Ervaring met Clomicalm

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Ceesie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018 15:04

Ervaring met Clomicalm

Bericht door Ceesie »

Beste allemaal, via de zoekfunctie heb ik op de forum naar ervaringen met Clomicalm gezocht maar ik krijg geen goed beeld ervan. Vandaag de opening van mijn topic. Het gaat om het volgende;

Mijn Kat Cees (vrouwtje) gebruikt sinds donderdag Clomicalm op voorschrift van de da. Cees is 13 jaar oud en ik heb haar vanaf ze 10 weken oud is. Ze is altijd al heel belangrijk voor me geweest en we hebben een sterke band. Vorig jaar begon haar gedrag iets te veranderen. Niet meer voor de goede deur kunnen vinden als ze naar een ander vertrek wil oa. In december heb ik haar helemaal laten nakijken. Volledig bloedonderzoek kwam niks uit en zo werd ze gezien als een kat die beginnend dementerend is. De afgelopen 6 weken vind ik haar angstiger en onrustiger, ze likt haar buik kaal en ook is ze 700 gram afgevallen. Afgelopen donderdag weer naar de da en toen werd ze bestempeld als een stresskatje en werd clomicalm voorgeschreven.

En nu ligt ze in haar mandje, twee ogen met een lege blik kijken me aan, apatisch en wederom iets afgevallen. Mijn andere kat Dany, de twee zijn dol op elkaar, wordt niet meer door haar gewassen, ze kijkt niet op of om. Normaal als ik haar aai gaat haar spin meteen aan en nu hoor ik haar niet spinnen. Alleen als ik wat langer doorga komt haar gespin heel langzaam een beetje op gang. Als dit zo blijft, vind ik dit geen leven voor haar :(

Zijn er mensen die ervaring hebben met Clomicalm, ik hoor ze graag om zo zelf een zo goed mogelijke beslissing te maken.

Nog even ter aanvulling; er is in het afgelopen jaar hier geen stressfactor geweest. Ik heb 5 poezen die in harmonie met elkaar omgaan. Cees is de oudste en de matriarch. Ik leef alleen met ze, we hebben het rustig thuis. Cees heeft eerder een keer haar buik kaalgelikt en dat kwam omdat er een pupje hier in huis was. Vandaar dat ik de kale buik niet toeschrijf aan allergie. Bach Bloesem en Feliway heb ik al ingezet zonder resultaat. Adviezen ook welkom want ik wil haar nog heel graag lang bij me hebben.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Fotokonijn »

Zoek eens op Clomicalm op internet.
Bij de hond kan het sloomheid, een veranderd eetpatroon en braken veroorzaken.
Misschien is Zylkene een betere oplossing.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door pinguin »

Wat zegt de dierenarts over deze verschijnselen?



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij is Clomicalm geen aanrader voor oudere katten. Met haar 13 jaar zou ik het niet doen. Dan de dosering - hoeveel heb je haar gegeven? Ze mag maar 0,3 - 0,5 mg per kg. Dus max een kwart van een 5 mg tablet. Zou ze mogen.

Maar persoonlijk zou ik het niet doen bij een kat ouder dan 10 jaar. En als je het blijft geven zou ik elk half jaar bloedonderzoek laten doen - voor nier- en leverwaarden.

Ik zou op deze leeftijd eerder kiezen voor iets onschuldigs - zoals Destress of Zylkene.
En valeriaan sprenkelen over kussentjes wil ook nog wel een helpen de gemoederen te vervrolijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ceesie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018 15:04

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Ceesie »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zonet de dierenarts gebeld. Hij zegt onmiddellijk stoppen met Clomicalm. Binnen 24-36 uur moet de apathie verdwenen zijn. Ik heb haar gister al geen tablet meer gegeven omdat het me tegenstond. Morgen heb ik weer overleg met de da. Ze kreeg overigens 0.5 mg en ze weegt rond de 6 kilo (half tabletje per dag). Ze is sinds ze clomicalm gebruikt 80 gram afgevallen. Dus ze is sinds donderdag 80 gram afgevallen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Mochten er nog meer lezers zijn die hun ervaring willen delen dan lees ik ze graag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Half tabletje per dag is veel teveel. Dat is 2,5 mg. Ze mag maar een kwart per dag. Is een kwestie van overdosering dus.


En oudere katten hebben vrijwel altijd verslechterde nieren. Dan is het een veel te grote aanslag op de nieren. Zeker in dit geval - een dubbele dosis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Rik »

castratenkoor schreef: 18 jun 2018 10:57 Ze mag maar 0,3 - 0,5 mg per kg. Dus max een kwart van een 5 mg tablet. Zou ze mogen.
Voor een kat van 6 kilo mag het dan toch maximaal 3mg zijn? Dus een half tabletje is dan toch geen probleem?
Nu het wel zo verkeerd blijkt te vallen is het natuurlijk wel teveel maar de dosering lijkt mij in eerste instantie niet verkeerd.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/clomicalm

Was overigens Cholodin niet een betere optie geweest? Zeker als er aan dementeren en ouderdom gedacht wordt.
https://www.medpets.nl/cholodin-hond-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Wel als dat niet langzaam wordt opgebouwd......het is een heftig middel en dan een al wat oudere kat een halve tablet geven is gewoon teveel.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 18 jun 2018 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hier ook ervaring met het middel en ondersteun alles wat Dinie heeft gezegd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Ceesie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018 15:04

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Ceesie »

Dinie, het zijn tabletjes van 1 mg. Vandaar dat ze 0.5 mg per dag kreeg.
Rik, op de site staat dat kat 0.25 tot 1 mg per dag mag krijgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Rik »

Daar staat zelfs 0.25 tot 1 mg per kg per dag. Dan zou het dus zelfs meer dan een tablet van 5mg zijn bij 6kg kat.

Hier staat de 0,3 tot 0,5 per kg per dag:
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -clomicalm

Maar je geeft dus maar 0,5mg (half tabletje van 1mg, Ik wist niet dat er ook al 1mg tabletjes zijn). Maar dan zou je toch niet zo'n reactie verwachten want dat is dus een lage dosis.

Misschien dat Cholodin een alternatief kan zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Yo16Ka16No11 »

De doseringen die worden voorgeschreven zijn te hoog. Het is venijnig spul en als je niet uitkijkt herken je het karakter van je kat niet terug. Vandaar minder als de aangegeven dosering en liever helemaal niet geven. Ps. niet in 1 keer stoppen....afbouwen tot nul
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik gaf het Yoki een bepaalde tijd tegen het sproeien. Sproeien deed hij inderdaad niet, maar zijn karakter was weg. Hele dagen suffen en slapen. Na afbouwen gestopt, karakter was terug en het sproeien soms ook. Voor mij was toen de afweging, dan maar liever het sproeien.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb Clomicalm nooit geprobeerd, juist omdat ik dit soort verhalen wel vaker hoor.
Daarom heb ik alleen zylkène, destress en cholodin in de huisapotheek staan...

Als je het idee hebt dat het meer neurologisch is (dementie), dan zou je cholodin kunnen proberen, heb ik mijn oude Bengaal Gaudí ook gegeven vanwege onrustig gedrag en veel miauwen. Als het toch meer stress lijkt te zijn, dan is een natuurlijk middel als zylkène of telizen te overwegen. En iedere dag een speelkwartiertje kan ook wonderen doen.

Ik zou ook nagaan of Cees wellicht slechter is gaan horen of zien, daar kunnen ze ook knap onrustig en angstig van worden. En dat Cees haar buik is gaan kaal likken vanwege een pub, zou er ook op kunnen duiden dat ze het toch te druk is gaan vinden in de groep, misschien vind ze het wel fijn om af en toe (of 's nachts) een eigen privé plekje te hebben?

Groetjes,
Erik
Fanta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2015 00:34

Re: Ervaring met Clomicalm

Bericht door Fanta »

Weet je zeker dat het 1MG tabletjes zijn ???
Want volgens mij bestaan ze enkel in 5mg 20mg en 80mg ...

Overigens neem je altijd de minimale dosis 0,3 per kg omte starten en moet afbouwen.

En volgend mij in dit geval zelfs helemaal niet aangewezen om te gebruiken.
Plaats reactie