Nieuwe kat sinds 3 weken: vraag over gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Moos88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 13:44

Nieuwe kat sinds 3 weken: vraag over gedrag

Bericht door Moos88 »

Hoi kattenliefhebbers,

Ik heb een situatie die ik even aan jullie wil voorleggen. Drie weken geleden is mijn huishouden verrijkt met een superlieve poes genaamd Puck. Puck komt, net als mijn ex-kater Moos, uit het asiel. Voor Moos (lieve knuffelbeer, allemansvriend) ben ik op zoek gegaan naar een lieve, aanhankelijke poes met een zacht karakter, aangezien ik dacht dat dit het beste bij hem zou matchen. Puck voldeed aan deze criteria en het is dan ook echt een knuffelpoes. Toch blijkt er meer pit in te zitten dan ik dacht :grin: De eerste dag stapte Puck bij aankomst dapper uit haar reismandje en begon te boel meteen lekker te verkennen. Moos kwam nieuwsgierig snuffelen en zij deed hetzelfde. Feliway had ik al in het stopcontact zitten voor de zekerheid. So far so good.

Vrij snel begon ze Moos achterna te zitten en dit is eigenlijk nog steeds zo, maar ik hoor geen gekrijs of geblaas als ze dit doet, het is gewoon stil. Soms zie ik Moos ook weleens achter haar aan zitten. 's Avonds lijkt het alsof ze het bed wil claimen en Moos ervan afjaagt, dit jagen doet ze ook echt alleen maar 's avonds zodra ik naar bed ga. Moos loopt af en toe een beetje zielig miauwend door het huis als hij achterna gezeten wordt, maar het is ook wel weer een typische Moos-miauw die hij normaal gesproken ook heeft. Overdag liggen ze gewoon rustig, op gepaste afstand van elkaar, te slapen. Ik kom er maar niet achter of het spelen of pesten is. Hoe kan ik dit zien? Wat ik er wel even bij moet vermelden, is dat Puck zich overmatig aan het likken is. Ik ben hiermee naar de dierenarts geweest, die kon geen vlooien vinden en volgens haar kon het dus stress zijn of een voedselallergie. Ze staat nu op een dieet om uit te sluiten dat het voedselallergie is en heeft een spuit gehad tegen de jeuk. Dit kan neem ik aan ook stresslikken zijn, dus dat ze stress van Moos krijgt? Kan ik hier verder nog iets mee doen, of moeten ze dit onderling uitzoeken? Ik heb Bach Rescue druppels gekocht, dus die ga ik ook maar proberen. Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal, sorry als het wat langdradig is geworden!

Groetjes,
Britt
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat sinds 3 weken: vraag over gedrag

Bericht door nellebel »

ik herken wel het bed claimen. probeerde gijs hier ook in het begin. gijs weet ondertussen dat als hij guusje van bed jaagt dat hij er ook af gaat. komt nu nog maar zelden voor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat sinds 3 weken: vraag over gedrag

Bericht door Rik »

Ja, dat is heel moeilijk te zien. Waarschijnlijk nog moeilijker voor ons om te zeggen of het nu spel of dominantie-spel is. Je zult de hele subtiele signalen moeten leren "lezen". Het feit dat er geen geblaas, gegrom en gepiep aan te pas komt is in ieder geval een goed teken (want dan hebben ze echt mot met elkaar).

Zoals je het omschrijft zie ik het bij Bono en Yuna ook wel. Soms zit Bono (ruim 1+ kg zwaarder) behoorlijk hard achter Yuna aan. En dan denk ik soms, "yikes, gaat dat wel goed". Maar gelukkig is ze snel en als ze op bepaalde dingen springt is het ook gelijk weer afgelopen. En er komt geen gegrom/gepiep of geblaas aan te pas, tenzij Bono het echt te dol maakt maar ook dan is het gelijk afgelopen. Maar Yuna doet het ook zelf weer terug naar Bono (erop duiken als hij het niet in de gaten heeft). Dus dat heen en weer "spel" zie ik wel als echt jaag-spel. Maar af en toe (b.v. 's-avonds op mijn bed) dan duikt de een op de ander (ook wederzijds) en dan staan ze zo naar elkaar te staren (in een stand om op elkaar te duiken met uitgestrekt pootje) dat ik af en toe wel denk, dit moet een "dominantie-spel" zijn. Daar hoeft op zich ook niets mis mee te zijn. Bij katten heb je eigenlijk altijd wel een rangorde (of ze moeten echt strak klef in één mandje liggen). En dat zullen ze zelf uit moeten maken.

Waar je eigenlijk wel op moet letten is of er geen stress bij komt kijken. Dat is ook iets waar ik heel erg op let. Ze moeten langs elkaar kunnen lopen zonder ook maar een krimp te geven. De een moet ook niet gelijk in een verdedigstand springen als de ander in de buurt komt. Gelukkig gaat dat hier goed en "lees" ik dat ze verder wel heel relaxed bij elkaar kunnen zijn. Ze kunnen hier ook gewoon rustig saampjes op bed liggen.

Dat "lezen" moet je dus wel een beetje leren. Je moet dus ook echt bekijken of het likken kan komen door stress. Als je Puck echter op ander voer gezet hebt dan ze had kan dat ook nog meespelen. Je zegt dat ze nu op een dieet staat. Is dat natvoer? In brokjes zitten altijd troep om de brokjes te kunnen vormen. Of dat nu granen, mais of aardappelen zijn maakt niet uit. Het zijn onnatuurlijke stoffen voor een kat die allemaal negatieve reacties kunnen geven. Dus als het likken niet minder wordt met het voer dat ze nu krijgt kun je het dus ook nog over een hele andere boeg gooien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moos88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 13:44

Re: Nieuwe kat sinds 3 weken: vraag over gedrag

Bericht door Moos88 »

Dank voor je uitgebreide reactie, Rik! Goed om te lezen dat je het gedrag herkent. Puck en Moos kunnen gelukkig wel relaxed langs elkaar lopen zonder dat er iets gebeurt. Dat staren herken ik ook wel, maar vervolgens gebeurt er niks of blijft het bij één mep van Puck.

Ze heeft van de dierenarts hypoallergeen voer gekregen wat ze zes weken moet 'testen' om te kijken of het likken afneemt. Daarvoor kreeg ze van mij graanvrij voer van Sanabelle (al is dat niet lang geweest omdat ze nog maar sinds 3 weken hier is). In het asiel kreeg ze Royal Canin Indoor. Ze krijgt verder geen natvoer. Als er na die 6 weken geen verbetering is, bel ik opnieuw de dierenarts.

Dankjewel voor je tips, ik ga Puck en Moos eens proberen te lezen en observeren :-)
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Nieuwe kat sinds 3 weken: vraag over gedrag

Bericht door Baya »

Hoe heb je ze aan elkaar laten wennen?
Of heb je ze het zelf uit laten zoeken? Bij het laatste geval kunnen ze wat langer nodig hebben om aan elkaar te wennen. Ik had 3 katers inmiddels 2 maar 2 ervan hadden 3 maanden nodig.

Chess die ik uit de opvang heb die likte zichzelf ook onwijs veel en kreeg korstjes, dit bleek voedselallergie te zijn. Voor hem helpt hills Z/D, omdat ik graag graanvrij wilde zocht ik een merk waar hij tegen kon en kwam zo uit bij thrive.
Plaats reactie