Sterilisatie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Sterilisatie

Bericht door Evaatje »

Ik heb even een vraagje...Mijn kitten is nu drie maandjes oud. We hebben een poes van 12 die we heel vroeg hebben laten steriliseren omdat ze continu aan het sproeien was. Echter is mijn vraag of elke poes dat doet en zo ja wat is dan de juiste leeftijd om de poes te laten steriliseren? Het was toen echt heel vervelend; alle muren van ons nieuwbouwhuis zaten onder het gelige vieze spul...na sterilisatie was dit dan ook meteen over. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie

Bericht door Rik »

Was jullie poes al voor 5/6 maanden al aan het sproeien?? Ten eerste is het voor een "poes" al wat minder gewoon dat ze sproeien maar voor 5/6 maanden heb ik dat zelfs nooit gehoord van een poes (wel van katers).

Maar heb je het nu over een kater of een poes van 12 jaar? (want in het andere topic zie ik "kat" staan) In dit soort topics is het wel handig om onderscheid te maken in "kater" en "poes".

Is je kitten een kater of poes? (in je topic titel zeg je sterilisatie dus ik neem aan echt een "poes")

Castreren (want ook bij een poes heet het ook officieel castreren omdat de eierstokken weggehaald worden) wordt normaal bij 6 maanden gedaan. Bij 5 of 5,5 maanden kan het ook al. Er is ook vroegcastratie en dat is tussen 8 en 16 weken oud. De DA moet daar dan echter wel ervaring mee hebben. Tijd ertussen (dus van 16 weken tot 5 maanden) ben ik eigenlijk niet tegengekomen. Een DA die aan vroegcastratie doet zal het n.l. al eerder gedaan hebben en andere DA's doen het eigenlijk liever niet voor 6 maanden.

Of je kitten nu een kater of poes is maakt niet zoveel uit. Als je DA niet aan vroegcastratie doet zou ik gewoon een afspraak plannen voor 5,5 maand om hem/haar te laten castreren. De kans dat je kitten ervoor gaat sproeien is vrij klein. (en zeker als ze een "poes" is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Sterilisatie

Bericht door Evaatje »

Bedankt voor de reactie. Volgens mij schrijf ik nergens dat mijn poes (vind ik een beetje raar klinken hihi, maar een vrouwtje dus) met 6 maanden al is gesteriliseerd. Maar wel binnen het jaar en ze sproeide heel het huis onder. Onze pas gespachtelputzte muren, prachtig wit zaten onder de vieze derrie. Daarna was het gelijk over. Onze kitten nu is ook een vrouwtje...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie

Bericht door Rik »

Evaatje schreef:Volgens mij schrijf ik nergens dat mijn poes (vind ik een beetje raar klinken hihi, maar een vrouwtje dus) met 6 maanden al is gesteriliseerd.
Nee, maar je hebt het wel over haar al "heel vroeg hebben laten steriliseren". Ik vind 6 maanden een normale leeftijd om te castreren. Een jaar vind ik dan al (veel te) laat. De poes heeft de tijd gehad krols te worden wat weer een extra aanslag op het lichaam is en extra gezondheidsrisicos met zich meebrengt. Vandaar dat 6 maanden eigenlijk een standaard leeftijd is.

Ok, twee poezen dus. Over het algemeen zijn het katers die sproeien maar het kan zeker ook door poezen gedaan worden. Zeker als de hormonen al aangemaakt worden (bij de eerste krolsheid) loop je dat risico. Vandaar dat er op 6 maanden gecastreerd wordt. Het fabeltje van "een poes moet een keer krols worden" is allang ontkracht. Ik wilde het hier ook perse doen voor de eerste krolsheid (ik heb ook een kater en poes) en heb ze dus allebei laten castreren op 5,5 maand leeftijd. Voor Yuna omdat ik niet wilde dat ze krols werd en voor Bono omdat ik niet wilde dat die ging sproeien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katers en 1 poes. De poes laten castreren met 5 maanden en dat ging prima. Ze speelde de dag erna alweer en heeft ook nooit een kapje of hesje/rompertje nodig gehad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Sterilisatie

Bericht door Evaatje »

Ah ok! Ik zou het moeten nakijken want alweer zo lang geleden! Maar het zou zomaar kunnen dat het toch 6 maanden is gebeurd hoor...maar wat ik wel zeker weet is dat ik die vieze derrie niet op mijn muren wil!! Het gaat in de eerste plaats om het beestje maar ik vind het ook niet normaal dat er zo op de muren gesproeid wordt...ff kijken dan of we deze kleine binnenkort kunnen laten steriliseren, nu 3 maanden oud
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie

Bericht door Rik »

Er is eigenlijk altijd wel een reden voor het sproeien. Hormonen zijn vaak een reden maar ook angst of pijn kunnen redenen zijn. Ik zou inderdaad gewoon even de dierenarts bellen en vragen welke leeftijd hij op zijn vroegst de castratie (sterilisatie) van je kitten adviseert. Je kunt aangeven dat jij het op een zo vroeg mogelijk (verantwoord) moment wilt laten doen.

(Ik heb wel het vermoeden dat hij nog twee maandjes wil wachten tot ze minimaal 5 maanden is maar dat zou hormonaal geen probleem mogen zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Sterilisatie

Bericht door Evaatje »

Ja ik denk dan inderdaad dat het de hormonen waren. Ik vind haar nu ook nog te klein hoor, zou ook niet willen dat de da haar nu al steriliseert maar inderdaad op een maand of 5 is prima! Het was destijds zo dat de baarmoeder eruit gehaald werd bij sterilisatie, is dat nu nog zo?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie

Bericht door Rik »

Nee, baarmoeder wordt er eigenlijk alleen maar uitgehaald wanneer deze afwijkend is. Dus als de DA ziet bij castratie dat de baarmoeder er "onrustig" uit ziet dan haalt hij die ook gelijk weg. Anders blijft ie zitten. Zo doen de meeste DA's het.

(Het zou natuurlijk kunnen zijn dat jou DA een ander beleid heeft)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Sterilisatie

Bericht door Evaatje »

Destijds zei de da dat het standaard was en ik dacht nog dat mijn poes dan een hangbuikje zou krijgen hihi, is echter niet het geval. Maar zal het nu eens navragen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

In de jaren 80-90 was het gebruikelijk dan de baarmoeder er ook uitging. De snee was in die tijd 8-10 cm. Tegenwoordig gaat de baarmoeder er - zoals Rik aangeeft - alleen uit als daar reden toe is, bv bij zwangerschap. Bij normale castratie is de wond tegenwoordig 1,5 cm met 2 hechtinkjes.

In asiels in het noorden worden kittens met 12 weken gecastreerd, zowel poesjes als katertjes. Voordeel is dat alles gecastreerd de deur uit gaat en er geen risico meer is dat men aan het vermeerderen slaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie

Bericht door Rik »

In België schijnt vroegcastratie ook veel te gebeuren. Ik geloof dat het daar sinds 2014 in asiels zelfs verplicht is. Kittens moeten dan gecastreerd het asiel verlaten. Het mag wel duidelijk zijn dat de dierenartsen daar dan ook wel veel meer ervaring mee hebben. Als een DA hier in Nederland geen ervaring met vroegcastratie heeft, weet ik niet of ik het daar ook zomaar op 8-16 weken zou laten doen. Dan maar liever naar een DA brengen die er wel ervaring mee heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Sterilisatie

Bericht door Evaatje »

Weet je dat ik nu serieus ga twijfelen of de baarmoeder en nu wel of niet uit is? Ik weet nog dat toen ik tegen iemand zei dat mijn poes gesteriliseerd zou worden zij aangaf dat haar poes toen een enorme 'zak onder haar buik'kreeg....omdat ze de baarmoeder eruit halen. Ook mijn da gaf aan dat dat gebeurd is... baarmoeder eruit.....dacht ik...zal het toch maar eens gaan checken dan....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

In USA gaat ook alles gecastreerd de deur uit bij de shelters. Daar is het overschot aan kittens en puppy's vele malen groter dan hier.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie