houden we onze Moos binnen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

houden we onze Moos binnen?

Bericht door Lique - Moos »

Hallo mede-kattenbezitters,

Wij staan voor een dilemma. Onze Moos, een grote, schrikachtige, knuffelkater uit het asiel, is bij ons sinds september 2016.
Moos is nog nooit buiten geweest sinds hij bij ons is, hij taalde er ook niet naar.
Nu het warm weer is, staat onze achterdeur natuurlijk open. De hordeur is wel dicht maar Moos vindt het natuurlijk rete-interessant. We hebben de hordeur gebarricadeerd met een plaat zodat hij het gaas niet kan lostrekken want we willen Moos graag binnen houden. We willen hem namelijk absoluut niet kwijt.

Moos mag bij ons vrij door het hele huis, ligt snachts bij ons op of in bed (hihi) en dat mag hij omdat hij niet buitenkomt (geen modder, zand en ongedierte in zijn vacht).

Nu waren de kinderen eergisteren vergeten de barricade voor de hordeur te zetten en ontsnapte Moos, hij wurmde zich onder het gaas door. Kids in paniek. Ik verborg mijn paniek en snelde naar buiten met het bakje brokken, rammelen en roepen en daar kwam gelukkig Moos doodsbang uit de struiken, buik over de grond rennend in blinde paniek naar de hordeur, kroop vliegensvlug onder het gaas door en verstopte zich onder de tafel. Gelukkig hij was weer binnen...

Alleen nu zit hij iedere keer heel zielig mauwend voor de barricade, gaat er met zijn poten bovenop staan zodat hij naar buiten kan kijken.

Wat nu????
Eigenlijk willen we hem binnenhouden. Hij krijgt geen antivlooienmiddel enzo.
Moeten we hem toch naar buiten laten gaan en hoe pakken we dat aan. Ik heb een tijdje geleden een tuigje gekocht (alsof ik het al aan voelde komen).

We willen geen kat die uren over straat leurt. We werken allebei en hij kan niet via een luikje naar binnen. We willen ook geen luik in de deur.
Onze tuin is wel omheind met een schutting maar daar kan hij natuurlijk overheen.
Vindt hij de weg naar ons huis wel terug, als hij bijvoorbeeld ergens van schrikt. Hij is nl erg schrikachtig. Het heeft 4 maanden geduurd voordat hij zich bij ons helemaal op z'n plek voelde en niet wegspurte als er iemand vreemds binnen kwam.

Wat een dilemma he. Maar sinds het mooie weer is Moos niet meer happy en ligt hij veel boven ipv gezellig beneden bij ons.
We zijn bang dat we hem los moeten laten.... Onder moeders vleugels uit ;-)

Graag jullie raad en goedbedoelde adviezen, tips hoe we Moos evt binnen kunnen houden of tips hoe we hem aan ons buiten laten wennen, hoe we hem IN de tuin kunnen houden. Moet hij een halsbandje om (Moos is gechipt en geregistreerd), vlooienmiddel geven, enz enz.

Dankjewel alvast!!!!!
Laatst gewijzigd door Lique - Moos op 08 mei 2016 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Ilone »

Google eens op "tuinafzetting kat", je kan ook hier via de zoekfunctie naar tuinafzetting/tuinafscherming zoeken. Dan kan Moos gewoon lekker de tuin in, maar er niet uit.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Ilone »

Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Rik »

Halsbandje sowieso niet doen. Als hij ergens onder de struiken blijft haken aan takken dan ben je nog verder van huis (al niet eens sprekend als hij uit een boom springt en met het halsbandje aan een tak blijft hangen).

Ik heb Bowy ook altijd binnen gehouden. Op een gegeven moment mocht ze, samen met mij, naar buiten. Dat ging heel voorzichtig. Soms schoot ze onder de schutting door maar bij de buurman kon ze toch nergens anders naartoe (ze zat daar graag op het gras). Maar normaal lette ik op haar en hield ik haar in mijn eigen tuin (zo goed en kwaad als dat ging natuurlijk). Soms schoot ze naar de andere buren en dan liep ik daar naartoe om haar daar weer uit de tuin te plukken. Het is even werk (met samenspraak met de buren) maar op die manier is ze nooit verder dan deze 3 tuinen geweest.

Dus als je hem wel naar buiten zou willen laten, dan zou ik beginnen met een tuigje en dan alleen als jullie zelf dus ook gewoon buiten zijn. Een andere optie zou een ren kunnen zijn maar dan zou je daar wel de ruimte voor moeten hebben. Je tuin compleet kat-proof afzetten, zoals Ilone al aangeeft, is ook een optie.

(Ik heb overigens nooit vlooienmiddel gebruikt. Ze ging dus maar 1 tuin ver en ik heb altijd gedacht dat ik het wel ga bestrijden als het zover is.)

Als je hem binnen wilt houden dan zul je toch even door de zure appel moeten bijten en het niet zielig vinden dat hij binnen zit te miepen. Je kunt e.v. de deur wat vaker dichthouden (hoewel dat met dit mooie weer natuurlijk moeilijk is). Als je hem echter vaker buiten laat dan zal hij daar ook steeds meer naar vragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door castratenkoor »

Helemaal los laten zou ik persoonlijk niet doen, zeker omdat hij zo onzeker is. Groot risico dat hij verdwaalt als hij ergens van schrikt, of onder een auto komt, of vergiftigd wordt enz. enz.

Als je tuin helemaal is afgezet met een schutting kun je dat vrij eenvoudig catproof maken door slap naar binnen hangend gaas schuin aan de bovenkant te bevestigen. Maar dan moet de onderkant van de omheining uiteraard ook goed dicht zijn, zodat hij er niet onderdoor kan.

En is die hordeur niet te verbeteren? Zodat er niet onder gaas doorgekropen kan worden?

Zelf heb ik een ren van 10 meter voor mijn katten, waar ze via een kattenluik in kunnen.

Succes met het nemen van een besluit!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Sjanke »

Ik herken het idee dat de kat met je mee naar buiten wil. Onze katten struinen meestal even een stukje rond maar gaan vrij snel lekker bij ons in de buurt liggen.

Persoonlijk zou ik eerst het tuigje proberen en de kat langzaam buiten laten wennen. Bij onze katten gaat dat goed, die zitten aan een soort waslijn waardoor ze veel vrijheid hebben. Vroeger hing een lange lijn op ca 2m hoogte, waaraan dan een kortere lijn naar beneden liep. Op die manier lopen ze minder snel klem.

Als de kat het tuigje niet prettig vindt of te vaak klem loopt zou ik inderdaad kijken of je (een deel van) de tuin kunt afzetten.
sharon03
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 mar 2016 11:25

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door sharon03 »

Onze poes hebben we wel buiten gelaten. Eerst een paar x ontsnapt Door de Kids die de deuren los lieten staan. Toen Hebben we Haar Laten Steriliseren en sindsdien loopt ze gewoon buiten. Wij hebben ook geen katten Luik maar als je bijvoorbeeld op standaard tijden vlees geeft staan ze er wel hoor... k zou de tijd wel invoeren vanaf dat je haar binnen nog hebt. Onze poes is er heel gelukkig onder
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Lique - Moos »

Schutting afzetten zou een optie zijn, maar dan blijft het nog lastig met een grote haag die moeilijk af te zetten valt :-(

Tuigje hebben we liggen maar als hij eenmaal buiten heeft geproefd, wil hij vast vaker???

Hij komt natuurlijk van de straat. Moos is gevonden in een zwerfkolonie bij een winkelcentrum. Daar worden regelmatig door het asiel katten opgepikt, deze worden dan gecastreerd/gesteriliseerd en teruggezet in hun persoonlijke habitat zodat ze zich in ieder geval niet meer voort kunnen planten. Omdat Moos bang was voor andere katten en zichzelf liet toetakelen door zijn soortgenoten hebben ze hem niet teruggeplaatst maar besloten dat het voor hem beter zou zijn om een baasje te krijgen. Hij is geschat op 4 jaar, of hij al die 4 jaar op straat heeft geleefd dat betwijfelen we, hij is nl. superlief, aanhankelijk en goedgemanierd. Hij was echter niet gecastreerd toen hij "opgepakt" is, dus hij is echt een big boy geworden. Ik kan me echter niet voorstellen dat je je huiskater niet castreert, dus misschien leefde hij toch al een behoorlijke tijd op straat.

Vannacht liep hij op de overloop heel zielig te mauwen ipv bij ons op bed te liggen en ging hij bij de kinderen aan de deur krabbelen omdat hij bij hen de kamer op wilde :-(

Onze grootste angst is echt dat we Moos kwijt raken. Nooit geweten dat je zoveel van een huisdier zou kunnen houden.......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door castratenkoor »

Juist omdat hij een ex-zwerver is zou ik hem niet loslaten. De kans is groot dat je hem nooit meer terug ziet. En dat vreet aan je, niet weten wat er met hem gebeurd is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Ilone »

http://catproofgardens.eu/nl/

http://www.kattenbeveiliging.nl/index2_nl.htm

http://www.kattenbeveiliging.nl/popup_n ... o/t_11.jpg

Wat voorbeelden van afscherming zonder gaas.
Is er niets in of achter die haag te plaatsen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Dani_84 »

Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat? Of hij inmiddels naar buiten gaat ja of nee?
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door castratenkoor »

Laatst bezocht 9/5 door topic starter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door kittentjes »

Jammer dat je niet meer kan horen hoe zoiets afloopt!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door castratenkoor »

Helaas gaat het heel vaak zo. Men meldt zich aan, plempt een probleem op het forum. Iedereen denkt mee en geeft adviezen en vervolgens hoor je nooit meer wat van ze. Het is maar een heel klein percentage wat blijft "hangen" en meepraten en kattenzaken delen.

Een deel is blij met het meedenken en handelt er ook naar, een ander deel wordt zelfs boos van goedbedoelde adviezen en mee-denk-pogingen.

Ach waar mogelijk - het bloed kruipt waar het niet gaan kan - blijven de fanatiekelingen toch wel adviezen geven. Persoonlijk laat ik me niet uit het veld slaan in ieder geval. Als ik kan helpen dan probeer ik te helpen. Een ieder heeft andere ervaringen en andere kennis.
Met zijn allen weten we heel veel denk ik.........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: houden we onze Moos binnen?

Bericht door Dani_84 »

Dat is zeker jammer van de tijd en moeite die een ieder investeert in de adviezen! Ik ben hier ook nieuw (wel van plan om te blijven hangen trouwens ;) ), maar ik herken het wel van andere fora.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Plaats reactie