nieuwe kat met raar gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
yannickloveniers
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015 12:29

nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door yannickloveniers »

hoi iedereen,

allereerst ga ik me even voorstellen.

Ik ben yannick, ik ben net gaan samenwonen met mijn vriendin.
Omdat ik in ploegen werk ( vroeg/laat/nacht) en mijn vriendin gewoon van 8 tot 16 vond ik het wel leuk om een kat aanteschaffen, omdat ik dan nooit alleen ben :grin:

Dus zijn we naar het asiel geweest (omdat ik vind dat die arme katjes een warme thuis verdienen)

Daar aangekomen was ik direct verkocht, een rosse kattin trok direct mijn aandacht, ze is 6 jaar en binnengebracht door iemand die ze in zijn tuin gevonden had.

Na alle papieren en dergelijke inorde gebracht te hebben, mochten we ze mee naar huis nemen.

Nu komt eindelijk mijn vraag/probleem :lol:

- Is het normaal dat ze een hele dag achter de sofa verstopt zit? en als ze niet achter de sofa ligt zit ze op een stoel onder onze eettafel.

-Als ik ze wil aaien dan blaast ze naar mij, dus laat ik ze maar wat doen.

Wat kan ik doen opdat ze ons zou accepteren en zich thuisvoelen?

Ik heb er alles voor over hoor :lol:

Ben direct een krabpaal gaan kopen ( waar ze zelfs niet naar omkijkt), een kattenbak ( die ze gelukkig goed gebruikt), eten, snoepjes, speeltjes, enz...

Graag de mening van jullie als ervaringsdeskundige :grin:


Alvast bedankt
Yannick
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Nikki2309 »

Het is normaal dat ze wegkruipt. Ze is in een nieuwe, vreemde omgeving met nieuwe, vreemde mensen. Geef haar sowieso wat tijd. Probeer eens of ze reageert op eten. Misschien dat je haar zo een beetje kunt omkopen.
Using Tapatalk
yannickloveniers
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015 12:29

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door yannickloveniers »

ja ik lok ze met eten en als als dat op is gaat ze er als een pijl vandoor en ligt ze weer een hele dag achter de zetel.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Mickey_Mouse »

Hoera je hebt een held op sokken gekocht!
Tijd tijd tijd en een even grote lading aan geduld.

Proberen of ze met voedsel of spelen iets uit haar schulp gaat kruipen.
Hier heeft het wel even geduurd voordat die grijze smurf te voorschijn kwam :)
yannickloveniers
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015 12:29

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door yannickloveniers »

Laat ons zeggen geduld is een mooie deugd xp bedankt allen
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Jantina »

Wat je zou kunnen doen is naast de plek gaan zitten waar ze onder zit. En dan gewoon 'je ding' doen, zoals een boek lezen o.i.d. Af en toe eens een snoepje geven.
Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangers, geduld...
Zal vast goed komen, succes!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
yannickloveniers
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015 12:29

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door yannickloveniers »

Vandaag een paar dagen later, tips geprobeerd maar ze blijft steenvast achter de zetel zitten.

Eten,drinken en toiletbezoekjes doet ze s nachts als wij slapen..

Nig iemand tips?

Mvg
Yannick
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Ms Maaike »

Bij mij heeft het een maand geduurd voordat mijn asielkater onder de bank vandaan kwam. Heb geduld. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
NewBorn2015
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2015 15:28

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door NewBorn2015 »

Zoals alle voorgaande al zeiden: Geduld, tijd en rustige aanpak.

Misschien een tip: Feliway verdamper aanschaffen.
Dit is een apparaatje wat je in het stopcontact doet. Je hebt echter ook spray om bepaalde plekken "veiliger" te maken.
Feliway is de synthetische kopie het gezichtsferomoon van katten. Met dit feromoon markeert zij haar territorium waar ze zich op haar gemak en veilig voelt.
http://www.feliway.com

Wij hebben ook ooit een katje uit het asiel gehaald en dit zou het laatste redmiddel zijn om haar in huis te houden. Dit was het wonder middel wat onze poes toen sociaal, aanhankelijk, open en minder schuw heeft gemaakt.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Mickey_Mouse »

Nog meer geduld!

Of een sociaal maatje er bij zetten. Micks was wel oke en na 2 maanden miste die een speelmaatje. Fleur er bij. Bleek een angsthaas eerste klas te zijn. De bank was van haar en de rest deed ze snachts. Door micks is ze uit eindelijk onder de bank vandaan gekomen. Ze wilde eten waar hij at. En zo ging dat steeds een beetje meer... Nu zijn hun een gouden duo, fleur nog wel wat bang maar al stukken makkelijker als ooit. We zijn een jaar verder
Carrie

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Carrie »

Het is al gezegd maar echt, het kan wel 6-8 weken duren voor ze zich wat op haar gemak gaat voelen! Zelf heb ik ook eerder volwassen katten uit het asiel gehaald, en 6 tot 8 weken is heel normaal.

Sylvester die ik sinds vorige week woensdag heb is al wat meer op zijn gemak maar daarvan weet ik dat hij uit een rustig huishouden met ook 1 vrouwmens en geen andere dieren vandaan kwam, wie weet wat jouw poes heeft meegemaakt in die 6 jaren en hoe lang ze al aan de wandel was voor ze in het asiel kwam.

Snap dat je het niet leuk vindt maar ik zou echt even afwachten. Als ze eenmaal begrijpen dat je alleen maar goed nieuws brengt (eten vooral :D) komt het wel goed hoor!
De eerste keer dat ik Sylvester voorzichtig achter zijn oortjes kriebelde nu ruim een week geleden blies hij ook even naar me; zat alleen maar onder de bank.
Net is hij voor het eerst eventjes op schoot komen zitten maar bedacht zich na 2 minuten en ligt nu naast me op de bank te slapen.
Toen hij al heel rustig was na een paar dagen en mijn zoon langskwam schoot hij weer als een pijl onder de bank of achter de gordijnen; mijn zoon heeft hem nauwelijks kunnen bekijken..

Toen zoonlief weg was kwam hij weer tevoorschijn, snuffelde overal waar hij geweest was en een uur later liep hij weer vrolijk rond.
Van de week de buurjongen (volwassen ook) over de vloer: zelfde verhaal.. ik zou haar echt even laten, of zonder verder aandacht aan haar te besteden langslopen en een kattensnoepje neerleggen zodat ze denkt hee, ook zonder dat hij aandacht van me wil is het altijd feest als hij, en je vriendin natuurlijk ;) langskomen.
Komt goed, tenminste; bij mij is het altijd goed gekomen :).

Veel geduld en bedenk dat zij alle meubels nog kopjes moet geven om haar geur achter te laten, dat doen ze vaak 's nachts als jij ligt te slapen of als het stil is in huis. Fijn om te lezen dat je een asielkat een warm mandje hebt gegund trouwens! :)
yannickloveniers
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015 12:29

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door yannickloveniers »

Allen bedankt voor jullie reacties, ze komt nu altijd bij ons liggen.

Nu mijn volgende vraag:

Ze drink echt weinig, bijna niet.
Ik heb speciale kattenmelk gekocht en die lust ze heel graag, maar ik heb ergens gelezen dat dit niet zo gezond is.

Omdat ze niet veel drinkt geef ik wat meer natvoer (porta 21 alle varianten) ongeveer 90 @ 100g is dit voldoende?

Droogvoer lust ze niet graag en een ze weinig ( 5 brokjes/dag)
Iemand tips of suggesties over brokjes eten en water laten drinken ipv melk?

Alvast bedankt

Yannick
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Adriana »

koemelk is niet goed voor katten, speciale kattenmelk kan geen kwaad. dat zou je ook wat kunnen verdunnen om haar wat beter aan het drinken te krijgen.
heel goed dat ze vooral natvoer krijgt omdat ze minder goed drinkt. als ze geen overwicht heeft, dan geeft ze zelf wel aan hoeveel ze wil eten denk ik..

het kan zijn dat er iets aan haar gebit mankeert, als ze geen brokjes wil eten. -
maar sommige katten willen gwoon geen brokjes of geen natvoer.
als je haar regelmatig weegt, dan zie je vanzelf of het goed gaat en of haar gewicht stabiel blijft.
houd haar ontlasting (niet dun en mag niet heel erg stinken) en aantal plassen (ongeveer 2 per etmaal) in de gaten. en als ze toch minder plast dan kun je haar ook met injectiespuitje zonder naald laten drinken, aan de zijkant langzaam inspuiten.
je kunt nog wat extra water bij haar natvoer doen.
en je kunt verschillende soorten water proberen in een grote keramiek of porselein of glazen bak, ze mag haar snorren niet stoten aan de zijkant. geen plastic bakjes en geen roestvrij staal rvs.
er is leidingwater, 'schoon' regenwater, water uit een vijver met watervlooien en zuurstofplanten en idem schoon slootwater.
waterbak schoonmaken met zout en water, niet met afwasmiddel!

heel fijn dat ze een beetje begint te wennen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door Mickey_Mouse »

Qua droogvoer, wat at ze in het asiel?
Is het gebit in orde? Ze zal de eerste niet zijn die bij thuiskomst een naar bekprobleem blijkt te hebben.

Zachtvoer met een slootje water aanlengen, dan zit er alweer meer vocht bij.

Hoeveel drinkt ze? Heb je het bijgehouden? Katten zijn niet echt drinkers. Een paar likjes uit het bakje vallen jou echt niet op. Plus het natvoer wat ze al eet...
yannickloveniers
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015 12:29

Re: nieuwe kat met raar gedrag

Bericht door yannickloveniers »

Wat een leuk forum! Altijd mensen die je met raad en daan bijstaan! TOP!!

Ik zal de tip met de porseleinen kom eens proberen want nu is het inderdaad in een rsv bakje van de dierenwinkel.

In het asiel kreeg ze whiskas... Maar enig opzoekwerk en de dame van die dierenspeciaalzaak vertelde me dat whiskas is zoals mc donalds bij ons... Veel teveel zout, 4 a 5 % vlees en vol conserveermiddelen. Droogvoer probeer ik nu royal canin heb een probeerzakje gekregen.

Natvoer porta 21 op aanraden van mensen op het forum ( 40 tot 50% vis of vlees)

Bedankt!
Groeten

Yannick
Plaats reactie