Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

Beste mede kattenliefhebbers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb 2 jaar geleden mijn superlieve, toen 8 jarige (schatting), rode kater Joepie uit het asiel opgehaald. Zijn achtergrond is onbekend, hij was zwervend op straat gevonden met een verbrijzeld en vergroeid voorpootje. Toen ik hem kreeg was hij net aan het herstellen van de amputatie.

Joepie was op dat moment al vrij vors (ruim 6 kilo) en de mensen van het asiel waarschuwden me al dat het een klein vreetzakje was en dat ik goed op moest letten hem niet te veel voer te geven. Ik heb hun advies opgevolgd en hem consequent de aanbevolen afgemeten hoeveelheid brokken voor een kat van 4 kilo gegeven. Helaas heeft dit niet mogen baten (voornamelijk omdat Joepie het liefst zo min mogelijk beweegt) en weegt hij nu bijna 8 kilo :(.

Nu is dit nooit ideaal, maar voor een kat die z’n gewicht over 3 poten moet verdelen al helemaal niet. Ik heb ondertussen vrijwel alle speeltjes al geprobeerd maar Joepie kijkt er het liefst alleen maar naar (bij voorkeur languit liggend op de grond). Hij heeft beschikking tot een kattenluikje maar zijn favoriete plek is in de tuin is (liggen op) een tegel zo’n 2 stappen van de achterdeur.

Ik ben bij de DA geweest om een oplossing hiervoor te vinden, maar zij zei dat gewichtstoename wel vaker voorkomt bij katten die van nature al wat lui waren en dan een handicap krijgen. Ze noemde hem een ‘booster kat’ (referend aan een scootmobiel die mensen die niet goed ter been zijn gebruiken en ook wat toenemen in gewicht).

Ik wil heel graag dat Joepie nog een lang en gelukkig leven bij mij heeft en dat lukt toch het best als hij wat afvalt en iets actiever wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee of nog een goede tip die ik misschien kan gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Miriam
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat ze bij Villa Vacht wel wat tips voor je hebben, via hun FB site kan je contact opnemen
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

ErikPhilippus schreef: 19 dec 2017 09:13 Ik denk dat ze bij Villa Vacht wel wat tips voor je hebben, via hun FB site kan je contact opnemen
Bedankt! Wat een geweldige organisatie trouwens, ik wist niet van hun bestaan af. Ga gelijk donateur worden.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, bijzonder.... Ik heb laatst een ontroerend verhaal gepost van de oprichter van Villa Vacht, kan je ook lezen hoe het begonnen is: https://www.dekattensite.nl//phpBB2/vie ... =9&t=31842
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Rik »

Één van de weinige redenen waarom brokjes in dit geval beter kunnen zijn dan natvoer... Beweging. Brokjes kun je lekker over de vloer mikken. Lekker laten werken voor zijn eten.

Wat noem jij trouwens de aanbevolen hoeveelheid want wat op de zak staat is vaak ook teveel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

Rik schreef: 19 dec 2017 19:30 Één van de weinige redenen waarom brokjes in dit geval beter kunnen zijn dan natvoer... Beweging. Brokjes kun je lekker over de vloer mikken. Lekker laten werken voor zijn eten.

Wat noem jij trouwens de aanbevolen hoeveelheid want wat op de zak staat is vaak ook teveel.
Ja dat is waar, had er misschien even bij moeten zetten dat Joepie blind is aan 1 oog en niet veel ziet met het andere. Wanneer ik de brokjes door de kamer gooi dan ziet hij ze niet als ze te ver liggen en pakt alleen brokjes die onder z’n neus belanden. Heb ook al geprobeerd zijn brokjes in een voederbal te stoppen, maar dat concept ontgaat hem volledig 😄.

Ik geef hem Royal Canin Senior 7+ brokken, maar wel inderdaad de aanbevolen hoeveelheid achter op het pak voor katten van 4kg. Heb ook de dieet variant geprobeerd maar daar gaf hij na elke maaltijd van over.
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

ErikPhilippus schreef: 19 dec 2017 19:27 Ja, bijzonder.... Ik heb laatst een ontroerend verhaal gepost van de oprichter van Villa Vacht, kan je ook lezen hoe het begonnen is: https://www.dekattensite.nl//phpBB2/vie ... =9&t=31842
Wow, wat een heftig verhaal zeg. Echt heel mooi dat ze zich zo inzet voor die lieve beestjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Rik »

O, hij is ook nog bijna blind. Ja, dan wordt voerspel ook moeilijk.

Yuna begrijpt de voerbal ook niet maar kan wel overweg met de wiebelbol (met het pootje uit een wiebelkom brokjes vissen). Bono begrijp de voerbal precies maar begrijpt de kommetjes weer niet. Ik heb een activity board met allerlei vakjes en baantjes die weer wel heel goed voor hem is. Het is dus een kwestie van iets zoeken wat ie begrijpt (als dat er al is).

Lust hij natvoer? Daar zit meer vocht in een vult waarschijnlijk beter en natuurlijker. Geen idee of dat kan helpen met afvallen. Ik heb het niet zo op met brokjes en al helemaal niet de dieet varianten want daar vervangen ze voedingsstoffen door onnatuurlijke vulmiddelen (die een kat niet nodig heeft). Maar dat heb je dus zelf al gemerkt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door nellebel »

heb met mijn eerste kat nellie (traumakatje) ook de hele riedel geprobeerd met meer bewegen (hoezo bewegen was haar motto, ren even zelf achter dat muisje aan) en minder eten. ze kreeg iei 6x eten per dag in heel kleine porties. zelfs 6 maanden samen met DA assistente proberen af te vallen. uiteindelijk ook in overleg afgesproken ermee te stoppen. haar gewicht 7 kilo voor een poesje was te hoog, maar de balans opmakend bleek ook dat proberen te minderen met eten (ze kreeg netjes afgewogen eten maar we zaten aan de ondergrens wat ging zonder dat ze de tent afbrak), en haar in beweging krijgen leverde zoveel stress op. dan ga je afwegen en kwaliteit van leven vond ik voor haar belangrijker met alles wat ze al had meegemaakt in haar leventje. ik weet natuurlijk niet hoe joepie hierop reageert maar ik weet dat het "gedoe" rondom haar gewicht nellie enorm veel stress opleverde. dus het laten rusten en ik had een gezellige dikkerd thuis die net als zijn vrouwtje in de volle overtuiging was dat sporten enorm ongezond voor je is want je kunt er zelfs blessures van oplopen. hihihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door castratenkoor »

Ik weet niet of het wel zoveel zin heeft - zelfs of het wel verstandig is hem veel te laten bewegen. Hij is rond de 10 en heeft drie poten en is te zwaar. Grote kans dat hij last heeft van artrose. Springt hij nog makkelijk op stoelen of bank? Zo niet dan zou je kunnen denken aan een trappetje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

Rik schreef: 19 dec 2017 23:25 O, hij is ook nog bijna blind. Ja, dan wordt voerspel ook moeilijk.

Yuna begrijpt de voerbal ook niet maar kan wel overweg met de wiebelbol (met het pootje uit een wiebelkom brokjes vissen). Bono begrijp de voerbal precies maar begrijpt de kommetjes weer niet. Ik heb een activity board met allerlei vakjes en baantjes die weer wel heel goed voor hem is. Het is dus een kwestie van iets zoeken wat ie begrijpt (als dat er al is).

Lust hij natvoer? Daar zit meer vocht in een vult waarschijnlijk beter en natuurlijker. Geen idee of dat kan helpen met afvallen. Ik heb het niet zo op met brokjes en al helemaal niet de dieet varianten want daar vervangen ze voedingsstoffen door onnatuurlijke vulmiddelen (die een kat niet nodig heeft). Maar dat heb je dus zelf al gemerkt.
Ja, dat maakt het extra lastig. Ik heb gisteren weer even een greep uit de collectie van Zooplus gehaald dus ik hoop dat daar iets bij zit waar hij enthousiast van wordt.

Joepie lust gek genoeg geen natvoer, eigenlijk uberhaupt geen ‘echt’ voedsel zoals kipfilet etc. Iets wat bij mij thuis per ongeluk heel goed uitkomt want mijn andere rode kater Pim lust alleen maar natvoer, dus ze zijn niet bepaald jaloers op elkaars kommetje. Pim heeft wel een gezond gewicht voor zijn bouw (4 kg), dus wat dat betreft zou jouw natvoer verhaal kunnen kloppen. Joepie is wel een veel grotere kat, 6 kg zou een perfect gewicht voor hem zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

nellebel schreef: 20 dec 2017 08:14 heb met mijn eerste kat nellie (traumakatje) ook de hele riedel geprobeerd met meer bewegen (hoezo bewegen was haar motto, ren even zelf achter dat muisje aan) en minder eten. ze kreeg iei 6x eten per dag in heel kleine porties. zelfs 6 maanden samen met DA assistente proberen af te vallen. uiteindelijk ook in overleg afgesproken ermee te stoppen. haar gewicht 7 kilo voor een poesje was te hoog, maar de balans opmakend bleek ook dat proberen te minderen met eten (ze kreeg netjes afgewogen eten maar we zaten aan de ondergrens wat ging zonder dat ze de tent afbrak), en haar in beweging krijgen leverde zoveel stress op. dan ga je afwegen en kwaliteit van leven vond ik voor haar belangrijker met alles wat ze al had meegemaakt in haar leventje. ik weet natuurlijk niet hoe joepie hierop reageert maar ik weet dat het "gedoe" rondom haar gewicht nellie enorm veel stress opleverde. dus het laten rusten en ik had een gezellige dikkerd thuis die net als zijn vrouwtje in de volle overtuiging was dat sporten enorm ongezond voor je is want je kunt er zelfs blessures van oplopen. hihihi
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp wat je bedoelt, ben zelf ook allesbehalve een sportfreak en al zou Joepie gewoon een gezonde, vierpotige kater zijn dan had ik me totaal niet druk gemaakt. Ik merk alleen dat z’n overgewicht hem nog verder beperkt in z’n doen en laten. Joepie maakt zich op dit moment gelukkig nog totaal niet druk over z’n baasje die dagelijks met weer een ander speeltje aan een touwje voor z’n neus staat te dansen, stress is niet bepaald een emotie waar hij bekend mee is 😄.
Gebruikersavatar
Mip
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2017 22:30

Re: Wie heeft tips om mijn (luie) kat met 3 poten te laten bewegen?

Bericht door Mip »

castratenkoor schreef: 20 dec 2017 10:03 Ik weet niet of het wel zoveel zin heeft - zelfs of het wel verstandig is hem veel te laten bewegen. Hij is rond de 10 en heeft drie poten en is te zwaar. Grote kans dat hij last heeft van artrose. Springt hij nog makkelijk op stoelen of bank? Zo niet dan zou je kunnen denken aan een trappetje.
Geen idee, de dierenarts heeft me geadviseerd om hem meer te laten bewegen dus ik neem aan dat ze dat niet zou zeggen bij een vermoeden van artrose.

Springen kan hij gelukkig nog als de beste, dus een trappetje heeft hij op dit moment nog niet nodig. Bedankt voor de tip!
Plaats reactie