Kitten leren kijken met de neus

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Kitten leren kijken met de neus

Bericht door jowi »

Van mijn 2 kittens van nu bijna 17 weken, is Boris een flinke kerel inmiddels, en Alexei, altijd al wat kleiner, al komt ie wel een beetje bij. Hoe meer ik ze leer kennen hoe meer ik Alexei een beetje als zorgenkindje begin te zien... Hij loopt echt achter in vergelijking met zijn broer, niet alleen fysiek maar ook mentaal heb ik het idee. Soms denk ik wel eens dat ie een beetje 'simpel' is om het oneerbiedig te zeggen. Hij is nog steeds gereserveerd en bij vlagen bangig voor contact, heeft duidelijk moeite met op dingen springen en er weer af springen, al gaat het langzaam beter, en is nog steeds bangig voor handen en vingers.

Hij is wel heel erg geinteresseerd in zijn omgeving, staat altijd vooraan als er wat te ontdekken valt, maar rent dan ook als eerste weg als het eng wordt, en stoot dan uiteraard in paniek ergens zijn kop of pootjes tegenaan... onhandig. Ik merkte al eerder dat als ik hem voorzichtig een snoepje aanbood, hij deze pas na een paar pogingen uit mijn vingers hapt, en daarna in je vingers bijt omdat ie denkt dat je vingers te eten zijn... net merkte ik dat ook weer, hij is erg geinteresseerd in wat er op mijn bord lag (hamburger) dat ruikt ie dan blijkbaar wel, en ik probeerde hem een klein stukje te voeren, ik realiseerde me nu dat hij eigenlijk niet met zijn neus 'kijkt' zoals andere katten, maar met zijn mond. Stukje ruikend vlees op de vlakke hand, maar hij probeert in mijn vingers te bijten... pas na een paar keer vind ie het vleesje met zijn bekkie en dan eet ie het op. Poging 2, hetzelfde. Of er valt iets te eten op de grond en dan kan hij het niet vinden.

Nu zou het me niet verbazen als Alexei gewoon niet goed 'kijkt' met zijn neus. Dus zijn neus niet goed gebruikt, en daardoor misschien ook wel bang is voor handen en vingers, en ook misschien qua eten en dus fysiek wat achterloopt... is dat vergezocht?

Hoe leer ik een kitten beter met zijn neus om te gaan?
Hoe leer ik een kitten om te 'kijken' met zijn neus?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door Rik »

Ik vraag me af, bij het lezen van dat verhaal, of hij niet gewoon (bijna) blind is?

Een kat gebruikt zijn neus wel maar ook de ogen om uiteindelijk de dingen te pakken.

Zeker zijn gereserveerdheid, lastig springen en wat angstig zijn voor handen en vingers doen mij daaraan denken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door jowi »

Nee, dat geloof ik niet, hij weet feilloos met spelen de prooi te pakken en achterna te zitten, springt hoog en gericht naar zo'n flying frenzy verending, ik heb niet het idee dat er iets mis is met zijn gezichtsvermogen. Maar ik snap je vraag.
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door MayaEnKoen »

Maakt de prooi, en ook het flying frenzy ding, niet ook geluid als hij er op jaagt? (Schuifgeluid over de vloer, geritsel, etc). Dat hij dus op gehoor die speeltjes weet te lokaliseren?
Niet om je ongerust te maken natuurlijk, maar ik moest ook aan z'n gezichtsvermogen denken bij je verhaal.
Misschien goed om dat nog eens gericht te onderzoeken/testen?
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door jowi »

Als je zijn aandacht trekt en een knipoog geeft, dan geeft ie ook een knipoogje terug, al zit ie meer dan een meter verder. Nee, dat zit wel goed volgens mij. Hoop ik :)

Misschien zoek ik er meer achter dan er is hoor, je weet hoe dat gaat, als je wat bezorgd bent. Het kan ook gewoon zijn karakter en fysiek zijn. Hij is wat kleiner en tengerder maar zijn kopje is ook gewoon slanker en smaller. Hier lopen buiten in de tuinen ook 2 broertjes van 2 of 3 jaar oud, ook altijd met z’n tweetjes, en de ene kan heel goed bomen klimmen, maar de andere niet, die raakt ook altijd in de problemen. Maar ze zijn wel alebei even groot.

Ik zal me wel zorgen om niks maken... maar als iemand truukjes of oefeningen weet om de kat meer met zijn neus te laten doen? Voedselpuzzels ofzo? Zou dat iets zijn?

En hoe test je het gezichtsvermogen uberhaupt?
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door MayaEnKoen »

Ah, ja, dat knipogen lijkt me ook een goed teken (gelukkig!).

Als je toch iets meer wil proberen heb je hier misschien iets aan:
https://nl.spazziodecor.com/how-to-test ... ision-3839
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door Rik »

Het verhaal klonk in ieder geval precies zoals ik het ook bij Bowy heb ervaren. En katten kunnen het reuzegoed verbergen want ik kreeg het pas door nadat ze haar tia kreeg. Ze zag alleen nog schaduwen.

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, is dat Alexei toch minder kan ruiken. Geen idee hoe je dat zou kunnen testen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door jowi »

Nee precies... kan ook zijn dat ie gewoon wat langer nodig heeft om dingen te leren... qua gewicht loopt ie een week of 3 achter op zijn broer. En die zag ik 3 weken geleden ook nog niet zo makkelijk overal op en afspringen...

Net liep ie over de houten vloer in het speelkwartiertje en zag een noest in de vloer, sprong een meter omhoog en probeerde hem steeds te vangen, jeweetwel, stoer zijwaarts er naartoe en dan springen... zo’n noest maakt echt geen geluid, dus die moet ie gezien hebben.

Ik blijf er wel een beetje op letten...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door Rik »

Ja, maar dat zijn nou nét de dingen die je bij slecht zicht zou verwachten. Dan ziet ie die knoest eerst niet en dan in één keer wel. En daar schrikt ie dan van ("O, dat zag ik net niet."). Dan gaan de haren en staart omhoog en valt de knoest aan. Tot het moment dat ie realiseert dat het toch een knoest is.

Of hij ziet maar met één oog (niet in 3d). Een kat zou toch niet een knoest moeten proberen te vangen :) (In 2d lijkt het misschien een beestje.)

Maar misschien is het inderdaad nog een kitten iets. Maar het klinkt zo vreselijk bekend als een gezicht-ding.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door jowi »

mmmm.... nou ja alles is op dit moment speelgoed, voor beiden. Overal wordt in gebeten, op gesprongen... Boris viel vorige week op dezelfde manier het doucheputje aan... Ik zal er komende tijd even heel kritisch naar kijken. Als ik het niet vertrouw dan maar even naar de da.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten leren kijken met de neus

Bericht door Rik »

Ik zou me er inderdaad nog niet direct grote zorgen om maken. Het kan ook gewoon niets zijn. Je gaat er nu vanzelf op letten. (En in de tussentijd kun je kleine testjes verzinnen voor neus en oog)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie