Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door KleinDraakje »

Onze toekomstige kittens zullen geen halsbandje omkrijgen (wel chip) en kunnen straks gewoon in een afgesloten tuin rondrennen. Alleen, we beginnen steeds meer ons af te vragen of we in de begin fase ze ook moeten laten wennen aan een tuigje. Volgens mij kan je er beter vroeger mee beginnen dan later? Maar vanaf wanneer? Als ze bij ons zijn met 13 weken? Of al bij de fokker beginnen met af en toe omdoen?

Mocht het dan in de toekomst nodig zijn om een tuigje om te doen dan kan dat. Of als blijkt dat een van de twee het leuk vind ook af en toe te wandelen of mee op de fiets te gaan, dan willen we dat met tuigje doen.

Ben benieuwd vanaf wanneer jullie zijn begonnen 🙂

En wat voor soort tuigje hebben jullie? Een echt harnas of 2 ‘bandjes’? Het lijkt me dat de eerste veiliger is en de tweede ‘voel’ je minder en duurt dus misschien ook minder lang om te wennen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door pinguin »

Wisselt van kat tot kat. Snabbel kwam hier met 6 maanden en heb ik tijdelijk in ruig gehad om buiten te wennen. Die had geen moeite met het tuig. Simba ben ik veel eerder mee begonnen maar wil echt niet die mag daarom ook voorlopig niet naar buiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door KleinDraakje »

Hoeveel eerder ben je met Simba begonnen? Rond de 13 weken? Heb je bij Snabbel gewoon in huis een poosje het tuigje laten dragen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door pinguin »

Simba kwam met 14 weken zal ergens rond week 16/17 zijn geweest dat ik ben begonnen. Hij wist zich zelfs uit het tuig te krijgen.

Bij Snabbel gewoon aan gedaan binnen en hem tijdens het dragen beloont met wat lekkers. Ben begonnen met 2 min en zo door gegaan tot 10 min. Daarna binnen met lijntje geoefend en daarna pas mee naar buiten genomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door Sifra »

Ik ben met Sifra met een kittentuigje begonnen met een week of 12, als ik het me goed herinner. Meteen mee naar buiten genomen, zodat ze met de omgeving bezig was i.p.v. met het tuigje. Maanden lang dagelijks gewandeld om het gebied dat haar territorium moest worden te verkennen. Als ze nu een keer weer een tuigje aan moet, bijv. omdat ze een kraag moet dragen, is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door KleinDraakje »

Dank je wel voor de input Sifra! Ben je met zo’n soort kittentuigje begonnen: http://m.zooplus.nl/shop/katten/transpo ... ?rrec=true ?

Slimme oplossing om gelijk af te leiden als ze het tuigje om heeft! Ik weet alleen niet of het handiger is om met twee kittens tegelijk te oefenen of om en om te doen
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door pinguin »

Moet het kitten tuigje wel passen hier paste die niet bij Simba die was al te groot

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Toen mijn katten 2 jaar waren verhuisde ik van een appartement naar een benedenhuis met grote tuin. Dat betekende dat ze op dat moment moesten wennen aan een tuigje.

De ene accepteerde dat volledig en zat uren in de border op vogels en muisjes te jagen. Met enige regelmaat sprong hij in het kleine boompje wat in de hoek op het grasveld stond. Soms sprong hij aan de verkeerde kant een tak af en bungelde hij aan zijn rug aan een tak...wachtend op mijn redding :grin:

De andere was te groot en kreeg een klein hondentuigje. Zodra ik hem vastklikte aan de lijn en even uit mijn zicht was...kon je erop wachten, draaide zijn kont in tegengestelde richting en bokte net zolang tot hij uit het tuigje was. Regelmatig moest ik hem uit een andere tuin vissen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
kittentjes

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door kittentjes »

Ik heb ze als kittens ook in een tuigje gehad, tijdje geleden weer eens geprobeerd. De een vindt t niets de ander wel. Tegelijk is geen doen de een wil de ene kant op, de ander de andere.
Overigens als je een afgesloten tuin hebt is het niet per se nodig natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door Sifra »

KleinDraakje schreef: 28 jan 2018 08:05 Dank je wel voor de input Sifra! Ben je met zo’n soort kittentuigje begonnen: http://m.zooplus.nl/shop/katten/transpo ... ?rrec=true ?
Ja, dat was inderdaad zo'n tuigje. Ik heb het riempje meteen vervangen door een langer koord, zodat ze niet bij iedere onverwachte sprong achterover sloeg.
Met twee kittens tegelijk oefenen wordt waarschijnlijk een macraméwerkstuk met riempjes.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door KleinDraakje »

Ja een langere lijn zaten we sowieso aan te denken. Je hebt gelijk dat met 2 tegelijk een spaghetti aan riempjes gaat worden 😂 dat heb ik met 2 honden al eens ervaren, dus met 2 katten gaat dat niks worden!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door pinguin »

Of met zijn 2en op af of kat voor kat.

Mij lijkt dit wel handig Deel dit bericht: https://t7fx3.app.goo.gl/BpMfSXrDbKC7Pxar1
Geen last van knopen in zn lang lint

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door KleinDraakje »

Oh die is top, bedankt voor de link!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vanaf wanneer aan tuigje laten wennen?

Bericht door pinguin »

Hier staat die nog op het wensen lijstje. Dam heb je ook meer grip op de lijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie