poes uit het asiel. Bij binnenkomst hebben we rustig het deurtje open gezet, ze kwam er rustig uit. Ze vond al gauw haar eten en heeft dit naar binnen zitten werken (droge brok, ze was tot een paar jaar terug een vrij dikke kat, dus haar eetlust is er wel). Verder is ze heel kroelerig, ligt graag op de bank na een tijdje. Aan het begin heeft ze onder de bank gezeten en op dit moment zit ze tussen de koelkast en de muur in de keuken. Als ik haar zoek, laat ze me met een miauw weten waar ze is.
Kattenbak staat voor nu in de huiskamer, wordt verplaatst naar de gang (3 meter verderop). Ik heb de kap eraf gehaald. Ik vraag mij af wanneer ze er gebruik van gaat maken, want dit is nog niet het geval geweest. Ik heb meerdere drinkbakjes in huis gezet. Maar ze lijkt niet te drinken. Eten wel. Ze krijgt maximaal 50 gram brokjes over de hele dag en elke keer is dat binnen een paar seconden weg.
Qua lichamelijke dingen mist ze haar rechtervoorpoot. Ik dacht eerst dat dat het probleem zou zijn met de bak, maar ze springt heel makkelijk op de bank en mijn bed.
Ik denk dat ik haar gewoon even zo laat. Ik ga haar straks proberen uit de keuken te halen en dan doe ik de deur dicht. Dan heeft ze alleen de hal en de woonkamer.
Hebben jullie nog tips? Of is het gewoon dat ze moet wennen en daarom niet op de bak gaat?
Nero 👵🏻 16-05-2012
Poppy 👶🏻 15-08-2022
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door Rik »

Die gaat gewoon 's-nachts op de bak. Weet ze waar de bak staat? Misschien anders twee bakken neerzetten. Hoeven geen officiële dure bakken te zijn. Kunnen ook gewoon lage plasticdozen (afwasteil o.i.d.) zijn.

De brokjes eet ze dus snel weg. Ik zou ervoor kiezen om deze in delen aan te bieden. En eigenlijk ben ik niet zo'n voorstander van brokjes maar meer van natvoer. Dan krijgen ze ook gelijk wat vocht binnen. Want dat is heel erg belangrijk.

Verder inderdaad gewoon zoveel mogelijk met rust laten. Laat haar maar naar jou toekomen. Wel fijn dat ze graag eet want dan kun je haar wel met brokjes paaien. Op de bank gaan zitten en wat rammelen. Als ze dan gewoon uit zichzelf naar jou toekomt kun je een brokje (of paar) geven. Ze merkt dan gelijk dat het allemaal niet zo eng is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door KleinDraakje »

Waar geef je haar brokjes? Je kan ze ook in een spoortje richting de bak leggen, dan weet je in ieder geval dat ze weet waar de bak is 😁 Verder gewoon rustig laten verkennen. Hoe groot is de ruimte waar ze nu in zit? Is ze al een paar keer langs de bak gelopen? Wat voor vulling gebruik je en wat was ze gewend in het asiel?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door Mleen »

Wellicht haar even één of twee keer op de bak zetten, zodat ze weet waar die is? Hebben we met onze kittens ook gedaan, gewoon even de weg wijzen zeg maar en daarna vonden ze hem steeds zelf! 😊

Wat het drinken betreft: in natvoer zit veel vocht, dus als je dat aanbiedt naast de brokjes krijg ze zowieso al wat meer vocht binnen. Hier is trouwens de waterfontein (ik heb de Cat Mate) echt een uitkomst, de poezen komen af op het stromende water en drinken daarom veel meer dan uit een bakje met stilstaand water. En zodra ze meer gaat drinken zal ze die kattenbak ook wel vaker nodig hebben. 😉
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
jovanncapost
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2018 09:44

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door jovanncapost »

Bedankt voor de reacties!
Ze is al een paar keer langs de bak gehupst, even snuffelen en dan gaat ze weer verder.

De brokjes geef ik inderdaad in delen aan haar. 's Ochtends een beetje, 's middags een beetje en 's avonds een beetje. De brokjes kreeg ze ook altijd in het asiel. Ik heb ook natvoer in huis, dus daar krijgt ze vanavond wat van in plaats van droog.

Ze heeft net de huiskamer weer verkend. Deze is zo'n 20 vierkante meter als ik het goed heb. De hal is 6.
Haar bakje eten staat in principe in de keuken, maar aangezien er nu niks in zit, is die deur dicht. Water staat in de hal en in de huiskamer. De vulling is van Gwoon (huismerk Coop) en heet Kattenbakvulling klontvorming Ultra Hygiëne. Zitten blauwe dingetjes in. In het asiel had ze, als ik het goed heb gezien, hele simpele kattenbakvulling.

Ze houdt niet van oppakken, in het asiel ook al niet. Maar als ze onder de bank vandaan komt, zal ik haar eens proberen op de bak te zetten.

Verder is ze echt een schatje en houdt veel van knuffelen.
Nero 👵🏻 16-05-2012
Poppy 👶🏻 15-08-2022
jovanncapost
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2018 09:44

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door jovanncapost »

Update.
Ik was een tijdje weg en ze heeft de bak gebruikt! Nu zit ze aan haar natvoer. Ze zat wel weer onder de bank. Ooit komt ze er wel vandaan. 😂
Nero 👵🏻 16-05-2012
Poppy 👶🏻 15-08-2022
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door pinguin »

Geef de kat de tijd dat komt wel goed.

Vind trouwens 50gr brokjes wel erg weinig. Wat voor soort brok krijgt ze dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door kittentjes »

pinguin schreef:Geef de kat de tijd dat komt wel goed.

Vind trouwens 50gr brokjes wel erg weinig. Wat voor soort brok krijgt ze dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ze krijgen hier ook max 50 gram maar wel nog een keer natvoer extra. Volgens de verpakking moet dat ook genoeg zijn zeker als ze wat overgewicht hebben of daartoe neigen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Even heel iets anders.....fantastisch van je dat je deze kat een warm thuis geeft!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatser uit asiel. Wanneer gaat ze op de kattenbak?

Bericht door Dinky »

pinguin schreef: 01 sep 2018 06:33 Geef de kat de tijd dat komt wel goed.

Vind trouwens 50gr brokjes wel erg weinig. Wat voor soort brok krijgt ze dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dinky krijgt hier volgens de richtlijnen voer. Dat is 1 zakje natvoer + 25 gram brokjes. Met alleen brokjes zou dat dus ook 50 gram zijn ;-)
jovanncapost schreef: 01 sep 2018 01:00 Update.
Ik was een tijdje weg en ze heeft de bak gebruikt! Nu zit ze aan haar natvoer. Ze zat wel weer onder de bank. Ooit komt ze er wel vandaan. 😂
Fijn dat ze de bak in ieder geval weet te vinden :-) Ze is er pas 2 dagen dus ze zal vast nog wel verder ontdooien ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie