AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Hallo allemaal,
Voor diegene van jullie die ons nog niet kennen, Kimba heeft precies 2 jaar geleden een vervelende tandoperatie gehad die helemaal niet goed ging en hij hierna nog 4 weken met vreselijke pijn zat voordat hij opnieuw een tandoperatie kreeg, waar alle 4 kaken open gesneden moesten worden om dat te "repareren" wat de andere DA zo vreselijk heeft achtergelaten. Sindsdien ging het met Kimba niet meer zo goed qua eten (daarvoor nooit problemen met brokken en eten gehad).

2 jaar ben ik nu aan het toppen en toen van DA uiteraard gewisseld en weer bij een hele slechte DA terecht gekomen. Kimba was 3 weken terug weer op spreekuur bij deze man en hij zei oude kat, slechte nierwaardes, leukemie en hier kunnen we niks meer aan doen.... GELUKKIG via Featherr van het forum en nieuwe DA diezelfde dag nog gevonden anders had Kimba er misschien niet meer geweest. Dezelfde avond nog naar de nieuwe DA geweest waar Kimba gelijk aan de infuus moest want hij was totaal uitgedroogd. Na weer een bloedtest en urine waren zijn waardes weer normaal wat de niertjes en de zogenoemde leukemie betreft. Maar wat hij wel vaststelde als Kimba weer iets beter was dat Kimba een voedselallergie en triaditis (ook bekent als pancreatitis maar dan de uitgebreide vorm ervan...helaas) heeft.
Sinds de operatie (2 jaar geleden) at Kimba aan brokken: RC Sensitivity Control, RC Fit en soms RC Excigent Protein Preference. Maar van alle 3 soorten at Kimba heel weinig. Hij heeft nooit de hoeveelheid gegeten die aangeven was aan brokken (ook weken kan ik ze niet dat eet hij helemaal niet). (Nu dat ik weet dat hij last had/heeft van zijn alvleesklier, maag en darm snap ik dat ook, want dan kan ik me voorstellen dat de brokken zwaar in je maag liggen.)
Omdat hij zo slecht zijn brokken at heb ik zijn natvoer verhoogd tot 2 pakjes per dag. Helaas at hij hier alleen maar Felix in Gelei. (ik heb een super kieskeurige kat helaas).
Nu zei de DA dat hij dit voer absoluut niet meer mag hebben. 2 weken ben ik hiermee gestopt en begonnen met het natvoer van Sensitivity control. Omdat Kimba heel ziek was (hij was ook aan de infuus 3 weken geleden ivm het uitdrogen) moest ik dit voer dwangvoeren. Tot op de dag van vandaag wil hij dit voer niet zelf eten, hij lust het niet.
Nu zei de DA tegen mij probeer is Trovet natvoer. Dat heb ik gedaan sinds een aantal dagen en hij eet dit wel. En ik hoef hem nu ook niet meer te dwangvoeren. Maar het lijkt voor mij alsof hij hier niet genoeg aan heeft, want hij gaat na het eten niet lekker liggen of zich wassen en hij heeft ook nog steeds niet genoeg energie voor mijn begrip.
Kimba krijgt ook op dit moment een prednison-kuur.
MAAR nu vraag ik me af is dit volledig natvoer??? Omdat Kimba nog steeds niet genoeg brokken per dag eet en ik een natvoer-voeding moet vinden, die zowel geschikt is voor zijn aandoening (het moet hypoallergeen zijn), iets wat hij natuurlijk lust plus iets wat toch een volledige voeding is maar dan als natvoer.
Ik heb Trovet natvoer gegoogld en klopt het dat het enkelvoer is? Hij krijgt nu op dit moment Trovet Unique Protein Lam. Dan zou dat toch niet genoeg zijn (wederom omdat hij niet genoeg brokken eet). Kunnen jullie mij verder helpen of dit volledig natvoer is en als niet waar ik op moet letten of wat ik hem het beste kan geven?
Ik ben een beetje de weg kwijt en omdat ik weet dat op dit forum heel veel ervaren kattenliefhebbers zijn vraag ik jullie a.u.b. om hulp!
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Simone & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Cerna »

Ik geloof niet dat Trovet enkelvoer heeft. Al hun voer is volledig (Noa heeft al ruim 4 jaar niervoeding van Trovet) en aangezien Kimba deze smaak lust, zou je ook de brokjes kunnen bestellen. Of nog beter: bel Trovet morgen op en vraag twee proefzakjes aan. Smaak: lam en konijn.
Ik heb dat vorige week gedaan voor Amber en binnen twee dagen had ik de zakjes in huis. Dan weet je tenminste zeker of Kimba de brokjes lekker vindt (hier worden ze wel gegeten, alleen niet door Amber :-( ). Het zijn kleine brokjes en makkelijk te eten door een kat .

Mocht Kimba ze lusten dan verkoopt MedPets zakjes van 500 gram (mocht degene bij wie je de blikjes hebt gekocht geen brokjes of kleine zakjes hebben).
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Dankjewel voor je reactie.
Toevallig heb ik dat gisteren gedaan. Welke vorm hebben de brokjes? Kimba laat namelijk snel de driehoekjes liggen. Maar misschien lag dat niet zo zeer aan de vorm als dat hij misschien vaak misselijk was vanwege zijn ontstekingen. Hij had namelijk in de afgelopen 2 jaar vaker van die periodes dat hij heel slecht at en ik alleen maar denken dat hij kieskeurig was :oops:
Wie weet hoelang dat al speelt. Zou dat kunnen komen omdat hij na zijn eerste tandoperatie toen zolang met deze vreselijke ontstekingen liep en deze vreselijke DA toen niet zag wat speelde?
Annet, geef jij alleen natvoer aan Noa of eet zij ook nog brokjes erbij?
Kimba blijft moeilijk brokken eten, alleen als ik ze in mijn hand doe en dan een voor een voor zijn neus leg, dan wil hij nog wel een aantal opeten... Maar meer dan 10g brokken per dag krijg ik er niet in.
Het lijkt ook alsof hij niet genoeg heeft aan Trovet natvoer, vandaar ook mijn vraag of het enkelvoer was. Het lijkt alsof hij niet vol zit, want na het eten blijft hij zitten in zo'n soort bidhouding. En ik weet uit ervaring dat er dan iets niet lekker zit. Ook staat zijn vacht op zijn rug vaak recht omhoog. Soms geef ik hem dan tussendoor een beetje a/d op aanraden van de DA en dan wast hij zich na het eten of gaat lekker slapen. Maarja dat kan ik natuurlijk niet de hele tijd geven, plus dat hij dat ook niet altijd wil eten.
Hij slaapt ook heel veel en heeft weinig energie, speelt amper en als alleen maar liggend en niet langer dan 1 minuut. Ik ben zo bang, dat hij er niet meer boven op komt. Het was voor hem weer zo'n vervelende situatie 3 weken geleden en zelfs mijn nieuwe DA was onzeker of hij het zal redden. :-(

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door jennli »

Onze pjotr krijgt Trovet rrd konijn. Het is voldoende voeding en heeft de vorm van een kattenpootje zonder de teenafdrukjes zeg maar. Hij mag vanwege zijn allergie ook niks anders. Hij eet dit al jaren met veel smaak. Energie duurt eventjes. Het lijfje van jouw kat heeft veel te voorduren gehad. Kan jouw kat brokjes wel goed verwerken ivm zijn gebit?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Dankjewel fijn om te horen. Ik dacht namelijk echt dat het enkelvoer was....
Maar wat ik me afvraag is, waarom blijft hij zeuren om eten als hij dit voer op heeft? Is Trovet rrd ook geschikt voor alvleesontstekingen? Rare vraag misschien, maar alles is nieuw voor mij.
En jij geeft dan alleen maar konijn in de vorm van brokken en natvoer? Begrijp ik dat goed?
En mag ik vragen hoeveel brokken en natvoer Pjotr eet?

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Sifra »

Het is niet gek dat hij blijft zeuren om eten. Dat komt door de prednison. Mijn Sifra heeft vorige maand ook een prednisonkuurtje gehad en was onverzadigbaar. Ze moet nu weer lijnen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Oh oké, klopt helemaal niet aan gedacht :oops: :lol:
Maar wat is zo'n richtlijn hoeveel hij zal moeten eten op een dag. Ik heb brokken altijd staan, maar weet nooit hoeveel natvoer hij mag eten? Kimba slikt trouwens meestal de brokjes door. De sensitivity control die hij nu min of meer eet, zijn kleine ronde brokjes. Soms kauwt hij ook, maar dan zie ik hem ook weer kauwen en kauwen op een en dezelfde brok waarschijnlijk die dan voor mijn gevoel ergens achterin zijn kaken blijft "hangen". Dat is ook voor mijn gevoel vaak de rede dat hij dan kapt met het eten van brokken, als dit gebeurd. Hij is 5 tanden kwijt waarvan de meeste kiezen waren.
Geef hem wel nog af en toe wat a/d erbij, dat zei de DA tegen mij, ook om aan te sterken....

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Sifra »

Kasper eet per dag een zakje RC Renal (85 g) en een blikje Trovet (85 g) of een kuipje Specific (100 g) en eet er kleine hoeveelheden brokjes bij. Meer wil hij ook niet. Hij valt niet af, maar is zelfs wat aangekomen.
Zo nu en dan een beetje A/D erbij voor Kimba om aan te sterken lijkt me best een goed plan.
Ik heb voor periodes van slechte eetlust ook een tube Nutri-gel in huis. Of zoiets geschikt is voor Kimba is een vraag die alleen je dierenarts kan beantwoorden..
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Cerna »

Er is geen richtlijn. Kimba is altijd een kleine eter geweest (net als Milka) en dat zal niet anders worden. Wanneer ik het vergelijk met de natvoereters hier. Die krijgen met z'n drieën 's morgens 85 gram Gourmet en 's avonds 90 gram Porta 21. Dat is dus zo'n 55 gram natvoer per kat per dag.

Noa krijgt 110 gram natvoer per dag en eet ook nog wat brokjes. Ik weet echter niet hoeveel.
Ter vergelijking: wanneer Milka geen kwart Periactin heeft gehad, eet ze ongeveer 40 brokjes op een dag. Zij vindt dat genoeg, ik niet en eens in de 3, 4 dagen krijgt ze dus een pilletje en eet weer normaal. Milka eet geen natvoer, alleen 2x per week ongeveer 10/15 gram runderhart.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Dank jullie wel... :smile: :smile: :smile:

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Kimba eet het liefste de hele dag door kleine portie's. Ik kan dus nooit een heel blikje of kuipje 's ochtends of 's avonds neerzetten, dan blijft dat de hele dag staan Hij neemt dan wel af en toe weer een paar hapjes, maar op een gegeven moment vindt hij het niet meer lekker.
Nou is dit misschien niet zo heel erg, want ik vind het voer dan ook niet meer zo fris uitzien.
Maargoed zolang ik thuis ben is dit geen probleem, dan krijgt hij kleine portie's als hij dat liever wil.
Desondanks is hij nog steeds een beetje "raar" aan het doen. Zit zomaar in de kamer op de grond of zit op plekjes waar hij normaal gesproken bijna nooit zit. Alsof hij soms z'n beetje de weg kwijt is. :???:
Ik ben nu aan het afbouwen van de prednison, dus ik hoop dat het blijft goed gaan.

Mag ik vragen waarom Sifra vorige week weer prednison moest nemen? En hoe lang moet jij dit dan geven?

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nikki2309 »

Dat raar doen voor je gevoel kan ook door de prednison komen. Het is gewoon rot spul. Mijn katten hebben ook een korte tijd een lage dosis gehad. Ze waren echt lusteloos en niet de katten die ik kende.

Hopelijk zie je hem opknappen met het afbouwen van de prednison
Using Tapatalk
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nova »

Dankjewel....is goed dan weet ik dat. Is voor mij is dit allemaal nieuw en wennen aan deze situatie.
Kimba is mijn eerste kat en 10 jaar lang had ik en hij nergens last van.
Ik hoop inderdaad dat ik binnenkort mijn "ouwe" lieve kat weer terug heb, maar ik hoop nog meer dat de ontstekingen in zijn lijf door het prednison beter zijn. Nu dat ik ook weet hoe erg pijnlijk dit voor een kat kan zijn... :-(

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Nikki2309 »

Hoe vies prednison ook is, het werkt meestal wel goed. Mijn katten hadden wonden over hoe lichaam door een ernstige allergie. Met de prednison waren die snel geheeld.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: AUB HULP gevraagd over Trovet - natvoer

Bericht door Sifra »

Nova schreef: Mag ik vragen waarom Sifra vorige week weer prednison moest nemen? En hoe lang moet jij dit dan geven?
Sifra krabde zich wonden aan haar kop. Zelf denk ik dat dat komt door een reactie op natvoer. Ik geloof dat ze in totaal maar 10 pilletjes heeft gekregen, maar door het afbouwschema waren we er wel zoet mee van kerst tot 20 januari. Ik geloof niet dat ze er echt baat bij heeft gehad. Ze heeft een kraag gedragen totdat alles genezen was.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie