Doe ik mijn binnenkat tekort?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Eleonore »

Hallo kattenliefhebbers,

Na lang twijfelen of ik wel een kat kon nemen in mijn huidige woonsituatie (appartement op twee hoog), geen andere huisdieren ben ik informatie gaan inwinnen bij een asiel. Ik ben zelf altijd van mening geweest dat een kat naar buiten moet kunnen, in mijn ouderlijk huis hebben we een aantal katten gehad die gewoon lekker door de buurt konden wandelen. Toen ik op mezelf ging wonen was het een enorm gemis om geen kat meer te hebben, na jaren tegen mezelf gezegd te hebben dat dat niet kon op een appartement en maar daarnaast vaak gehoord te hebben van mensen dat het best kan ging ik toch maar op onderzoek uit. Misschien dat er ergens een ouder beestje was of een beestje met een handicap die wel heel blij kon zijn met een appartement.

Bij het asiel heb ik hierover gepraat, ook over mijn twijfels of ik het wel moest doen. Duidelijk gemaakt dat ik alleen appartement kan aanbieden met 3 kamers (waarvan 1 de slaapkamer), eventueel een balkon die ik veilig kan maken maar waar ik geen kattenluikje kan plaatsen (glazen deuren). Gevraagd of een kat een maatje nodig had maar dat hoefde niet per se, gevraagd of er bezwaar was wanneer ik veel van huis zou zijn ivm met werk maar was ook niet per se een belemmering. Ik had zelf eigenlijk een wat ouder beestje in gedachten, die ik gewoon een fijne oude dag kon bieden maar het asiel had ook een hele lieve poes van 4 jaar beschikbaar.

Na lang wikken en wegen is ze een paar dagen geleden bij me komen wonen.
Het is een enorme lieverd die dol is op knuffelen en geen moment onbenut laat om op schoot te komen. Haar vorige woonplek was ook binnen en volgens de medewerkers van het asiel zou ze dus prima bij mij kunnen passen. Maar nu blijft de twijfel knagen. Ik had bijvoorbeeld gehoopt dat ze bij het raam wat vertier zou vinden, maar ze lijkt er niet naar te talen. Ik heb een krabton voor het raam staan maar als ik daar ga staan, komt ze er wel bij, maar richt zich weer met haar koppie naar binnen toe. Ze komt dan dus vooral voor mijn aandacht die richting op en lijkt niet veel plezier te ontlenen uit de bewegingen buiten. Nu is het natuurlijk ook winter dus alles zit dicht, ik heb ook een frans balkon waar ze in de zomer veilig zou kunnen zitten maar dat is nu toch te koud. Op dit moment gaat ze eigenlijk continue in een hangmandje bij de verwarming liggen. Ze speelt soms ook wel met wat muisjes die ik voor haar heb gekocht en de hengel met een veertje vindt ze ook wel leuk.

Ik heb de deuren naar een andere kamer opengezet, dat heeft een raam aan de gallerij maar eigenlijk taalt ze daar ook niet naar. Ze vindt het alleen fijn om met mij mee door het huis te lopen. Ze lijkt dus wel tevreden, ze heeft een lekker ligplekje (meerdere hoor maar deze heeft duidelijk de voorkeur), heeft een aantal krabplekken gevonden, weet mij te vinden, eet goed en doet het goed op de bak. Zo ver geen probleem zou je zeggen. En toch heb ik het gevoel dat ik haar tekort doe, en dat gevoel zou heel goed enkel vanuit mij kunnen komen hoor maar ik ben gewoon bang dat ik iets mis. Dat katten bijvoorbeeld uberhaupt uit het raam kijken op twee hoog niet zo interessant vinden bijvoorbeeld. Misschien is de actie te ver weg om geboeid te raken?

Nog een ding waar ik over twijfel is de toegang tot de slaapkamer. Ze is niet gewend om in de slaapkamer te komen, mauwt er trouwens ook niet om. Lijkt het zelfs een beetje eng te vinden wanneer ik de deur naar de gang en kamer 2 openlaat. Ze wil wel graag met me mee de slaapkamer in als ik die kant op ga. Ik had eigenlijk bedacht dat wanneer ik een kat op dit appartement zou nemen ik haar de toegang tot de slaapkamer niet zou ontzeggen. Maar in het asiel werd me dat eigenlijk afgeraden. Omdat dat moeilijk af te leren is en ze is het ook niet gewend, bij haar vorige eigenaar. Dus misschien verpest ik haar en ga ik haar vanwege mijn eigen (onterechte) schuldgevoel dingen toestaan die eigenlijk niet nodig zijn.

Ze is hier pas vier dagen misschien is ze nu nog wel vol van de verandering maar ze lijkt echt heel relaxed te zijn. Hoe dan ook ik zit er wel erg mee. Ik hoor graag ervaringen van anderen hierover.
kittentjes

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door kittentjes »

Ten eerste welkom en fijn dat je een kat uit het asiel een kans geeft op een gelukkig leven bij jou.
Ik denk absoluut niet dat je haar tekort doet, ze heeft ruimte, liefde, aandacht en speelgoed en zo te merken verdiep je je graag in haar welzijn.
Je zou, als je graag wil dat ze wel naar het balkon kan, ook een luikje in glas kunnen maken en het balkon afzetten zodat ze er niet af kan.
De reden dat ze niet naar buiten wil kijken is gewoon omdat ze er nu nog geen interesse in heeft, dat komt vast wel maar ze ziet nog genoeg andere nieuwe dingen en vind vooral jou heel interessant.
Ik zou me echt geen zorgen maken het is allemaal gewoon even wennen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Rik »

Ze is er dus pas 4 dagen. Zoals je haar omschrijft lijkt ze mij een hele lieve poes die zich lekker naar jou richt. Het feit dat ze al zo relaxed is, is ook prachtig. Op zich is 4 jaar nog niet te oud om te genieten van een maatje maar het kan ook zijn dat ze dus goed op zichzelf kan aarden. Voor het naar buiten kijken hoef je je nu nog geen zorgen te maken. Dat zou nog kunnen komen (binnen is allemaal veel nieuwer en spannender). Maar zelfs als ze niet geïnteresseerd is in buiten, is dat niet erg. Zolang ze binnen maar voldoende te doen heeft (bijvoorbeeld door een klimpaal roetsjen). Maar katten worden sowieso wat minder actief met leeftijd. Je zou kunnen kijken of je haar nog tot wat actie kunt verleiden met een laserlampje. Maar over het feit dat ze niet kwijlend (en kwetterend) bij het raam naar buiten zit te kijken hoef je je geen zorgen te maken.

Of je haar op de slaapkamer wilt laten is een beslissing van jezelf. Hier slapen ze wel bij mij. Ik denk niet dat je het om je schuldgevoel hoeft toe te laten (of te laten). Zo te horen is ze het dus niet gewend en zal ze er ook niet om miauwen als ze gewoon op haar eigen plekkie moet slapen. Het is maar wat jij fijn vindt.

Al met al lijkt het mij prima te gaan met die nieuwe huisgenoot van jou.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door nellebel »

Mijn katten zijn inmiddels bijna zeven. Tot vorig jaar zelden buiten. Hooguit aan een tuigje omdat tuin afzetten niet te doen was, ze braken er toch doorheen en we woonden iei aan een drukke weg. Toen naar het bos verhuisd. Manlief liet een keer per ongeluk de garage deur open staan. Zaten ze beide naar buiten te kijken maar ze bleven netjes zitten. Nu wonen we ook op aan appartement. Ze kunnen op het balkon als ik ze erop laat, kattenluik gaat ook niet. In de zomer vinden ze het heerlijk.... Als we erbij zijn. Anders zijn ze twee minuten buiten en willen ze weer naar binnen. Ik denk dat jouw katje ook gewoon graag binnen is en bij jou is. Mijn vorige katten waren ook alleen buiten met ons. Ze vonden het nooit leuk alleen buiten. Hier kijken ze wel graag naar buiten, we wonen ook 1 hoog. Maak je niet te druk. Ben blij dat je katje zo dankbaar is voor haar gouden mandje bij jou

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Eleonore »

Jullie berichten stellen me wel weer wat gerust. Echt vrij naar buiten is denk ik sowieso niet zo'n goed plan voor haar. Ze heeft wat problemen met haar oog waardoor dit wat naar beneden hangt waardoor ik denk dat ze niet goed is opgewassen tegen andere buitenkatten (misschien zit dit ook maar tussen mijn oren maar ik zou er echt niet gerust op zijn). Maar gun het haar wel om lekker naar buiten te kunnen en verrast te kunnen worden door alle bewegende dingen buiten. Ik denk dat ik van de zomer wel ga kijken of ik het balkon kan afzetten, zoveel hoeft dat niet te kosten volgens mij. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust, zit ik misschien zelf ook eens wat vaker buiten. Is ook goed voor mij. Ik wist trouwens helemaal niet dat je een luikje in glas kunt maken. Dat is misschien wel een optie voor als ik een woonplek vindt waar ik oud wil worden.

Dat klimmen lijkt ze ook nog helemaal niet te willen, ja op mij dat dan weer wel maar verder.. De keren dat ze wel even naar buiten kijkt zit ze op de grond (ik heb geen vensterbank en glas van beneden tot boven). Die ton staat daar nu dus nog voor jan doedel ;). Ik had wel al een krabpaal op het oog maar nog niet aangeschaft omdat ik niet weet of ze er wel behoefte aan heeft. Ik heb nu wel zo'n wandligbed van natural paradise gekocht bij zooplus. Die kan ik wat hoger aan de muur bevestigen, ik wilde er dan een dunne boomstam naartoe leggen zodat ze er kan komen. Maar op dit moment zit ze hoogstens op de eettafel en heeft ze alleen in het begin wat hogere plekjes verkend dus of ze er ook echt behoefte aan heeft... Lastig te zeggen. Het is waarschijnlijk ook wat vroeg allemaal. Ik ben inderdaad al heel blij hoe ze het doet. Maar soms als ze dan uit haar mandje gekropen is en dan me dan aankijkt met zo'n blik, gebeurt er hier nog wat? dan voel ik me toch weer een beetje schuldig. Ik ga proberen om het een beetje los te laten en even elke dag met haar te spelen natuurlijk.

Ze heeft trouwens in het asiel ongeveer 1,5 maand geen gelegenheid gehad om haar nagels te scherpen (quarantaine). Nu twijfel ik of ik haar even moet helpen om de puntjes eraf te knippen of dat ik het even afwacht. Ze doet het namelijk nu wel dagelijks zelf. Het liefste wacht ik nog even totdat ik genoeg vertrouwen heb dat ik ongestoord aan haar voetjes mag komen. Ik wil haar niet nu al een rot ervaring meegeven, ben ook bang dat ik daarmee het nagels knippen direct voor haar verpest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Rik »

Precies, het is nog vroeg. Die krabton kan ze later toch weer als slaapplaatsje gebruiken. Je weet het nooit van tevoren. Nu is het nog gewoon lekker haar leren kennen.

Als ze op schoot ligt en ze wil al kroelen zou ik adviseren ook al een beetje aan haar pootjes en nagels te zitten. Gewoon een beetje masseren. Zodat ze daar al wat aan went. Nagels knippen hoeft in principe niet. Ze houden ze scherp aan de krabpaal/ton. Het knippen is juist om de nagels bot te maken. Dat zou dus alleen voor jouzelf zijn. Bij Bowy groeide de nagels wel lang en hoorde je haar op een gegeven moment tikkend lopen op het laminaat. Van haar knipte ik dan af en toe wel een heel klein stukje. En je hoeft er maar een halve mm af te halen om niet meer scherp te zijn. (Niet te adviseren voor buitenkatten want die hebben de scherpe nagels echt nodig)

Maar ik zou ze nu nog even niet knippen tenzij het echt nodig is. Hier hebben ze ook vlijmscherpe nagels. Nét heeft Yuna allemaal putjes in mijn been zitten kneden :( auw. Ja jongens... Scherp die nagels nog maar eens lekker op die krabpaal ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Tesseljoan »

Ik herken je twijfel heel goed, hoewel onze situatie anders is. Je weet immers nooit 100% zeker wat ze voelen. Toch denk ik dat we een heel eind kunnen komen met geduld, liefde en wat inzet. Het feit dat je je al zo in je beestje verdiept zegt wat dat aangaat al heel veel.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk

Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Eleonore »

Ja dat trappelen doet zij ook, heel fanatiek ook. Die nagels zijn vlijmscherp ja maar ook die van haar tikken op de vloer, dus ik denk dat ze wel echt te lang zijn. Op zich zouden die dan uit zichzelf door te krabben weer korter moeten worden toch? Ik wil het wel ook nog even aankijken en eerst maar eens kijken of ik al aan haar voetjes mag komen. Ze is wel al lekker aan het kroelen, rolt soms van enthousiasme ook op haar rug maar schrikt daar vervolgens zelf weer van. Helemaal ontspannen is ze nog niet maar dat is ook helemaal niet gek.

Ja het liefste had ik haar lekker buiten gelaten, het blijft sowieso een minder optimale situatie. Voor mezelf trouwens ook, ik houd ook van in de tuin zitten maar ik kan tenminste zelf nog besluiten om buiten een wandeling te maken. Ik kreeg trouwens van iemand de tip om haar aan een tuigje buiten te laten, zij zou dat heel vaak zien? Ik heb dat nog nooit gezien en het lijkt me ook heel a-typisch voor een kat die zo graag haar eigen route uitstippelt. Is dat iets wat jullie eens gehoord of gezien hebben? Vraag me af waar die tip vandaan komt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Rik »

Lekker is dat. Een kat weer helemaal te leren kennen. Zeker als ze af en toe helemaal los kan komen (ook al schrikt ze daar zelf van).

Inderdaad zou ik de nagels gewoon even aan zien. Haar buitenste nagels zullen straks afschilferen. Ze blijft overigens wel altijd scherpe nagels houden (want de oude nagel vervelt en er zit weer een kleine hele scherpe onder). Maar die kan dan dus wel wat korter zijn.

Katten kunnen goed binnen zijn. Zeker als ze altijd binnen zijn geweest. Hier zijn ze sinds november nauwelijks meer buiten geweest. Ze zitten wel achter het raam en Bono is wel eens naar buiten geglipt maar ze zitten er niet om te mauwen. Of een kat aan een tuigje kan wennen en behoefte heeft aan een wandeling (aan dat tuigje) verschilt heel erg per kat. De meeste mensen laten de kat buiten of houden ze binnen maar er zijn niet veel mensen die de moeite nemen om met de kat te gaan wandelen. Wel kan het voor een binnenkat handig zijn om eens te wennen aan "vreemde" situaties en een beetje de omgeving rond het huis te leren kennen. Ze mogen hier in de zomermaanden vrij in de afgesloten achtertuin (alleen als ik ook buiten ben) en af en toe neem ik ze om de beurt aan een tuigje voor het huis. Mochten ze ooit toch naar buiten schieten aan de voorkant weten ze in ieder geval waar ze zijn. (Ik was vorig jaar Yuna een paar uur kwijt omdat ze de verkeerde kant op schoot. Dat waren benauwde uurtjes.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Eleonore »

Ja het tuigje op die manier gebruiken deed ik vroeger bij onze oude huiskat ook, vooral de eerste paar keer toen ze naar buiten ging. Ik weet ook nog wel hoe dat was toen ik haar een keer een paar dagen kwijt was, verschrikkelijk was dat. En toen stond ze ineens weer 's nachts voor de deur, was dolblij toen ik wakker werd en dacht dat ik haar in mijn droom had gehoord maar dat ze het wel echt was.

Ik merk trouwens dat huidige poes een behoorlijk dikke gespannen buik heeft. En ze beweegt uit zichzelf al niet zoveel, ligt het liefst op schoot of bij de verwarming. En ik kan bij haar niet onbeperkt brokken laten staan, vind ik wel lastig. Dat was ik namelijk wel altijd gewend, dat niemand zich zorgen hoeft te maken of er tekort eten zou zijn. Maar denk dat het voor haar niet goed is. Ik heb nu ook geen goede weegschaal om haar brokken af te wegen, nog zo'n ouderwetse die niet kijkt op een gram of 10/15. Heb maar zo'n digitale besteld.

Ik heb het er nog steeds wel moeilijk mee, dat ze niet naar buiten kan. Net ook weer, als ik dan achter de computer kruip wil ze op schoot maar dan zit ik dus krom achter de computer. Haar na 10 minuutjes op de andere stoel gezet, maar vind het wel echt sneu :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Rik »

Dik gespannen buik moet je even in de gaten houden. Plast en poept ze goed. Weet je hoe ze op het schema van ontwormen zat? Maar het kan ook gewoon zijn dat ze wat gezet is :)

Hier moest ik met de kittens ook van onbeperkt voer aanbieden afstappen omdat Bono alles gelijk opat (en behoorlijk zwaar begon te worden, zelfs voor een kitten). Ik geef 3x per dag 50gr natvoer. En het wordt gewoon een routine hoor. 's-ochtends voor het werk, 's-avonds bij het thuiskomen en nog wat voor het slapengaan. Daar wen je vrij snel aan en is niet sneu. (4x per dag zou beter zijn maar niet altijd mogelijk bij iedereen)

Wat betreft achter de computer werken... je zou gewoon strak achter je bureau kunnen blijven zitten maar wel een kleedje naast je beeldscherm/toetsenbord neerleggen. Dan is ze wel in de buurt. Als ze niet op schoot kan zal ze dicht bij jou wel een ander plekje zoeken en dat kleedje tegenkomen. Dan kan ze zich daar lekker op nestelen. Ook is het zo dat een kat niet 24/7 op jou schoot hoeft te zitten, hoe graag ze dat ook wil. Als het niet mag zal ze gewoon haar eigen plekje vinden. Ook dat is niet sneu. Soms moet je een heel aanhankelijk poesje een beetje van je afzetten. Zolang je op andere tijden maar tijd voor haar maakt (of als je lekker op de bank zit ze lekker kan nestelen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Eleonore »

Ja plassen en poepen doet ze goed, direct al. Ze is ook ontwormd in het asiel dus dat kan het ook niet zijn. Ik ga ze daar nog even over bellen, of hen dat ook is opgevallen.
Vanuit het asiel kreeg ze royal canin fit 32 en heb daar zelf een klein zakje van aangeschaft en wilde overstappen naar royal canin indoor. Ik wilde haar eigenlijk ook vers vlees gaan geven, mijn vorige katten gaf ik carnibest naast de brokken. Maar die werden ook wat zwaar. Eigenlijk is dat gezien haar buikje niet een optie. En eigenlijk doet ze het perfect op deze brokken, haar vacht is prachtig en haar ontlasting ruikt amper.
Wil eigenlijk ook niet helemaal over op vers vlees omdat ik dan geen etensmoment meer kan missen en ik wil ook weleens bij iemand op bezoek en daar eten bijvoorbeeld. 1x per dag kan ik wel garanderen voor haar, bijvoorbeeld elke ochtend. Ik kan eventueel de hoeveelheid gram aanhouden die op de zakken staat aangegeven, daar staat ook een suggestie aan gram voor als je bijvoorbeeld nog 1x een zakje natvoer geeft (is natuurlijk wel afgestemd op het natvoor van rc zelf maar goed ik kan daar zelf ook een beetje mee gaan dokteren). Of misschien moet ik het natvoer maar helemaal weglaten, met brokken kan ik het beter monitoren en dan misschien alleen in het weekend wat natvoer geven als extraatje.

Ja ze gaat nu naast de laptop zitten en heeft een hangmandje bij de verwarming vlak naast de tafel van de laptop. Het liefst gaat ze trouwens op een arm zitten maar komt er nu achter dat die heen en weer beweegt...vind ze geloof ik niet zo leuk. 's avonds heb ik wel alle tijd voor haar, dan kan ze lekker komen kroelen en tussendoor ook wel af ik wat in huis heb gedaan en even pauze neem. Maar vind het moeilijk dat ze zo op mij gericht is en zo op mij aangewezen is.
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Doe ik mijn binnenkat tekort?

Bericht door Eleonore »

Inmiddels heeft ze al wat meer haar draai gevonden. Ze heeft een ritueel ontwikkeld om 's ochtends na het eten in de zon voor het raam te gaan zitten, dit af te wisselen met liggen op het vloerkleed in de zon en de krabton (ander raam) in de zon. Daarna wordt er druk met een stuiterbal en een aluminiumfolie propje gespeeld om daarna een aai te komen halen op schoot. Ik maak dan ook even tijd voor haar, meestal heeft ze het met 15 minuten weer gezien op schoot en gaat ze zich weer nestelen in de verwarmingshangmat.

Ze vind het alleen niet fijn om alleen te zijn en ze wil alleen nog niet zo bij de bank komen, vind ik wel jammer maar moet denk ik ook nog tijd hebben. Een mandje met hoogopstaande randen op de bank is wel goedgekeurd. Dat geeft blijkbaar wat meer veiligheid tegen de geluiden en flitsen van de tv. Ik ga daar zo'n feliway stekker hangen omdat ze ook steeds aan de oude krabhoekjes van de vorige katten snuffeld. En ga ik dan toch die hoge krabpaal maar voor haar uitzoeken. Ik denk wel dat die gewaardeerd wordt gezien hoe vaak ze de lucht in kijkt.

Ik heb geprobeerd om haar 's avonds wat vleesvoer te geven maar daar ging ze direct van aan de diarree. Jammer want ze was me er heel dankbaar voor. Nu maar weer brokken en als over een paar dagen de ontlasting weer normaal is gewoon maar een klein beetje gaan geven 's avonds naast de brokken.

Maar het gaat beter dus, het is echt een lieverd en ze doet het echt heel erg goed :verliefd:
Plaats reactie