Bevriende katten blazen en grommen naar elkaar

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Snoefels
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2018 23:58

Bevriende katten blazen en grommen naar elkaar

Bericht door Snoefels »

Hallo. Ik ben sinds gisteravond het nieuwe baasje van snoefels en sjakie. Snoefels is een siamees van 9 en sjakie een gewone kat van 3. Beide zijn gecastreerd. Ik heb ze overgenomen van een kennis. Bij hem in huis waren ze de beste maatjes. Ik heb ze gisteravond in de bijkeuken uit de carrier laten komen. Sjakie verstopte zich gelijk tussen mijn schone was. Snoefels ging gelijk op onderzoek uit.
Sjakie roept wel veel( miauwen met veel variaties) maar als ik of snoef in de buurt kom begint hij gelijk te blazen.
Nu kwam sjakie net heel voorzichtig de kamer in en ging een beetje op onderzoek uit. Maar zodra hij snoefels zag was het gelijk blazen.
En snoefel begon te grommen.
Nu zal het van mij misschien fout zijn geweest maar ik heb ze onderbroken door een keer " hee, is dat klaar" te zeggen. Waarop het ook klaar was. Alleen ging sjakie dus gelijk retour bijkeuken.
Ik laat ze verder met rust en geef ze af en toe een snoepje.
Is er hier iemand die dit gedrag van hun herkend?
Ik ga morgen wel een feliway verdamper halen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bevriende katten blazen en grommen naar elkaar

Bericht door Rik »

Welkom. Sjakie is schijnbaar nog heel onzeker. Dat heeft rust en tijd nodig. Misschien wel veel tijd. Feliway verdamper kan de scherpe randjes er inderdaad wel wat vanaf halen. Maar Sjakie zal toch moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving (en nieuwe baasjes). En dat duurt bij hem wat langer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bevriende katten blazen en grommen naar elkaar

Bericht door nellebel »

Misschien hun leefruimte in het begin wat verkleinen. Dat geef Sjakie wat meer zekerheid. Maar dan zou ik het voor beide doen.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Bevriende katten blazen en grommen naar elkaar

Bericht door ErikPhilippus »

Dat ze in een vreemde omgeving naar elkaar grommen en blazen, is volkomen normaal. Feliway zou ik voorlopig in de winkel laten staan. Geef ze een paar dagen om het nieuwe domein te ontdekken, en je zal zien dat ze weer maatjes worden. En inderdaad: laat ze het op hun eigen manier, in hun eigen tempo hun nieuwe huis en nieuwe baasje ontdekken.
Belangrijk is om zelf ontspannen en rustig te blijven: als je zelf opgefokt raakt, nemen ze geheid die spanning over.
Rustig blijven ademhalen, en Snoefels en Sjakie trekken vanzelf wel bij.

Succes!
Erik
Plaats reactie