Kitten trekt zich op aan meubels

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Mandje89
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2017 23:18

Kitten trekt zich op aan meubels

Bericht door Mandje89 »

Hoi iedereen,

Sinds twee dagen heb ik een Maine Coon kitten genaamd Flynn. Over twee welen komt er nog een kitten bij. Ik vind het tot nu toe geweldig er is alleen een ding waar ik me niet zo goed raad mee weet.
Flynn maakt gewoon gebruik van de krabpalen in huis, maar daarnaast krabt hij ook nog aan mijn bank en stoelen. Bovendien 'klimt' hij van achteren in de bank door zich aan zijn nagels op te trekken.

Op internet zegt de een dat je ze moet nat spuiten met water als ze iets doen dat niet mag en de ander zegt dat je op ze mag mopperen, weer een ander zegt dat elke vorm van aandacht als hij iets fout doet, dus ook negatieve, verkeerd is. Kortom: uit jullie ervaring. Hoe kan ik Flynn dit gedrag zo snel mogelijk afleren op een kat vriendelijke manier?

Vast super bedankt voor de hulp!

Groetjes van Flynn en Amanda
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten trekt zich op aan meubels

Bericht door castratenkoor »

Er zijn katten die dit (helaas) altijd zullen blijven doen. Zij begrijpen het verschil niet zo goed tussen iets wat ze wel mogen slopen - de krabpaal en iets wat ze niet mogen slopen - je meubels.

Misschien kun je er tijdelijk een plaid overheen hangen, zolang ze jong zijn zullen ze over alles heen blijven scheuren.

Zelf ben ik geen voorstander van "straffen". Het gaat ten koste van je band met het katje. Het katje zal niet begrijpen dat slaan of nat maken te maken heeft met in de bank klimmen.
Je kunt proberen heel consequent het katje te pakken als hij in je meubels hangt en dan aan de krabpaal hangen. En enthousiast hoog tegen hem kraaien dat hij zo knap bezig is.

Maar dan hebben we het over weken/maanden van alsmaar wegzetten.
En anders dekens ed ter bescherming. Na 3 jaar worden ze over het algemeen wel rustiger en minder sloperig.

Je kunt een kitten niet huis-proof maken. Wel je huis kitten-proof maken. Dus in het begin ook breekbare dingen, die ze ergens af kunnen gooien, veilig wegzetten.
En als je planten hebt even nagaan of er geen giftige tussen zitten. Zo ja dan die de deur uit doen.
Ook veel snijbloemen - o.a. narcis - zijn giftig voor katten. Dus die voortaan in een ruimte zetten waar de katten niet kunnen komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten trekt zich op aan meubels

Bericht door Sifra »

Flynn vindt dat hij zijn nieuwe huis grondig als zijn eigendom moet markeren met geur- en krabsporen. Je zou eens Feliway in sprayvorm kunnen proberen op plekjes waar hij niet mag krabben. Bij mijn poes helpt dat goed. Heel licht sprayen is voldoende. Wel even uitproberen of je geen vlekken krijgt.
De achterkant van de bank kun je maar beter afdekken. En bij elke poging 'Nee!' zeggen en hem daar wegtillen. ( Na 2000 keer gehoorzaamt hij wel. ;-) )
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten trekt zich op aan meubels

Bericht door Dinky »

Hier helaas ook een poes die dondersgoed weet dat ze niet aan de bank mag krabben maar het toch stiekem doet. Enige oplossing hier is (fleece)kleden over de bank gooien. En bij de volgende bank beter letten op het materiaal waardoor krabben wellicht minder aantrekkelijk wordt (vorige bank was de Ektorp van ikea en die hoes was behoorlijk slijtvast, onze nieuwe bank was na een jaar aan gort).

Daarnaast is het vooral accepteren en met kleden werken. Op die manier kan je voorkomen dat je bank aan gort gaat ;) Wanneer ze met zijn tweetjes zijn kunnen ze elkaar gaan slopen ipv je meubilair ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten trekt zich op aan meubels

Bericht door nellebel »

onze guusje doet dit ook nog . lui ding weigert op de stoel te springen maar trekt zich rustig aan omhoog aan haar nageltjes. als ik er iets van zeg kijkt ze me met haar dromerige blik aan. dit deden ze in het vorige huis nooit. ik ben me ervan bewust dat de stoel midden in de kamer staat en hierdoor erg aantrekkelijk is. ook tijdens het spelen van guusje en gijs is deze stoel favoriet onderdeel om overheen te rennen. als krabpaal wordt hij niet meer gebruikt. steevast wegpakken, nee zeggen en tegen de krabpaal zetten werkt. alleen dit leer ik niet af. mw weet dat het niet mag maar ja. het is zooooo verleidelijk voor ons meisje.
plaid werkt bij ons juist averechts. de leukste plek om onder te verstoppen en nog meer met de nagels in te hangen. waarbij de stoel zelf ook weer slachtoffer wordt. ik heb een soort van velours bekleding. erg catproof, want ondanks dat de stoel wordt mishandeld zie je er bijna niet van (nu heeft ze een klein naadje losgetrokken die troela)
tja, het aanleren van bepaalde dingen wat wel en niet mag hoort nu eenmaal ook bij kittens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten trekt zich op aan meubels

Bericht door Ilone »

Jup...Hier ook een kitten en 6 volwassen katten die dit bijna allemaal doen ;-)
Ik heb fleece kleden op de plekken waar ze het meest krabben. En verder koop ik geen dure stoelen en banken haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie