Gedrag met deze warmte

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Gedrag met deze warmte

Bericht door Eleonore »

Hoe doen jullie katten het met deze warmte? Zie je gedragsveranderingen?

Ik ben er wel benieuwd naar, want mijn kat begint ineens heel veel te verharen en weigerde vanochtend haar brokjes te eten.
Kip uit blik met wat water erover heen, ging er overigens wel goed in. Ik zie haar ook meer drinken. Met de warmte in mijn achterhoofd kan ik me voorstellen dat die droge brokjes nu misschien niet zo goed aansluiten bij de behoefte. Maar omdat ze onlangs ziek is geweest, schrik ik er ook direct van en maak ik me zorgen.

Dus daarom de vraag hoe is het bij jullie met deze warmte?
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door KleinDraakje »

Hier gaat het redelijk. Ze slapen wel meer dan normaal en eten daardoor overdag minder. Maar ze lijken dat ‘s avonds en in de nacht wel te compenseren (hier staan onbeperkte brokjes) en verder drinken ze regelmatig. Maar waarschijnlijk juist omdat het water in de waterfontein lekker koel is en overdag wat verkoeling biedt. Overdag krijgen we ze bijna niet aangemoedigd om te spelen maar zodra het schemerig wordt staan ze weer te springen. Ze komen hier qua gewicht nog wel hetzelfde aan als voor de warmte.

Zorg voor koele plekken in het huis. Misschien een natte handdoek? Katten raken alleen warmte kwijt via de kussentjes onder de voetjes. Marble vindt het lekker om met haar pootjes en buikje af en toe op een natte handdoek te gaan liggen. Zorg voor extra bakjes water want ook katten moeten meer/blijven drinken tijdens de warmte. Ik heb zelf ook minder trek overdag door de hitte dus kan mij voorstellen dat de katten dat ook hebben :)

Als je twijfelt kan je altijd je dierenarts bellen!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door Eleonore »

Ik heb net ook maar een natte handdoek neergelegd, even kijken of ze daar iets mee gaat doen.
Zat nog te denken aan zo'n koelmatje die je bij de Action soms kunt kopen, was wel benieuwd of dat nog fijn zou zijn voor haar.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door KiwiNL »

Ik heb zo'n koelmat, maar tot nu toe doen ze er niet veel meer mee dan eraan snuffelen.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door pinguin »

Hier doen ze ook niks met de koelmat.

Overdag slapen ze vooral en eten ze eigenlijk bijna nket s'nachts eten ze wel goed. Ze krijgen nu ook extra natvoer met extra water er door heen.

Ik laat ze vooral gaan ze kunnen overal slapen Simba kiest voor de vloer en Snabbel voor mijn slaapkamer kast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door Siris »

KiwiNL schreef: 24 jul 2018 12:28 Ik heb zo'n koelmat, maar tot nu toe doen ze er niet veel meer mee dan eraan snuffelen.
Nee die van mij ook niet, merk aan Riley (die is zwart) dat die nu i.p.v. bovenin kattenmeubel ligt, nu onderin
in het huisje, eigenlijk nooit gebruikt wordt.

Verder volgens mij niet, ik heb natuurlijk geen idee wat zij doen als ik op t werk zit. Denk slapen.

Als ik thuis kom, zit Marley standaard voor het raam en bij de deur zitten ze alle 3.

Ik merk wel dat zij wat minder natvoer eten, maar dat kan ook omdat zij liever wat anders hebben, verwende
mormels. Drinken doen zij wel goed.

Ik zelf heb ook minder eetlust met dit weer..
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door MayaEnKoen »

Ik heb het geluk dat het redelijk koel is bij mij in huis. Hoewel het ook hier voelbaar oploopt natuurlijk.
Mijn kleintjes slapen wel wat meer overdag, maar spelen toch ook nog best flink. Om een natte handdoek lopen ze hier met een grote boog heen 😄
Eten doen ze ook nog heel redelijk, natvoer als altijd, brokjes misschien iets minder. Ik geef ze iets vaker gekoelde kattemelk als tussendoortje, maar alleen Maya lust dit.
Water drinken doen ze ook iets meer.
Maar al met al geen hele grote veranderingen dus.
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door Siris »

Helaas is het bij mij binnen 28 graden, alleen de badkamer is koel, maar daar mogen ze niet.
(Marley springt op de kastjes, die omvallen op mijn leidingen, al 2x lekkage gehad)

Onder het bed is het koel, gelukkig kunnen katten hoge temperaturen hebben
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door Rik »

Hier zaten ze te miepen om naar buiten te mogen. Maar dat doe ik vandaag maar even niet want hoewel het binnen 28 graden is, buiten is het nog warmer. Ze liggen hier ook veel. Yuna op de warmste kamer. Pfffff.

Eleonore, als ze Kip uit blik met wat water lekker vind en goed eet zou ik dat gewoon geven. Krijgt ze extra goed vocht binnen. Sowieso ben ik niet zo van de brokjes (omdat er weinig vocht en veel onnatuurlijke vulmiddelen inzitten) dus met dit weer is natvoer prima.

Wat betreft de warmte en extra vocht... 2 jaar geleden had ik ze nog een brok ijs gegeven. Ben ik dit jaar helemaal vergeten. Plus dat mijn diepvries nu redelijk vol zit.

Afbeelding

Afbeelding

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door Eleonore »

Ha super leuk die ijsbal!

Die van mij is nu te lui om naar de bak water te gaan kijken. Heb er wel allemaal kleine ijsballetjes in gedaan.

Ja van dat natvoer, dat geef ik dan nu maar 2x per dag. Ik gaf al natvoer tegen het advies van de dierenarts in, om dezelfde reden die jij geeft. Mijn kat lijkt er wat overgevoelig op te reageren namelijk, maar op andere soorten was die reactie veel erger vandaar dat ik het bij kip heb gelaten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedrag met deze warmte

Bericht door Dinky »

Hier ligt madam nog uitgespreider dan normaal :roll:
Verder wordt er minder gegeten maar zolang de 100 gram natvoer gewoon op komt op een dag maak ik mij niet zo druk (er mag hier best wat gewicht af dus ze krijgt daarnaast ook afgewogen brokjes). Nu het buiten wat afkoelt komt ze lekker bij mij buiten zitten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie