Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door KiwiNL »

Ik zie dat je Applaws onder de premium voeding schaart. Het is goed voer, met een hoog percentage aan vlees, dat staat buiten kijf, ik geef mijn katten zelf ook brokjes en natvoer van Applaws. Maar houd er wel rekening mee dat het natvoer geen volwaardig voer is. Er zijn geen vitaminen en mineralen aan toegevoegd, die moet je kat dus uit de brokjes halen.

Ik wil zelf binnenkort overstappen op Wild Freedom. Die noem je niet, maar dat is ook goed (en volwaardig) natvoer.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Yo16Ka16No11 schreef: 05 jul 2018 17:41 Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je kat goed gezond is. Bij twijfel naar de da voor volledige check-up.

Als er geen gezondheidsproblemen zijn heb je een kat met een grotere energie behoefte. Net zo goed dat dit bij mensen verschilt, verschilt dit ook bij katten. De ene is ook actiever dan de andere.

Je zou het eens een tijdje kunnen uitproberen: altijd brokjes en twee x daags een kleine portie natvoer. Mijn katten zijn er 17 en 18 mee geworden en 1 is er nu 13. Geen van allen ooit te dik geweest en waarschijnlijk omdat er geen vreet obsessie hoeft te zijn omdat er altijd voer staat. Het zou me niets verbazen als het op een zeker moment stabiliseert....natuurlijk gedrag is namelijk dat een kat zichzelf niet overeet. Focus op mensenvoer: had ik er ook 1 van...gek op geur van pizza en nasi e.d., terwijl mijn andere twee er niks mee hebben. Geen kat is hetzelfde....
Ze is voor zover ik weet gezond :) Tenzij er dus iets mankeert aan haar schildklier oid, maar dat zou ik uit moeten zoeken als blijkt dat meer natvoer en een betere kwaliteit droogvoer haar niet aan laten komen.

Haha en ja, die focus op mensenvoedsel... ik negeer het maar gewoon, maar het is soms wel irritant hoor. Er zit altijd een paar ogen mijn voedsel te oglen en als ik niet uitkijk gaat ze er zelf mee aan de haal :enaughty:
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Rik schreef: 05 jul 2018 17:55 Ik heb even gekeken bij zooplus naar Purina ONE Adult Kip & Volkoren Granen Kattenvoer.
De aanbevolen hoeveelheid is 2-4kg 30-65 gram. Dus daar zit je al ruim boven voor een poes van 2,5kg. Dan zegt mijn gevoel in ieder geval wel "hou even een medisch onderzoek in het achterhoofd" want op min. 75gr tot 90/100gr zou ze wel aan moeten komen.

Maar die "Volkoren Granen" in de titel van dat voer geeft mij al vreselijk de kriebels :roll: . Natuurlijk zijn er duizenden katten groot op geworden zonder problemen maar ik zou toch liever kiezen voor een meer premium voer met beter ingrediënten. Die bevatten dan ook meer kCal per gram en minder vulstoffen waar een kat niets aan heeft.

Nu zou je er voor kunnen kiezen om toch de Purina One te gebruiken om die onbeperkt te laten staan maar bijvoorbeeld elke dag ook wat natvoer te geven (of zoals Daniëlle al aangeeft wat hart of kip). Je zou kunnen proberen heel vaak hele kleine beetjes te geven. Misschien gaat dat de voedselobsessie ook wat tegen. Daar zou ze dan toch wel wat van aan moeten komen. Komt ze daar niet van aan dan zou ik haar toch even medisch laten checken.

Als je op den duur toch brokjes wilt blijven geven (voor overdag bijvoorbeeld) zou ik ook adviseren om naar een beter merk te kijken. Je wilt een hoger vleesgehalte en minder koolhydraten en andere vulstoffen (zoals granen/mais en/of aardappel zetmelen e.d.).

Hoge kwaliteit brokken zijn bijvoorbeeld dit:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Een aantal van deze merken zullen misschien buiten het budget kunnen vallen maar bijvoorbeeld Porta 21 is niet zo heel veel duurder dan Purina One. (overigens niet alle linkjes werken meer)

Voor natvoer zou je natuurlijk ook het liefste wat betere kwaliteit willen. Normaal maakt het niet zoveel uit omdat het natvoer hoofdzakelijk is om lekker veel vocht aan een kat te geven (zeker als een kat weinig drinkt). Maar omdat het bij jou ook belangrijk is dat ze wat aankomt is een premium natvoer dus ook van belang. Van alleen water met wat vlees (4% in de supermarkt-merken) komt ze natuurlijk niet aan.

Premium natvoer:
Almo Nature
Cosma
Animonda carny
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

(Bovenstaand is een oud lijstje en misschien niet meer compleet maar een indicatie van wat merken.)
Ik geef haar altijd de versie voor gesteriliseerde katten, maar er zal waarschijnlijk niet zoveel verschil qua ingredienten inzitten.

Echt SUPERbedankt voor al deze voeropties. Ik wist allang dat er beter voer te krijgen is dan Purina One en dat ik voer moet hebben waar geen graan aan toegevoegd is... Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, dus echt fijn dat je me dit lijstje nu geeft! Ik ga er naar kijken! :)
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

KiwiNL schreef: 05 jul 2018 18:07 Ik zie dat je Applaws onder de premium voeding schaart. Het is goed voer, met een hoog percentage aan vlees, dat staat buiten kijf, ik geef mijn katten zelf ook brokjes en natvoer van Applaws. Maar houd er wel rekening mee dat het natvoer geen volwaardig voer is. Er zijn geen vitaminen en mineralen aan toegevoegd, die moet je kat dus uit de brokjes halen.

Ik wil zelf binnenkort overstappen op Wild Freedom. Die noem je niet, maar dat is ook goed (en volwaardig) natvoer.
Deze voeg ik ook even toe aan de lijst :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Rik »

KiwiNL schreef:Ik zie dat je Applaws onder de premium voeding schaart. Het is goed voer, met een hoog percentage aan vlees, dat staat buiten kijf, ik geef mijn katten zelf ook brokjes en natvoer van Applaws. Maar houd er wel rekening mee dat het natvoer geen volwaardig voer is. Er zijn geen vitaminen en mineralen aan toegevoegd, die moet je kat dus uit de brokjes halen.
Daarom heb ik onder premium natvoer ook geen Applaws staan :) O, verhip. Die staat er wel. Ja, dat moet in de aanvulling aangepast worden.
Ik wil zelf binnenkort overstappen op Wild Freedom. Die noem je niet, maar dat is ook goed (en volwaardig) natvoer.
Ja, het is een oud lijstje van mij. Volgens mij is Wild Freedom ook niet zo oud (of een aantal jaar geleden nog niet zo bekend). Wanneer ik een nieuw lijstje ga maken zal ik deze ook zeker bekijken.

Hier staat een review van Wild Freedom brokjes en natvoer. Het natvoer wordt wel aangeraden maar de brokjes zouden dan weer weinig kwalitatieve eiwitten bevatten. Maar het natvoer lijkt mij wel een goede aanvulling op het lijstje.
http://www.purrfectcat.nl/wild-freedom

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Siris »

Graanvrij is niet persé beter, ook in de graanvrij zitten vulmiddelen die de kat niet nodig heeft.

Ik lees ook dat je een nog een kat hebt. Dus ze eten met zijn 2 van 1 bakje brokjes van ongeveer 100 gram, als dat
zo is mag je dat wel opschroeven. En 1 merk of 2 door elkaar is genoeg, teveel van brokjes verwisselen is niet goed,
sommige katten krijgen dan last van hun darmen. Net zo als sommige katten van graanvrij dat krijgen. Waar
de ene kat het goed opdoet hoeft dit niet voor een andere te gelden.

En als je een ander merk gaat nemen dan raad ik aan om dat langzaam aan met het oude voer te mengen.

Tja sommige katten zijn echt schooiers :roll: :lol:

Afbeelding
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door KiwiNL »

Ik zou dan ook alleen met het natvoer overstappen, de brokjes zijn prima. :)
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Siris schreef: 05 jul 2018 18:28 Graanvrij is niet persé beter, ook in de graanvrij zitten vulmiddelen die de kat niet nodig heeft.

Ik lees ook dat je een nog een kat hebt. Dus ze eten met zijn 2 van 1 bakje brokjes van ongeveer 100 gram, als dat
zo is mag je dat wel opschroeven. En 1 merk of 2 door elkaar is genoeg, teveel van brokjes verwisselen is niet goed,
sommige katten krijgen dan last van hun darmen. Net zo als sommige katten van graanvrij dat krijgen. Waar
de ene kat het goed opdoet hoeft dit niet voor een andere te gelden.

En als je een ander merk gaat nemen dan raad ik aan om dat langzaam aan met het oude voer te mengen.

Tja sommige katten zijn echt schooiers :roll: :lol:

Afbeelding
Nee nee, ze hebben allebei hun eigen bakje! Ze krijgen ieder 75 gram droogvoer :) Sofie geef ik daarnaast wel een heel bakje natvoer, mijn andere poes krijgt vaak 1/3 of een half bakje, omdat zij echt niet zwaarder hoeft (zij taalt gelukkig ook niet naar meer vlees of meer eten uberhaupt).
Laatst gewijzigd door Pipster op 05 jul 2018 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

KiwiNL schreef: 05 jul 2018 18:29 Ik zou dan ook alleen met het natvoer overstappen, de brokjes zijn prima. :)
Thanks :)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door KiwiNL »

Pipster schreef: 05 jul 2018 22:39Thanks :)
Even voor de duidelijkheid: dit bedoelde ik niet als advies aan jou, dit was een reactie op Rik over wat ik zelf van plan ben.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door KleinDraakje »

Misschien kan je een foto plaatsen van haar? Onze kitten (kater) van 17 weken is vanmorgen over de 2.5kg gegaan. Toegegeven, het is een Brits Korthaar en die zijn uit zichzelf al wat groter en zwaarder. Maar het is wel een opvallend verschil 😋
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door MayaEnKoen »

Even als aanvulling op de aan te bevelen brokken/natvoer merken:
Power of Nature miste ik nog.

Met name de brokken zien er goed uit: zo heeft hun smaakvariant Fees Favorite 52% eiwit en slechts 5% koolhydraten (prettig weinig voor een brok!). En (mijnsinziens) ook nog redelijk betaalbaar 8-)
Een volledige analyse en review van het merk vind je hier:
http://www.purrfectcat.nl/power-of-nature/

Zelf ben ik bezig mijn kittens over te zetten op KVV (gaat nog niet helemaal soepel), maar deze brokken houd ik erbij als noodgeval en misschien als blijvende aanvulling (één van de kittens eet (nog) niet voldoende van de kvv om een volwaardige maaltijd binnen te krijgen)

Succes! :smile:
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Rik »

Yep, Power of Nature brokjes horen zeker thuis op het lijstje. Fees favorite volgens voerwijzer zelfs max. 3% koolhydraten en Meadowland 5%. Met goede ingrediënten zeker een voor het lijstje.

Wat geef je voor KVV merk? Er zitten heel veel verschillen. Ik dacht vorige week even handig te zijn en twee worsten Carnibest te kopen bij petsplace. Nou... dat bliefde mevrouw Yuna dus niet zo. Terwijl KB, bepaalde soorten Alaska, BARFmenu en Haaksbarf er wel goed ingaan. Maar Yuna houdt bijvoorbeeld ook helemaal niet van vis KVV.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door MayaEnKoen »

Rik schreef: 08 jul 2018 20:35 Wat geef je voor KVV merk? Er zitten heel veel verschillen. Ik dacht vorige week even handig te zijn en twee worsten Carnibest te kopen bij petsplace. Nou... dat bliefde mevrouw Yuna dus niet zo. Terwijl KB, bepaalde soorten Alaska, BARFmenu en Haaksbarf er wel goed ingaan. Maar Yuna houdt bijvoorbeeld ook helemaal niet van vis KVV.
Ik heb er een paar van wat verschillende merken ingekocht. Voor nu: Alaska, de kip en de konijn - KB Mix vette vis en Dina Barf Rund/Paard (geloof ik, even te lui om naar vriezer beneden in kelder te lopen 😋).

Tot nu toe de KB vis en Alaska kip geprobeerd.
Kip ging er bij beiden het beste in tot nu.
De 'moeilijke eter' bij mij is Maya. Maar ook Koen at bij de vis niet zijn volledige dagelijkse hoeveelheid op.

Morgen probeer ik de konijn..

Eten ze bij jou alleen KVV?
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Dinky »

Hier werd vis kvv ook minder goed gegeten dan vlees kvv ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie