Kitten sabbelt op niks, wat betekent dit?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
iRise
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 12:44

Kitten sabbelt op niks, wat betekent dit?

Bericht door iRise »

Hallo,

Een van mijn twee kittens (nu 17 weken oud) heeft sinds 3 dagen een nieuwe gewoonte. Als hij op de bank of in zijn mandje ligt gaat hij na een tijdje spinnen en soort sabbelen zonder dat hij iets in zijn bekje heeft. Hij kijkt ondertussen gewoon de kamer rond. Zijn tongetje beweegt heel snel op en neer en hij maakt er een smakkend geluidje bij. Het is een heel grappig gezicht, ik snap alleen niet wat het betekent.

Hij doet het soms ook als hij bij me op schoot ligt. Sinds we hem hebben sabbelt hij al regelmatig op zijn broertje, op een pluche deken op de bank en op mij als ik een wollig vest aan heb. Hij doet dat terwijl hij aan het melken is, hard spint en na een tijdje in slaap valt.

Weet iemand wat dit betekent? Ik heb wel eens gelezen dat het smakken van een kat een teken van stres kan zijn. Toch ziet hij er heel ontspannen uit en doet hij het alleen als hij moe is vlak voor hij in slaap valt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten sabbelt op niks, wat betekent dit?

Bericht door Rik »

Ik zie dat hier nog niet op geantwoord is.

Sabbelen is natuurlijk heel gewoon voor een kitten. Het is de manier waarop hij aan melk kwam bij zijn moeder. Zeker met het melken/trappelen erbij. Als het goed is zal hij het sabbelen vanzelf ontgroeien maar er zijn volgens mij ook katten die het hun leven lang blijven doen. Het trappelen blijven ze volgens mij altijd doen.

Hoe is het nu, doet hij het nu nog? Je kunt rechtsboven ook de zoekfunctie gebruiken en zoeken op sabbelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kitten sabbelt op niks, wat betekent dit?

Bericht door Fotokonijn »

Dat klopt.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten sabbelt op niks, wat betekent dit?

Bericht door castratenkoor »

Mijn Joep heeft zijn hele leven tot zijn dood op zijn eigen achterste tepel gesabbeld als hij ging slapen. Hij is er 14 mee geworden. Is niet iets om je zorgen om te maken, sommige katten doen dat gewoon.

Teun heeft heel lang in Sjaak zijn hals gesabbeld. Sjaak is er niet meer en Teun sabbelt niet meer. Ik heb op dit moment geen sabbelaars.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie