Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Eigenlijk is het heel simpel:
We hebben twee katten. Garfield van bijna 9 jaar oud en Angie van bijna 16 jaar oud. Het zijn beide voorheen-katertjes.

Een tijdje geleden hebben we andere brokjes geregeld. Voor gevoelige katten, want de oudste geeft regelmatig over. We hadden het idee dat de andere kat die brokken niet hoeft dus zijn ook weer de Albert Heijn brokken gaan halen. Alleen hebben ze daar de sensitive brokken niet meer.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar het zou kunnen. Een tijd geleden viel me op, dat de katten er een zooi van maken. En dan volgens mij vooral de jongste. Hij werkt zijn uitwerpselen volgens mij niet goed onder en de hele overloop op zolder (waar ze hun plekje hebben) ligt vol met kattenbak vulling. Ik moet daar tegenwoordig iedere avond stofzuigen.
Bovendien heb ik het idee, dat Garfield in de kattenbak sproeit. De zijkanten van de bak zijn regelmatig nat en vies.

Onlangs heb ik de kattenbakken helemaal schoon gemaakt van binnen en van buiten, maar het mocht niet baten.

De katten komen niet buiten.

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Sja, als er voor jouw gevoel een plotselinge verandering is gekomen...dan is dat vreemd en snap ik dat je jezelf de vraag stelt waardoor die plotselinge verandering is gekomen.

Aan de andere kant herken ik veel in je verhaal en denk ik dat er geleidelijk verandering komt in toiletgedrag van katten die ouder worden. Ik heb een kater van bijna 18 die vanaf ongeveer de leeftijd van 12 ook vaak de zijkanten van de bak met huisje besproeit, maar ook wel eens buiten de bak zijn plekjes zoekt om te sproeien. Daar zou ik bij Garfield wel alert op zijn. Op de bovenverdieping heb ik een bak zonder huisje en daar doet hij het niet. Maar daardoor graaft hij de inhoud van de bak regelmatig over de rand. Als het sproeien je stoort zou je kunnen kijken, als de bak een huisje heeft, deze eens te verwijderen.

Daarnaast had ik een kater van 17 die de laatste jaren niet meer de moeite nam om zijn drollen te begraven. Nora, het poesje van 13 heeft een keurig toilet bezoek en begraaft haar drolletjes/plasjes goed. Die blijft soms zo fanatiek graven dat het lijkt alsof de bodem eruit moet.

Zelf denk ik dat het niet echt iets is om je ongerust over te maken, maar dat veel te maken heeft met gedragsveranderingen en fysieke achteruitgang van de toenemende leeftijd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. het regelmatig overgeven van Angie kan natuurlijk wel een fysieke oorzaak hebben. Laat je hem regelmatig checken + uitgebreide bloedtest?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Dank voor je reactie!

Ik heb deze vraag op twee katten fora uitgezet (ik weet niet hoe actief de diverse fora zijn natuurlijk) en op het andere forum kreeg ik ook al de suggestie dat het wel eens Angie zou kunnen zijn in plaats van Garfield. Oudere katten kunnen wellicht minder goed hurken door slechte gewrichten was het idee. Zit wel wat in...
Hoofdreden om Garfield te verdenken is dat ik hem de bak op zie gaan en even "iets" doen en dan zonder te graven er weer uit komt. En Garfield was ook altijd van het extreem fanatiek graven. Op zich heb ik wel eerder gezien dat ie dat deed, maar dan ging ie na een paar minuutjes weer terug om te graven. (Het zijn nu eenmaal bijzondere beestjes... :) )
Aan de binnenkant van de bak heb ik sterk het idee, dat het sproeien is. En Garfield maakt ook regelmatig sproeibewegingen hier en daar in huis. En op een keer of 2 na is daar nooit wat uit gekomen.

Ik heb onlangs geprobeerd de bovenkant van de bakken af te halen, maar dat geeft hetzelfde effect.

Op zich maak ik me er ook niet heel druk om. Het is wel vervelend, dat als ik de kap van de bak pak ik vocht voel... en ik weet wel wat voor vocht dat is. En het vervelendste is nog dat ik nu dagelijks de hele overloop (12m2) moet stofzuigen en de trap naar de zolder ook om de paar dagen. Voor de poezebeesten zelf is het vervelend, omdat ze die kattenbakvulling ook in hun waterbak krijgen. En natuurlijk als dit het gevolg is van een kat die pijn heeft dan is het helemaal zielig.

We hebben redelijk wat gedokterd met Angie, maar dat overgeven hoort er een beetje bij bij hem. Meestal zijn het ook gewoon haarballetjes. En zeker de laatste jaren gaan we er ook niet te veel mee sollen. Hij is oud en we letten er vooral op dat ie geen pijn heeft. Als dat wel het geval is is het einde verhaal en hij heeft hij een relatief mooi leven gehad :)

Overigens komen onze katten niet buiten. Garfield af en toe eens een paar stapjes, maar in principe blijven ze gewoon binnen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door castratenkoor »

Je zou eens hogere bakken kunnen proberen. Ik heb hier 10 bakken staan en maar een daarvan is een officiële kattenbak. Die echte kattenbak wordt zelden gebruik. Ze doen het liever op hoge ruime speciebakken en hoge opbergbakken van Blokker.

Voordeel is dan bij hoog plassen ik de wanden makkelijk schoon kan maken. En het geeft relatief weinig geknoei met grit. Ik heb op iedere verdieping van die stoffer en blik met lange steel staan. Veeg ik tweemaal daags heel eenvoudig alles weg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Dinky »

Hier momenteel ook een bende rond de kattenbak maar dat komt omdat er extra wordt gegraven ten gevolge van pijn/ongemak. Hier is er dus sprake van een blaasprobleem. Weet niet of dat al uitgesloten is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door castratenkoor »

Ik zou katten van 9 en 16 geen supermarktbrokken geven. Veel te veel risico op blaasgruis.

Ik zou ook even van beide de urine laten onderzoeken. En die van 16 een algemeen bloedonderzoek. Wellicht zijn de nieren aan het aftakelen en heeft de kat nierdieet nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Ze sjouwen het kattengrit vooral gewoon aan hun pootjes naar buiten. En ik snap best dat het dan voor de bak ligt, maar het ligt echt o-ve-ral!
En binnenkort maar eens even mee naar de dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door nellebel »

Ik heb een grote hoog polige mat voor de bakken liggen. Is eigenlijk voor honden die van buiten naar binnen lopen met natte poten. Werkt perfect om grit op te vangen. Als ik de maar uit schud komt er een halve bak grit uit. Dat is de praktische oplossing misschien

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Cerna »

Misschien ander grit proberen?

Ik heb hetzelfde gehad met twee katers. Het grit lag overal, maar zat ook tussen de voetzooltjes doordat de kat in de eigen plas ging staan (en door het hele huis voetsporen). Zelfklontend grit is plakkerig wanneer het nat wordt en wanneer het dan tussen de zooltjes komt wordt het een soort pijnlijke cementlaag.
Ik ben overgestapt op grover grit en het probleem is over.
Er ligt nog wel iets voor de bak, maar de rest van het huis is schoon.

Waarom oudere katers in hun eigen pies gaan staan en poezen niet weet ik niet.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

castratenkoor schreef:Ik zou katten van 9 en 16 geen supermarktbrokken geven. Veel te veel risico op blaasgruis.

Ik zou ook even van beide de urine laten onderzoeken. En die van 16 een algemeen bloedonderzoek. Wellicht zijn de nieren aan het aftakelen en heeft de kat nierdieet nodig.

Absoluut eens met Dinie! Bij mijn bijna 18 jarige is dit een halfjaarlijkse controle. Bij 13 jarig poesje een jaarlijkse controle. Meten is weten....
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Ik heb ooit voor Azraël (inmiddels al enkele jaren geleden overleden) zo'n matje gehaald om voor de bak te leggen. Dat hielp een beetje, maar dat zal niet helpen tegen wat onze poezebeesten nu aanrichten! :) Met Azraël merkte ik ook dat hij op een gegeven moment minder netjes werd. Hij bleek toen ook best wel ziek en binnen een half jaartje hebben we hem moeten laten inslapen.
Een hoogpolig tapijt zou inderdaad kunnen helpen om de gevolgen wat weg te werken, maar de oorzaak hebben we dan nog niet te pakken.

Gisteren heb ik het kattenluikje dat ik heb naar de zolder dicht gemaakt en een bak voor Angie boven laten staan en een bak voor Garfield beneden neergezet. Uiteraard voor beide poezen ook brokjes en water. Zo kunnen we mooi zien welke kat de rotzooi veroorzaakt en misschien of ze het allebei doen. Als blijkt dat het Angie is kunnen we Angie naar beneden halen, maar in een eerste poging wil dat het beestje nog niet aandoen.

En wat bleek? Toen ik Garfield eenmaal de bak had laten zien zat ie binnen een kwartier op de bak...en weer...en weer.... en weer... Het beest gaat gewoon in een uur tijd wel 10 keer naar die bak! En de ene keer graaft ie het wel onder, de andere keer niet en weer een andere keer gaat ie alleen maar om te graven. Binnen het eerste uur hadden we al een spoor van kattengrit door de hal. En vanochtend zag het eruit, dat je denkt dat ze niet eens meer de bak op hoeven! Hij kan net zo goed gewoon ergens in de hal gaan zitten! En gisteravond nog even op zolder gekeken en daar lag geen enkel korreltje!
Nu ga ik vanavond na het werk de kattenbakken weer doen en dan eens zien wat er in zit. Even zien of er misschien iets aan die bak te zien is wat verklaart waarom Garfield zo vaak naar de bak gaat. En dan binnenkort het mormel maar mee naar de dierenarts nemen. Even de komende dagen kijken wat er gebeurt. Wel even vervelend voor mijn vriendin, want die moet nu met de kinderen thuis een paar keer per dag de hal stofzuigen. En Angie? Die weet waarschijnlijk niet eens dat het luikje op slot gezet is :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door castratenkoor »

De komende dagen kijken wat er gebeurt? Poehee...... ik had allang bij de dierenarts gezeten met hem........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door ErikPhilippus »

In een uur wel 10x naar de bak? Ik ben het met Dinie eens: direct naar de dierenarts - je zal toch echt moeten uitsluiten dat er een probleem is met de blaas/urineleider.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Lieselotje »

Ik zou er zeker snel naar laten kijken en stofzuigen tja dat is nou eenmaal een vast ritueel hier ook. Maar het belangrijkste is toch het welzijn van de kat! Is niet goed als ie zo vaak op de bak zit.
Plaats reactie