Kat bijt snorharen van andere kat eraf

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kitsels
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2018 09:13

Kat bijt snorharen van andere kat eraf

Bericht door Kitsels »

Hoi,

Ik heb 2 katten. De 1 is 6 en de ander is 4. Die van 4 heeft epilepsie. Ze hebben beide wel eens jaren geleden met hun kop boven de kaars gehangen waardoor de snorharen waren verschroeid. Maar daarna is de kat van 6 de hele tijd de snorharen van de andere aan het kortwieken. Dit gaat al een jaar of 2 a 3 zo. En die van 4 heeft dus constante jeuk aan zn snoet omdat die snorharen maar blijven doorgroeien. Maar hij accepteert het gewoon telkens weer. Het is een enorme goedzak. Ik heb m nu maar een kap om gedaan in de hoop dat de andere kat er niet meer bij kan en dat ze dan lang groeien. Maar ik snap er niks van waarom dit blijft gebeuren. Kan het zijn dat die van 6 (vrouwtje) voelt dat hij niet helemaal in orde is waardoor ze hem ook de hele tijd wast?
Zitten hier ook dierenartsen? Mijn dierenartsen hebben hier nog nooit van gehoord.
Ook kan die van 4 met epilepsie van uit het niets aan 1 stuk door miauwen. Hij miauwt sowieso echt niet normaal veel, om gek van te worden. Herkent iemand dit of heeft iemand tips?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat bijt snorharen van andere kat eraf

Bericht door ErikPhilippus »

Dit is inderdaad vreemd - een moederkat wil wel eens haar jongen kortwieken, maar bij volwassen katten komt het zelden voor zover ik weet. Ondanks dat snorharen uiteraard een belangrijke rol vervullen, lijkt snorhaarloos door het het leven gaan ook weer niet zoveel kwaad te kunnen: https://www.mcvoordieren.nl/snorharen-kat

Wat betreft het voortdurende miauwen: zou het kunnen dat er vanwege de elipsie sprake is van angst/stress? Je zou een natuurlijk stress-verlagend middels zoals Destress of Zylkène kunnen proberen. Waar ik ook aan zit te denken is Cholodin. Maar het blijft lastig om de oorzaak/aanleiding te achterhalen. Het je het met de DA besproken?
Kitsels
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2018 09:13

Re: Kat bijt snorharen van andere kat eraf

Bericht door Kitsels »

Nee, maar ik vind het wel zielig want hij heeft constant jeukt aan zn snoet.
Ja ik heb alles al met de dierenarts besproken, maar die hebben ook geen antwoord. Vandaar mijn vraag of hier ook dierenartsen zitten.
En dat stress verlagende middel wat is dat precies?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat bijt snorharen van andere kat eraf

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp niet helemaal waar die jeuk vandaan komt. Je zou toch zeggen dat alleen het afbijten van snorharen geen jeuk kan veroorzaken. Dus de gedachte kwam bij me op: is de jeuk soms de oorzaak en niet het gevolg? En hoewel een lastig probleem, is aan jeuk soms wel wat te doen. Wie weet is er sprake van een parasiet, of een allergie? Misschien een doorverwijzing naar een dermatoloog vragen bij je DA?

Info Destress: https://www.huisdierendokter.nl/destress.html

Zylkène bijsluiter:
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 08-zylkene

Cholodin:
Kauwtabletten met Choline worden vaak met goede resultaten voorgeschreven bij huid-en vachtproblemen, leverproblemen, verminderd functioneren van het zenuwstelsel, primaire epilepsie, fecale incontinentie, chronische obstipatie en urine incontinentie. Cholodin ondersteunt uw kat tijdens het ouder worden en helpt bij gedragsveranderingen, stemmingswisselingen en geheugenproblemen.

Choline wordt in het lichaam omgezet in acetylcholine. Dit is een neurostransmitter, van belang voor het prikkelen van het zenuwstelsel van de kat. Denk hierbij aan het samentrekken van de maag en darmen of slijmvorming.

Het bevat tevens het essentiële aminozuur Taurine. Er zijn bepaalde aminozuren die de kat zelf niet kan aanmaken. Deze aminozuren noemen we essentiële aminozuren. Taurine is hier één van. De behoefte aan Taurine is verhoogd gedurende stressperiodes.
Kitsels
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2018 09:13

Re: Kat bijt snorharen van andere kat eraf

Bericht door Kitsels »

Ja de jeukt komt dacht ik van het constant door groeien van de snorharen.
Maar het is niet zo'n gek idee om aan de da te vragen een doorverwijzing te krijgen naar een dermatoloog. En ik zal ze ook eens vragen over dat miauwen, wat misschien afkomstig is van stress. Dank je wel voor je reacties
Plaats reactie