gedrag en opvoeding

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

[youtube][/youtube]

Mijn 5-jaar oude kater is gek op "zachte" plastic. Vooral de gebruikelijke plastic-zakjes waarin groeten, fruit enz. verpakt worden. Ook de verpakking van keukenrol, toiletpapier ...
Likt zich te pletter !
Als ik met deze boodschappen thuis kom, begint het gemiauw: hij beseft het op de een of andere manier.
Ook vers fruit in de schaal vindt hij lekker: dus hij likt aan sinaasappelen, appelen, peren, bananen.
Ik jaag hem steeds weg, want deze vruchten zijn behandeld met chemische bewaarproducten.
Echter tevergeefs. Blijft aantrekkelijk.
Waarom? Weet iemand de reden?
Thérèse :!:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door castratenkoor »

Er zijn meer katten die dat lekker vinden, likken aan plastic ed.
Op fruit kan gif zitten, ook plastic is niet gezond.
De reden, daar kun je alleen naar gissen.

Ik zou als ik jou was het fruit en alle plastic zakjes in een kast zetten, deurtje dicht.
Probleem opgelost toch?
Als het ware kat-lief voor zichzelf beschermen.

Zoiets afleren is onbegonnen werk, zodra je niet in de buurt bent zal hij het zo weer doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

dag kattenvrienden.
Toch zou ik graag mijn kater van zijn plastic-verslaafdheid willen afhelpen.
Mocht ik de reden kennen kan ik ook op de gepaste manier reageren. Na 5 jaar op een appartement te moeten leven, heeft hij zich volledig op dit opgesloten leven aangepast. Prachtig blinkende zwarte kater in uitstekende gezondheid. Lust enkel rauwe vis en droge kattenkorrels. Wordt met de dag aanhankelijker, zonder zijn eigenheid te verliezen.
Maar die "plastic"? Waarom?? Thérèse
Renatevanderveer

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door Renatevanderveer »

Het eerste wat ik dacht bij deze titel; 'Een hond kan je iets afleren, een kat niet..'
Maak je huis catproof en zorg ervoor dat de kat niet bij de spullen kan, waarvan jij niet wilt dat ie erbij zit.

En ik zie net dat Dinie mij al een slagje voor is.
Inderdaad, opbergen dat plastic. De waarom - vraag is denk ik heel lastig te beantwoorden.
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

OK. Een kat kan je moeilijk iets "af"leren,(zit in de genen) maar ik heb ondervonden dat je wel wat kan "aan"leren". En in "aan"leren zit "af"leren? Of niet? Of tenminste een middel om te corrigeren.
Bij mijn kater is het "aanleren" gelukt met de nodige stemintonatie (rustig en lage stem, soms berispend, en soms met de gekende plantenspuit) en veel geduld. Luistert naar zijn naam, komt als ik hem roep, laat zich graag dagelijks kammen en vraagt er zelf om (op zijn manier).
Met zijn eigen stemgeluid maakt hij mij duidelijk wat hij wil en hoe hij zich voelt.
'k Wil maar zeggen: wie de moeite doet om de kattentaal te begrijpen komt ver.
't Blijft een dagelijkse strijd tussen de mens en een solitair dier waar we gek op zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door Adriana »

thérèse schreef:Bij mijn kater is het "aanleren" gelukt met de nodige stemintonatie (rustig en lage stem, soms berispend, en soms met de gekende plantenspuit) en veel geduld.
't Blijft een dagelijkse strijd tussen de mens en een solitair dier waar we gek op zijn.
:!: opbergen dat plastic en ook van dat brede plastic plakband. van de doos afhalen!
sommige dieren zijn er dol op, scheuren het los en eten het op. dat zijn dure da-behandelingen en als het fout gaat en om de darmen gedraaid zit volgt een kostbare en nare darmoperatie..

de gekende plantenspuit en dagelijkse strijd tussen mens en solitair dier - waar we gek op zijn'...? :icon_shifty:

wij zijn gek op onze dieren en voeren daar geen dagelijkse strijd mee en de plantenspuit wordt gebruikt waarvoor-ie is bedoeld en niet om katzels 'op te voeden'..
t' is vaak omgekeerd, veel baasjes worden door hun katzels opgevoed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

Het opvoeden van een kat/kater hangt af van de situatie en de omgeving.
Heb vroeger een kater gehad die vrij kon bewegen in huis, in een ruime tuin en onbeperkte omgeving.
Nu woon ik (met een andere kater) op een appartement.
Kan duidelijk het verschil merken tussen een vrije kat en een appartement-kat.
Heb nu voldoende ervaring om het verschil te weten.
Een vrije kat "opvoeden" of een "appartement-kat" opvoeden is totaal verschillend.
Al hoor ik sommigen reageren als moet je katten niet opvoeden en ze hun gang laten gaan.
Gemakkelijk gezegd als je de ruimte hebt. Maar wat doe je als kattenvriend zonder ruimte?





Wat ik wil zeggen:
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door Nikki2309 »

Waarschijnlijk is het plastic gewoon heel interessant. Maakt geluid en zal een lekker smaakje hebben. Laatst had ik een leeg zakje laten liggen van koekjes en Bella ging ermee vandoor. Ik ken haar en weet dat ze er mee speelt en dat is het. Als ze het zou op eten zou ze het absoluut niet mogen hebben.

Zou dus wel goed opletten of hij het op eet of echt alleen ermee speelt.

Wat betreft opvoeding. Ik heb mijn katten tot op zekere hoogte ook kunnen opvoeden. Ze weten dondersgoed dat ze niet op het aanrecht mogen en ja ze doen dit soms wel en dan hoef ik alleen maar berispend nee te zeggen en de betreffende kat (meestal de kater) gaat eraf.

Ik ben het er ook mee eens dat katten geen honden zijn en dus niet zo ver op te voeden zijn. Ik heb mijn katten nooit geslagen of zo, maar wel streng toegesproken en dat werkt bij ze. Maar ook denk ik dat dit van het karakter van de kat af hangt. Ik heb geen nerveuze of bange katten. Ze voelen zich totaal op hun gemak bij me, maar zijn niet dominant naar me.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door Dinky »

Ik woon ook in appartementje en wanneer iets niet mag is het meest effectieve zorgen dat het niet kan ;-)

Echt afleren lukt niet, dan gebeurd het gewoon wanneer je er niet bent.
Zo krabt onze poes nooit aan de bank wanneer wij er zijn. Krabpaal (plafondhoog) staat direct bij de bank en nog andere krabpaal aan andere kant van kamer. Toch zitten er enorme krabsporen op de bank. Ook wel tulpenbollen op tafel gehad waar ze nooit op springt, volgende ochtend punten van tulpenspruiten afgebeten.....(koop ik dus ook nooit weer want tulpen blijken giftig)
Ik wil maar zeggen dat als je iets niet ziet het niet inhoudt dat het ook niet gebeurd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door castratenkoor »

thérèse schreef:OK. Een kat kan je moeilijk iets "af"leren,(zit in de genen) maar ik heb ondervonden dat je wel wat kan "aan"leren". En in "aan"leren zit "af"leren? Of niet? Of tenminste een middel om te corrigeren.
Bij mijn kater is het "aanleren" gelukt met de nodige stemintonatie (rustig en lage stem, soms berispend, en soms met de gekende plantenspuit) en veel geduld. Luistert naar zijn naam, komt als ik hem roep, laat zich graag dagelijks kammen en vraagt er zelf om (op zijn manier).
Met zijn eigen stemgeluid maakt hij mij duidelijk wat hij wil en hoe hij zich voelt.
'k Wil maar zeggen: wie de moeite doet om de kattentaal te begrijpen komt ver.
't Blijft een dagelijkse strijd tussen de mens en een solitair dier waar we gek op zijn.
Het is maar net waar je zin in hebt. Ik geniet liever van mijn katten ipv er een dagelijkse strijd mee te voeren.
Ik snap je bedoelingen eerlijk gezegd niet zo goed. Liever strijd voeren dan ongezonde dingen opbergen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door Nikki2309 »

Dinky klopt inderdaad wat je zegt. Ik weet niet of ze op de aanrecht gaan als ik er niet ben. Waarschijnlijk wel, daarom ligt er nooit wat te eten op. Maar ik vind het wel belangrijk dat als ik er ben dat ik ze streng kan toe spreken en dat ze dan ook ophouden, wat dus ook gebeurt.
Using Tapatalk
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

Katten zijn, volgens de overlevering, gedomesticeerde huisdieren.
Wat is er mis met een goedbedoelde poging om mens en dier in harmonie te laten samenleven?
Dat vraagt van beide partijen de nodige aanpassingen en toegevingen.
Terwijl ik dit typ zit Titus (mijn kater) vredig naast mij op de tafel.
Als ik hem wat discipline wil bijbrengen, zal dat wel niet zo erg zijn, nietwaar?
Hij voelt zich prima. En daar gaat het om. Gelijk op welke manier. Als je maar je eigen kat/kater kent.
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door EliekeTips »

Je vraagt om tips en adviezen. OP dit forum vind je jaren ervaring. Geloof de mensen nou maar en kat leer je niks af. Ze leren dat iets niet mag waar jij bij bent en doen het achter je rug om toch.

Het enige wat ik terug lees van je is dat je tegen de adviezen in wil en toch je eigen plan wilt volgen. Tuurlijk zijn het gedomesticeerde dieren en tonen ze daarmee dat ze in staat zijn tot aanpassen. Maar de aanpassing naar domesticatie zijn jaren en generaties overheen gegaan. Mens en dier in harmonie samen laten leven kost meer moeite voor de mens dan voor het dier. Omdat het dier veel dichter bij zijn natuur staat dan de mens en dat moet je als diereigenaar accepteren. Met een ander mens kan je discussiëren en overleggen over aanpassingen, met een kat niet en zul je bepaalde gedragingen moeten accepteren en de risico's weg moeten nemen.

Dus stop dat plastic weg en berg je fruit ergens op waar die niet bij kan. En leef gezellig in harmonie zonder strijd met Titus.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door loek »

Mijn katten likken graag foto's af. En Muis vind het heerlijk als ik net bodylotion op heb gedaan... Likt ze er graag af ( wat uiteraard niet mag van mij)
Diesel eet plastic plantjes als ik niet op let. Beide knagen weleens aan de krabpaal.
( ze eten ook gewoon alle pillen zo rechtstreeks uit mijn hand op... Wat soms handig is trouwens) Kortom: ' ze zijn raar' ;-)

Mijn dierenarts heeft weleens gezegd dat hij dit soort ' gedrag' vaker ziet bij binnenkatten ( mijn katten komen niet buiten, woon 2 hoog)

Over dingen afleren kun je discuseren. Denk dat het tot op zekere hoogte lukt en dat het per kat verschillend is welke methode werkt en ook welke diervriendelijk is voor jou specifieke kat. Maar dan heb ik het over dingen als: ' geen eten van jouw bord pikken' E.d

Vreemde dingen eten dan wel likken is denk ik niet af te leren.....dus inderdaad: opbergen... Kleine moeite, geen frustratie of obsessie meer voor beide partijen... En... Geen strijd ! Heerlijk! ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

Aflikken van body lotion komt mij bekend voor: al is het bij mijn kater de douchegel en zelfs na een eenvoudige handwasbeurt. Houdt blijkbaar van de geur én de smaak. Dus ik krijg veel likjes!
Ga verder jullie raadgevingen uitproberen.
Toch nog een vraagje: heeft iemand ervaring met het gebruik van valeriaan? Om gewenste plekjes aantrekkelijk te maken zodat ze van andere plekjes afblijven.
Plaats reactie