Hoe omgaan met 'lastig' gedrag asielkat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Dinky »

Spelen met de handen zou ik dan toch echt vermijden. Beter is dan iets als een speelhengel zodat er duidelijke afstand is tussen handen en speeltje ;-)

Moet zeggen dat ik heel sterk herken wat je schrijft. Dit had dinky ook heel sterk. Ene moment genieten van het aaien en het volgende moment vanuit het niets uithalen/bijten/snauwen om vervolgens gelijk hard weg te rennen. Ik had wel eens het idee dat ze zich dan ineens realiseerde dat ze enorm kwetsbaar was en daardoor uit onzekerheid uithaalde. Misschien ook wel een vorm van over prikkelt zijn? Wij hebben het genegeerd en na verloop van tijd is dit bijna verdwenen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Tesseljoan »

We negeren het bijten en uithalen zo veel mogelijk als het duidelijk geen liefdesbeetjes meer zijn. Verder hebben we ook ontdekt dat hij behalve handen ook gek is op spelen met koordjes en draadjes (gelukkig geen snoeren, anders kon er geen telefoon meer opgeladen worden). Dus dat zijn we nu met hem aan het doen, zodat het spelen met de handen hopelijk op termijn wat minder wordt.
Dinky: ik zit natuurlijk niet in dat kattenbrein, maar het lijkt inderdaad soms wel alsof het hem iets teveel input wordt voor hem. Ik zie het nu af en toe wel aankomen, en dan laat ik hem even op schoot tot rust komen. Vaak helpt dat al.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Rik »

Ik heb hier verschillende lange dunne stokken met daaraan alleen maar een draadje. Dat is hier ook vaak voldoende. Soms is het leuk als er wat veren of speeltje aan hangt maar ze vermaken zich ook kostelijk met alleen een draadje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Tesseljoan »

We begrijpen Jakob stukje bij beetje steeds beter, maar we hebben zijn gebruiksaanwijzing nog niet uit.
Spelen met draadjes, hengels en de cat dancer gaat heel goed, hoewel hij heel af en toe nog een haal probeert naar je handen. Laatst lag ik op de bank, en ineens rende Jakob op me af en beet in mijn oksel. Geen pijn, maar ik schrok me kapot en riep heel hard 'nee!' Wat bleek? Ik had een hoodie aan en die heeft koordjes.. dus eigenlijk deed hij het 'goed'. Nou ja, dat koordje ligt nu verstopt tussen de kussens van de bank, mocht hij op de bank in speelmodus raken dan kunnen we hem snel afleiden.
Liefdesbeetjes geeft hij nog steeds, die laten we maar even voor wat het is. Als hij echter echt uithaalt of hard probeert te bijten dan negeren we hem even. Lastig blijft dat hij dat luid spinnend op schoot kan doen en wij het niet altijd zien aankomen (gisteren mijn man nog een stevige beet in zijn hand gegeven).

Deze post is niet echt een vraag, maar meer een update. Verder is het nog steeds een schat die ook nu heerlijk op mijn schoot ligt te maffen. Overigens helpt het gek genoeg wel om aan te kondigen dat ik ga verzitten of naar de wc ga, sinds ik dat doe heeft hij niet meer gebeten (hij moppert wel, maar dat mag).
90 procent van de tijd is het dus een schat van een beest, maar een scherp randje zal hij denk ik wel blijven houden (of zoals het asiel het omschrijft: een kat met 'pit' of 'karakter'). Wat ons betreft prima: wij zijn na drie weken al dol op hem ondanks zijn rugzakje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Rik »

Fijn dat jullie hem beetje bij beetje steeds beter leren "lezen". Jammer eigenlijk dat Jakob een solokat is want zo te horen had hij echt wel leuk met een maatje kunnen spelen. Maar goed, als ze eenmaal solokat geworden zijn dan gaat dat ook niet meer lukken (is mijn ervaring). En dan moet hij zich af en toe maar eens afreageren op de menselijke vervangers :lol:

Jakob is in ieder geval goed terechtgekomen. Er zijn ook mensen die geen geduld hebben en op een andere (verkeerde) manier op hem zouden reageren en/of terug zouden brengen naar het asiel. En het is inderdaad nog maar drie weken. Grote kans dat die andere 10% van de tijd, je hem nog beter leert lezen (en voor kunt zijn) of dat hij wat rustiger wordt. Maar voor hem is het nu natuurlijk ook nog steeds wennen. Maar het is al fijn dat jullie zo lekker van hem kunnen genieten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat jullie hem al aardig kunnen lezen :-)
En dat in nog maar 3 weken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Tesseljoan »

@dinky, ja het is inderdaad fijn, kan alleen maar beter gaan zou je denken

@rik, soms twijfel ik wel eens of Jakob toch niet een maatje nodig heeft. Met tien katten in een kennel in het asiel is toch anders dan met twee in een veel groter huis... maar dan denk ik aan de kleine kans dat zo'n introductie goed zou gaan en dan laat ik dat idee maar weer varen. Ik hoop wel dat mensen die één kitten overwegen ook bij dit soort topics terecht komt en zich er rekenschap van geeft dat een kat alleen laten opgroeien dit soort 'lastig' gedrag kan opleveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door pinguin »

Wat fijn dat je de kat steeds beter leert kennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Tesseljoan »

Denk je net dat het beter gaat, schrik je weer...
Gisteren lag ik op de bank en ging Jakob op mijn borst liggen, met koppie vijf centimeter van mijn neus, luid ronkend en met toegeknepen ogen. Nu heb ik ergens gelezen dat langzaam knipperen geruststellend is voor katten, dus ik kneep telkens langzaam mijn ogen dicht. Dat ging een paar minuten goed. Ineens gaan zijn ogen wijd open, pupillen groot en ik dacht 'foute boel'. Jakob zat in staarmodus. Dus ik doe mijn ogen zoveel mogelijk dicht, ik hoor hem happen (in de lucht), vervolgens loopt hij weg. Wat deed ik daar verkeerd: was ik nou toch bedreigend voor hem? Of was het juist dat ik lager in kattenrangorde terecht was gekomen omdat ik met mijn hoofd op gelijke hoogte was?

En vanavond is hij weer de zen zelve. Afgezien van de voermomenten dan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe omgaan met liefdesbeetjes bij oudere kat?

Bericht door Rik »

Langzaam blinken met de ogen is inderdaad geruststellend. En staren intimiderend. Alleen als je je ogen dichtdoet zie je hem natuurlijk niet happen/uitvallen :lol: Ja, dat is dus lastig. Moeilijk te zeggen wat nu de reden van zijn staarmodus is. Het kunnen hele kleine dingetjes zijn. Bijvoorbeeld een geluidje ofzo. Maar het kan ook allemaal in zijn eigen hoofd zitten. Of hij kan van zichzelf schrikken ("oeps, ik ben te relaxed"). Hij is natuurlijk ook nog aan het wennen. Hij moet jullie ook leren "lezen" ;)

Als het een kattenrangorde geval was dan denk ik dat je dit veel vaker zou hebben. Maar je hebt ook "verknipte" katten die qua gedrag in één keer om kunnen slaan. Maar het is dus heel moeilijk te zeggen. Je zou zelf na moeten gaan wat er in je omgeving (of zelfs in je lichaam als hij op jou ligt) gebeurd op moment dat die trigger omslaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met 'lastig' gedrag asielkat?

Bericht door castratenkoor »

Hij klinkt als een dominante kat met een rugzakje. Moeilijke combi. Zal even tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen en goed met elkaar om te gaan. Je doet het in mijn ogen prima. Hem straffen en/of proberen te domineren zal averechts werken. Maar grenzen aangeven is belangrijk. In mijn ogen ben je goed bezig. Je verdiept je in zijn manieren en probeert hem te begrijpen. Geduld is een schone zaak.

Touwtjes van hoodies haal ik er ook altijd uit. Je schrikt je te pletter als er een kat naar je strot vliegt hahahaha.

Lastig te beoordelen wat er zou gebeuren als je een tweede kat zou nemen. Met een dominante zou hij vermoedelijk enorme machtsstrijd gaan hebben. Een onderdanige zou het huis uit getreiterd kunnen worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoe omgaan met 'lastig' gedrag asielkat?

Bericht door Tesseljoan »

Het gekke is dat hij in het asiel een kennel uitgetreiterd is, en dat hij in de tweede kennel zich na wat schermutselingen terug trok van de groep. Een sociale kat bij hem zetten lijkt me ook sneu als die geen contact met hem krijgt... en een tweede eigenheimer er bij wordt ook lastig (en nee, ik krijg twee kittens er echt niet door bij de echtgenootAfbeelding)

Rik, ik had me niet eens gerealiseerd dat hij natuurlijk haarfijn voelt wat er in mijn lijf gebeurd. Toen hij zo op mijn borst ging liggen, was ik een dag eerder voor een klusongelukje naar de eerste hulp geweest voor een stukje tegel in mijn oog (alles is ok met mijn oog). Ik was best nerveus dat hij zo dicht bij mjn gezicht ging zitten, een nagel in mijn oog zag ik echt niet zitten.. misschien verhoogde hartslag? Misschien komen we er nooit achter.

Het is grappig, als ik nu wil verzitten als hij op schoot zit en ik noem zijn naam alleen al, begint hij te mopperen en staat best vaak uit zichzelf op. Geduld is inderdaad een schone zaak.Afbeelding

Nog even als bonus een foto:Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe omgaan met 'lastig' gedrag asielkat?

Bericht door Rik »

Nee, een tweede kat zou ik zeker niet doen. Ik wilde dat op een gegeven moment ook toen ik Bowy een paar jaar had, maar zij was al dusdanig solo geworden dat dat gewoon niet meer mogelijk was. Jakob klinkt ook als een kat die prima alleen bij jullie kan zijn. En met 7 jaar is er niet echt meer een noodzaak om echt een maatje te hebben (als je hem al zou kunnen matchen wat bijna onmogelijk is).

Katten met een rugzakje kunnen toch ontzettend veel liefde geven. Het is alleen af en toe een beetje weten hoe je ermee om moet gaan. Maar met geduld en de juiste instelling komt dat altijd wel goed (wat niet iedereen aankan).

En ja, katten zijn heel gevoelig. Ze voelen jouw spanning en gemoedsrust. Ze kunnen reageren op het minste geringste waar wij niet eens bij stil staan. Of ze krijgen soms ook de "gekke 5 minuten". Dat kan bij elke kat weer anders tot uiting komen. Het hoeft niet altijd de traditionele gekke 5 minuten te zijn. Het kan zich dus ook uiten in bijvoorbeeld in een keer een verhoogde staat van alertheid (wat jij bijvoorbeeld zag). En dan mag je nog van geluk spreken dat hij niet een enorme afsprong met nagels en al van je schoot sprong :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe omgaan met 'lastig' gedrag asielkat?

Bericht door Dinky »

Ach wat ligt hij daar lekker :-)

En ja, soms is gedrag niet te achterhalen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Hoe omgaan met 'lastig' gedrag asielkat?

Bericht door Claudia69 »

Rik schreef: 08 mar 2018 22:13 Of ze krijgen soms ook de "gekke 5 minuten". Dat kan bij elke kat weer anders tot uiting komen. Het hoeft niet altijd de traditionele gekke 5 minuten te zijn. Het kan zich dus ook uiten in bijvoorbeeld in een keer een verhoogde staat van alertheid (wat jij bijvoorbeeld zag).
:-) Katten zien spoken, daar ben ik intussen wel zeker van.
Plaats reactie