Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Ivanhoe »

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, heb helaas nog nergens een antwoord kunnen vinden...
Mijn kat Molly (wordt 14) is altijd een lieve, gezellige knuffelkont geweest die standaard iedere avond even op schoot kwam zitten en 's nachts tegen me aan kroop en heerlijk in mijn knieholte lag te slapen.
Tijdens de feestdagen was ze ineens heel ziek. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk is ze geopereerd en is er een enorme haarbal verwijderd die er niet meer uit kon. De dierenarts denkt dat ze IBD heeft (denk ik ook) en ze heeft nu een kuur Prednisolon, dat ik volgens schema van de dierenarts aan het afbouwen ben. Ze eet prima, kattenbak OK, gaat weer naar buiten enz. maar... ze wil niet meer op schoot, en 's nachts ligt ze wel bij me op het bed maar op een afstandje. Verder is ze nog steeds lief en vriendelijk, maar er is afstandelijkheid in gekropen.
Ze kon een paar weken niet in haar mandje bovenop de krabpaal omdat een paal was afgebroken. Dat is nu gerepareerd maar ze lijkt ook niet meer in haar mandje te willen slapen, pakt er alleen maar de lekkere brokjes uit die ik erin gelegd heb.
Help... ik mis mijn aanhankelijke Molly zo... Wat moet ik hier aan doen? Moet ik misschien afwachten tot de kuur Prednisolon echt is afgelopen?
Ze heeft voor deze ziekte ook veel meegemaakt: verhuisd - ze voelde zich wel supersnel snel thuis want het is vlakbij het oude huis, en ze was voor de verhuizing al een paar keer meegelopen naar binnen en had het huis zo te zien goedgekeurd, maar na de verhuizing kwamen er heel veel vreemden over de vloer - monteurs, klusjesmensen, schilder, enz. enz. En toen dat voorbij was werd ze ziek. Sinds haar operatie (4 weken geleden) houd ik het heel erg rustig in huis, maar qua gedrag is er helaas dus een negatieve verandering.

Sorry voor het lange verhaal, maar om een goed antwoord te krijgen moet het beeld wel volledig zijn denk ik!

Dank voor jullie reacties alvast!
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Dinky »

Mogelijk dat ze zich nog niet prettig/lekker voelt wat het afwijkende gedrag veroorzaakt
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door castratenkoor »

Dat lange verhaal is juist goed - om een zo compleet mogelijk beeld te vormen - dus geen sorry nodig.

Het zou kunnen dat de gedragsverandering is ontstaan door de Prednison en dat als ze weer meer zichtzelf zal worden als dat stopt. Maar ook de narcose kan meespelen. dat zie je ook bij bejaarde mensen, dat ze na een operatie vaak "anders" zijn. En zij is natuurlijk voor een kat best op leeftijd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Lieselotje »

Mijn ervaring met mijn kat was toen ze ziek was ze meer aanhankelijker werd. Ze zat zelden op schoot en toen ze ziek werd was ze vaak op schoot of lag tefen me aan. Het kan best veranderen en wie weet verandert het na de kuur.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door nellebel »

de operatie is nog relatief kort geleden, mogelijk dat ze toch nog wat last ervaart van haar buik. hierdoor zoekt ze mogelijk plekjes waar ze makkelijker kan vluchten. dus niet te dicht tegen je aan en niet op de krabpaal. ook kan inderdaad de med dat effect hebben dat ze zich niet helemaal lekker voelt. misschien heeft het ook even tijd nodig. ze heeft nogal wat meegemaakt. geduld helpt hopelijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Rik »

Het zou ook de verhuizing nog kunnen zijn. Of heeft ze na de verhuizing nog wel lekker op schoot gelegen? Het kan natuurlijk vanalles zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Ivanhoe »

Dank jullie wel voor de reacties! Ik begin ook te denken aan de Predniso(lo)n ligt. Die moet ik nu om de dag geven, gisteravond vóór het pilletje was ze heel gezellig en lief en kwam ze zowaar op schoot zitten! Gisteravond laat het pilletje gegeven, en vandaag is ze weer afstandelijk. Ze bekeek me niet toen ik thuiskwam, geen 5-sterrenbegroeting die ik krijg als ze in haar gewone doen is. Ik zal het eens bijhouden (opschrijven) en kijken of ik er een patroon in zie.
@ Nellebel: ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben dat ze niet op plekjes wil zitten/liggen waar ze niet makkelijk weg kan. En ze heeft inderdaad te veel meegemaakt achter elkaar, ik houd het nu allemaal zo rustig mogelijk thuis.
@ Rik: Na de verhuizing heeft ze ook op schoot gelegen. Toen ze net geopereerd was was ze ook heel aanhankelijk en kroop ze tegen me aan.

Ik zal blij zijn als de Prednisonkuur voorbij is. Nog 3,5 week, pfff...
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door nellebel »

prednison geeft vaak ook een opgeblazen gevoel, tenminste bij mensen, en dat is dat nog een milde bijwerking. hoop dat je meisje snel weer de oude is als de kuur voorbij is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door ErikPhilippus »

Prednison kan behoorlijk wat bijwerkingen hebben (ook op het zenuwstelsel/emotionele vlak), dus het zou zeker kunnen dat de gedragsverandering door de Prednison kuur komt. Hopelijk komt de vertrouwde Molly weer terug na afloop van de kuur.
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Ivanhoe »

Beste mensen, weer hartelijk dank voor jullie reacties. Even een korte maar heel positieve update: Molly is sinds een paar dagen weer veel meer zichzelf, is vrolijker, enthousiaster, heeft zich op haar bedje bovenop de krabpaal lekker zitten wassen in de zon, en is al een keer als vanouds 's nachts tegen me aan komen liggen, al was het maar kort... maar toch. Haar baasje is dus ook erg blij.
@ErikPhilippus: je bevestigt mijn vermoeden. Maar gelukkig is er nu, met een half tabletje eens in de twee dagen toch verbetering. Ik zal toch blij zijn als de kuur voorbij is, ook al hoop ik niet dat ze dan weer een terugval krijgt (niet willen eten, drinken, niet van haar slaapplek komen.

Ik denk trouwens ook dat ze last heeft van artrose, want de trap af lopen gaat moeizaam, en ze wil nog steeds niet voetballen met haar favoriete balletje (ze was een uitstekend voetbalster). Denken jullie dat het OK is als ik alvast begin met groenlipmossel voordat de Prednisolonkuur is afgelopen?
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
JimPreyde
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2023 20:17

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door JimPreyde »

goedenavond, ik zit al een aantal uur op het internet te zoeken naar antwoorden met betrekking tot mijn kat. nu lees ik in jouw verhaal een soortgelijk geval als waar ik momenteel mee loop te kammen. Echter ben jij al een stap verder. Mijn kat heeft nog niet de maagoperatie gehad. Wij hebben een sterk vermoeden dat er een haarbal vast zit bij ons lieve kat . Onze kat zit nu ook al wekenlang aan de prednison.

Mijn brutale vraag is of u alstublieft contact met mij op zou willen nemen om eens een gesprek van enkele minuten te voeren over uw oude en mijn huidige situatie.

wij hebben thuis alles geprobeerd en zijn duizenden euro’s verder aan kosten dierenarts en weten het gewoon echt niet meer!

mijn telefoonnummer is
[Admin: telefoonnummer verwijderd ivm privacy. Neem contact op via PB]
gr Jim Preyde
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5162
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Synemios »

@JimPreyde

Ik hoop dat ts nog reageert, maar is er niet gekeken of er ergens een haarbal zit?
Is er een echo en/of endoscopie gemaakt?
Wat is de diagnose van de dierenarts?

IBD is een diagnose die ze pas na veel uitsluiten stellen en als er echt ergens wat vast zit (haarbal ofzo) dan gaat prednison niet helpen.

Heb je het idee dat de prednison helpt?
IK heb hier ook gedrags veranderingen gemerkt met prednison.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Ivanhoe »

@ Synemios, Ik heb inderdaad gereageerd. Ik hoop JimPreyde verder te kunnen helpen en wacht zijn PB terug nu af.

De haarbal die destijds de maaguitgang van Molly bleek te blokkeren is operatief verwijderd. Pas bij de operatie werd duidelijk dàt het een haarbal was, maar dat idee had ik al die tijd al.

De Prednison kreeg ze om de spijsvertering vooruit te helpen, dat bleef nog een tijd moeiijk na de operatie. Qua gedragsverandering: dat trok gelukkig bij na verloop van tijd.
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5162
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedragsverandering na ziekte/door medicijn?

Bericht door Synemios »

Fijn dat je gereageerd hebt, ik hoop dat JimPreyde er verder mee kan.

IK herken de wanhoop als ze maar niet de juiste diagnose kunnen stellen en behandeling in kunnen zetten.

Bij Luna zeiden ze dat als er ergens een obstructie zat (haarbal of wat anders) ze dat konden zien met een echo of als het dieper zat met een endoscoop en in het uiterste geval een openbuik operatie.

En ik wist juist zeker dat dat het niet was, en had achteraf ook gelijk.
Bij haar helpt prednison wel als ze last heeft van IBD maar zij veranderd ook van gedrag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie