Blaasontsteking of territorium gedrag?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door Kimm »

Hallo allemaal!! Is al weer een hele tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest. Toch had ik een vraagje waar jullie me hopelijk mee willen helpen.

Ik ben op Facebook met een meisje in contact gekomen die wat vragen heeft over haar katten. Het lukt haar zelf niet nu om een account aan te maken dus ze vroeg of ik haar berichtje even wilde plaatsen.


19 juli heb ik een kitten opgehaald uit het asiel. Een vrolijk mannetje dat gered was uit Frankrijk. Al vrij snel plaste hij een keer op een soort koel dekentje. 2 dagen later plaste hij weer op de vloer. Zo was er een patroon ontstaan dat hij zowel op als naast de kattenbak plaste. Urine getest en bleek lichte sporen van een infectie te zijn. Hij werd behandeld met metacam en blaasontspanner. Echter houdt het plassen buiten de bak niet op. Hij plast overal en het wordt steeds erger.

In huis is er nog een vrouwtjes kat. Zij is 1 jaar oud en na de nodige problemen is zij inmiddels lichamelijk helemaal in orde en ook vrij gelukkig voor zover ik t kan zien. In het begin was het blazen maar al vrij snel accepteerde ze elkaar en na een aantal dagen gingen ze spelen, stoeien en elkaar wassen. (Ik heb ze eerst 3 dagen apart gehouden).
Het lijkt alsof die 2 het goed kunnen vinden. Hij is vrolijk, speelt, drinkt en eet goed. Is aanhankelijk en wilt veel knuffelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door nellebel »

als hij een infectie had heeft hij daar niets voor gehad. blaasontspanner zorgt dat het plassen makkelijker gaat en metacam is tegen de pijn. heb het zelf ook gehad met mijn eerste kat. die kreeg hetzelfde. problemen bleven. de blaasontsteking is niet behandeld. opmerking bij mijn toenmalige DA, hopen dat de blaasontsteking vanzelf over gaat ????? ben niet voor niets weg daar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een volledig bloed- en urine-onderzoek laten doen.

En daarna kijken of er wat te verbeteren valt aan b.v. een extra kattenbak - eventueel een grote hoge b.v. een speciebak.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jildoul
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2018 22:08

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door jildoul »

Hoihoi!

Bovenstaand bericht is voor mij geplaatst en ik kan nu eindelijk op dit forum.

Ik heb net met de DA gesproken en we gaan een nieuw urine onderzoek doen. Het vermoeden is dat hij wss al wat ouder is (weesje uit Frankrijk dus geboortedatum is een gok)
Daarbij willen we eerst zeker weten dat de blaasontsteking weg is.

Ik heb nu de kap van de kattenbak gehaald zodat het een open bak is.
Ben een beetje de wanhoop nabij omdat hij echt overal plast (ook op de kattenbak).
Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door nellebel »

waar maak je de plasvlekken mee schoon? sommige schoonmaak middelen zijn juist voor katten heel aantrekkelijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jildoul
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2018 22:08

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door jildoul »

nellebel schreef:waar maak je de plasvlekken mee schoon? sommige schoonmaak middelen zijn juist voor katten heel aantrekkelijk.
Met detol! Maar ga van die biotex halen. Hoorde dat dat goed werkte. Maar hij plast nooit op de zelfde plek 2x


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door nellebel »

Nee dan zal het daar niet aan liggen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door castratenkoor »

Misschien toch extra bak(ken) neerzetten - groot en hoog b.v. speciebak. Mijn katten gebruiken de enige officiële kattenbak hier in huis zelden. Terwijl de speciebakken elke dag vol liggen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking of territorium gedrag?

Bericht door Dinky »

Weet niet hoeveel bakken je hebt staan maar de standaardregel is aantal katten + 1. Bij 2 katten zijn dat dus 3 bakken.

Verder inderdaad na laten kijken hoe het nu is met de urine en de ontsteking. Is de urine ook op kweek gezet?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie