Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Saartje66
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2018 21:45

Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Bericht door Saartje66 »

Mijn kater, 4 jaar, gecastreerd, gaat steeds langer van huis weg. Hij heeft zijn territorium heel onhandig, nogal ver weg bij het huis vandaan. Ik haalde hem iedere avond weer op, eerst lopend samen met hem naar huis( hij kwam altijd meteen aanrennen als ik hem riep) , de laatste 6 maanden haal ik hem met de auto op omdat hij vaak zo moe was en niet helemaal mee wilde lopen. Desondanks gaat het toch steeds meer mis, hij komt steeds vaker niet meer als je hem roept, hij vangt steeds meer muizen , vogels e .d. En langzaamaan verwaterd de band met thuis. Hij slaapt steeds vaker buiten, en helaas wordt hij , vermoed bijgevoederd door iemand, want hij is de laatste 4 weken gigantisch dik geworden. Nog minder redenen om naar huis te komen natuurlijk. Het is een onhoudbare situatie aan het worden, hij veranderd in een zwerfkat zo. Ik heb hem nu opgesloten in huis, maar hij is een echte buitenkat en vind dit niet leuk. Ik ben bang dat als ik hem weer loslaat dat hij helemaal niet meer naar huis komt omdat hij wellicht zo boos is dat hij niert naar buiten mocht al die tijd. Ikweet niet meer hoe ik dist kan oplossen, iemand een idee ?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Bericht door Rik »

Wat heb je aan uitdaging in huis gecreëerd voor hem?

Gewoon direct binnenhouden zonder uitdaging is natuurlijk geen goed idee. Maar binnenhouden lijkt verder wel de enige oplossing. Of is je tuin katproof te maken?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat lijkt me heel moeilijk voor je. Weinig toe te voegen, volledig eens met Rik.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Bericht door pinguin »

Tuin afzetten of een ren maken? Kan die toch naar buiten maar ben je hem niet kwijt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Bericht door Sifra »

Doe hem dan een zwerfbandje om. Normaal is dit een middel om de eigenaar te vinden, maar in dit geval om degene te vinden die hem voert. Je schrijft er bijvoorbeeld op: Komt deze kat bij u aanlopen, bel a.u.b. 06-.......... Een zwerfbandje kun je zelfs van papier maken metplakband aan binnen- en buitenkant erover. Of je hangt fotoposters op in zijn jachtgebied: Hebt u deze kater gezien, bel ....... Er is best een kans dat degene die hem voert contact met je opneemt. Dat is tenslotte een kattenliefhebber, die zich ook bezorgd over hem maakt. Je kunt dan de situatie uitleggen en vragen om hem niet meer te voeren. Als je geluk hebt is het iemand met wie je contact kunt houden en die hem wel een beetje in de gaten wil houden. En als je kater echt niet meer naar huis wil komen, kun je met deze persoon afspreken hem over te nemen. Dat wil je natuurlijk niet, want je houdt van hem, maar er kan een punt komen waarop je moet conluderen dat het jou alleen maar stress en verdriet oplevert en dat je hem beter kunt laten gaan.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verwilderd, kan ik het tij nog keren ?

Bericht door KleinDraakje »

Helemaal eens met Sifra. Kijken of je de persoon kan vinden die hem bijvoert want die ziet hem waarschijnlijk regelmatig daar rondlopen. Wellicht lost het al een probleem op als deze persoon stopt met eten geven zodat hij weer wat meer een band met thuis krijgt. Je zou hem dan bijvoorbeeld altijd kunnen belonen als je weer samen thuis aankomt (snoepje)

Hoe gedraagt hij zich nu dat je hem binnen houdt? Speel je met hem? Heeft hij veel ruimte binnen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie