Herplaatser kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Lucie1993
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2016 14:52

Herplaatser kat

Bericht door Lucie1993 »

Hallo Allemaal,

Sinds 4 weken heb wij een herplaatser van 5 jaar oud in huis genomen. Ze is bij haar vorige eigenaar weggegaan omdat ze daar niet overweg kon met de andere kat die daar was. Ze werd weggepest en zat alleen nog maar op zolder in haar krabpaal.

Eenmaal bij ons aangekomen is ze meteen onder de bank gegaan. Ze is er pas na 2 dagen onderuit gekomen om te eten en drinken als wij sliepen of weg waren. Nu gaat ze wel onder de bank uit als wij thuis zijn. (alleen mijn vriend en ik). Dan gaat ze wel op onderzoek uit. Ze slaapt ook overdag op de stoel ipv onder de bank. Maar als ze aan het rondlopen is en een van ons staat op, dan gaat ze snel weer onder de tafel of bank. Als wij voorzichtig naar haar toe gaan schiet ze ook weg.

Iemand tips om contact met haar te zoeken. Ik ga elke dag al op de grond zitten/liggen en ook speel ik elke dag met haar met zo'n stok. Ze heeft lang haar dus ik hoef niet perse een kroel kat maar wel dat ik haar haren kan kammen.

Ik hoor graag tips van jullie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser kat

Bericht door Rik »

Welkom met je nieuwe angsthaasje.

Ten eerste zul je heel veel geduld moeten hebben (maar dat had je waarschijnlijk al in de gaten). Geef je haar natvoer of droogvoer? Als ze hoofdzakelijk droogvoer krijgt kun je misschien eens kijken of ze ook natvoer lust. Als ze dat dan echt lekker vindt kun je haar dat voeren van een lepeltje. Verder inderdaad gewoon spelen met haar (en snoepjes voeren). En geen aandacht besteden als ze weg schiet (niets forceren). Je kunt haar wel weer onder de bank uit lokken dat ze weer ergens anders gaat liggen (laserlampje of verenstok). Maar geduld is het belangrijkste. Ze zal vertrouwen moeten krijgen en dat duurt bij een oudere kat wat langer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Herplaatser kat

Bericht door jennli »

Tijd, heel veel tijd geven. Onze Yip had maanden nodig vertrouwen te winnen. Laat zien dat je rustig bent en laat het initiatief bij de kat.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Herplaatser kat

Bericht door Omnia »

Het kan ook helpen om her en der kattenkruid in de woning te strooien. Op de plaatsen waar het ligt gaan de meeste katten kroelen en met de kin wrijven over de plaats waar het kruid ligt. Op die manier wordt de geur van haarzelf in de woning verspreid en zal het voor haar vertrouwder aanvoelen.

Ook werkt het voor de meeste katten ontspannend en worden ze er vrolijk van.
Lucie1993
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2016 14:52

Re: Herplaatser kat

Bericht door Lucie1993 »

Bedankt voor de reacties! Had inderdaad in de gaten dat het langer duurt. Had alleen niet verwacht dat er al maand overheen zou gaan. Snoepjes vind ze niet zo interessant en nat voer laat ze echt bijna alles staan. Droog voer vind ze lekkerder. Zal morgen is proberen met een lepel of ze dat durft. Wij hebben gewoon nog wat langer geduld. Is gewoon vanwege haar vacht dat ik die wil verzorgen. Door de lange haren zie ik soms dat er klitten komen en dat vind ik sneu.
Plaats reactie