Hond laten wennen aan kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Hond laten wennen aan kat

Bericht door Featherr »

Ik heb een vraagje en ik hoop dat hier iemand zit die goede tips kan geven. Yindi was een half jaar toen ze bij ons kwam wonen. Ze is toen heel erg makkelijk 'ingeburgerd'. Ze heeft de katten geaccepteerd en met rust gelaten op een paar keer likken/kroelen na. En ze lagen samen. Ze heeft ongeveer een half jaar bij ons gewoond met de katten toen Misty doodging, Gizmo was al na 2 maanden overleden.

Nu is Misty echter al meer dan een half jaar overleden en de tijd dat Yindi dus zonder kat in huis zit is langer dan mét. Buiten wil ze erg graag naar katten toe maar die rennen weg en dat vind ze leuk. Dus zorgen we ervoor dat ze er niet achteraan kan zodat ze niet gaat leren dat achter katten aanjagen leuk is.

Wat denken jullie.. Kan ik de katten gewoon los laten lopen om ze te laten wennen aan elkaar, zal ik Yin eerst even in de bench doen zodat ze kan wennen aan dat de katten er lopen? Maar wat als ze eerst een tijdje in een aparte kamer moeten om te wennen. Hoe zorg ik ervoor dan dat de hond rustig aan de katten went?

Met Snoopy hebben we hem toen gewoon tussen de katten gezet en dat is goed gegaan en Yin dus ook gewoon tussen onze katten en dat ging ook goed. Maar ook toen had ik hele drama ideeën over dat ze ze zou verscheuren en opeten.. :')

Mensen met ervaring hoe ik dit het beste kan aanpakken?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Ennakee »

Hoi Featherr,

Ik heb zelf geen ervaring met honden en katten, maar misschien kun je de hond wel op de zelfde wijze laten wennen aan de nieuwe huisgenootjes, zoals je met een nieuwe kat zou doen
Twee ruimtes met een hordeur ertussen, zodat ze elkaar kunnen reuken en zien, maar geen achtervolging plaats kan vinden?

Zijn de meisjes al bij jullie?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Featherr »

Nee, we wachten nog steeds. Maar ik wil graag goed voorbereid zijn :D
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Ennakee »

Had je al op internet rondgekeken? Op zowel de website van de Hondenbescherming als Licg staat hoe je ze het beste aan elkaar kan wennen en dan wordt er gebruik gemaakt van benches of gescheiden ruimtes.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Featherr »

Op het hondenforum ook een tip van een bench. En we hebben voor Yin toen de grootste maat gekocht die er is. Dus ik denk dat het dat gaat worden. Dat ze kunnen wennen aan ons, geluiden van het leven, de honden kunnen ze dan zien en rustig wennen.
Gescheiden ruimtes gaat te lang duren, dan wennen ze aan een kamer en dat is dan 'hun' territorium en dan moeten ze nog gaan wennen aan de honden.. Dat lijkt me niet heel slim..

Ik ga een lezen, thnx!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door castratenkoor »

Toen mijn dochter vorig jaar een hond uit Spanje adopteerde was er niks bekend over of de hond (gecastreerde teef van 8 jaar) met katten overweg kon. Dochter heeft 3 katten. Ze heeft ze eerst apart gehouden om te kijken of de hond geschikt was voor hun en daarna is er iemand van de adoptie-stichting komen helpen met koppelen. Zij had voor de zekerheid een muilkorf bij zich.

Dus dat is ook nog iets om te overwegen, voor de zekerheid muilkorven voor b.v. een uurtje om te kijken of de hond agressie vertoont.

Ze adopteert nog een hond (gecastreerde reu van 1,5 jaar) uit Spanje, die komt eind deze maad ook eerst op proef. Van deze hond is wel bekend dat hij met katten kan, daar is zelfs een filmpje van. Nu maar hopen dat het tussen de beide honden ook gaat klikken.

Succes met koppelen, ik hoop dat dat soepel verloopt!

Ik weet dat er mensen op tegen zijn dat er honden en katten uit het buitenland worden geïmporteerd, terwijl er hier genoeg in de asiels zitten. Maar zowel vorig jaar als dit jaar hebben ze alles afgezocht in Nederland. Er zit simpelweg nooit een voor hun geschikte hond tussen.
En die stichting doet erg goed werk, de honden worden op van alles getest, zowel qua gezondheid als qua karakter. Ze worden pas Nederland ingestuurd als ze gereserveerd worden. Ik denk dat de slagingskans daardoor erg groot is, je weet redelijk wat je verwachten kunt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Cari »

Zijn de katten die je krijgt, gewend aan honden?
Ik doe bij een nieuwe hond hem/haar eerst altijd aan de lijn om te kijken hoe het met de katten gaat. Dat je hond buiten achter katten aan gaat, zegt niets over hoe ze naar de 'eigen' katten is. Dat Yindi al met katten geleefd heeft, is ze niet vergeten. Als de katten geen vluchtgedrag vertonen, denk ik dat het heel snel goed zal gaan.

(Ja, Nederlandse asiel zitten vol met katten. En nee, Nederlandse asiels zitten niet vol met honden.
Mensen die erop tegen zijn om een buitenlandse hond te adopteren, zijn nog nooit in een asiel geweest en kopen een (brood)fokpup. Ik heb ook mijn eerste Spaanse aangeschaft na een zoektocht van een jaar in de Nederlandse asielen. Daarna diverse hondjes opgevangen uit diverse landen en nu in het gelukkige bezit van een Spaanse en een Roemeen.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Featherr »

1tje niet. En eentje wel (denken ze!). Die niet gewend is is nog vrij jong.
Maar ze zijn allebei heel erg lief, hebben geen problemen met andere katten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hond laten wennen aan kat

Bericht door Cari »

Als je ze in huis krijgt, laat ze even in hun reismand zien aan Indy. Laat ze dan in de woonkamer los, terwijl iemand met Indy gaat wandelen. Daarna met Indy aan de riem naar binnen en kennis laten maken. Aan Indy duidelijk maken dat dit nieuwe vriendjes zijn, dat pikt een hond snel op ;-).
Gaat goed komen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie