Kater plast 1 x per 30-38 uur. Geen blaasontsteking

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Marja2705
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2017 12:42

Kater plast 1 x per 30-38 uur. Geen blaasontsteking

Bericht door Marja2705 »

Hoi allemaal,

Kunnen jullie mij adviseren of geruststellen?

Mijn kater Harrie 9,8 jaar plast en plaste, altijd al weinig. In eerste instantie 1 x 24 uur.

Sinds zijn broertje Hunter is overleden plast hij nog maar 1 x per 30-38 uur. Hij heeft geen blaasontsteking. Is gecontroleerd. Heeft ook helemaal geen aandrang.

Harrie is waarschijnlijk door zijn broertje al die jaren gepest als hij op de bak moest. Hebben we wel eens gezien maar geen aandacht aan geschonken. In die jaren heeft hij waarschijnlijk een grote blaas opgebouwd en nu zijn broer er niet meer is, is hij erg relaxt en heeft alle tijd naar de bak te gaan wanneer hij wil.

Harrie drinkt, sinds het overlijden van Hunter niet erg veel meer. We geven zijn eten (dieetvoer vanwege ernstige voedselallergie. Bloed op de ontlasting) ZD natvoer( eetlepeltje) met ongeveer 40 ml water en verder krijgt hij Bibi versvoer, ook met wat water. Hij drinkt wel wat maar omdat hij beperkt eet, zeer weinig, 2 x 25 gram vers vlees), krijgt hij niet genoeg vocht binnen. Pipetjes werken niet. We denken dat hij ongeveer aan 90 ml per dag komt. Verder eet Harrie hypoallergene brokjes.

Als hij dan ook eindelijk gaat plassen, is de plas erg groot. Net als een kat die 3 á 4 keer naar de bak gaat. Dus eigenlijk geen probleem zou je zeggen. 30-38 uur is echter wel weinig. Harrie is een schatje maar levert al 9 jaar stress bij ons. Wel eten, niet eten. Wel vocht nemen geen vocht nemen. Wel bloed op de ontlasting geen bloed op de ontlasting. Pff. Maar lief is ie.

Buiten zijn voedselallergie, die redelijk onder controle is, heeft Harrie een stofallergie en niest de hele dag. Geen niesziekte, wel onderzocht. Hij krijg via de huisdierendokter.nl tegen het niezen LIseng. Liseng is tegen niesziekte maar bij hem beperkt het het niezen. Van 40 keer per dag naar 20 keer. Scheelt een hoop. Harrie heeft geen vieze ogen, geen vieze neus en is erg vrolijk.

Hebben jullie wel eens gehoord van een kat die zo weinig plast? Graag een reactie. Ben erg benieuwd of er meerdere katten met dit probleem zijn.

Dank

Marja
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kater plast 1 x per 30-38 uur. Geen blaasontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Een richtlijn voor de vochtbehoefte van een kat is circa 50 ml/kg lichaamsgewicht per dag. Dus dan lijkt 90 ml inderdaad wel weinig... Ik weet niet of je al hebt geprobeerd de vochtinname te stimuleren, b.v. met een fontijntje? En wat je ook zou kunnen proberen is afgekoeld kookvocht van koolvis (ik weet niet of Harrie dat mag hebben met z'n voedselallergie, maar de meeste katten vinden dat heerlijk). Ik geef hier wekelijks Reactiv tonicum, hoop goeie bestanddelen, en is ook gelijk weer 45 ml vocht. Je zou misschien ook Viyo Senior prebiotisch drankje kunnen proberen, dat versterkte de weerstand, en is ook weer 30 ml vocht erbij.

Anderzijds: zou best kunnen dat Harrie zichzelf heeft getraind in het zo min mogelijk naar de bak gaan vanwege pesten van Hunter. Je kan trouwens simpel de inhoud van de blaas voelen, vlak voor de achterpoten aan de onderkant van de buik kan je de blaas voelen - als die (vrijwel) leeg is, kan je de vingers vrijwel tegen elkaar aan laten komen. Een volle blaas voel je meteen als een bal ter grootte van een ei (of groter). Dus als Harry ruim een dag niet heeft geplast, zou ik z'n blaas eens voelen - dan heb je een indruk of hij z'n plas zit op te houden.

Ik zie hier ook wel eens gigantische plassen in de bak liggen, dus ook 'opgespaarde' urine. Er kan behoorlijk veel in een kattenblaas voordat hij knapt: minstens een liter. Maar dat opsparen is niet echt gezond: afvalstoffen moeten er zo snel mogelijk uit, anders neemt de kans op blaasontsteking enzo toe.

Harrie is naar ik begrijp altijd al een 'moeilijke plasser'. Maar hij is er wel 10 jaar mee geworden, dus misschien is er ook niet echt een reden voor ongerustheid. Wat zegt de DA ervan trouwens?

Knuffel voor Harrie,
Erik
Plaats reactie