poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
marietje40
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2015 13:08

poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door marietje40 »

hallo,

Misschien kan iemand mij hier helpen.
Ik heb 2 poezen, Flo en Feline, beiden gesteriliseerde kattinnen uit een verschillend asiel.
Feline was er eerst, een rustige, veel slapende poes, 2 maand later kwam Flo erbij. Beste vrienden zullen ze nooit worden, Feline beschouwd Flo als indringer in haar gouden nest en Flo is een zeer speelse poes die dan graag Feline uitdaagt om toch eens te kunnen spelen.
Soms spelen ze wel en soms vechten ze eens maar niks ernstigs, tot zondag...
Ze zaten achter elkaar, trap op, trap af, de rollen keerden eens om en plots ... vliegen ze elkaar in de haren, Feline bleef maar slaan, bijten en krabben naar Flo, en Flo stak zich weg onder de kast maar Feline bleef pogingen doen om haar verder te attakeeren. ik zat op het toilet dus heb niet gezien wat er gebeurt is. Flo heeft geplast van schrik denk ik en na ze uiteen te halen bleven ze grommen en blazen naar elkaar.
Ik heb ze apart gezet maar tot nu toe, telkens ik ze wil "verzoenen" vliegen ze weer in de haren! ze snuffelen wel eens aan elkaar maar er is altijd één van de 2 die begint te blazen.
We zijn nu 3 dagen verder en het lukt nog altijd niet, Flo probeert contact te zoeken maar ik weet niet of het is om terug aan te vallen of niet, Feline wil geen contact. hun ogen zoeken elkaar constant!
Deze morgen zat het er na 10 minuten weer bovenhands op, het duurt een halfuur vor ik ze kon kalemeren en apart zetten. ik heb op aanraden van de dierenarts feliway gehaald maar wanneer weet ik dat dit werkt?
Hij zei als het na 2 maand niet lukt, ik één van de 2 zal moeten wegdoen :(
Ik wissel ze van van kamer, kwestie dat ze geuren van elkaar blijven opdoen maar misschien zijn er nog andere tips?
Ik heb niks aan de voeding veranderd en er gebeurden ook geen veranderingen in hun omgeving.
Moest ik nu weten wat er gebeurt was opdat ze elkaar zo in de haren vlogen ... het stemt mij triest ...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door Adriana »

het heeft dus nooit geboterd en nu grijpt eentje de macht en dat is degene, die er al was.
voor speelse Feline is het beter als ze wordt herplaatst, voor haar want ze kan haar energie niet kwijt en voor Flo en jou.
feliway werkt binnen 24 uur, dus dat zou je nu al wel moeten merken..
maar t zijn twee poezen hè... en dat kàn lastig zijn. wacht er niet te lang mee..
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door Anne »

Sorry ik kan je niet helpen. Hier met 5 poezen ook weleens gemuts maar dat trekt vanzelf weer bij, ik besteed er ook geen aandacht aan. De katers hier liggen ook weleens in de clinch maar dat gaat vanzelf ook weer over
Weet je zeker dat het bij jou niet over gaat als je ze bij elkaar laat en ze het zelf laat uitvechten?
Of vechten ze tot bloedens aan toe?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
marietje40
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2015 13:08

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door marietje40 »

we zijn nu vrijdag en ik kan ze nog steeds niet samen laten zonder mijn toezicht, deze namiddag was speelse Flo door het huis aan het crossen, ik had de indruk dat ze zich weer wat meer op haar gemak begon te voelen, maar na 10 minuten vloog Feline erweer bovenop. Nochtans is het sinds gisteren Feline die steeds wil snuffelen aan Flo, volgens mij is dat toch een vorm van "contact" zoeken?
Nu blaast Flo weer naar Feline, je ziet dat ze terug bang geworden is ....
Feline komt uit een asiel en was daar gedropt in een kartonnen doos, ze was toen een maand of 6, Flo, komt ook uit een asiel, zij werd met haar broertje in de berm gevonden. Flo is aan haar 6 maand al in een gezin met kinderen terecht gekomen en die mensen hebben haar 2 maand later terug gedaan omdat ze naast de bak deed. Flo was zeer nag in het begin bij ons maar nu is het een speels beestje dat niet naast de bak doet. Ik zie het niet zitten om Flo'ke nog maar eens terug te brengen naar het asiel, het beestje zal getekend zijn voor de rest van haar jaren, ze ziet ons graag en wij haar ook.
Feline, daar twijfel ik over ... toen ze een maand bij ons was als enige poes, kon ze ook al eens agressieve kuren krijgen, niet naar ons toe maar bvb haar mand kapot bijten, speeltjes kapot maken, één keer heeft ze wel bijna haar nagels in mijn gezicht gezet zonder reden. Ze loopt ook veel te janken, klagen, zeuren, ik weet niet hoe ik dat moet beschrijven. Ik laat haar volgende week eens grondig onderzoeken bij de DA.
Nu, de feliway heeft blijkbaar weinig effect, op de door staat "wordt NIET aanbevolen tegen agressieve katten"? Waarom raad mijn DA dat dan aan?
marietje40
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2015 13:08

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door marietje40 »

Anne schreef:Sorry ik kan je niet helpen. Hier met 5 poezen ook weleens gemuts maar dat trekt vanzelf weer bij, ik besteed er ook geen aandacht aan. De katers hier liggen ook weleens in de clinch maar dat gaat vanzelf ook weer over
Weet je zeker dat het bij jou niet over gaat als je ze bij elkaar laat en ze het zelf laat uitvechten?
Of vechten ze tot bloedens aan toe?
ik durf ze niet laten uitvechten, als Flo als begint te plassen ( van de schrik veronderstel ik) dan lijkt me het toch geen goed idee van erop te staan kijken? :???:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door Rik »

Hoe oud zijn ze nu? (hoe lang is het goed gegaan?)
Je geeft al aan dat ze beide dus wel een soort "verleden" hebben waarbij Flo dus angstig en buiten de bak kan plassen en Feline agressief uit de hoek kan komen. Er zal iets voorgevallen zijn waarbij ze beide geschrokken zijn en de balans compleet verloren is geraakt. Als je geen van beide buiten de deur wilt plaatsen kijk je waarschijnlijk tegen een flinke intensieve (en misschien langdurige) re-introductie aan. En er is zelfs geen zekerheid te geven van succes. Duidelijk is wel dat die re-introductie zorgvuldig plaats moet vinden. Lees bijvoorbeeld het topic van Euforia: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar eens door. Je zou dus bijvoorbeeld een hordeur e.d. kunnen gaan gebruiken. Er staan in dat topic meer tips en trucs over introductie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door Anne »

Vechten ze tot bloedens toe dan? ( zie mijn vorige vraag)
Zo niet dan is het toch het beste om ze het uit te laten vechten wil er ooit weer rust komen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
marietje40
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2015 13:08

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door marietje40 »

ze worden beiden 3 jaar in 2016, Feline in april en Flo in juni. Ze zijn al 2 jaar bij mij, nooit beste vrienden geweest maar ze speelden wel eens samen, lagen samen met mij in de zetel maar zonder mij zullen ze nooit samen in de zetel liggen. we hebben een open huis dus ze hebben verschillende plekjes waar ze apart hun rust vinden als ze dat nodig vinden.
Ik denk ook eerder dat ze van iets geschrokken zijn waardoor de balans verstoord is en ik vrees inderdaad een beetje dat het goedkomt aangezien ze het geen 100% met elkaar konden vinden, maar ik wil niet zomaar opgeven. ik zal het topic zeker lezen
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door Sifra »

Ze van kamer laten wisselen lijkt me weinig zinvol: dat doe je ter kennismaking en dat is hier niet aan de orde. Misschien is het een mogelijkheid om ze paar dagen gescheiden te houden. Allebei op een andere verdieping of allebei uit logeren. Daarna op neutraal gebied weer laten kennismaken. Een verslag over een dergelijke herintroductie kun je hier lezen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 81#p602881
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
marietje40
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2015 13:08

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door marietje40 »

Anne schreef:Vechten ze tot bloedens toe dan? ( zie mijn vorige vraag)
Zo niet dan is het toch het beste om ze het uit te laten vechten wil er ooit weer rust komen
ik lees op sites van gedrags therapeuten voor katten dat dit absoluut geen goed idee is om hen te laten uitvechten?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door Cari »

Niet laten uitvechten. Never nooit. Het kan de toestand alleen maar verergeren. Je hebt niet te maken met "een plek in de roedel". Het zijn geen honden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door nellebel »

Ik denk ik niet dat je ze moet laten uitvechten als er eentje van angst plast. Volgens mij had iemand hier haar katten laten herintroduceren via een pension dus op neutraal gebied
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
PukSemmie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2016 10:17

Re: poezen in groot conflict terwijl ze al 2 jaar samenleven

Bericht door PukSemmie »

Marietje, ik ben benieuwd hoe het afgelopen is!?! Hier helaas al ruim een maand zelfde soort probleem.
Plaats reactie