Kan niet/wil niet klimmen springen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willy Wonka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:00

Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Willy Wonka »

Hoi allemaal!

Ik heb twee poezen: Willy en Wonka! Broer en Zus en nu zo'n 8 maanden oud.

Willy (zus) kan niet zo goed klimmen en niet zo hoog springen als Wonka. Ze wordt ook wat dikker en ze zal wel uitgegroeid zijn. Wonka (broer) groeit nog, klimt als een malle en klimt het hoogst! Soms om even rust te nemen van zijn zusje, maar vaak ook om zijn zusje uit te lachen omdat zij niet zo hoog kan komen. Supertrots is hij dan. :lol:

Omdat klimmen erg veel energie vraagt en Willy wat dikker wordt denk ik dat ze er ook echt behoefte aan heeft, maar het lukt haar gewoon niet.

Ze doet het ten eerste niet en ik heb haar 3, 4, keer dan maar wat hoger neergezet (om het te doorbreken was mijn gedachte) maar ze durft er dan niet zomaar meer van af. Ik weet dat dit in principe niet aan te raden is bij katten om ze iets te laten doen wat ze niet durven :enaughty: , maar het is gewoon bizar. 8 maanden oud en ze kan nog niet eens op het aanrecht springen! :D :-P

Een kat met hoogtevrees, hoe bestaat het?!

Ik heb nu als proef haar favoriete slaapplekje op een wat hogere plek neergezet zodat ze er misschien naartoe gaat.

Hebben jullie tips? Is dit erg verder?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

René
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Rik »

Bij kittens van 8 maanden zou je je eigenlijk nog geen "zorgen" mogen maken over te dik zijn. Als dat echter wel zo is dan zul je daar wel aandacht aan moeten besteden (want ik denk niet dat Willy al uitgegroeid is, zeker niet qua gewicht). Bono was met 7 maanden al 5 kg dus ik was voor de castratie al gestopt met onbeperkt brokjes aanbieden (omdat hij geen maat kon houden). Het weerhield hem echter niet om in en uit de krabpaal te sjeesen.

Je zou wat meer (hogere) afsprong mogelijkheden kunnen maken voor de krabpaal (ik neem aan dat je het over de krabpaal hebt). Ik heb naast de krabpaal ook een hoge oude luidsprekerbox staan en een krabton (zie rechts op de foto). Ze gebruiken die twee eigenlijk altijd om uit de krabpaal te springen (of ze gebruiken de stoel die iets verder maar wel in de buurt staat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door kittentjes »

Lukt het misschien wel met een verenstokje om haar erop te krijgen? Tijdens het spel vergeet ze wellicht die angst of wat het dan is waarom ze er niet op gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door KleinDraakje »

Ik zou in eerste instantie helpen door de afstanden wat kleiner te maken. Inderdaad meubels of krukjes of dozen erbij zetten zodat het iets minder hoog is. Als ze dan wel omhoog gaat heeft ze geen hoogtevrees maar kan ze wellicht echt niet zo hoog springen. Dan zou je daar weer naar kunnen kijken, of er medisch misschien iets aan de hand is. Dat ze een keer een klap heeft gemaakt en misschien pijn heeft bij springen.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door nellebel »

Ziet ze wel goed? Misschien moeite met inschatten van diepte. Guusje springt hier op de hoogste kasten en ook eraf helaas. Gijs is veel voorzichtiger. Kijkt ook beter hoe hij ergens vanaf kan en voorzichtig.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Cerna »

Ik heb veel katten (gehad) en sommige waren ware evenwichtskunstenaars en geen hoogte was hen te hoog en andere vonden de hoogte van een stoel hoog genoeg. Ik heb hier nooit een probleem van gemaakt.
Aard van het beestje, zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Deel de ervaring van Annet. Ik heb een extreem atletische acrobaat en nog steeds ondanks zijn 18 jaar en altijd slank postuur. Zo had ik er ook één met veel kracht, maakt bijv. de deuren open en grote sprongkracht. Maar als hij ergens op wilde springen had hij nog wel eens een miskleun en in balanseren was hij ook geen held. Deze forse gespierde jongen woog in zijn gloriejaren 7 kg. Mijn jongste (poesje 13 jr) springt ook het liefst zo min mogelijk en is van nature niet zo soepel.

Net als met mensen....ze zijn allemaal anders met ieder zijn eigen talent. En ik zou ze zeker niet stimuleren in iets wat niet in hun talent ligt. Lekker laten doen wat ze zelf wel of niet willen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Willy Wonka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:00

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Willy Wonka »

Super bedankt voor de vele tips hiero. Ik zie dat dit een hechte groep is. Leuk! Normaal lees ik alleen de artikelen. Nu ik het forum heb ontdekt zal ik ook hier wat vaker langskomen.

Ik ga er iets naast zetten om haar in stapjes aan de hoogte te leren wennen. Want bij een andere kast kan ze op die manier wel opkomen. Ze moet niet per se klimmen van me, maar ze mist zoveel als ze niet ziet wat haar broertje al kan ;) Ik denk echt dat het voor haar leuk en gezond is als ze hier in oefent en gaat kunnen straks.

Haar broertje kan echt hoog springen zoals gezegd. Is ook fors gespierder, slanker maar ook zwaarder dan Zij weegt 4,1 en hij 4,6 kilo. Ik heb zelf niet zo'n stelage met krabton. Ze mogen namelijk overal op klimmen in huis. Het is cat proof so to speak. Er kan niks echt kapot of er is niks wat pijn kan doen.

Nogmaals bedankt voor jullie tips. Ik zal nog even foto's uploaden en laten weten of het lukt!

Groetjes, René en Willy&Wonka
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Tesseljoan »

Bella* was ook niet zo van hoogtes. Ze kon op zich prima op tafels en vensterbanken springen, maar deed dat eigenlijk zelden. We stimuleerden het wel eens door haar bakje natvoer af en toe op een hoge plek neer te zetten, maar als het echt te hoog gegrepen (haha) was dan ging het bakje weer naar beneden en lieten het zo.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk

Greetje1008
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2018 23:11

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Greetje1008 »

Ik heb ook een kitten van 6 maand. Hij kan ook niet springen. Wel op de bank of stoel. Maar over een hekje heen of op het aanrecht niet. Terwijl er op het aanrecht zijn eten staat anders komen de honden eraan. Hoe kan ik hem toch leren springen. Zoals ik al zei over een simpel traphekje kan hij niet over heen. Er door heen gaat ook steeds moeilijker omdat hij wat groter en dikker wordt.
Gebruikersavatar
Willy Wonka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:00

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Willy Wonka »

UPDATE
Inmiddels springt en rent iedereen hier van kast tot muur tot waar dan ook. Geduld is een schone zaak! Uiteindelijk komen ze er wel :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Rik »

Je mag blij zijn dat hij nog niet op het aanrecht kan springen. Hier heeft dat ook tot 14 maanden geduurd voordat ze dat deden. Je zou een stoel voor het aanrecht kunnen zetten. Een simpel krukje zou ook al voldoende kunnen zijn. Of het eten ergens anders geven waar de honden niet bij kunnen. Ik neem aan dat hij wel weg kan komen van de honden. Bijvoorbeeld een krabpaal o.i.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Willy Wonka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:00

Re: Kan niet/wil niet klimmen springen

Bericht door Willy Wonka »

Ik leg het ontbijt van de 1 bovenop de koelkast. De ander op de grond... Zou ook op de kast kunnen. Vinden ze leuk is m'n idee. Telkens een ander plekje waar de prooi opgegeten kan worden
Plaats reactie