Nieuwe kitten, help mij AUB

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Bracha
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2017 02:22

Nieuwe kitten, help mij AUB

Bericht door Bracha »

Hallo allemaal,

Vorig jaar oktober is een van mijn twee katers overleden.
Ze kwamen uit hetzelfde nest en waren onafscheidelijk.
De overgebleven kater is sindsdien helemaal uit zijn doen, hij schud, krabt en likt overmatig en kan enorm hard mauwen.
De dierenarts gooit het op stress want kan niets vinden.
Ik heb het idee dat mijn kater zich alleen voelt en te weinig om handen heeft dus na lang nadenken heb ik eergisteren een kitten van 8 weken gekocht.
Bij binnenkomst zag mijn kater de kitten in de reismand en begon gelijk te blazen en rende keihard weg de trap op naar boven.
Ik heb de kitten in de woonkamer zitten en hij rent, speelt, doet alles.
Mijn kater heeft de rest van het huis, hij kwam zelf nooit al te vaak in de kamer, meestal boven, daar slaapt en eet hij ook.
Hij heeft nu een aantal keer een glimp van de kitten opgevangen, als ik de woonkamer in ga zit hij soms op de trap te kijken en dan ziet hij hem, en begint gelijk weer enorm te blazen en na een seconde op 10 rent hij keihard weg.
Zelfs als ik de kitten heb geaaid in de woonkamer en ik laat de kater die boven is aan mijn handen ruiken begint hij enorm te blazen en laat zijn tanden zien.
Nu lees ik van een gedragstherapeut dat ik eerst doekjes met geur van elkaar bij ze moet plaatsen en daarna de kitten de rest van het huis moet laten verkennen.
Dan zal ik de eerste paar keer de kater in een van de kamers boven doen maar de volgende stap is ze bij elkaar te laten komen en dat vind ik doodeng.
Ik ben niet eens zo bang dat de kater hem pakt want dan hou ik hem wel tegen maar meer dat hij enorm blijft blazen en wegrennen en nog meer stress heeft dan hij het afgelopen half jaar al heeft gehad, hij is nu bang in zijn eigen huis.
Ik heb dit echt onderschat, ik weet dat het tijd nodig heeft maar ik kan mijn kater niet zo zien.
Komt bij dat ik de kitten morgen uit de woonkamer moet halen omdat hij mijn bankstel sloopt en aan kabels knaagt.
Hij moet nu dus in een van de slaapkamers boven en juist de bovenetage is al jarenlang het territorium van mijn kater, mijn huis is niet al te groot en aangezien het een binnenkat is heeft hij daar zijn eigen plekjes om naar buiten te kijken en zijn mandjes en eten staan.
Ik heb de kitten vandaag al op marktplaats gezet omdat ik het niet meer helder zie en hem niet aan me wil laten wennen terwijl er een kans is dat hij dan over een tijd alsnog weg moet want ik heb het gevoel dat dit echt niet gaat werken.
Er is hier vast al heel veel over geschreven maar ik hoop op reacties.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten, help mij AUB

Bericht door Rik »

Hoe oud is je kater? Na jarenlang een zielmaatje gehad te hebben is het natuurlijk wel een behoorlijke omschakeling om in één keer een vreemde haarbal in je kamer te zien. En gezien zijn reactie heeft dat inderdaad tijd nodig.

Mocht je kater op die kleine duiken zou je eigenlijk niet in moeten grijpen. Dat is nou nét het moment dat je kater zou kunnen zien dat hij die kleine te baas is en dat schijnt hij wel nodig te hebben. Alleen als je ziet dat je kater echt door-dramt/door-bijt e.d., dan zou je in kunnen grijpen.

Hoeveel kamers heb je boven? Je zou er één voor je kitten kunnen gebruiken en dan af en toe omwisselen. Er is eigenlijk weinig te zeggen over hoe lang dit gaat duren. Als je kater eenmaal door heeft dat er niets te vrezen valt van die kleine haarbal, zou het best snel goed kunnen komen. Maar dan moet hij wel de moed hebben om die stap te nemen om dat te ondervinden. Zelf zou je dat misschien kunnen begeleiden door met beide te spelen (zittend op de grond met gestrekte benen met aan allebei de kanten een kat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Nieuwe kitten, help mij AUB

Bericht door Lopke »

Een pittige reactie van je kater, maar als je het rustig aan doet, ik vermoed dat ze langs elkaar heen zullen gaan leven, wat het eerste jaar voor de kitten moeilijkste is.
Ik zou in ieder geval voor de bench introduktie gaan, dus kater kan loslopen, kitten in de bench als hij er is en bv s nachts. Zo zijn ze het snelste aan elkaar gewend en weten dat ze niks te vrezen hebben.

in ieder geval is 2 dagen te kort om iets zinnigs te zeggen....
Maar als je zo snel opgeeft....is het misschien het beste als ze weggaat.

Ik persoonlijk ben geen voorstander van meerdere katten samen, in de praktijk blijken ze alleen vaak gelukkiger te zijn.
Je kater met zijn broertje, ja, hij zal hem enorm missen....maar net als bij mensen, zit de weduwe of wedunaar ook niet gelijk op iemand nieuws te wachten.
Geef hem de tijd om te rouwen, misschien kun je eens iemand een afstemming op hem laten maken, vrienden van ons hebben erg goede ervaringen met luisterkind afstemmingen op hun dieren. Je stuurt een recente foto en wat concrete vragen, je zou ook kunnen vragen, waarom wil hij altijd boven zitten.

Veel succes!
Cerna

Re: Nieuwe kitten, help mij AUB

Bericht door Cerna »

Ik geloof niet dat dit een succes gaat worden.
Jouw volwassen kater is geen kitten gewend en zal er hoogstwaarschijnlijk ook niet aan wennen. Hij had een leeftijdsgenoot als kameraadje en dat ging prima, maar zo'n kitten heeft een heel andere agenda.
Wanneer er een jaar of twee tussen de kater en het kitten zit, zou ik nog wel hoop hebben, maar ik maak op uit jouw verhaal dat de kater ook al op leeftijd is en dat werkt gewoon niet.
Opa wil best een paar uurtjes op de kleinkinderen passen, maar de hele dag om hem heen, trekt hij ook niet meer. En zo zal het jouw kater ook vergaan.

Wanneer je dan toch graag een maatje voor hem zou willen hebben, zou ik eerder gaan voor een volwassen, rustige poes uit het asiel. Een poes die gewend is aan andere katten en goed met de andere katten in de groep kan opschieten.
En dan niet gelijk bij elkaar, maar rustig aan elkaar laten wennen.

Ik ben het er niet mee eens dat katten alleen gelukkiger zijn dan katten in een groep. Natuurlijk moet je wel je grenzen weten zodat iedere kat de mogelijkheid heeft om zich terug te trekken wanneer 'ie dat wil, maar wanneer ik zie hoe harmonieus mijn vier Britse dames en HTK-heer met elkaar omgaan, dan pleit ik altijd voor minstens twee katten (en afhankelijk van de ruimte die je hebt en de dikte van je portemonnee evt. nog meer :smile: ).
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe kitten, help mij AUB

Bericht door Sifra »

Ooit heb ik ook de fout gemaakt een kitten bij een oudere kater te zetten. Mijn kater reageerde niet zo afwijzend als de jouwe, maar toch was de combinatie kater-kitten geen succes. Kittens doen nl. enorm graag vechtspelletjes, die heel serieus lijken, maar uiteindelijk is het spelen en leren. Voor de kater was het geen pretje de hele dag besprongen en aangevallen te worden door een klein monstertje. Hij heeft een paar moeilijke maanden gehad, ondanks de terugtrekplekjes die ik voor hem gemaakt had. Ik vrees dat het stressniveau van je kater niet omlaag gaat met zo'n kleine plaaggeest.
Waarom staat je kitten op marktplaats? Kan hij niet terug naar zijn vorige baasje?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieuwe kitten, help mij AUB

Bericht door ErikPhilippus »

In navolging van wat er al gezegd is, denk ik ook niet dat dit een succesverhaal gaat worden.
Niet alleen de combinatie oudere kat + kitten is denk ik niet echt gelukkig, maar ook met de introductie van het nieuwe kitten is eigenlijk een valse start gemaakt - dat had veel rustiger en meer stapsgewijs moeten gebeuren. Dus ik zou een ander huisje zoeken voor het jonkie - die voelt zich ook niet gelukkig.

De overgebleven kater voelt zich eenzaam zonder z'n maatje, en heeft daardoor een verhoogd stress-niveau. Ik denk niet dat je dat met een kitten oplost - integendeel. Dus ik zou me op de eerste plaats richten op het geruststellen van je kater, misschien wat meer aandacht geven, proberen te begrijpen waar hij behoefte aan heeft. Pas als daar verbetering in komt, zou je kunnen gaan denken aan een nieuwe levensgezel.
Plaats reactie