Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Katjespanje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2018 15:33

Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Katjespanje »

Hallo alle katten liefhebbers,
Ik heb wat advies nodig over 2 straatkatjes. Eerst even kort het verhaal over de 2 katjes.
Ik woon sinds een jaar in spanje, en een half jaar geleden zijn mijn buren verhuisd en hebben ze 3 katten en 4 kittens achter gelaten. Ik hoopte dat nog iemand terug kwam voor ze maar dat deden ze niet.. toen ik zag dat deze katten erg mager waren gaf ik ze elke dag eten en drinken.. de 3 katten zijn buiten katten en die zie ik zo af en toe. En de kittens bleven in de tuin van de buren. Na een paar dagen na dat de buren verhuisd waren, waren al 2 kittens weg en die zie ik ook af en toe, ik zet altijd wel eten voor ze neer maar ik denk dat ze ergens anders een plekje hebben gevonden. Na een tijdje kwamen de andere 2 kittens bij onze tuin wonen (van de huurbaas mogen we geen huisdieren anders had ik ze wel binnen laten wonen). Nu een half jaar later zijn de katjes ik denk bijna 1 jaar en zijn ze erg gewend aan ons, ik heb ze vorige maand laten castreren, en soms laat ik ze stiekem binnen, komen ze lekker even knuffelen eten drinken, soms even liggen en gaan ze weer naar buiten. Nu ga ik bijna verhuizen, 5 minuten verder op.

En wil ik ze graag mee nemen, maar hoe neem ik ze het beste mee, hoe laat ik ze wennen in het nieuwe huis, ze zijn beetje schrikkerig vooral voor nieuwe geluiden/ bewegingen. Ze doen hun behoefte altijd buiten, hoe leer ik ze op een kattenbak te gaan, ik weet ook niet als ze erop durven te gaan, moet ik dan alleen die onderbak ervan gebruiken? Zoveel vragen maar ik hoop dat er iemand mij wat advies kan geven.. ik heb weinig verstand van katten, maar ben een grote dierenliefhebber en wil deze katjes een goed leven geven. Alvast bedankt!
Cerna

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Cerna »

Lastig.
Het probleem is dat je katten 6 weken binnen moet houden om ze aan het nieuwe huis te laten wennen want anders vertrekken ze onmiddellijk weer naar het oude huis. En of je dat lukt met half verwilderde katten?
Ik denk dat je dat zelf het beste kunt inschatten.

Kattenbaktraining is niet zo moeilijk tenzij je ze niet kunt oppakken. Kan dat wel, dan zet je de kattenbak (het liefst een open bak) op een rustige plek, ver van hun voerbak en zet je de kat zo eens in het uur op de bak totdat hij wat gedaan heeft. Voorpootje vastpakken en graafbewegingen maken door het grit. En dan snappen de meeste katten wel wat de bedoeling is.
Je zou voor de eerste gewenning ook kunnen beginnen met zand van buiten. Dat kennen ze en dan is de overgang niet zo groot.

Het wordt een spannend experiment :smile:
Succes!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Featherr »

Ik heb 2 griekse straatkatten. En die paste zich heel erg snel aan bij de opvang in griekenland. Nu weet je niet beter meer.
De bak zou ik inderdaad alleen een onderbak nemen. Mochten ze er niet op gaan kan je altijd wat aarde erin gooien zodat ze leren dat ze erop moeten. Of wat poep uit de tuin in de bak.

Houd ze zeker 6 weken binnen zodat ze wennen aan het huis. Daarna kan je altijd besluiten of je ze weer naar buiten laat. Hier gaan ze niet naar buiten en met genoeg hoge plekken en speelgoed hebben ze daar ook geen behoefte aan. We hebben wel een ren voor ze maar dat is even leuk en daarna komen ze weer naar binnen om op hun eigen plek te liggen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Katjespanje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2018 15:33

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Katjespanje »

Bedankt voor de snelle reacties 😻Goed idee om zand/aarde van buiten in de kattenbak te doen. Ik wist niet dat ze minstens 6 weken binnen moesten blijven 😳 Ik probeer ze dan 6 weken of langer binnen te houden, Ik heb al wat speelgoedjes wat ze erg leuk vinden. Is er nog iets wat ik moet weten? 😸
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Featherr »

Ik weet niet of ze heel schuw zijn of niet. Ik heb er 1 die is totaal niet bang en eentje blijft schuw. We hebben ze nu 2 jaar. Maar Aylin blijft "bang" voor mijn man.
Ze slaapt op zijn benen, komt bij hem kroelen. Maar zit zij ergens en hij loopt er op af (bijvoorbeeld als ze bij de trap zit of op de bank zonder mij) dan rent ze weg. Niet meer helemaal weg maar ze gaat op een afstandje kijken wat hij doet.
We zijn nu wel zover dat als ze op bed ligt en hij loopt de slaapkamer in dat ze blijft liggen.

Ze was gewend dat mannen enge wezens waren die schopte. Vaak zijn het in zulke landen de mannen en jongens die beesten vaak pijn doen. Dus dat zou je kunnen verwachten.

Chloe is totaal niet bang voor mensen. Ieder mens kan kroelen en zodra ze rustig zitten komt ze echt wel even hallo zeggen en als je leuk bent dan gaat ze bij je liggen.
Aylin is trouwens totaal niet bang voor mij. Ik kan alles met haar doen. En zolang ik bij haar ben kan mijn man ook recht op haar af lopen, dat doet haar dan weer niks omdat ik er bij ben.

Ik vind het soms echt hartbrekend als ik mijn dames zie. Chloe heeft 1.5 jaar bij iemand in de tuin gewoond die haar niet binnen wilde hebben. Ze kreeg af en toe een beetje eten en drinken maar totaal geen aandacht. Aylin is toen ze 4 maanden was onder een grote vuilnisbak vandaan gehaald. Ze krees altijd alles bij elkaar waardoor haar opvanger in griekenland haar heeft gevangen.
Ze krijst nog steeds alles bij elkaar als ze iets wil haha! Ze praat heel erg veel en maakt veel duidelijk met geluiden.

Als die vrouw ze niet had gered hadden ze nu nog buiten geleefd en wss vergiftigd of vermoord.
Ik vind het super dat je ze hebt laten helpen en dat je ze mee wil nemen! Ik lees vaak dat mensen zeggen dat je van straatkatten geen huiskatten kan maken maar dan kennen ze onze prinsessen niet :D dus mocht je zulke dingen horen. Of je er druk om maken. Zoek mijn album maar op. Daar zie je foto's van ons duo.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat je al weet :lol:

Het enige wat ik nog kan zeggen is dat je er rekening mee moet houden dat er in het begin paniek zal zijn. De jonge katten zijn misschien wel gewend om in huis te komen inmiddels, maar ook gewend dat ze zelf kunnen bepalen of ze naar binnen of naar buiten gaan. Tenminste dat begrijp ik uit je verhaal.

Wanneer je ze meeneemt naar een ander huis - ook al is dat dichtbij - dan is alles vreemd voor hen en daarom adviseer ik om ze eerst in 1 kamer te laten. Laat ze daar een dagje tot rust komen, speel met hen, zet er een kattenbak neer en geef hen daar eten. En gaat het goed, vliegen ze niet tegen de muren op of kruipen angstig weg, dan kun je de rest van het huis laten zien. Niets forceren. Eventueel kun je iets rustgevends zoals valeriaankruiden - vast wel te koop in Spanje - in een paar stoffen zakje doen en dat in die kamer leggen. Feliway kan ook, maar ik weet niet of dat overal bij jullie verkrijgbaar is.

Ook pas de katten overhuizen wanneer je zelf helemaal gesettled bent. Desnoods ga je een dag of twee terug naar je oude huis om de katten eten te geven en verhuis je ze pas wanneer er niet meer met van alles gesjouwd wordt en mensen in en uit lopen.
Die eerste paar dagen zijn cruciaal voor het wel of niet slagen en wanneer het in alle rust gebeurt dan is de slagingskans ook groter.

Wat betreft zand in de kattenbak: ik zou dat alleen de eerste paar dagen doen. Zand absorbeert niet en daardoor gaat het al snel stinken in huis. Zodra ze gewend zijn om zelf naar de kattenbak te gaan zou ik het vervangen door zelfklontend grit. Dat absorbeert goed (plasjes worden bolletjes die je gemakkelijk kunt verwijderen). Twee keer per dag de hoopjes en plasjes uit de bak halen en zo nu en dan wat nieuw grit erbij dan kun je lang met de bak doen (ik heb 5 katten en maak de volledige bakken (onderkanten van konijnenbinnenhokken) eens in de drie weken helemaal schoon.

Omdat Zooplus ook in Spanje zit, hier wat linkjes:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... jes/293403

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eek/169589

Lekker eten :smile: : http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ef=reorder

Ik ben helemaal enthousiast over dit grit:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ef=reorder
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Rik »

Zorg er ook voor dat de buren in je oude buurt weten dat je de katjes mee wilt nemen en spreek af dat als ze toch, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, terug gaan, ze jou inlichten of dat je in ieder geval overal bij kunt om ze terug te halen.

Het 6 weken binnenhouden kan ook reuze meevallen maar je moet wel overal op voorbereidt zijn want je weet het nooit van tevoren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katjespanje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2018 15:33

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Katjespanje »

@featherr Wat een duidelijk verhaal over Chloe en Aylin! Wat vreselijk dat ze zulke dingen moesten mee maken 😿 Gelukkig hebben ze nu lieve mensen om hun heen 😊.

Onze katten heten Dikkie dik en Witje, voor mij zijn ze ook niet bang, Dikkie Dik en mijn dochter van 7 zijn beste vriendjes maar Witje is nog wel een beetje bang voor haar. Als Witje weet dat het goed is, mn dochter zit bijv. stil op de bank dan komt hij wel bij der zitten maar vaak kijkt hij eerst op een afstandje. Ook hier was het in het begin heeeeel erg als iemand kwam aan lopen of ging opstaan schrokken ze en springen/rennen ze gelijk weg, Ze schrikken wel steeds minder, voor mij schrikken ze niet meer, maar voor mijn man nog soms wel zoals jij ook beschrijft.

Ik merk ook dat de katjes graag naar binnen willen. Ik woon 1 hoog in een huis, beneden is ook een woning maar daar komt nooit iemand gelukkig... Maar via het hek springt Dikkie Dik op een laag stukje dak zo naar mn balkon. Hij wilt graag even aandacht en lekker binnen zitten.. ik heb op het balkon een slaap en eet plek neergezet en ook naast mijn voordeur zodat ze toch dichtbij zijn..

Ik zal zeker je fotos even komen bekijken.. Super lief van je snelle reactie 😸😊
Katjespanje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2018 15:33

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Katjespanje »

@cerna Bedankt voor je vele goede tips, en voor de links 😺😺😺 Ik wist niet dat zooplus ook in Spanje zat 👏🏼👍🏼
Ik dacht ik neem ze gelijk mee maar zoals je schrijft, is het denk ik beter dat ik ze een paar dagen later pas verhuis! En ze dan in de rustigste plek zet, tot ze gewend zijn pas de rest mogen verkennen ! Ook allemaal niet aan gedacht om het zo te doen, nogmaals bedankt voor de tips!!! 😸
Katjespanje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2018 15:33

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Katjespanje »

@rik Goed idee!!! Het word een uitdaging de komende weken. Ik probeer me overal op voor te bereiden, gelukkig heb ik deze forum gevonden.. Heel Erg bedankt voor de Tips! 😺
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door Rik »

Katjespanje schreef: 22 mar 2018 10:41Ik wist niet dat zooplus ook in Spanje zat 👏🏼👍🏼
Haha, dat wist ik ook niet. Ze zitten schijnbaar door heel Europa.

Moet je denk ik wel via de Spaanse site gaan: http://www.zooplus.es/
(hoe is je Spaans :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Spaanse Straat katjes mee verhuizen, in huis laten wonne

Bericht door kittentjes »

Als je een kamer klaar hebt kun je ze meteen over verhuizen dan kunnen ze daar wel rustig wennen, de rest van het huis hebben ze dan toch geen last van tenzij er veel lawaai wordt gemaakt, denk ook aan dingen als een feliway verdamper voor die periode wellicht kan dat ondersteunend helpen om te wennen.
Leuk dat je ze mee wilt nemen! Ben trouwens benieuwd naar ze als een foto lukt?!!
Plaats reactie