Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Bericht door Nova »

Hallo lieven mensen,
Kimba is een hele eigenwijze kater.... :lol: En vooral als het om eten gaat. Zoals de meeste van jullie weten is Kimba na zijn vervelende operatie aan zijn bekkie een slechte eter geworden.
Na 1 jaar uitproberen wat het beste voor hem is en vooral wat hij blijft eten zonder problemen ben ik nu al een tijdje op de brokken van RC Royal Canin Exigent Protein Preference gegaan.
Nu zit daar behoorlijk wat eiwit (42%) in en het blijft maar in mijn hoofd spoken dat dit niet goed voor hem is, hij is immers al 11 jaar. (ik heb ook nog 2 andere soorten liggen, maar die wil hij niet eten).
Hij eet hiervan niet heel veel een klein handje per dag, maar helaas nogmaals het zijn de enige brokken die hij eet en vooral blijft eten. Want alle andere (gezondere brokken) laat hij na een paar dagen gewoonweg staan. En ook al geef ik hem niks anders hij gaat ze niet eten...
Daarnaast krijgt hij veel natvoeding, hier houd hij het meeste van. De brokken eet hij waarschijnlijk alleen maar omdat het natvoer hem schijnbaar toch niet altijd en vol gevoel geeft.
Mijn vraag aan jullie is nu, kan ik deze brokken blijven geven of zal dat niet goed gaan met Kimba? Ik heb ooit is gelezen, dat je liever iets minder goed aan je kat kan geven, dan dat hij helemaal niet eet :eeh:
Gisteren nog zijn urine laten checken en daar was alles hartstikke goed.
Misschien kan mij iemand hierop een antwoord geven. Alvast bedankt!! :grin:

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Bericht door Cerna »

Wanneer Kimba alleen deze brokjes wil, zou ik ze gewoon blijven geven of je verhoogt de hoeveelheid nat voer en stopt met de brokjes. Hoeveel natvoer krijgt hij nu op een dag?

Wanneer een kat ouder wordt is het beter om eiwitten wat te verminderen, maar ik geloof niet dat een kat die teveel (wat is teveel?) eiwitten binnen krijgt, een kandidaat is voor nierfalen. Heb er tenminste nooit iets over gelezen. En Kimba krijgt zo weinig brokjes; kan me niet voorstellen dat hij daar ziek van zou worden.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Bericht door Nova »

Dankjewel voor je reactie. :smile:
Kimba krijgt 2 zakjes Felix natvoer en soms eet hij ook nog en half blikje Gourmet Mousse. (maar vaak blijft ook het natvoer staan....of het aan de geur ligt???? :eeh: maar helaas eet hij geen ander natvoer - ook hier al van alles gekocht en geprobeerd) :???:
Vaak heeft hij weinig honger en dan geef ik hem 20ml Gourmet Mousse met een spuitje. Daarna eet hij weer zelf, gek genoeg. Dus eten blijft bij hem moeilijk. Maar sinds ik dus deze Exigent brokken heb liggen, eet hij in ieder geval een klein handje per dag. Dit zijn sinds zijn operatie de eerste brokken die hij volgens mij echt lekker vind. Voor zijn operatie aan zijn tanden had ik nooit problemen met eten bij hem :-( .
Misschien geef ik hem toch maar weer eens RC +12 als snoepje of zelfs RC Indoor (lager eiwit en lager fosfor). Ik moest deze brokken wel klein maken omdat ze erg hoekig zijn en hij deze moeilijk kon slikken (kauwen doet hij heel zelden nog). En Dr. Kn. zei dat ik moest oppassen, want hij heeft heel snel last van zijn bekkie met "scherpe" brokken. Vandaar ook mijn keuze voor Exigent Protein. Deze zijn klein en rond en die slikt hij zo door zonder problemen. En hij is 400g aangekomen.... :edance:
Ohja en wat ik hem ook nog geef als supplement is af en toe een paar weken colloïdaal zilver druppels (3 druppels per dag) en geria 1/4 tabletje (voor ouderdomsklachten)?
Zilverdruppels voor zijn immunsysteem en omdat ik het gevoel heb dat hij daardoor beter functioneerd en geria voor het ouder worden. Mijn DA zei dat dit geen kwaad kan?

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Bericht door Cerna »

Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Sorry!

Je zou eens Almo mousse kunnen proberen wanneer Kimba ook Gourmet eet. Dat is wat nieuws bij Zooplus en ik heb nu de smaakjes kip, oceaanvis, konijn en lam en ze vreten het bordje erbij op.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ily/433449
En dan een lekker papje van maken zodat hij het gemakkelijk van een schoteltje kan likken.

Twee zakjes natvoer is 200 gram? Wanneer hij dat dagelijks eet verbaast het me ook niet dat hij geen brokjes meer eet want dat is enorm veel. Ik heb Cerná en de kittens op een rantsoen staan van ongeveer 75 gram natvoer per dag en Noa krijgt ongeveer 120 gram.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Bericht door Nova »

Dat zal ik zeker proberen en vandaag nog bestellen. Dan heeft Kimba ook weleens een ander smaakje. Dankjewel voor de tip! :thup:

Ik ging er altijd vanuit dat natvoer niet zo voedend was. Maar als 200g voldoende zijn, dan hoef ik me niet druk te maken, dat hij te weinig binnen krijgt. En alles wat hij dan nog extra eet aan brokken is mooi meegenomen.
Eet Noa alleen maar natvoer of krijgt zij ook brokjes?
Hartelijk bedankt voor je advies ;-)
Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: Royal Canin Exigent Protein Preference Brokken

Bericht door Cerna »

Noa eet ook brokjes, maar dat is minder dan Kimba.
Plaats reactie