Paar keer per nacht eruit voor kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Danielle89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2017 09:50

Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Danielle89 »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op het forum en hoop dat iemand raad weet.

Wij hebben twee katers die altijd na het avond eten / 's nachts naar buiten gaan en overdag binnen zijn. Hier hebben we nog nooit problemen mee gehad.

Met kerst en oud en nieuw afgelopen jaar zijn wij drie weken op vakantie geweest en hebben vrienden van ons voor de katten gezorgd. Daarbij zijn de katten de ene dag naar binnen gelaten en de andere dag naar buiten.
Normaal gesproken doen we dat vaker als we met vakantie gaan, zodat onze vrienden dan niet twee keer per dag langs hoeven te komen. Het kan toeval zijn of niet, maar de ene kant heeft nergens last maar de andere kat wil niet meer zo lang naar buiten. Betreft kat Luigi, heeft drie pootjes (ongeluk) en sindsdien is hij sowieso vaker binnen.
Nu weet ik niet of het toeval is dat het komt door die drie weken? Maar inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en weten mijn partner en ik niet zo goed wat we met de kat aan moeten.

Het volgende is namelijk het geval: als we Luigi 's nachts naar buiten doen dan staat hij binnen een paar uur te miauwen. We hebben dit geprobeerd te negeren, maar dit werkt in 9 van de 10 gevallen niet en hij miauwt soms wel een half uur tot een uur (hij is zelfs zo 'slim' om op de overkapping te klimmen waardoor hij letterlijk 1 cm van ons raam verwijderd is, we slapen met raam open). We kunnen er zelf niet door slapen, maar vindt het voor de buurt ook vervelend. Op zich is het nog geen ramp om er één keer per nacht uit te moeten, maar als hij dan eenmaal binnen is dan wil hij na een aantal uur weer naar buiten en blijft hij binnen net zolang miauwen totdat wij hem naar buiten laten.
Dit kan misschien ook komen, omdat hij voorheen altijd (als hij 's nachts binnen bleef bijvoorbeeld bij slecht weer) bij ons op bed lag (voeteneind), maar sinds ander halve maand zitten de slaapkamer deuren dicht, omdat de katten elke keer in de vloerbedekking zitten te 'pompen' en de vloerbedekking kapot gaat. Maar ook, omdat er binnenkort een kleintje komt en we niet willen dat de katten 's nachts daar op de kamer zitten.

We hebben wat dingen geprobeerd, geprobeerd om het te negeren. Geprobeerd om hem heel de dag binnen te laten en pas als wij naar bed gaan naar buiten te laten maar het helpt niet.
Momenteel is de kat de 'baas' in huis en dat moet niet de bedoeling zijn. Daarnaast verwachten we binnen nu en twee weken een kleintje en zou het fijn zijn als het gedrag van Luigi dan al (iets) verbeterd is.

Hopelijk weten jullie raad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Dit lijkt mij een perfecte situatie voor een kattenluikje ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Dinky »

Net als Rik zou ik ook denken aan een kattenluikje
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door castratenkoor »

Ja een kattenluik is in zo'n geval DE oplossing. Als je katten een chip hebben kun je er eentje nemen die op chip werkt zodat er geen andere katten naar binnen kunnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Lopke »

Ja, zelfde gedachte ;-)

En je kunt je afvragen of de kat werkelijk baas in huis is, of dat jullie gewoon "te beroerd" zijn mee te gaan in veranderde behoeftes van de kat.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik begrijp dit ook niet helemaal. Een (chip-gestuurde) kattenluikje ligt hier zo voor de hand, dat het een beetje lijkt op het intrappen van een open deur.... Is hier iets anders aan de hand?
Danielle89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2017 09:50

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Danielle89 »

Bedankt voor de reacties.

Daar hebben we inderdaad over nagedacht, echter zijn er twee redenen waarom we daar liever van af zien.
Ten eerste, omdat we bang zijn dat ons huis dan vol ligt met dieren. De katten nemen regelmatig dieren mee naar huis. (De vraag is of ze deze ook daadwerkelijk mee naar binnen nemen, dus dat is op zich nog een punt om over na te denken).
De tweede reden is, omdat ze dan in heel het huis kunnen en dus ook bij de meubels. We zijn dan bang dat onze meubels eraan gaan, we laten ze namelijk nu ook boven als we niet thuis zijn i.v.m. het krabben aan o.a. de bank.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door ErikPhilippus »

Mij bekruipt het gevoel dat er wel wat frustratie bij jullie katten (met name bij Luigi) moet zijn.
Ze mogen 's nachts niet meer op de slaapkamer omdat de vloerbedekking stuk gaat door het pompen, als jullie niet thuis zijn, mogen ze niet meer in de kamer vanwege krabben aan het bankstel, als ze buiten zijn, mogen ze niet (meteen) naar binnen en vice versa, als ze een prooi hebben gevangen, mag die niet naar binnen, straks mogen ze ook niet op de kinderkamer....

Met al die regels en beperkingen kan je verwachten dat een kat gaat protesteren - dat is heel iets anders dan dat de kat de baas is in jullie huis... Luigi moet zijn gedrag verbeteren: ik denk dat dat niet gaat gebeuren als jullie je gedrag niet aanpassen aan de natuurlijke behoefte van de kat.

Wat overigens niet betekent dat je alles maar moet pikken en accepteren. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een middenweg, waardoor Luigi zich meer gezien voelt, en het probleemgedrag wellicht verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Groetjes,
Erik
Danielle89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2017 09:50

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Danielle89 »

Bedankt Erik, zoals bovenstaand beschreven lijkt het wel een strafkamp voor de katten (begrijpelijk dat dat zo wordt opgevat).

Het lijkt inderdaad of we veel beperkingen opleggen, misschien is dat ook zo? Maar neem aan dat er een hoop mensen zijn die hun katten overdag boven laten? En de slaapkamer dicht doen?
Boven hebben we een grote zolder waar van alles voor ze ligt, speeltjes / kleedjes etc.
Daarnaast verwennen we ze genoeg als we thuis zijn, 's avonds ligt Luigi vaak heel de avond op schoot en we kroelen ook altijd met ze als we thuis zijn.

Het is alleen meer dat ik me afvraag waarom zijn gedrag nu opeens is veranderd m.b.t. het naar buiten gaan, is er iets gebeurd met kerst en oud nieuw waardoor hij bang is? Of er iets is waardoor hij niet meer zo lang naar buiten gaat?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door ErikPhilippus »

Danielle89 schreef:Het is alleen meer dat ik me afvraag waarom zijn gedrag nu opeens is veranderd m.b.t. het naar buiten gaan, is er iets gebeurd met kerst en oud nieuw waardoor hij bang is? Of er iets is waardoor hij niet meer zo lang naar buiten gaat?
Het kan heel goed zijn dat er buiten iets gebeurd is waardoor zijn gedrag is veranderd. Wat dacht je van een rotje? Daar kan hij enorm van geschrokken zijn, en zich onveilig voelen. Of misschien is er een agressieve kater (of buurman) in de buurt komen wonen? Dus ik denk echt dat hij zelf moet kunnen bepalen wanneer hij naar binnen of naar buiten gaat, al naar gelang z'n stemming. Thuis is pas een veilige haven als het ook bereikbaar is - en je schrijft ook hoe graag hij naar binnen wil - dat is niet voor niks....

Misschien zijn er mogelijkheden om ze toch ook 's nachts beneden te laten, b.v. een plaid over de bank leggen, wellicht een paar krabpalen neerzetten, zoiets. Tja, en katten maken soms iets stuk, of zetten ergens hun nagels in. You share the pain and the gain ben ik bang.... De leuningen van onze luxe leren relax-fauteuils zijn geperforeerd door katten nagels - maar zitten nog steeds net zo lekker, hoor.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Rik »

Hier ook kleden over de leren bank en stoelen. Bowy heeft er nooit aangezeten maar die twee die ik nu heb, willen daar nog wel eens hun nagels inzetten. Ach ja, ziet er niet uit maar ik heb me erbij neergelegd.

Wij denken ook niet dat het bij jou een strafkamp is hoor. Maar katten zijn "eigenaardige" en "eigenwijze" beestjes. En met wat er omschreven wordt mag je denk ik blij zijn dat het bij miauwen blijft. Er kan namelijk ook ander ongewenst gedrag uit voortkomen (wildplassen e.d.).

Heb je buiten een schuur? Misschien kun je de deur daar eens van open laten (en later een kattenluik inzetten als dat helpt). Met mandje binnen e.d. Blijkbaar is het buiten toch niet "interessant" genoeg om een hele nacht weg te blijven voor je driepoot.

"Helaas" kunnen buitenkatten op een gegeven moment besluiten dat het binnen toch fijner is en Luigi wil blijkbaar toch wat meer vrijheid hebben om van buiten naar binnen te gaan (en andersom).

Wat daar precies de reden van is, waarom Luigi dit wil, zul je eigenlijk zelf moeten beoordelen. Het kan inderdaad wat angst zijn maar misschien is het ook gewoon ouderdom (of iets anders). Dat is heel moeilijk op afstand te zeggen omdat we natuurlijk niet elk klein detail kennen (en jij weet misschien ook niet wat er buiten allemaal gebeurt).

Ik weet niet hoe je huisindeling is maar je zou misschien ook een kattenluik in de voordeur kunnen maken (als je niet aan een drukke straat woont) zodat ze direct vanuit de gang naar boven kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door castratenkoor »

Als ik het goed begrijpt zitten ze dus alleen 's avonds 4-5 uur in de huiskamer. Katten hebben keuzes nodig en zolang het goed gaat, gaat het goed. Maar op dit moment werkt jouw systeem voor je kat(ten) niet meer. Dus dan wordt het improviseren. Een kattenluik is ideaal, dan kiezen ze zelf - erin of eruit en net zo vaak als ze willen.

Er zijn hier maar weinig katten die uren in de ren zitten. De meeste gaan vaak in en uit. Als ik een losse ren zou hebben waar ik ze in zet dan zouden ze het ook niet prettig vinden. Ze vinden het alleen leuk als ze weten dat ze de mogelijkheid hebben zelf weer naar binnen te gaan.

Als je kat buiten is en staat te blèren heeft hij heel wat anders in gedachten dan naar de zolder geknikkerd te worden denk ik. Dus dan gaat hij op zolder ook weer jammeren. Hij wil je gewoon iets duidelijk maken.

Staat er in de huiskamer helemaal geen krabpalen ed? Ik denk dat het zowel voor de katten als voor jullie zelf beter is rustgevender is als je een plaid over de bank legt, een plafond-hoge krabpaal in de huiskamer zet en een luikje in je deur geeft voor vrije in- en uitgang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Danielle89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2017 09:50

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Danielle89 »

Bedankt weer voor de reacties.
De schuur staat inderdaad al op een kier, in de schuur staat een bakje met brokjes en mandje maar helaas heeft dat geen effect.
Deze week is de overkapping / vlonder achter het huis af, we willen daar ook nog een plekje voor de katten maken.

Begrijpelijk dat het lastig te oordelen is, katten zijn nu drie jaar en zeker Luigi (ondanks drie poten) is zo actief als een paard. Luigi heeft energie voor 100.
Ik zat toevallig ook aan een kattenluik voor te denken, we wonen niet aan een hele drukke straat.
We hebben overal krabdingen staan, maar zoals waarschijnlijk bij de meeste katten krabben ze overal aan behalve aan de bedoelde spullen haha.
De kokosmat beneden is wel favoriet, dus die hebben we tijdje geleden extra gekocht en op zolder gelegd. Hier zitten ze nu ook regelmatig in, maar goed vloerbedekking en een bank zijn natuurlijk veel interessanter haha, zeker als het niet mag van het baasje (zijn net kinderen).

Maar goed een kattenluik aan de voorkant is nog het overdenken waard. Ik ga me daar eens in verdiepen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door Anne »

Je zou ook nog eens kunnen proberen de bank in te smeren met sinasappelschillen
Katten houden niet van deze geur.
Wel regelmatig herhalen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Paar keer per nacht eruit voor kat

Bericht door AnneLore »

Zou het kunnen dat hij voelt dat er een kleintje op komst is (of in ieder geval dat er iets gaat veranderen) en dat dat de trigger is? Ik kan me indenken dat jij en je partner daardoor ook anders zijn namelijk...
Ik ga over twee weken verhuizen, en hoewel Bas dat niet letterlijk kan weten, voelt hij denk ik wel aan mij dat er iets te gebeuren staat (mijn routine is anders, ik kom thuis van het nieuwe huis met 'gekke' geuren, ik ben wat meer afgeleid...) en hij is werkelijk niet te pruimen. Maakt me 's nachts minstens drie keer wakker om te kroelen, mauwt overdag veel, en pest de cavia's.

In mijn geval is de oplossing in die zin 'makkelijk' dat ik straks samen met Bas een nieuwe routine en plek moet verkennen, en is het nu gewoon duidelijk, lief en aanwezig zijn voor hem.
Voor jullie kan ik het me niet eentweedrie indenken wat slim is, hoewel ik wel echt zou investeren in een kattenluik en zoveel mogelijk met ze meebewegen.
Krabben op meubels is deels stress denk ik en deels ook aandacht vragen. Bas is makkelijk verbaal te sturen, maar toen Joost er nog was heb ik die echt moeten leren de krabpaal te gebruiken. Zijn wel topics over denk ik.

Ik kan me voorstellen dat katten wel voelen dat er iets 'anders' gaat zijn, en dat ze daar ook op reageren...
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie