Wilde katten weghouden vensterbank

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
bakersfield
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2018 20:16

Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door bakersfield »

Dag mensen,

Allereerst ben ik een enorme dierenliefhebber. Dat gezegd zijnde zit ik met het probleem dat telkens dezelfde kater binnen komt in mijn slaapkamer en de boel besproeit. En zoals je weet, stinkt dat enorm. Ik vind ook niet meteen waar die heeft gesproeid, gezien ik maar net ben verhuisd naar hier en het één en ander moet worden uitgepakt.
Ik woon op een appartement op het 1ste verdiep en heb een terras dat ligt op het dak van de onderburen.
Ik overzie dus alle daken in de buurt, want ik woon in een 'kom'. Daar lopen redelijk veel wilde katten.
Er is dus te weinig territorium, waardoor ze binnen dringen in de twee slaapkamers op de achterkant.
Ik zie ze ook bij andere buren binnen gaan, hoewel de meeste ramen gesloten blijven. Hm, hoe zou dat komen..

Maar nu komt mijn vraag: hoe kan ik de kat weren van mijn vensterbank buiten?
Ik kocht kunststof strips met pinnen op, maar de kat loopt er gewoon op en dringt alsnog binnen door mijn muggenraam,
dat is bevestigd met kleefband. Ik durf geen echt muggenraam te installeren, omdat de poes er misschien gewoon door krabt. Ik heb ook nog een terrasdeur in mijn slaapkamer en durf daar ook niet echt iets te installeren. Maar ik slaap wel graag goed verlucht en koel. Dat is dus echt wel balen voor mij.
Onverschrokken is die kat en echt goed doorwinterd. Het is dus wel een love-hate gevoel dat ik heb nu.

Iemand tips zonder al te zware investeringen? Ik kan niet zozeer iets bevestigen, het zijn betonnen muren en ik durf ook geen bloembak zetten, omdat het raam uitkomt bij mijn onderburen hun keuken. Als zij dan iets op hun hoofd krijgen...of op hun koertje dat ze steeds moeten oprapen door mij..
Zijn er oplossingen te vinden om ze weg te houden? Diervriendelijk natuurlijk.

Alvast bedankt.
kittentjes

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door kittentjes »

bakersfield schreef:Dag mensen,

Allereerst ben ik een enorme dierenliefhebber. Dat gezegd zijnde zit ik met het probleem dat telkens dezelfde kater binnen komt in mijn slaapkamer en de boel besproeit. En zoals je weet, stinkt dat enorm. Ik vind ook niet meteen waar die heeft gesproeid, gezien ik maar net ben verhuisd naar hier en het één en ander moet worden uitgepakt.
Ik woon op een appartement op het 1ste verdiep en heb een terras dat ligt op het dak van de onderburen.
Ik overzie dus alle daken in de buurt, want ik woon in een 'kom'. Daar lopen redelijk veel wilde katten.
Er is dus te weinig territorium, waardoor ze binnen dringen in de twee slaapkamers op de achterkant.
Ik zie ze ook bij andere buren binnen gaan, hoewel de meeste ramen gesloten blijven. Hm, hoe zou dat komen..

Maar nu komt mijn vraag: hoe kan ik de kat weren van mijn vensterbank buiten?
Ik kocht kunststof strips met pinnen op, maar de kat loopt er gewoon op en dringt alsnog binnen door mijn muggenraam,
dat is bevestigd met kleefband. Ik durf geen echt muggenraam te installeren, omdat de poes er misschien gewoon door krabt. Ik heb ook nog een terrasdeur in mijn slaapkamer en durf daar ook niet echt iets te installeren. Maar ik slaap wel graag goed verlucht en koel. Dat is dus echt wel balen voor mij.
Onverschrokken is die kat en echt goed doorwinterd. Het is dus wel een love-hate gevoel dat ik heb nu.

Iemand tips zonder al te zware investeringen? Ik kan niet zozeer iets bevestigen, het zijn betonnen muren en ik durf ook geen bloembak zetten, omdat het raam uitkomt bij mijn onderburen hun keuken. Als zij dan iets op hun hoofd krijgen...of op hun koertje dat ze steeds moeten oprapen door mij..
Zijn er oplossingen te vinden om ze weg te houden? Diervriendelijk natuurlijk.

Alvast bedankt.

Wat vervelend, ik zou toch een vaste hor proberen daar komt ie over t algemeen echt niet snel door of wordt aan gekrabd. Zou je niet wat plantjes in de vensterbank aan de buitenkant kunnen zetten? Kattenschrik of planten die prikken vinden ze niet fijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door nellebel »

kun je je deur niet vastzetten zodat hij op een kiertje staat en er geen kat doorheen kan?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hor met speciaal heel fijn metaalgaas nemen. Daar kan geen kat doorheen. Al loop je dan nog het risico dat hij van buitenaf je hor doorpiest.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 25 apr 2018 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door Rik »

Tevens zou je met de mensen in de buurt het eens over de wilde katten kunnen hebben. Zijn ze gecastreerd? Verzorgen ze verder ook overlast bij andere? Misschien kan er een (katvriendelijk) plan opgesteld worden want anders wordt het probleem ook alleen maar groter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
bakersfield
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2018 20:16

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door bakersfield »

Bedankt voor de reacties. Ik zou een mailtje krijgen als mijn bericht goed werd gekeurd door een moderator, en niet gekregen, vandaar ik hier wat later reageer.
Tevens zou je met de mensen in de buurt het eens over de wilde katten kunnen hebben. Zijn ze gecastreerd? Verzorgen ze verder ook overlast bij andere? Misschien kan er een (katvriendelijk) plan opgesteld worden want anders wordt het probleem ook alleen maar groter.
Daar heb ik ook al over nagedacht en vind ik een goede opmerking.
Ik vind het ook eigenlijk wel zielig voor die poezen dat ze waarschijnlijk geen thuis hebben, maar ik woon in een volksbuurt, in een multiculturele buurt in België, zeg maar. Hier is de mentaliteit anders. Iedereen doet maar. Vuilnis op straat, luide stemmen en lawaai op straat, dus ook poezen die niet gecastreerd of gesteriliseerd zijn. Er is hier weinig 'besef' over zulke zaken, helaas. Hiervoor woonde ik in een iets 'rijkere' buurt, en daar zag ik geen enkele straatkat. Ik zie de poezen in ieder geval elk raam controleren, dus er moet zeker wel overlast zijn.

Inderdaad, de kans dat er gesproeid wordt door mijn hordeur, is erg groot. Maar als ik mijn vensterbank zou versperren, kunnen ze er alvast al niet meer op. Want die hangt eigenlijk tussen twee daken in. Ze moeten al springen vanaf een dak om erop te geraken. Ik kan er misschien een kattennet aanhangen, zodat ze er al niet meer op kunnen. Dan heb ik toch al iets.

Ik ben er al dagen mijn hoofd over aan het breken, maar zal allicht geen goede oplossing vinden om ze weg te houden van de terrasdeur. En dat is jammer, want zo voel ik me een beetje opgesloten in mijn eigen slaapkamer.
bakersfield
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2018 20:16

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door bakersfield »

@Rik:

Wat zijn zo de diervriendelijke oplossingen voor zoiets. Ik bedoel: wat gebeurt er als ik dat bijvoorbeeld meld aan de gemeente? Word daar al iets aan gedaan en wat gebeurt er dan met de poezen? Gevangen en gedood? Gevangen, besneden en terug uitgezet? Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door Dinky »

Ik denk net als Dinie aan een versterkte hor. Je kan dan altijd nog zien of ze inderdaad door de hor sproeien en verdere blokkeringsmaatregelen nemen (hor zowel voor de deur als het raam)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
bakersfield
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2018 20:16

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door bakersfield »

Dinky: inderdaad. Ik kan het alleen maar proberen met bv. nylongaas of zo en dan afwachten. Bedankt voor de input allemaal.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door Rik »

bakersfield schreef: 26 apr 2018 07:25 Wat zijn zo de diervriendelijke oplossingen voor zoiets. Ik bedoel: wat gebeurt er als ik dat bijvoorbeeld meld aan de gemeente? Word daar al iets aan gedaan en wat gebeurt er dan met de poezen? Gevangen en gedood? Gevangen, besneden en terug uitgezet? Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk.
Tsja, ik weet eigenlijk niet hoe het gaat in België. Maar in Nederland worden geen katten afgemaakt. Ze worden inderdaad gevangen, gecastreerd en weer uitgeplaatst. Maar wellicht zou in dat geval het terugplaatsen op een andere, minder drukke plaats, kunnen gebeuren. Te veel katten bij elkaar op deze manier is ook niet goed.

Normaal bespreek je dat dan eerst met de buurtbewoners en kijk je naar de mogelijkheden. Daarna kan contact opgenomen worden met de gemeente en dierenbescherming om een plan van aanpak te maken. Ik denk dan inderdaad aan vangen, castreren en verspreidt terugplaatsen (dus niet allemaal nu bij jullie).

Maar of dat in België ook op die manier kan weet ik niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
bakersfield
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2018 20:16

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door bakersfield »

Wat fijn dat ze dit doen in Nederland. Ik heb twijfels voor België. Maar ik ga dit zeker eens navragen bij de gemeente vooraleer ik de buurt erbij betrek.
Bedankt voor je reply.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wilde katten weghouden vensterbank

Bericht door Rik »

In Nederland krijg je het ook niet heel makkelijk voor elkaar bij de gemeente volgens mij (dierenambulance komt soms niet eens voor een wilde kat) maar zeker bij overlast kun je altijd in overleg met de gemeente treden. Zeker als je dat als groep zou doen.

O, schijnen in Nederland zelfs zwerfkattenorganisaties te hebben :)
http://www.zwerfkatten-nederland.nl/zwerfkat-gevonden/
http://www.zwerfkatten-nederland.nl/zwerfkat-melden/

Daar staat dus inderdaad de procedure die ik beschreef. Vangen, castreren en terugplaatsen indien schuw en anders naar het asiel/gastgezin voor herplaatsing. Maar bij overlast en veel katten bij elkaar moet er wel een plan te maken zijn om dit gespreid te doen.

Ook in België zijn er volgens mij zwerfkattenorganisaties.
De eerste die ik op Google tegenkwam: http://www.hetfelixproject.be/
en http://katzoektthuis.be/over-kat-zoekt- ... nze-visie/
Maar er zullen er dus echt wel meer zijn (waar je eens zou kunnen informeren).
Zoek er eens eentje op in je buurt (zoek op zwerfkatten belgie).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie