Stress in casa Dex en Moos?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door ErikPhilippus »

Lovecat schreef:Hoe hard ik m'n best ook doe, dit blijft een zwak punt bij mij.
Terwijl ik het verhaal zit te lezen, blijf ik haken aan dit zinnetje.... Hoewel het natuurlijk lastig blijft om van zo'n afstand de situatie aan te voelen, heb ik toch het idee dat hier een sleutel ligt. Zou het kunnen dat je een beetje teveel je best doet, en dat je daarmee het vinden van balans en rust tegenwerkt?

Ik moet denken aan een boek wat ik net gelezen heb: "Waar geen wil is, is een weg". Soms krijg je juist door wat meer los te laten, meer grip op de situatie. En hard je best doen om los te laten en te ontspannen - dat is eigenlijk een contradictie. Tenzij je bedoelt met 'hard je best doen', een lange boswandeling met de prachtige herfstkleuren of zoiets.

Maar anderzijds: ik kan dan wel heel stoer bovenstaande raad geven - maar ik loop ook snel te stressen als er iets m'n mijn beestjes aan de hand is, hoor :-(. Die bezorgdheid en gevoeligheid heb ik ook - en ik denk ook dat we niet de enige zijn. Dus het klinkt ook als een advies aan mezelf ;-).

Het is duidelijk dat Dex en Moos je heel dierbaar zijn, en dat zeker in de situatie waar je nu in zit, ze een belangrijke rol vervullen. Naast stress, ervaar je ook wederzijdse liefde - en als je uit dat gevoel handelt, dan is het goed. Vertrouw daarop, want liefde is vele malen belangrijker dan een bak ervaring.

Ik begrijp dat Dex en Moos vroeger close met elkaar waren. Ik denk niet dat die relatie weg is, maar dat er nu iets is gebeurd dat het even achter de horizon is geraakt. Hopelijk slagen jullie er alledrie in om toch weer de balans terug te veroveren, dat is de wens vanuit het Kattenpaleis!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Dank Dinie en Erik. Ik laat het nu gaan. En ik doe dus alleen Moos snachts in het kamertje

Vandaag een beginnetje gemaakt. Het paarse kamertje is van Moos en in de hoek is nog een stellingkast met dekens waar hij in kan springen en liggen vanaf het blauwe kastje. Er kom nog meer uitbreiding met plankjes. Eerst even laten wennen aan deze veranderingen...

Moos gaat morgen toch aan de prednison.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Super! Mooie stevige paal. En dat wordt een heel fijn leuk kamertje. Wees trots op jezelf.

Hopelijk knapt Moos op van de Prednison.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Fantastische krabpaal! Ze lijken er erg blij mee te zijn :edance:

Paarse kamertje ook een heerlijk kattenparadijs.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

De grootste hit was toch wel het rieten mandje wat mn ouders vandaag meebrachten (Dinie, dacht meteen aan jou haha) op en af zaten ze erin.

Mariska; ik liet m'n vader het filmpje zien en die zag hetzelfde als jij. Moos is niet bang, die gaat gewoon pontificaal zitten en Dex uit de tent lokken.

M'n vader denkt ook dat ik me te druk maak en het moet laten gaan. Meer vertrouwen in mezelf en vooral ook in de katten. Ze zijn niet van porselein.

En het stukje van Erik neem ik mooi mee, doet me herinneren aan zand willen vasthouden; werkt averechts. Dank allemaal voor jullie meedenken en woorden. Heel erg fijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb bijna dezelfde rieten mand, ligt Maks heel veel in te slapen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik ben blij dat je vader hetzelfde ziet in het filmpje. Ik was er eigenlijk niet op in gegaan dat jij de situatie compleet anders zag. Misschien willen Dinie en Erik het filmpje ook nog eens bekijken en hun visie geven. Ik ben benieuwd of zij hetzelfde zien.

Ik zie juist bij Moos de aanstichter ' de dominantere kat' : met uitgestrekte ledenmaten en zich groot makend beweegt hij in vertraging langs Dex. Jij ziet: dat zijn weg geblokeerd wordt. Dit zie ik niet. Moos kan er makkelijk langs. Vervolgens gaat Moos indringend op nabije afstand aan zitten staren. Maakt zelfs nog een beweging naar voren...naar Dex en Dex reageert hier defensief op door te blazen en te grommen. Hier zit geen agressie bij, hij kan zich alleen op die wijze verweren. Vervolgens ebt de interesse van Moos in Dex wat weg en vervolgt Moos zijn weg met dezelfde dominante uitgestrekte en grootgemaakte houding.

Het zou me niets verbazen dat Moos een gooi doet naar de eerste te zijn in de rangorde. Hij kwam als tweede kat in je huishouding, maar door gezondheidsproblemen bij Dex is zijn aanzien verzwakt en ziet Moos zijn kans.

Leuk stukje gevonden over kattengedrag. Ik heb het idee als je je katten beter gaat lezen dat je hun gedrag ook beter zal begrijpen.
http://felinity.nl/?page_id=88
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

heb net ook het filmpje gekeken en mij lijkt inderdaad ook moos degene die de confrontatie opzoekt. hij zit heel rustig te kijken en dex is degene die er enorm onrustig van word. zijn staart zwiept en hij kijkt angstig rond. misschien juist omdat ze beide ongeveer even sterk zijn blijft de dominantiestrijd wat aanwezig. hier zie ik het ook bij guusje en gijs. dat wisselt enorm. de ene keer is guusje de baas de ander keer gijs. als guusje een astma aanval heeft gaat gijs in de aanval (dan durft hij wel) of als ze niet zit op te letten. als guusje hoog zit dan is zij de baas, dan springt zij bovenop gijs en laat hij zich continue weg jagen. blijft soms enorm lastig. ene moment zitten ze elkaar t wassen, andere moment vliegen de haren in de rondte. bij ons is het vooral mijn man die er niet tegen kan, hij neemt het altijd op voor guusje (zijn breekbare poppetje), ik probeer hem hierin wel te remmen en uit te leggen dat hij dat juist niet moet doen. beide stoppen en af leiden en niet 1 voor gaan trekken. gelukkig is het bij ons niet zo heftig en kan ik het vrij makkelijk doorbreken. ik hou mijn man ook wel eens voor.....kijk eens als we thuis komen, liggen er nooit plukken haar. het gebeurt dus alleen als we thuis zijn. dus waarschijnlijk is het ook iets wat wij doen. meestal gebeurt het bij ons op vrijdag, dan ga ik met mijn man mee (met de vrachtwagen), bij thuiskomst omdat het laat is meteen koken en toch minder aandacht voor de katten. door de week mogen ze eerst altijd even buiten spelen, en daarna voer ik hele verhalen met ze en spelen we altijd even minimaal een half uur. ik betrek zo continue bij alles wat ik doe. meestal zitten ze samen op het barretje toe te kijken hoe ik het eten alvast zover klaar maak. maar ben dus wel continue met ze bezig dan. gezellig kletsen, even kriebeltje, als ik iets moet pakken in de berging even tikkertje doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ik zie geen dominantie in Moos zijn gedrag, ik zie wel treiteren/uitdagen. Dex geeft met grommen en blazen zijn grens aan - tot hier en niet verder.

Ik zou ze overdag ook als je weg bent gewoon samen het hele huis geven. En dan de nachten Moos in zijn kamertje, rust en bijkomen voor alle partijen.

Er zal best wel eens een mep uitgedeeld worden maar dat is helemaal niet erg. Hoef je je geen zorgen om te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Ik snap wat jullie in het filmpje zien. Ik zie het ook. Maar dit is een momentopname en ik heb ook gezien wat er zich hiervoor afspeelde.

Ik denk dat Moos altijd de 'dominante' is geweest en dat door Moos zijn ziekte er juist een wissel in rollen is gekomen. Sinds Moos frequent is gaan braken, is Dex gaan grommen en blokkeren. En Moos hield zich keurig op een afstand, juist nu hij is aangesterkt, is hij zich gaan gedragen als op het filmpje; aftasten, uitlokken etc.

Ik denk ook dat Moos zich erg heeft verveeld en Dex daarmee lastig heeft gevallen en dat door deze combi van factoren deze situatie ontstaan is.
Ik heb kattengedrag gestudeerd en weet eigenlijk best veel, maar zoals een psycholoog zijn eigen kinderen niet kan behandelen, zo kan ik mijn eigen katten niet goed beoordelen. Middenin een situatie zitten met bijbehorende emoties maakt het gewoon erg lastig.

Ik merk dat er een deken van last van me afgevallen is dit weekend. Ik kan het nu laten gaan en heb knopen doorgehakt. Ik heb een stappenplan en ga me daar aan houden. Duidelijkheid voor ons alledrie.

Ik volg Dinies advies op en sluit Moos snachts op en overdag zoeken ze het maar uit met z'n tweeën. Het enige lastige vind ik mijn schoot. Als Dex daar zit en Moos komt eraan, merk ik dat de spanning bij mij oploopt. Maar dat zal ook wel slijten. Ik kan ze nu prima laten gaan in huis zonder me ermee te bemoeien.

Nu eerst Moos weer op de rails krijgen en ze beiden hun territorium laten bepalen zonder mijn bemoeienis. En dan kijk ik weer verder.

Interessante link trouwens Mariska. Grappig dat ook gedragstherapeuten elkaar kunnen tegenspreken.

En Nellebel, ik ben net zo'n pussy als je man haha
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Het lijkt alsof de twee weer echt moesten leren spelen. En ik heb hard moeten zoeken naar wat ze leuk vonden. Moos is dol op achter stokjes aan rennen en apporteren. Vooral de stokjes met echte veren en suede vetertjes vallen in de smaak. Als ik thuiskom speel ik even flink met hem zodat hij z'n energie kwijt kan.

Dex vindt heel af en toe het laserlampje leuk, maar speelt toch liever rustig. Ik heb speciale dierenbellenblaas en die vindt ie leuk. De bellen blijven liggen op de grond en hij gaat ze 1 voor 1 kapotbijten of slaan. Ook vindt hij een soort krekel op batterijen die een beetje suf heen en weer loopt leuk om naar te happen en meppen. Brokjes gooien blijft toch het enige waar hij echt warm voor loopt :lol:

Vanochtend waren ze even vergeten dat ze ruzie hadden en op het aanrecht kwamen ze neus aan neus te staan. Moos likte Dex over z'n koppie en Dex rook voorzichtig in Moos z'n hals. Daarna keken ze elkaar aan en de laatste tijd was dat meteen meppen, maar nu wendden ze beiden hun blik af en liepen weg.
Moos lijkt ook steeds vaker wat meer afstand te nemen als Dex z'n grenzen aangeeft.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lieselotje »

Wat fijn dat ze er elkaar aan het herontdekken zijn.
Gaat toch lekkker zo met ze en voor jiu ook rustiger.
Hier spelen ze ook graag met propjes papier, eigenlijk is dat favoriet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ieder stapje in de goede richting is positief. Tijd, liefde en geduld doen wonderen. Ze komen er wel - onze Dexter en Mosa.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door kittentjes »

Fijn deze positieve wending!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

en vooral leuk dat jij weer een positieve ervaring op doet met je katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie