Een breed scala aan ongewenst gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Rhane
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018 14:00

Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door Rhane »

Hallo allemaal,

Mijn kat (10 jaar)doet sinds een aantal maanden heel 'vervelend'. Hoewel ik erg aan hem ben gehecht, merk ik dat er een hoop irritatie ontstaat in huis. Een aantal dingen die hij doet:

- eindeloos graven in de kattenbakken (we hebben er 3) totdat er overal steentjes en uitwerpselen liggen. Zijn behoefte doet hij graag als wij erbij zijn;
- heel veel miauwen;
- likken aan alles wat hij tegenkomt: het vloerkleed, kleding, snoeren, tafelpoot, onze handen en voeten, etc.;
- op tafel springen (doet hij alleen wanneer wij in de buurt zijn) of op het aanrecht, om er vervolgens met een gigantische klap af te springen. Dit doet hij dan meerdere keren achterelkaar;
- aan meubels krabben, vlak voor onze neus;
- constant achter ons aanlopen.

Toen hij dit gedrag begon te vertonen, hebben we hem meteen medisch door laten lichten. Zo heeft hij een bloedtest en echo (vanwege eerdere blaasgruiskwaal) gehad en een reguliere check up. Meneer is kerngezond.

De dierenarts noemt het 'aandacht vragen' en heeft ons aangeraden meer met hem te spelen. Hij toont echter geen enkele interesse. Ik weet niet hoeveel uren ik op de grond heb gezeten met een arsenaal aan speelgoed, meneer doet er niks mee. Ook de enorme krabpaal laat hij links liggen. Wij werken beide thuis, dus aandacht heeft hij in principe genoeg.

We hebben een andere kat waar hij redelijk mee op kan schieten. We wonen ruim, dus ze hebben genoeg plekjes om zich terug te trekken. Ook hebben we voldoende kattenbakken in huis. De andere kat is niet overdreven dominant naar hem.

Wie heeft er een idee wat er mis zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door nellebel »

Geen idee, maar eerste reactie is pas op. Mijn da riep namelijk ook dat mijn eerste verwend was en aandacht trok. Uiteindelijk bleek ze ernstig ziek. Hij keek niet verder dan zijn neus lang was. Oogkleppen op maar ondertussen liep ik met schuldgevoel. Boos geweest op mijn kat terwijl het arme ding ziek was. Nu denk ik, een kat doet dit niet voor niks.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rhane
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018 14:00

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door Rhane »

Hoi Nellebel,

Bedankt voor je reactie. Wat vervelend zeg dat jouw dierenarts niet verder keek! Wat had ze uiteindelijk?

Ik denk ook steeds dat er medisch wat aan de hand is, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat we iets missen aangezien hij jaarlijks op uitgebreide controle gaat en in de laatste maanden ook nog extra is geweest. Is er iets dat we niet kunnen vaststellen met een bloedtest en echo?
Gebruikersavatar
RaptorRex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2018 10:00
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door RaptorRex »

Het doet deels wel denken aan wat ik recent met 1 van mijn eigen katten had, maar groot deel van het gedrag is ook anders. Is er pas iets in huis veranderd? Ander grit (zou graven kunnen verklaren als hij daar niet happy mee is), ander voer, inrichting? Likken van de muur heb ik hier ook wel eens gezien en zou in extreme gevallen wat ik gelezen heb op bloedarmoede kunnen wijzen maar het lijkt mij dat de dierenarts dat wel gezien had.

Je zou in dit topic eens kunnen kijken bij de hulp die ik van anderen kreeg, misschien geeft het aanwijzingen? viewtopic.php?f=27&t=32324
Kattenpersoneel: Patrick (soms ook vrijwilliger in asiel)
Baas in huis: Rex ca 1-8-'17
Knuffelaar: Raptor ca 1-8-'17 >> geen broertjes
Rhane
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018 14:00

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door Rhane »

Bedankt voor de info, Rex! Heb het even helemaal doorgelezen, wat een gedoe zeg! Hoe gaat het inmiddels?

We hebben over het algemeen altijd hetzelfde grit. Voorheen hebben we weleens gewisseld maar daar leek hij totaal geen problemen mee te hebben, nu hebben we al tijden dezelfde.

Het graven lijkt hij vooral te doen als wij er zijn (aandacht?). Vooral 's ochtends als we van hem uit bed moeten komen, graaft hij er flink op los. Het lijkt dan alsof hij expres grote hoeveelheden uit de bak schept, maar dat zou natuurlijk ook aan mijn ochtendhumeur kunnen liggen ;)

Verder is er in huis niets veranderd.

Ik zag dat jouw DA niet meteen checkte op t4, die van ons heeft dat (op verzoek) wel meteen gedaan. Kwam ook niks geks uit. Afgelopen check hebben we ook de urine opgevangen (voor het geval dat de echo niets zou uitwijzen) en ook dat was prima.

De muur is zo'n beetje het enige waar hij niet aan likt. Ook hierbij lijkt het er vooral op dat hij het doet wanneer we in de buurt zijn, al is dat natuurlijk een beetje lastig te checken. In jouw topic schreef je dat je jouw kat wellicht hebt bevestigd bij het drinken van water. Wellicht dat we daar maar eens aan moeten gaan denken. Hij krijgt natuurlijk wel respons wanneer hij dit soort dingen doet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door castratenkoor »

Aan dingen dwangmatig likken kan duiden op afreageren van spanning. Een van mijn katten likt overdreven aan de aanrechtkastjes op het moment dat ik voer voor ze klaar sta te maken.

Overdreven in kattenbakken blijven spitten dan zou ik denken aan moeite met poepen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Rhane
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018 14:00

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door Rhane »

Goed om te weten. Ik ben benieuwd waar de spanning vandaan komt.

Ik dacht eerst ook aan moeite met poepen, de echo wees uit dat er geen sprake was van harde keutels. Hij lijkt zijn behoefte in principe prima te kunnen doen. Ik word vaak getrakteerd op een sessie wanneer ik naar de keuken ga, haha! Toch maar even in de gaten houden.
Gebruikersavatar
RaptorRex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2018 10:00
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door RaptorRex »

Rex gaat redelijk oke, valt af en toe nog beetje terug, maar over het algemeen flink vooruitgegaan. Maar grit wisselen was bijvoorbeeld bij hem wel een probleem heb ik ontdekt. Maanden niks gemerkt, door de problemen laten kiezen, terug gewisseld en hij is volgens mij tevredener. Ook wel eens 's nachts dat idiote graven wat je noemde gehoord maar ik heb er geen aandacht aan gegeven en het heeft ook nooit doorgezet.

Voer heb ik ze ook lang op de overgang naar volwassen voer voorbereid, geprobeerd smaakvoorkeuren te snappen maar het kon dus toch beter. Gewoon heel gevoelig katje dat de dingen simpel en overzichtelijk wil houden denk ik, mogelijk door te vroeg bij moeder weg maar daar zal ik nooit achter komen.

Je noemt verder ochtendhumeur en irritatie in huis: laat je dit aan je kat merken? Ik heb met Rex de fout gemaakt dat ik het kan laten escaleren door mijn eigen onmacht te tonen. Ik raakte in het begin gefrustreerd als ik niet wist hoe ik negatief gedrag weg kon krijgen. Met als gevolg nog meer gemauw en gedoe wat mij verder ging irriteren. De andere kat ging er vervolgens in mee en het was stress in huis. Nu ik mezelf beter kan beheersen door gewoon rustig tegen hem te praten en alles op rustige toon te doen scheelt dat wel enorm.
Kattenpersoneel: Patrick (soms ook vrijwilliger in asiel)
Baas in huis: Rex ca 1-8-'17
Knuffelaar: Raptor ca 1-8-'17 >> geen broertjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door nellebel »

nellie had andere klachten, daarom heb ik haar uiteindelijk ziekte ook niet vermeld, wil je niet onnodig bang maken. wilde vooral het punt maken dat katten niet zomaar "vervelend" worden vanuit het niets. nellie bleek een tumor te hebben tussen maag en begin darmen.de DA prikte iedere keer bloed, achteraf bleek dat hij gefixeerd was op nierklachten en nooit prikte op andere zaken. ik dacht dat hij goed bezig was. onderzocht haar steeds, prikte bloed enz. maar achteraf bleek het dus met oogkleppen op onderzoeken. zij ging ook dwangmatig likken (deed ze bij stress altijd al wat over haar hele lijf, nu over haar buik), ze braakte ook veel, volgens de DA vragen om aandacht. plassen op ongewenste plekken, krabben op ongewenste plekken, allemaal aandacht vragen volgens de DA, ik verwende haar veel te veel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rhane
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018 14:00

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door Rhane »

@Rex: Fijn om te horen dat het al wat beter gaat!

Ik probeer mijn ochtendhumeur wel te verbergen maar ik denk dat hij er wel wat van meekrijgt. Bijvoorbeeld wanneer hij 's ochtends herrie gaat maken, gaat hij de slaapkamer uit. We doen dat in principe op een rustige manier, maar hij merkt wel dat we niet blij zijn. Het blijft dan een half uur stil, totdat hij het weer in zijn bol krijgt en probeert de kamer binnen te dringen. We hebben twee deuren naar de slaapkamer, beide van glas, dus dat helpt ook niet echt.

Ik zal toch nog eens gaan kijken naar ander grit. Vind het wel opvallend dat het bij jou nu beter gaat, dus ik ben benieuwd of het bij ons ook verbetering gaat opleveren.

@Nellebel: Jeetje, wat vervelend dat je daar op die manier achter moest komen! Ik vind het persoonlijk altijd een beetje vreemd als een dierenarts zegt dat je je kat teveel verwent. Op het moment dat een kat braakt en op verkeerde plekken plast, ligt het volgens mij vaak aan een medische reden (tenzij de stress echt aantoonbaar aanwezig is).
Gebruikersavatar
RaptorRex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2018 10:00
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Een breed scala aan ongewenst gedrag

Bericht door RaptorRex »

Probeer het eerst met 1 van de bakken of een extra bak, als hij die opvallend meer gaat gebruiken of een andere juist niet (zoals ik hier zag) weet je dat iets gevonden hebt. Maar geen 2 katten zijn hetzelfde, het is gewoon moeilijk te voorspellen.
Kattenpersoneel: Patrick (soms ook vrijwilliger in asiel)
Baas in huis: Rex ca 1-8-'17
Knuffelaar: Raptor ca 1-8-'17 >> geen broertjes
Plaats reactie