vraag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

vraag

Bericht door Evaatje »

Mijn kitten gaat op dit moment al heel goed met mijn hond echter als mijn hond bijv bij me staat om een stukje brood te krijgen en de kitten doet dit ook dan trekt mijn hond de lip omhoog en laat zijn tanden zien...ik vind dit best naar om te zien maar verder gebeurt er niks..moet ik me dan 'zorgen' maken dat er iets kan gebeuren als ze alleen zijn, ze zijn 's nachts bijv ook al samen. Kan dat dan wel of beter van niet? Mijn hond is een grote lobbes en heel sterk maar is wel echt een goedzak... Misschien gebeurt dit ook wel als de kitten te druk is voor mijn hond maar dat heb ik nog nooit eerder gezien...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraag

Bericht door Rik »

Ik heb geen ervaring met honden i.c.m. katten (alleen dat de hond van mijn zus achter de katten aangaat), maar ik weet wel dat het omhoogtrekken van de lippen een dreigsignaal van de hond is. Als dat n.l. lang aanhoudt kan een volgende stap bijten zijn. Of het echt zo ver komt hangt erg van de hond en situatie af. Het is in ieder geval een situatie waar je voorzichtig mee moet zijn. Eigenlijk zou je kitten de hint op moeten vatten als "even terugtrekken".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vraag

Bericht door Evaatje »

Ja dat doet ze ook wel, een stapje terug als de hond dit doet. Het is vaak als de hond bijv een botje heeft en de kitten wil daar ook aan meeknabbelen ofzo dus op zich begrijpelijk. Mijn hond is een golden retriever en echt een goedzak maar ja.... ik laat ze al wel veel alleen samen , ook 's nachts maar moet ik dat zo laten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraag

Bericht door Rik »

Als je kitten de hint echt goed begrijpt en zich terugtrekt dan zal er waarschijnlijk niets gebeuren. De hond zal misschien nog een tweede dreigsignaal af kunnen geven als grommen en (mis)happen. Als het dus allemaal niet zover komt omdat je kitten de situatie begrijp, dan zal er niets gebeuren. Maar ik zou het de eerste tijd wel goed in de gaten houden dat je kitten die situatie ook echt goed begrijpt. Ook tijdens het eventueel samen spelen (hoewel het dan eigenlijk niet zou mogen gebeuren door de hond tenzij die er op een gegeven moment genoeg van heeft). Het is zeker met een kitten natuurlijk een beetje aftasten en bekijken hoe dat samen gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vraag

Bericht door Evaatje »

Als de hond dit doet dan gaat de kitten ook echt 'te ver' hoor...ze moet dan echt bovenop hem springen of bij het eten komen ofzo..dus begrijp wel dat er dan een waarschuwing afgegeven moet worden...Mijn hond pikt heel veel van de kitten maar ik vertelde dit aan iemand en dan zegt men dat ik ze beter niet alleen kan laten...terwijl ze al heel vaak alleen samen zijn en ook als ik gewoon thuis ben gaat alles prima...Nou ja ik hou het even in de gaten; de kitten is gewoon erg druk en als ze dan even afgeremd moet worden door mijn hond en dat is het dan dan is het ook prima. Bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraag

Bericht door Rik »

De hond is natuurlijk al katten gewend dus het zal niet zo zijn dat die uit onnozele agressie zomaar je kitten doodbijt. Ik heb dat wel eens gezien op een filmpje van een introductie, vreselijk. Jou situatie is heel anders. Maar een jong enthousiaste kitten moet wel de signalen van de hond opvangen want anders heeft ie kans wat hardhandiger aangepakt te worden. Als je kitten de signalen begrijpt dan moeten ze gewoon bij elkaar kunnen. Je kunt daar nu dus even op letten of het goed gaat maar uiteindelijk kun je ze natuurlijk niet permanent gescheiden houden. Succes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vraag

Bericht door Evaatje »

Ja de hond is inderdaad 1 kat gewend...verschil is alleen dat die er al was toen ik mijn hond kreeg...maar het zal allemaal wel meevallen inderdaad, altijd heel moeilijk als allerlei mensen (goedbedoelde maar verschillende) adviezen geeft...ik vind het nu na een paar weekjes al heel goed gaan en nu valt het met die tanden laten zien op maar wie weet heeft mijn hond dit al vaker gedaan....de kitten is errug druk hihi en die moet soms ff dimmen en als ze dat niet doet dan krijgt ze van mijn poes een mep en van de hond misschien een opgetrokken lip..is voor mij ook allemaal nieuw maar ik weet zeker dat het goed gaat komen!!! Ze zijn 's nachts ook al met drie in de woonkamer en dat gaat hartstikke goed!! Volgens mij slapen ze dan alledrie want ik hoor nooit iets.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraag

Bericht door Anne »

Zo'n opgetrokken lip van de hond is een waarschuwing. Aan jou de taak om dit in goede banen te leiden voordat de hond de schuld krijgt. Leer je hond respect te hebben voor je kitten door dit gedrag resoluut af te straffen. Doe dit niet dmv boosheid maar straal kalme assertieve energie uit, zonder je van binnen boos of ongerust te voelen
Kijk naar afleveringen van the dog whisper (Cesar Millan) op national geografic voor meer begrip voor het gedrag van een hond en leer hoe je hond respect krijgt voor jou en daarmee je bezittingen ( waaronder je kitten) zodat hij of zij ze met rust laat voordat het te laat is en de hond de schuld krijgt

Voorbeeld, wij hebben ook twee honden en in het begin had Loes voedselnijd. Dat lijkt wel een beetje op het gedrag wat jouw hond tentoonsteld, ze eiste haar eten op op een negatieve manier
Door tips van Cesar Millan opgevolgd te hebben is ze er nu vanaf, ze blijft rustig zitten wachten op haar eten en vertoont geen agressief gedrag meer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vraag

Bericht door Evaatje »

Ja ik snap het, het is inderdaad een waarschuwing...Hij heeft het daarna eigenlijk niet meer gedaan en ik heb ze toch gewoon samen gelaten...het moet toch een keer en ik denk dat mijn hond verder geen acties gaat doen, kitten deinst ook een beetje terug dus ze weet haar plaats wel...Ik zeg inderdaad rustig tegen mijn hond dat het niet mag wat hij doet maar straf de kitten ook als zij hem blijft lastig vallen....Mijn hond schooit vaak (eigen schuld hoor want ik geef hem vaak wel iets haha) en mijn andere poes die vindt dat niet interessant echter deze kitten wel en daardoor werd mijn hond jaloers en trok zijn lip omhoog....De kitten sprong nl zowat op mijn bord en toen dus die omhooggetrokken lip...bedankt allemaal!
Plaats reactie