gedragstherapie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

gedragstherapie

Bericht door KobusFloor »

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met gedragstherapie voor twee katten die niet meer met elkaar overweg kunnen waarbij veel angst en agressie komt kijken. Ik ben woonachtig in Limburg dus mocht iemand positieve ervaringen met een therapeut in Limburg hebben, dan hoor ik het graag.

Groetjes,

Lotte
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gedragstherapie

Bericht door castratenkoor »

Ik zie eerlijk gezegd geen heil in gedragstherapie als katten elkaar niet liggen, maar dat is uiteraard puur persoonlijk. Wat ik zou doen in het geval van 2 katten in huis die elkaar niet liggen, een laatste heel langzame introductie. Werkt dat niet, dan één van de twee herplaatsen.

Met langzame introductie bedoel ik de katten scheiden en om en om apart zetten in een speciaal ingerichte kattenkamer. In plaats van gewone deur een hordeur. En dan steeds dichter bij elkaar laten eten en met ze spelen. Steeds een stapje verder, tot je zover bent dat je ze weer samen in huis laat. Maar dan hebben we het over maanden en niet over dagen.

Tijdens dat proces kun je eventueel werken met Bach Bloesem en/of valeriaan enz. enz. Om de scherpe kantjes eraf te halen. Ik ben van mening dat als het dan nog steeds agressie is na een half jaar, dat je dan beter aan herplaatsing van 1 van de 2 kunt gaan denken.

Zijn ze wel gecastreerd? Zo niet dan kunnen hormonen een heel slechte rol spelen in de situatie.
Ook belangrijk is meer kattenbakken plaatsen en op meer plaatsen eet- en drinkgelegenheid. Zodat ze de kans krijgen elkaar te ontlopen.

En hoeveel ruimte in je huis hebben ze ter beschikking? Hoe meer kamers je ze biedt, hoe toleranter ze zullen zijn ten opzichte van elkaar. De meeste problemen tussen katten ontstaan als je ze gedwongen opsluit in b.v. alleen kamer en keuken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: gedragstherapie

Bericht door Dinky »

Wanneer ik lees dat er sprake is van veel angst en agressie vraag ik mij af wat je van een Gedragstherapeut verwacht.

Wanneer je het toch nog wilt proberen dan zou ik het net zo aanpakken als Dinie omschrijft. Eerst de katten volledig scheiden zodat ze beide tot rust kunnen komen en dan langzaam (dus rekenen in maanden) opnieuw aan elkaar introduceren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: gedragstherapie

Bericht door ErikPhilippus »

Mee eens. Denk dat je van een gedragstherapeut geen beter advies zal krijgen dan je nu (gratis!) van Dinie hebt gekregen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: gedragstherapie

Bericht door Sifra »

Ik ken persoonlijk geen therapeuten in Limburg, maar ik zou je in ieder geval één adviseren met een erkende opleiding, bijvoorbeeld van Tinley. (En geen zelfverklaarde deskundigen zoals wij ;-) Ha, ha, sorry, forumcollega's)
Ik zou nog een kleine aanvullig willen geven:
-Voorlopig scheiden en daarna weer introduceren kan inderdaad goed werken. Die herintroductie zou je ook op neutraal gebied kunnen laten plaatsvinden. Stuur ze desnoods te logeren in een dierenpension en laat daar de hernieuwde kennismaking plaatsvinden.
-Probeer er eens achter te komen wat de oorzaak van de breuk tussen de vriendjes is. Heb je wel eens gehoord van omgerichte agressie? Een binnenkat ziet en ruikt bijvoorbeeld steeds de kat van de buren, die tegen de buitendeur plast. Hij wordt gestrest en gefrustreerd dat hij die kat niet kan verjagen. Dan kan de agressie omgericht worden naar zijn eigen huisgenootje.
Of er gebeurt iets vervelends wat schrik en pijn veroorzaakt: tijdens het spelen valt een stoel om op een van beiden. Hij associeert de pijn nu met de ander, er wordt even gevochten en van het een komt het ander...
Als je iets weet over de oorzaak, kom je misschien sneller bij de oplossing.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: gedragstherapie

Bericht door KobusFloor »

Herintroductie hebben we geprobeerd maar misschien te snel gedaan. Dat is nu 5 weken geleden en we zijn nog steeds op het punt dat ze niet langer dan 5 minuten bij elkaar in de buurt kunnen zijn tenzij er gegeten of gespeeld wordt, wat we dus vaak doen. Op de slaapkamer gaat het bijna altijd wel goed en gaan ze bij elkaar liggen en wassen ze elkaar.

Normaliter hebben ze het hele huis ter beschikking.

De oorzaak hebben we al heel vaak over nagedacht maar kunnen niet echt een aanleiding vinden. Het was in de zomer wel minder erg dan nu, in de zomer gingen ze wel in de tuin naar buiten dus dat is een verschil wat het zou kunnen zijn.

Ze zijn allebei angstig naar elkaar toe. Wanneer ze elkaar nu in de woonkamer zien hebben ze beiden staarten laag en is het wachten totdat 1 uithaalt naar de ander uit angst en/of onzekerheid.

Een gedragstherapeut zal geen wonderen verrichten maar we hopen op een duidelijk plan wat we zouden kunnen volgen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: gedragstherapie

Bericht door Sifra »

Dat kan ik me voorstellen, want dit is een onhoudbare situatie. Gek dat het in de slaapkamer bijna altijd goed gaat en in de woonkamer niet. Elkaar wassen is toch een teken van vriendschap. Je mag hopen dat een gedragstherapeut hun gedrag goed kan observeren en dingen ziet die je misschien zelf niet opgemerkt hebt. Blijf je ons op de hoogte houden?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gedragstherapie

Bericht door Adriana »

kijk eens bij http://www.huisdierendokter.nl naar het middel destress, denk dat je daar een eind mee kunt komen.
is niet verslavend of versuffend en grotendeels plantaardig. zoek ook even op het forum naar ervaringen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie