HELP - verhoogde nierwaardes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Beste allemaal,
Ik heb een vraagje. Kimba eet in de laatste tijd erg slecht. Ik ben ook al een paar keer aan het dwangvoeden geweest omdat hij niks wil of alleen maar hele kleine beetjes toe zich neemt.
Vandaag urine afgegeven bij de DA. Zijn urine was niet goed. Iets wat normaal gesproken 1035 moet zijn was bij Kimba maar 1020. Door alle zorgen weet ik niet meer hoe het heet. De DA zei dat Kimba zijn niertjes niet meer optimaal werken en hij niet voldoende eiwit (als ik het goed begrepen heb) aanmaakt.
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik heb namelijk een reuze probleem met het voer van Kimba. Ik kan hoog en laag springen, maar hij zal toch echt geen andere voer willen eten.
Ik heb al van ALLES geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Nu heb ik ooit is gelezen dat je een kat met nierproblemen beter slecht voer als helemaal geen voer kan geven.
Ik weet nog uit vorige berichten dat er iets bestaat wat je in het voer kan geven en wat het hoge eiwitgehalte in het eten verlaagd. Maar wat of hoe heet dat?
Kan mij A.U.B. iemand verder helpen en voel me een beetje hulpeloos op dit moment en erg verdrietig omdat ik bang ben dat ik Kimba niet kan helpen?
Wat moet en kan ik allemaal doen.
De DA gaf me alleen maar het advies om hem pijnstillers (tolfedine) te geven en verder niets.
Ik hoop jullie kunnen mij verder helpen.
Nova en Kimba (11jaar)

PS: Ik heb net de DA nog een keer gebeld en ik ga morgen ochtend ook nog voor een bloedonderzoek.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ipakitine. En toch zul je moeten proberen hem aan het eten te krijgen met niervoeding. Er is heel veel niervoeding die je kunt krijgen bij zooplus.
Ik zou ook fortekor/benekor/semintra vragen. Dat zorgt ervoor dat de nieren minder eiwitten gaan uitstoten.

Kijken even bij 'pluisje, verhoogde nierwaardes' hier op het forum. De eerste paar pagina's gaan over eten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Mmmmm, waarom een pijnstiller?? Is er indicatie van pijn? Ik zie dat je in het verleden al te maken hebt gehad met metacam, dus daar weet je inmiddels genoeg van, en tolfedine is dan inderdaad goed. Maar een pijnstiller geef je alleen bij pijn. (Ik neem overigens niet aan dat je nog diezelfde DA hebt van bijna 2 jaar geleden, die metacam toen heeft gegeven en bleef aanbevelen?)

Ik wil je even één groot advies geven... neem altijd de bloed- en urine-testen op papier mee naar huis alsmede een gespecificeerde rekening op moment dat je betaald. Dit is altijd handig om thuis nog eens rustig na te kijken wat er gedaan is, wat de kat heeft gekregen (injectie e.d.), en welke waardes (bloed+urine) er nou echt geconstateerd zijn.

Als Kimba niet goed eet dan kun je hem het beste gewoon geven wat hij lekker vindt. Het is inderdaad beter slecht eten dan geen eten voor een potentieel nierpatiëntje. Mocht er morgen uit de bloedtesten komen dat hij nierpatiënt is neem dan een potje ipakitine mee. Dat kun je over het normale voer doen. Het is echter wel verstandig om dan toch over te schakelen naar nierdieet maar als hij dat niet wil eten kun je op dat moment altijd nog het normale voer geven met ipakitine erdoorheen. (ik doe dat ook nog steeds, afwisselend met nierdieet). Er is hier veel te vinden op het forum over nierdieet dus mocht het inderdaad nierfalen zijn dan kunnen we je wel naar de juiste topics verwijzen (ikzelf heb ook een heleboel verschillende nierdieeten geprobeerd).

(Afhankelijk van hoe zwaar het e.v. nierfalen is krijgt ie ook semintra of fortekor)

De waarde die te laag is is SG (Soortelijk gewicht). Dit moet inderdaad boven 1035 liggen en daaronder is een indicatie voor nierfalen (een indicatie is nog geen zekerheid). Omdat het alleen om een indicatie gaat is de volgende stap een bloedonderzoek (ik zie dat hij die morgen krijgt).

Heb je overigens na 1 september (na dat klitten-probleem) het urine nog laten onderzoeken?? (want dat zie ik in het laatste bericht alleen niets over een uitslag). Hoe was de SG toen (als de test gedaan is)? Heb je overigens de afgelopen twee jaar (na de metacam e.d.) nog een bloedtest laten doen? Die kan n.l. wel handig zijn om eventueel de waardes mee te vergelijken die je dan morgen krijgt.
SG urine daalt onder 1.035 bij 50 - 60% verlies nierweefsel
Een van de eerste tekenen van een nierprobleem is als een kat meer gaat drinken en plassen. De nieren kunnen de urine niet meer zo goed concentreren. Het SG of soortelijk gewicht van de urine kunnen we als dierenarts nakijken. Normaal is er een SG van 1.035 - 1.050. Als het SG onder de 1.035 is dan kan dit wijzen op een nierprobleem. Als 50-60% van het functionele nierweefsel weg is dan kan het SG van de urine la lager dan 1.035 worden!
(http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Dank jullie voor jullie reactie.
Ipakitine, dat was het wat ik zocht. Ik heb er al eerder over gehoord en gelezen.

Het makkelijkste wat ik tot nu toe gedaan heb via een spuitje was het Gourmet mousse en A/D voer. Alles andere weet ik niet hoe ik dit in een spuitje krijg?

Kimba heeft na zijn behandeling met zijn tanden nog 2 of 3 een bloedonderzoek gehad en daar was altijd alles goed. De laatste vorig jaar april.
Zijn urine uitslag in september was ook goed. Maar daarna heb ik geen urine meer laten onderzoeken omdat ik daar geen reden voor had voor mijn gevoel.
Maar het af en toe slecht eten speelt al langer. Maar meestal was dat met een dag of 2 bijvoeden weer beter. Maar nu blijft hij maar slecht eten.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom hij Tolfedine moet nemen. De DA (inderdaad wel een andere als die slachter van toen :-x ) zei dat het tegen de ontsteking was. Ik begrijp het hele verhaal niet. Ik moet morgen nog eens goed na vragen. Maar de ideale DA is het ook niet, want hij geeft Kimba min of meer al op. Ja hij is op leeftijd hoor ik hem vaak zeggen.
Ik moest vaker bellen of naar de DA gaan omdat Kimba sinds de operatie aan zijn tanden gewoon niet meer de oude is. Slecht eten was het grootste probleem en omdat ze dan niets konden vinden tot nu toe zijn we dan waarschijnlijk lastig.... :???:
In het verleden heb ik Kimba ook al een paar brokken Renal gegeven uit voorzorg en die at hij wel goed, maar dat waren er maar een stuk of 10 per dag, dus min of meer een snack voor hem, dus ik weet niet hoe het is als hij het voor altijd moet eten.
Vind dit allemaal heel triest en hoop dat de bloeduitslag niet zo erg wordt morgen...ben super zenuwachtig. :-(.
Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen hier ben ik erg dankbaar om.

Groetjes,
Nova en Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Jeetje... ik moest even onder je post kijken hoe oud Kimba ook alweer is. 11 jaar. En noemt de DA dat "op leeftijd"? Pffff. En zeker als je het gevoel hebt dat hij hem al min of meer op geeft... teken om een andere DA te zoeken. Mijn poes is bijna 19 en vorig jaar na een attack is geconstateerd dat ze nierpatiëntje is. Op dat moment was ze er heel slecht aan toe maar ze hebben haar toch opgelapt. Wel met de mededeling dat ik moest kijken of het beter zou gaan (die week na de attack) want als er geen plezier en kwaliteit van leven meer in zit dan is het wel beter om een beestje te laten gaan. Maar leeftijd speelt hier nooit een rol in. Hoeveel keer je met een kat naar de DA moet maakt eigenlijk ook niet uit. Zolang het dier nog plezier heeft kun je nog helemaal niet aan inslapen denken.

Ik had ook niet zo snel gezien waar je DA nou vandaan haalt dat er een ontsteking is (waarvoor hij tolfedine voorschrijft). Als er geen ontsteking is vastgesteld en geen sprake is van pijn.... Of denkt ie van.... laten we vast tolfedine geven voor het geval dat... Voor alleen een lage SG in urine schrijf je (normaal) geen tolfedine voor.

Laat je ook absoluut niet gek maken door de bloeduitslag. Als daar nierfalen uit komt kan een kat daar nog heel oud mee worden. Zelfs een creatine van boven de 1000 (wat normaal 160 mag zijn) is geen reden om gelijk al inslapen te adviseren. Er zijn hier op het forum katten met een hele hoge creatine die nog naar beneden gekomen is en nog jaren (met plezier) geleefd hebben. Probeer (zoveel mogelijk) nuchter te blijven en vraag de bloeduitslag, urine-uitslag plus de rekeningen van afgelopen week op papier (doe ik ook altijd, je hebt dan een compleet dossier).

Hills A/D is niet echt geschikt voor een nierpatiënt maar is wel voer wat voor aansterken geschikt is. Als hij weinig eet dan is het wel geschikt tot je constateert dat er nierfalen is. Mijn poes heeft ook betere en slechtere dagen met eten (ik denk dat we daar allemaal mee zitten met onze nierpatiëntjes). Afgelopen jaar heb ik al heel wat verschillende merken nierdieet geprobeerd (en dat is niet goedkoop, dat nierdieet). En nog geef ik haar medicijnen (voor de nieren en hoge bloeddruk) door de Felix gelei heen met ipakitine erdoor. Dus als Kimba nierpatiënt is dan staat je nog een stevige zoektocht te wachten (hoewel je volgens mij de afgelopen 1,5 jaar al flink gezocht hebt). Er zijn overigens wel medicijnen/middelen die eetlust bevorderend zijn. Ik weet ze zo niet uit mijn hoofd maar je kunt ze vinden hier op het forum.

Succes morgen...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

dankjewel Rik, ben heel blij dat je zo meedenkt en meeleeft met ons.
Heb de hele nacht niet geslapen. Over alles na gedacht. Ook over een andere DA, want ik ben bang dat hij mij de weinig advies geeft vandaag. Daarom ben ik zo blij dat jullie allemaal van het forum zo goed kunnen helpen.
Kimba had in oktober 2013 ook nog een hele screening van zijn buik en 2 weken geleden was hij ook nog heel speels en at zich helemaal rond. Ik snap dit allemaal niet, dat dit ineens gebeurt. :-(
Ik laat het nog weten hoe het ging vandaag...

Groetjes,
Nova en Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Waar woon je? Misschien kunnen we meedenken over een nieuwe goede dierenarts?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Ik woon in Hellevoetsluis.

Ik heb Kimba vanochtend bloed laten prikken en ik heb al een paar waardes maar er is ook nog (op mijn aanvragen wat bloed opgestuurd om nog meer te onderzoeken). Maar hier de waardes die ik wel gelijk gekregen heb:
BUN 10.2
Glu 6.1
ALP 54
T-Pro 68
GPT 22
Cre 153

Dus mijn Kimba is helaas nierpatiënt.
Hij gaf Kimba dan ook gelijk Pronefra mee wat beter was dan Ipakitine????
Ik heb dit spul gelijk met wat spuitvoeding aan Kimba gegeven en hij kreeg heel erg diarree een uurtje later. DA weer gebeld en hij zei kan geen kwaad, dat is alleen maar goed en spul verder gebruiken. Nou dat doe ik dus lekker niet. Ook met die Tolfedine stop ik. Die moest ik ook nog 10 dagen geven. Waar slaat dat nou op??
Nu heb ik hem net een beetje renal natvoer gegeven en alles kwam er weer uit.
Ben nu wel een beetje moedelos en hij zit erg te smakken.
Wat kan ik nu het beste doen?? Hij wil ook niets eten?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Uhm...
BUN (Ureum) mag tussen 4,9-11,9 zitten (dus goed).
Glu (Glucose) is wat hoog (mag 5.7). (was hij nuchter bij het prikken?)
GPT (enzym voor lever, max 105) is goed (erg laag zelfs maar dat is goed).
Cre (Kreatinine) en zou normaal tussen 80-164 zitten (dus is 153 volgens mij ook nog goed). Nu moet ik ook zeggen dat Bowy ook Crea van 163 had en toch als nierpatiënt gezien werd omdat zij (mijn DA) tegenwoordig een max. Crea van 129 aanhielden (lag aan de nieuwe waardes van de machine).

Zie je op de papieren uitslag ook de waardes staan waartussen het zou moeten vallen? (met sterretjes als die erbuiten vallen) Hier zie je bijvoorbeeld de uitslag van Bowy (je zou die van jou ook daar toe kunnen voegen). Daar zie je dus ook dat mijn DA (0-129) aan houdt voor de Crea.

Ik begrijp nog steeds niet waar de tolfedine vandaan komt. Als het nierfalen is waarom denkt ie dan nog steeds aan een ontsteking (waarvoor je dan antibiotica zou geven). Raar.

Pronefra staat hier inderdaad wel bekend als vervanger voor ipakitine. Ik heb er geen ervaring mee. (je kunt de zoekfunctie gebruiken)

Begrijp ik dat hij niets van Semintra of Fortekor voorgeschreven heeft? Ik dacht dat Pronefra meer als voedselsupplement was (net als ipakitine) en dat de Semintra/Fortekor nodig waren als medicijn (maar misschien verschilt dat per DA). Nu kan het dus zijn dat hij het nierfalen als fase 1 ziet en nog niet zo ernstig is dat hij geen medicijnen voorgeschreven heeft.

Maar als het nierfalen in een beginnend stadium is waar komt dan het niet meer willen eten vandaan? Eet Kimba nu ook geen Felix meer???

Is dat smakken direct na het eten met het kopje een beetje schuin? Dat had Bowy ook maar de DA had snel naar de tandjes gekeken en daar zag hij niets mis mee (en zoveel tandjes heeft Kimba niet meer). Ik heb het ook altijd raar gevonden. Telkens als ze wat gegeten heeft tilt ze d'r hoofdje een beetje dwars en smakt nét alsof ze iets tussen d'r tanden uit wil halen.

(Wanneer heb je de laatste haarbal gezien die uitgekotst is?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Hoi Rik,
als ik jou waarden zo zie, dan zou Kimba toch nog niet echt een nierpatiënt moeten zijn??
De DA van mij zei juist dat de 10.2 best hoog is..... dat is toch RAAR??
Nee ik heb niet zo'n gedetailleerd uitslag gekregen, allemaal heel simpel bij die van ons. Klein stuk papiertje en meer niet, maar ik heb natuurlijk nog een uitgebreid aangevraagd, dus daar is het anders want die moeten ze opsturen.
Ze konden nog niet eens bloeddruk meten????
Maar goed dit terzijde... Ik heb echt een groot probleem denk ik met Kimba..... Hij heeft sinds hij dat pronefa heeft gekregen diarree en hij heeft ook nog flink overgegeven 1,5 uur geleden. Dus alle nierdieet moet ik even op zij leggen en me concentreren om hem weer aan de praat te krijgen. Hij weigert op dit moment alle voeding en draait zelfs zijn hoofd weg bij dwangvoeren.
Het overgeven kwam als ik hem renal natvoer gegeven heb in een spuit.
Ik heb nu 1,5 uur gewacht en hem nu minimaal (2,5ml) dun a/d gegeven. Kijken of dit binnen blijft. Misschien moet ik dit nu elke uur of zo herhalen....
Ik weet even geen raad en heb nog niet eens een goede DA die ik om hulp kan vragen..... :cry:
Ik denk dat Kimba erg misselijk is en daarom alles weigert.
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Als de Ureum (BUN) te hoog is kan dat wel voor misselijkheid zorgen. Maar dan ben ik toch benieuwd welk soort test het is geweest. Spotchem heeft dus 4,9-11,9 voor Ureum staan. Het kan natuurlijk zijn dat jouw DA een hele andere test doet (waar de norm-waardes weer anders liggen). Op het kleine strookje dat je krijgt (want dat komt uit de machine) zou wel de machine-nummers moeten staan (SP-xxx of SE-xxx, etc). Meestal tikken ze dat strookje over in de computer (bij mijn DA) en krijg ik er een uitdraai van (samen met de rekening-uitdraai). Maar een kopie van het strookje is ook goed. Aan de hand van die nummers bovenop het strookje kan je zien of het om een spotchem-machine gaat. (Je kunt de DA-assistent natuurlijk ook even bellen en vragen wat de referentiewaardes zijn voor de opgegeven metingen)

Heb je iets wat Kimba héél lekker vindt? Ik weet bijvoorbeeld dat Bowy een moord doet voor wat gekookte koolvis. Ik weet dat als ze al het andere niet eet dat ik haar dat altijd voor kan schotelen. Het is wel niet zo goed voor haar (met de eiwitten e.d.) maar het is beter dan niets en het kan nét voldoende zijn om ze weer aan het eten te krijgen. Ook weet ik dat als ze koolvis niet meer wil eten het waarschijnlijk snel einde verhaal zal zijn. Maar gelukkig heb ik de koolvis nog niet uit de diepvries hoeven te halen.

Waren er nog meer onderzoeken gedaan? (echo/foto o.i.d.) Straks is het iets simpels als een obstructie in de maag (haarbal?) en is ie misselijk van al het andere dat hij nu heeft gekregen. Maakt Kimba wel aanstalte om te eten?

Tsja... een meedenkende DA zou wel fijn geweest zijn. Eentje die gewoon zegt van kom... we gaan dit eens uitzoeken. (Straks moet Kimba nog aan het infuus omdat ie helemaal niet meer eet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik woon in Spijkenisse. Het is misschien een beetje ver weg maar ik heb wel een fijne/goede dierenarts! Dierenkliniek Spijkenisse. Ze hebben dit weekend dienst (Spoed) dus mocht hij echt niks binnen houden meteen naar hun bellen. Ik hoop dat je een auto hebt zodat je naar hier kunt.
Ik ben heel erg tevreden met deze dierenarts, Gizmo hebben ze ook goed geholpen met zijn acute nierfalen en ook vandaag weer overleg over welke medicijnen hij tegen zijn misselijkheid moest krijgen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Hoi Featherr ik heb je een pb gestuurd, wil je hem aub even snel lezen???
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Geantwoord. :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

En en en??
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie