HELP - verhoogde nierwaardes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Hoi Featherr, hoi Rik,
onwijs onwijs BEDANKT Featherr voor je tip van jou DA. Wat een wereldverschil met wat wij kennen. :grin: Echt een super praktijk en assistente en dokter helemaal TOP! :eclap:
Ik maak het even kort want we zijn er maar een half uur thuis. Ik belde om 17.25u en ze zeiden heb je een auto dan kom maar die kant op. En om kwart over 6 stonden we daar. Vriendelijk en lief en allemaal zo meelevend..... Nog nooit meegemaakt!
Kimba was volledig uitgedroogd, kreeg gelijk een infuus, kreeg urine afgenomen en een prik tegen de misselijkheid. Nu lijkt hij op een lekkere dikke bosche bol. Hij is helemaal opgezwollen door het infuus. :lol:
Morgen moet ik weer terug en dan weer infuus en weer prik misselijkheid. Hij was sinds gisteren 1/2kg afgevallen.
Maar nu komt de grootste uitdaging. Ik moet hem zo dwangvoeden en ik hoop het blijft binnen.
Hij moet ook nog pilletjes tegen de diarree nemen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hi :)

Wat fijn! Dat dacht ik al wel ^^
Hij zal zich snel beter gaan voelen na het infuus. Gewoon telkens kleine beetjes geven. Je zal zien dat hij morgen al weer bijna de oude is. Ga je zaterdag én zondag? Normaal moet je toch 3x.

Hoop dat het goed komt :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Hoi, ja echt waar wat een fijne DA. De dokter had het alleen over zaterdag en dan volgende week nog een keer zijn bloed controleren.
Maar mij maakt het niet uit, als hij maar beter wordt.
Alleen heeft hij net weer 2 x diarree gehad en het heeft een hele akelige geur. Zelfs de muur zat eronder....vreselijk. Hij bleef ook echt lang 20min in de bak zitten....heeft dat iets te betekenen???
Wat hij ook niet doet is liggen, hij loopt heel langzaam springt nergens op en zit alleen maar. Is dat normaal?
Heb hem nu om 20.15u 8ml voer gegeven en tot nu toe alleen maar diarree. Ik hoop dat ik hem om 10 uur nog een spuitje kan geven.
Maar hoe doe ik dat met het pilletje tegen de diarree. Die spuugt hij toch nu gelijk weer uit??
Liever morgen mee beginnen?
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Als het zo blijft zou ik gewoon weer even de dierenarts bellen. Zij weten het beter dan ons. Als ik dat zo hoor diarree met een hele akelige geur klinkt het als giardia.. De symptomen van Giardia bij de kat

Katten die besmet zijn met Giardia kunnen de volgende symptomen hebben:

Braken
Diarree
Koorts en sloomheid
Slijmerige ontslasting
Bloed bij ontlasting
Ook kunnen er dragers zijn van Giardia die geen symptomen hebben. Met name jonge dieren en dieren met een verminderde afweer worden ziek van Giardia.

Als het aanhoud gewoon bellen hoor. Heb ik ook gedaan met Gizmo en ze helpen gewoon elke keer. Niet denken 'wat als ik nu alweer bel' ze willen je beestje beter maken. En als hij blijft kotsen dan is zo'n pilletje geven inderdaad nutteloos en dan weet ik niet wat je moet doen. De dierenarts wel. Kijk het nog even aan en anders bellen!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Wat fijn dat je eindelijk "een klik" hebt met een DA. Die zit wel wat verder weg maar het is ook wat waard om vertrouwen te hebben in je DA.

Ik had begrepen dat Kimba pas vandaag diarree heeft gekregen. En dat na herhaaldelijk tolfedine maar op het laatst ook pronefra. Ik weet niet of Pronefrra de diarree kan veroorzaken maar zou het eerder daarin zoeken dan een besmettelijke parasiet als Giardia. Giardia heeft volgens mij ook een incubatietijd van 5-16 dagen. Maar het kan inderdaad absoluut geen kwaad om het even te melden. Wij zijn natuurlijk geen experts op dat gebied en een goede dierenarts vindt dat niet erg en denkt ook graag mee.

Het lijkt mij wel nodig dat hij het pilletje krijgt tegen de diarree want ik dacht dat met diarree het vochtverlies ook hoger lag. Je zou kunnen vragen of het pilletje fijngemaakt mag worden zodat je het door een klein beetje spuitvoer kunt doen. Het spuitvoeren zelf moet je denk ik in kleine hoeveelheden doen om niet in één keer teveel binnen te krijgen (want dat komt er dan nét zo hard weer uit). Ik heb gelukkig zelf geen ervaring met spuitvoeren. Ik kan de medicijnen door de Felix Gelei doen en als ik ze het niet wil eten loop ik achter haar aan met het schoteltje totdat ze het op heeft.

Het kan natuurlijk wel een dag duren voor die diarree over is. Het komt natuurlijk sneller op dan dat je het met een pilletje weer weg kunt krijgen.

Niet liggen kan denk ik ook door misselijkheid komen. Of ze liggen dan alleen recht op de buik (en niet opgekruld op de zij). Je kunt hem wel overal goed aanraken zonder dat hij zich terugtrekt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hahaha Rik, ik zie je al lopen met dat schoteltje achter de kat aan :lol: 'Nee, kom op nou! Eet nou, je pilletje moet je eten hoor :enaughty: Niet weglopen! Kom hier!!' :lol:

En Giardia, ja ik weet niet. Denk ook maar mee. Gizmo werd ook een beetje raar na de pronefra, hij ging opeens mauwen 's ochtends terwijl die dat al een hele tijd niet meer deed. Ondertussen doet die dat ook weer, daarom denk ik ook niet dat hij zich zo lekker voelt.
Pronefra is redelijk nieuw, maar is wel toevallig dat 2 katten op het forum er ziekjes van worden.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Ik heb nog een keer naar de dokter gebeld en ze zeiden dat de diarree wel eruit moest. Zijn allemaal afvalstoffen die het lichaam kwijt moet. Ik moest nu toch ook al het eerste pilletje tegen de diarree geven. Heb ik net gedaan en daarna ging hij drinken...heeeel lang. :eclap: dus dat is erg fijn.
Over een half uurtje weer eten geven. Het is op dit moment belangrijker zei ze dat hij niet overgeeft.
Ik moet hem ook echt om de 2 uur voeren en dan 10ml per keer met a/d.
Nu voor eerst ook op de vensterbank gesprongen en nu ligt hij ook weer op de vensterbank....dus ik hoop dat alles toch weer goed komt. Maak me veel zorgen maar ben zo ontzettend blij dat ik eindelijk een goede DA heb.
Pilletje ging goed erin. Achter op zijn tong en wachten totdat hij doorslikte. En inderdaad wel vreemd dat er meer katten zijn die schijnbaar niet tegen pronefra kunnen. En dat rare advies van mijn oude DA om hem Tolfedine te geven.... :-x
Zo ontzettend bedankt voor jullie hulp en ik laat het je morgen weten hoe het is met mijn Kimba. Zal wel vannacht op de bank blijven slapen, dan kan ik hem in de gaten houden en ook vaker voeren.
Onze Kimba is erg eigenwijs, dus met een schoteltje achteraan ??? Dat verlies ik dik..... :lol: :lol: :lol:
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, ik ben ook van een opzich hele fijne dierenarts naar weer een fijne dierenarts gegaan. Vrienden van me zeiden dat deze goed was, hun lopen er ook met hun hond. Dus keuze was makkelijk gemaakt. En een kliniek met meerdere dierenartsen vind ik heel erg fijn. Wie had je?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Ik had Jolien Marcus. En gisteren laat als ik nog een keer belde had ik ook een mevrouw aan de telefoon. En zei heeft dan ook dienst dit weekend.
Kimba heeft de nacht goed doorstaan. Ik heb hem om de 2 uurtjes met a/d gevoed en hij had nog 1 keer diarree. Maar dan niet meer zo erg als gisteren. En het stonk ook niet meer zo erg.
Dus de pilletjes hebben dus wel geholpen.
Hij lijkt nog wel erg sloom, slaapt veel uiteraard en komt een beetje afwezig over. Hij komt ook niet naar me toe. Maargoed, dat zou kunnen omdat ik hem gisteren ook 2 keer naar de DA gebracht heb en dwangvoeding geef.
Maar ik aai hem veel en laat hem ook een beetje met rust.
Ik heb wel zijn kattenbak naar beneden gehaald, zo is hij sneller bij de bak als hij diarree krijgt. Hij loopt namelijk ook heel langzaam.
Ik hoop dat alles goed komt, omdat ik nog steeds een beetje bang ben dat dit allemaal teveel voor hem is en hij geen kracht meer kan vinden. :cry:
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Hoi Featherr, en natuurlijk ook Hoi Rik,
wat een leuke toeval gisteren dat ik je bij de DA tegen kwam. Leuk hoor.
Wilde even weten hoe het met Gizmo gaat? Wat zei de DA?
Kimba kreeg gisteren nog een infuus, antibiotica, weer een prikje tegen misselijkheid en weer urine afgenomen. De DA vermoed eerder een zware maag, darmontsteking en verhoogde nierwaarde dat is hij zich niet zo zeker van. Moet waarschijnlijk als hij beter is nog een keer bloed afgenomen worden. Ook hoorde hij 3 hartslagen ipv 2? Maar ook hier moeten we wachten totdat hij weer beter is. Hij had ook 39.4 koorts. Zijn ontlasting had ik meegenomen, maar het kon niet meer onderzocht worden omdat het teveel in de stenen getrokken was...helaas.
Zijn SG waarde was iets hoger dan sinds vrijdag. De waarde was 120 vrijdag ochtend, naar 122 vrijdag avond en gisteren was ie 128???? De dokter vond het erg opmerkelijk zeker gezien hij een infuus kreeg en deze waarde dan eigenlijk lager zou uitvallen zei hij.
Gisteren nadat wij terug kwam van de DA ging Kimba ook gelijk uit zichzelf eten, maar vanochtend is hij toch weer een beetje somber.
Hij verstopt zich en zit in zo'n rare houding op de grond? Maargoed morgen middag moet ik weer naar de DA. Maar ik blijf wel een beetje ongerust.
Hoor graag hoe het gaat met Gizmo en ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij ik ben met deze nieuwe DA. Voor het eerst in 11 jaren heb ik het gevoel dat iemand echt weet wat ie doet met een ziek dier (ook Dr. Knaake is zo'n hele goede DA). Fijn dat er zulke goede DA bestaan.

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hooi.

Ja stom toeval, al was ik liever niet gegaan.
Gizmo had gelukkig geen ontsteking in zijn blaas. Hij was niet afgevallen en ook niet uitgedroogd. Hij zag een goed gereguleerde nierpatiënt en ik moest stoppen met me zoveel zorgen te maken. :eangel:
Het eten gaat opzich wel, hij heeft vandaag 17 gram brokjes op en en krijgt vanavond nog 50 gram natvoer (omgerekend dus 25 gram brokjes) en dan zit hij weer over de 30 gram grens.
Gizmo hoeft ook helemaal geen 40-45+ grens, zoveel heeft hij niet nodig en ik hoef me dus ook niet zoveel zorgen te maken als hij helemaal niet zoveel eet. Maar dat is wel moeilijk hoor..
Pilletjes geven gaat lastig, zijn super klein maar morgen maar even lege capsules halen bij da of apotheek, dit is geen doen hij spuugt het heel de tijd uit.

Ben benieuwd wat er nu allemaal met Kimba aan de hand is, als hij geen nierpatiënt zou zijn zou top zijn natuurlijk.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Nova »

Gelukkig gaat het goed met Gizmo. Ja ik maak me ook altijd veel zorgen, maar ik denk dat dit normaal is als je veel van je dier houd. Maar het veroorzaakt ook stress voor de dieren, maar het is moeilijk om af te stellen, ik weet er alles van.
Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met Kimba. Vandaag vind ik hem ook weer erg vreemd. Trekt zich al de hele dag terug en als ik hem naar beneden haal is hij in No-time weer op de zolder verstopt.
Het eten gaat iets beter maar ik moet voorlopig alleen maar a/d en een paar brokjes geven. Maar hij heeft vandaag al 2x alleen een kleine hoeveelheid a/d opgegeten. Daar was ik wel blij. Misschien heeft hij nog koorts, daar lijkt het wel op. En vanochtend at hij weer een beetje van zijn Felix natvoer en daarna was hij volgens mij zo vreemd, misschien weer buikpijn. Had nog de DA gebeld en ze zei alleen a/d en brokjes voor de darmen (sensitivity control), dat eet hij al lang.
Morgen middag weer naar de DA, dus ik hou je op de hoogte.
Moet je ook weer terug met Gizmo of voorlopig niet als alles goed gaat? Ik wens je in ieder geval veel sterkte en het beste met Gizmo :smile: .
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nee, we hoeven niet meer terug. Het liefst een paar maanden niet ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie