HELP - Veel klitten in de vacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Hoi allemaal,
ik wil jullie graag iets vragen.
Mijn Kimba (11 jaar) heeft in de laatste tijd erg openstaande vacht. Vooral het achterste deel van het lichaam.
Eerst dacht ik het ligt aan het voer, maar vanavond voelde ik dat hij heel veel hele dikke klitten heeft.
Nu zou dit geen probleem moeten zijn, maar Kimba wil zich niet laten kammen van mij.
4 jaar geleden werd hij een keer door mijn toenmalige DA gekamd en sindsdien slaat hij vaak toe als ik hem wil kammen. Rond zijn koppie mag het en vindt hij dat erg prettig, maar hoe verder ik naar achteren kom hoe minder hij het prettig vind. Kom ik aan de bovenkant van zijn achterpootjes dan slaat hij zelfs toe of bijt hij mij. En daar zitten de klitten.... :-( Ik heb al alle trucjes die ik kon bedenken geprobeerd, maar hij blijft het erg vervelend vinden of zelfs pijnlijk denk ik.
Heeft iemand een tip voor mij. Ik heb zelfs ook zo'n Furminator (daar is hij toen me gekamd bij de DA) en als hij deze alleen maar ziet tilt hij al zijn pootje op :evil: .
Moet ik hiermee toch weer terug naar de DA of zijn er andere middeltjes die ik kan proberen? DA liever niet (alleen als het niet anders kan). Kimba is sinds zijn trauma met zijn tandjes ontzettend bang geworden, vooral voor, om naar de DA te gaan. :cry:
Of is het gewoon de leeftijd? Maar ik dacht altijd dat klitten in de vacht niet goed waren... :???:

Groetjes,
Nova en Kimba (11jaar)
Alvast bedankt voor jullie reactie. :smile:
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Mickey_Mouse »

Is het een langhaar of een korthaar?

overweeg is een trimmer. Misschien kan zij jou helpen
Cerna

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Cerna »

Hoi Nova
Dikke klitten kan erg pijnlijk zijn voor een kat en wanneer het je zelf niet lukt, maak dan een afspraak met een kattenkapper (misschien ook wat minder bedreigend dan een dierenarts).
Veel kappers komen ook bij je thuis, maar ik zou dat niet willen adviseren want waarschijnlijk reageert Kimba dan hetzelfde als bij jou. In een vreemde omgeving zal hij toch wat onderdaniger zijn.

Milka is ook een kat die ik absoluut zelf niet kan borstelen. Na een haal met de borstel verandert ze in een woeste tijger dus zo om de 2 à 3 maanden ga ik met haar naar de kattenkapper en dan komen er ongeveer drie katten haar van haar af :smile: .
Gisteren was ze ook weer aan de beurt en ze vindt het niet leuk, maar dat is maar een uurtje en daarna voelt ze zich weer geweldig. Eetlust wordt ook gelijk een stuk beter omdat ze weer lekker in haar vel zit.

Verder alles goed met Kimba? Eetlust weer helemaal terug?

Afbeelding

Kimba is een Brits Korthaar.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Hallo Mickey-Mouse het is een britse koorthaar kat...

Hallo Annet, fijn om van je te horen.
Het gaat goed met Kimba....Eten is niet altijd geweldig maar ik ben nu begonnen met spuitjes geven als hij niet wil eten en dat lukt prima. Ik geef hem dan 1 of 2 keer eten met een spuitje en dan lukt het eten weer beter. Als Kimba niet goed eet, is het alsof hij steeds minder kan eten en hij lijkt misselijk en zodra hij dan weer van mij een beetje geholpen krijgt is zijn eetlust weer beter, heeft hij weer meer energie, speelt en doet gek... :edance: Dus dat doe ik dan om de 3 dagen of zo.
Het meeste eet hij nog maar natvoer (helaas en dan niet de beste soorten maar dat moet dan maar, want hij wil niet anders). Brokken lukken niet meer zo als vroeger. Was 3 maanden terug nog bij Knaake geweest (omdat ik weer dacht het zijn zijn tanden), maar hij vermoedde dat Kimba pijn heeft aan zijn gehemelte en daar waar de tanden getrokken zijn als hij brokken eet. Daarom adviseerde hij mij om hem dan maar natvoer te laten eten of dat beter lukt. In de laatste tijd eet Kimba weer wel brokjes maar slikt 98% van de brokken gewoon door...dus voor de tanden moet ik het niet doen...hahaha...maar het vult beter, dat merk ik wel. :lol:
Ik kijk even of ik een kattentrimmer kan vinden bij ons in de buurt. Dus de pijn aan zijn achterpootjes is dan eerder van de klitten dan van zijn "oude gewrichten" :-P hihi....ik dacht dat hij misschien pijn heeft aan zijn beentjes?
Hoe is het bij jullie? Ook alles goed? Kleintjes alweer 1 jaar zag ik....jeetje wat gaat het hard... :grin:

BEDANKT VOOR JULLIE REACTIE.

Groetjes,
Nova en Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Featherr »

Ohh, dat had mijn overleden kat ook, ik nam haar op schoot en dan legde ik mijn hand op haar rug. Pakte een klit tussen mijn vingers en knipte hem boven mijn vinger af.
Niet zo mooi, maar klitten kunnen pijn doen en dat was erger dan een lelijke vacht in mijn ogen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar er zitten best wel wat klitten aan die achterkant niet alleen maar 1 of 2. Plus dat hij al mijn hand pakt zodra ik daar in de buurt komt en helaas heb ik geen schootkat.... :-( Ik heb ook al geprobeerd het met mijn vingers open te vrijven en zijn hoofd laag te houden met mijn andere hand als hij ligt. Maar hij is sterker.... :lol: :lol: :lol:
Dus ik denk niet dat mij dat zal lukken.... :oops:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Ms Maaike »

Er kan ook iets aan de hand zijn met de nieren of het hart. Daar moest ik meteen aan denken toen ik over de opstaande vacht las.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Cerna »

Ik denk niet dat het iets met zijn hart/nieren te maken heeft. Bij Milka zie ik soms ook van die dikke stukken die rechtop staan en dat zijn echt klitten die een ervaren trimmer/kapper er met redelijk gemak uit kan krijgen.
Ik verbaas me er trouwens wel over want meestal hebben tabby's niet zoveel ondervacht (bij Noa ga ik er zo doorheen), maar ik zou er niet zelf mee gaan prutsen. Dat geeft meestal veel meer stress.

Bij ons is alles goed en de "kleintjes" wegen inmiddels meer dan 5 kilo. Zijn enorme katten geworden: brede schouderpartij, brede rug, dikke staart. Alleen de kop moet nog iets meer groeien, maar ze hebben dan ook nog een jaar. :smile:
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Kimba is in mei bij de DA geweest voor check-up en toen was alles goed. Zie ook niet dat hij veel meer drinkt als normaal, dus ik ga er maar vanuit dat dit goed is. En het onverzorgdst is de achterkant, want de voorkant kan ik goed bijhouden. Kimba verzorgd zelf ook zijn vacht heel slecht, wast zich heel zelden.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Featherr »

Mijn kat bleek het inderdaad aan haar nieren te hebben. Rond die tijd dat ze het kreeg was ze ervoor nog gecheckt dus verder niet bij nagedacht. Maar 1,5 jaar later had ze wel hoge crea. Moest ik ook aan denken ms maaike maar wil niemand bang maken.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Ja snap het ook niet het zijn echt dikke klitten. Maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik hem alleen maar met een zachte borstel kam en soms met een kam. Hij laat niet meer toe...dus kammen is dat natuurlijk niet. En toen (4 jaar geleden) had hij ook hele dikke klitten zei de DA en stuurde mij meteen naar een trimmer...
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Featherr »

Het is een beetje lastig als hij niks toelaat inderdaad.. De mijne vond het ook niet leuk maar als ik haar op schoot lag en haar daarna kroelde vond ze het prima. Heb gelukkig niet van die moeilijke katten.
Kan je ook niet (hier op het forum gelezen) zijn ogen afdekken zodat hij wat rustiger word en het dan proberen?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Ik weet niet of ik hem dan nog banger maak. Want sinds zijn operatie met al die ellende met zijn tanden is hij veel banger geworden dan vroeger. Schrik ook bij alles, dus het lijkt mij niet zo'n goed idee...
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Misschien kan ik een foto bijvoegen....
Maar ik weet niet meer hoe dat moet?? Misschien kan mij iemand helpen....sorry?? :oops:
Alvast bedankt.

Groetjes,
Nova en Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Featherr »

Ik doe altijd foto's van fb. Dan 'afbeeldings-url kopiëren' (als je met je linkermuisknop op de foto klikt) en die in [img]delinkhier[/img]
Dan zou het moeten werken ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie