Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door veetee »

Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed of deze vraag bij 'voeding' of bij 'gedrag' thuishoort, maar ik dacht bij 'gedrag'. Mijn 2,5 jaar oude poes heeft de gewoonte om mij iedere dag tussen 6.00 uur en 7.00 uur wakker te maken voor eten. Dit begint met heen en weer lopen, tot knagen aan papiertjes die op het bureau liggen (maakt een lekker irritant geluid 's ochtends) tot miauwen. Ik heb al geprobeerd om de slaapkamer deur dicht te maken 's nachts, maar je raadt het al: dan wordt er gewoon lekker gekrast op de deur. Ik vind mijn katten ontzettend leuk en lief maar ik zou het fijn vinden als ze mij lekker laten slapen. ;-)

Ik heb nog een 2 jarige poes en zij heeft nergens last van. Ze wacht rustig haar beurt af tot ze eten krijgt.

Mijn concrete vraag: hoe kan ik Hummy afleren om mij 's ochtends op zo'n vroeg tijdstip wakker te maken? Hebben jullie tips? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Nikki2309 »

Is het geen optie om brokjes s nachts te laten staan zodat ze gewoon kan eten als ze dat wilt en dan jou hopelijk laat slapen
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door veetee »

Hallo Nikki,

Dat is helaas geen optie. Hummy heeft de neiging om de hele dag door te eten en dan zou ze echt moddervet worden. Dit is allemaal sinds de sterilisatie gebeurd, daarvoor kon ik de brokjes laten staan.
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door genm »

Misschien kun je een timerbak aanschaffen. Hier kun je alvast brokjes in doen en dan kun je instellen op welk tijdstip jij wil dat de bak open kan gaan. Als je 's avonds de bak klaar maakt voordat je gaat slapen en je stelt hem in op 6.00u/7.00u, dan hoeft Hummy jou niet meer wakker te maken.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Jantina »

Timer wilde ik ook zeggen inderdaad.
Verder kan je een kat weinig afleren, denk ook niet dat dit gaat lukken.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door nellebel »

vind het best een christelijke tijd toch? hihi guusje en gijs maakten mij voorheen altijd rond 3.oo uur s'nachts wakker. ik reageer nergens op, kreeg speelmuisjes op mijn kop gegooid, knorrende kopjes tegen mijn wang maar ik reageerde niet. nu slapen mijn doerakken langer als ik (ik sta om 5.15 uur op ivm werk) en komen zij heel sloom naar beneden als ik hun eten klaar heb hihi
zou ook een timer proberen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door jennli »

Twee van onze vijf katten halen ook alles uit de kast om ons wakker te krijgen. Aangezien een van de vijf dieetvoer krijgt is een voerbak met timer bij ons geen optie. Slaapkamerdeur dicht brengt wat rust. Hebben zelfs de klink anders moeten zetten. Een van de twee kan namelijk prima deuren open maken. Het krassen aan de deur wordt naar verloop van tijd minder. Helaas is het na maanden nog niet helemaal over. Komt ook bij de onze dochter van twee het wel heel gezellig vindt als de twee boefjes s ochtends vroeg op haar kamer komen spelen. Hun gedrag wordt dan beloond, want na krassen volgt aandacht. Geen echte tips voor jou dus. Alleen herkenning.

De slaapkamer sluiten was overigens echt een must. Deden al nachten lang geen oog meer dicht. Liep echt uit de hand en was niet bevorderlijk voor ons welbevinden overdag.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door BloemTetsu »

Geef je ze meteen brokken als je opstaat? Zo ja, dit niet meer doen. Wacht even een half uur ofzo en dan leggen zij de link niet meer tussen personeel wat wakker wordt gemaakt en voer krijgen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door EliekeTips »

Deur dicht en even een paar nachten volhouden. Uiteindelijk zal het krabben minder worden. Tenminste dit is mijn ervaring. Die van mij beginnen meestal rond 5.00 en dit was 3.00. Ik hoop dat dit nog later gaat worden uiteindelijk.

Overigens is het wel natuurlijk gedrag. Katten zijn van nature vooral tijdens de schemering actief. Dus vlak voor de avond valt en vlak voordat het ochtend wordt. Ik weet het je hebt er niks aan, maar wilde het toch even noemen. ;P
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Jantina »

Goede tip van Bianca!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Cari »

Meteen na het opstaan eten geven is inderdaad een domme fout die veel mensen maken. Ik kan opstaan wanneer ik wil en heb nog nooit een kat gehad die me wakker maakt. Eerst wassen, aankleden, hond uitlaten, kippen voeren en dan..... dan is het tijd voor de katten :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Ilone »

Sorry dat ik dan ook zo dom ben, want ik geef mijn katten ook gewoon eten wanneer ik opsta.
Ze komen mij er alleen niet voor wakker maken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Renatevanderveer

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Renatevanderveer »

Ik doe het ook hoor, Ilone. Dus zo dom ben je helemaal niet!
Heel soms maak Snickers me wakker, maar ik vind dat niet zo erg.
Ik vind het wel lief en gezellig, hihi.
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door Euforia »

Ondanks dat Filou altijd aan eten kan, maakt hij me ook vaak rond 4-5-6-7u wakker.

Ik had ergens gelezen dat wanneer je je kat 's avonds serieus moe maakt, hij dit niet doet. Daarom houden mijn vriend en ik ons nu reeds twee dagen bezig gedurende 2u 's avonds met touwtjes, laser,... Het brengt onze twee katten samen om te spelen en het helpt echt. Voor we in bed kruipen nog een potje nachtvoer en we kunnen nu al twee ochtends slapen tot 7u30..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes wekt mij 's ochtends te vroeg

Bericht door castratenkoor »

Dan sluit ik me aan bij de dommen. Ik voer mijn katten ook meteen blikvoer als ik beneden kom. Ze maken mij nooit wakker.

Ik sta altijd, ook in het weekend op om 6.30 uur. Ben een zeer geprogrammeerd type. En katten houden van regelmaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie