gedrag en opvoeding

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
thérèse
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2014 13:07

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door thérèse »

Aflikken van body lotion komt mij bekend voor: al is het bij mijn kater de douchegel en zelfs na een eenvoudige handwasbeurt. Houdt blijkbaar van de geur én de smaak. Dus ik krijg veel likjes!
Ga verder jullie raadgevingen uitproberen.
Toch nog een vraagje: heeft iemand ervaring met het gebruik van valeriaan? Om gewenste plekjes aantrekkelijk te maken zodat ze van andere plekjes afblijven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik valeriaan als troostmiddel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door Sifra »

Gewenste plekjes zou ik persoonlijk eerder met Feliway behandelen.
Niet verder vertellen hoor, maar mijn poes is opgevoed. Ik heb haar vanaf het begin niet toegestaan op de tafel en op het aanrecht te komen en ze taalt er niet naar erop te springen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: gedrag en opvoeding

Bericht door G+S »

thérèse schreef:Katten zijn, volgens de overlevering, gedomesticeerde huisdieren.
Wat is er mis met een goedbedoelde poging om mens en dier in harmonie te laten samenleven?
Dat vraagt van beide partijen de nodige aanpassingen en toegevingen.
Terwijl ik dit typ zit Titus (mijn kater) vredig naast mij op de tafel.
Als ik hem wat discipline wil bijbrengen, zal dat wel niet zo erg zijn, nietwaar?
Hij voelt zich prima. En daar gaat het om. Gelijk op welke manier. Als je maar je eigen kat/kater kent.
Ik vind dit wel grappig om op in te haken, doe zelf de opleiding dier, en katten zijn inderdaad volgens het boekje gedomesticeerde dieren. Alleen heeft onderzoek uitgewezen dat katten eigenlijk maar half zijn gedomesticeerd. Het DNA van onze huis katten is vergeleken met het DNA van wilde katten en daar waren maar 2 verschillen in te zien, waarvan 1 de kleur verandering is. Nou is dat natuurlijk niet zo raar omdat de kat nog niet zo lang gedomesticeerd is als bijvoorbeeld de hond maar dit is wel iets om rekening mee te houden.

Ik ben er zelf wel van overtuigd dat je een kat iets kan leren. Dit heeft wel erg veel tijd, geduld en positieve energie nodig. Een kat is erg gevoelig voor stemmingen, emoties en klanken en je kunt je kat snel "bang" maken wanneer je regelmatig harde en vervelende geluiden maakt.

Je zegt dat je de plantenspuit gebruikt, ik zou je dit af raden. Dit omdat de kat het gebruik van de plantenspuit vervelend vind en dit zou kunnen koppelen aan jou. Jij bent degene die hem steeds nat spuit en niet de plantenspuit. Als je hem daarbij ook nog eens boos aanspreekt zou het dus totaal anders uit kunnen pakken dan voor jezelf de bedoeling is.

Katten zijn slimme dieren, ze kunnen dingen onthouden en rituelen herkennen. Hier zou je gemakkelijk gebruik van kunnen maken wanneer je ze iets wil leren, dit kan ook verkeerd uitpakken natuurlijk want negatieve ervaringen vergeten ze namelijk ook niet snel.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Plaats reactie