HELP - Veel klitten in de vacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Hartelijk bedankt voor jullie reactie's... ;-)

Ik heb vanochtend een afspraak gemaakt bij een kattenkapper voor maandag. Had nog bij de DA gebeld en die wilden hem onder narcose brengen...nou dat wil ik absoluut niet na alles wat vorig jaar met Kimba gebeurd is. Veel van jullie weten het zielige verhaal nog zeker met Kimba's tandjes...
Het is toch wel erg moeilijk om een goede en verstandige DA in deze buurt te vinden...
De kapper daarentegen zei tegen mij dat ze dat zeer waarschijnlijk voor elkaar krijgt en dat de meeste katten het eerder niet fijn vinden om aan hun achterwerk te zitten om dat het voor hun een heel intiem gedeelte is. En zij doet dit werk al 18 jaar...dus ik vertrouw op haar ervaringen en hoop dat Kimba niet zo veel pijn zal hebben.
Nogmaals bedankt en ik wacht het even af wat de kapper doet... :smile:

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Cerna »

Nova heeft mij foto's gestuurd en wat ik zie is een kat met een vervilte ondervacht. Geen nier- of hartproblemen.
Voor wie Kimba niet kent (verre familie van Noa):
Afbeelding

We horen graag hoe het maandag is gegaan :smile:
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Dankjewel Annet voor het plaatsen van de foto... ;-)
Ik moest lachen, ze lijken inderdaad familie... :lol:
Het enige wat ik jammer vind is, dat ik Kimba niet een beetje "dikker" krijg...
Noa is een lekker ding met juist dat mooie brede koppie waar de britse voor bekent staan.... :edance:
Ik laat weten hoe het gegaan is maandag bij de kapper. ;-)

Groetjes,
Nova en Kimba (11jaar)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Hallo meiden,
Ik moet jullie helaas weer iets vragen. Kimba plast sinds een aantal weken/manden naast de bak. In eerste instantie waren het kleine plasjes zodat ik dacht misschien gebeurd het per ongeluk en dan was het ook meestal direct voor de bak of lag er nog een beetje op de ingang van de bak.
Inmiddels heb ik (omdat de kattenbak op tapijt staat) zeil onder de bak neergelegd (de uitloopmat daarvoor weggehaald) en dat ging nu 3 weken goed. Soms lag er een klein plasje op het zeil maar heel zelden. Nu sinds een aantal dagen werd het weer vaker. Door het zeil dacht ik dat ik alles makkelijk schoon kan maken als er een "ongelukje" gebeurd, maar nu inmiddels wordt de cirkel waar hij plast steeds groter. Gisteren avond was al een behoorlijke plas zo'n 10 cm voor de bak en vanochtend helemaal. Volgens mij plaste Kimba vanochtend echt helemaal buiten de bak (het was heel veel)??? :shock:
Ik heb absoluut geen idee waarom hij dit doet??? Ik vul de bak met catsan korrels (de gewone al 11 jaar lang). Hij wordt elke keer als Kimba poept schoon gemaakt (de plas niet dat gaat bij catsan niet). En ik maak hem 1x per week helemaal leeg, was alles goed uit en er gaat een nieuwe zak catsan erin.
Ik heb 2 jaar terug (zomaar=omdat iemand tegen mij zei dat dit goedkoper was) klonterende vulling geprobeerd maar omdat hij dat niet gewend is trapte hij continue in zijn eigen plas en alle stenen bleven tussen de kussentjes in zijn pootjes hangen. Dat ging toen heel moeilijk te verwijderen. Dus ben ik weer terug gestapt op catsan.
Kunnen jullie mij misschien helpen. Kan dit met zijn onbehagen door zijn vacht te maken hebben? Dat hij de pijn uit in naast de bak plassen? Is het de leeftijd? Ik weet helaas niet was ik hieraan kan doen.

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Adriana »

k weet niet of er een deksel over je bak zit maar veel katzels hebben daar een hekel aan.

en het komt voor dat katzels in de loop van hun leven bepaalde dingen niet meer accepteren of anders willen.
hij ziet die bak blijkbaar op een bepaald punt en bepaald moment niet meer zo zitten..
ik begrijp dat als hij eens per week een nieuwe vulling krijgt hij dus 6 dagen in een bak moet poepen/plassen waarin al plas ligt van de afgelopen 1 - 6 dagen..

probeer een tweede open bak op een andere plek in huis, want het kan ook nog zijn dat Kimba niet (meer) wil plassen op een bak waarin hij net heeft gepoept.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door ayla »

Heb niet alles meer paraat van je eerste berichtje maar is zijn urine gecontroleerd?

Garfield plast soms een beetje over de rand vd bak, vooral 's nachts of als wij langs lopen, alsof hij dan afgeleid is ;) en dat werden grotere plassen tot ik betrapte op helemaal er naast plassen in tijden zonder blaasproblemen. Heb toen vloer schoon gemaakt met water en biotex en daarna water en schoonmaakazijn en bak iets verplaatst. Nu al tijdje. Niet gebeurd.

Sluit in ieder geval uit day het medisch is aks hij het blijft doen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Dank jullie wel voor jullie reactie.
Heb ik ook al over nagedacht om urine bij de DA af te geven. Is nu wel goed op te zuigen als het op het zeil ligt...
Wat ik nu even gedaan heb is het klepje verwijderd. Omdat Kimba op zijn achterkant zoveel klitten heeft en daar op dit moment ook niet echt aangeraakt wil worden, dacht ik misschien scheurt dat klepje over zijn rug als hij naar binnen of buiten loopt en vindt hij dat niet fijn?
Adriana je zegt 6 dagen in dezelfde bak dat hij dat vies vind, dat kan...maar wat kan ik anders doen? Wat ik al schreef klonterende korrels heb ik geprobeerd en hij zat er helemaal onder. Overal waar hij schijnbaar met zijn plas in aanraking kwam zaten de stenen. En ik kreeg ze heel moeilijk weg tussen zijn voetjes en was ook een beetje bang dat hij ze door zal slikken als hij zich wast.
Ik kan toch niet elke dag zijn bak schoonmaken met catsan??

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door castratenkoor »

Ja de klep zou ik om te beginnen eraf halen, misschien zelfs de hele deksel. Bedenk wel dat katten een veel scherper reukorgaan hebben dan wij en in zo'n afgesloten bak zitten ze ongevraagd opgescheept met eigen stank.

Mijn eigen katten hebben de keuze tussen gewone officiële kattenbakken, een cementbak en grote hoge opbergbakken van Blokker. De gewone kattenbakken worden zelden gebruikt, ik kijk daar zo eens in de maand in en dan zit er niks in.
De voorkeur gaat hier duidelijk uit naar de cementbak en als tweede de hoge opbergbakken. Alles zonder deksel. Wel grappig hoe eensgezind ze zijn.

Ik gebruik klontvormend grit en vis 3 x daags alle poep en plas eruit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Dankjewel...
Welke merk grit gebruik jij (klontvormend).
En wat doe ik als hij weer stenen tussen zijn voetjes vasthoud? En is het erg voor de kat als ze die stenen toevallig oplikken als ze zich wassen?

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Cerna »

Ik gebruik in 2 bakken klontvormend grit (Classy Cat, maar stuift behoorlijk) en een enkele keer heeft een van de katten ook wel eens wat tussen de zooltjes. Vooral Cochi had hier een handje van (ouderdom?).
In de bak die ik in de kamer heb staan gebruik ik AH-grit stuifvrij korrels (okergeel met roze verpakking)en schep de plasjes en hoopjes er uit met een tuinschepje (een grote lepel kan ook). Wanneer je heel voorzichtig schept, krijg je het plasje er best wel in zijn geheel uit.

Ik denk dat dit protestgedrag is van Kimba. Hoe groot is zijn kattenbak?
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Zijn bak is 40 x 40 cm....

Ik ga nu nog een erbij kopen (een open bak van de kwantum of xenos) en probeer de AH grit. Even kijken wat er gebeurd?

Dankjewel voor je reactie.

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Weer terug van het boodschappen doen....
Kimba heeft een nieuwe bak erbij. Ik heb gewoon een opbergbox voor onder het bed gekocht en de nieuwe korrels erin en ik was nog niet eens klaar en Kimba stond al achter mij. Eerst aan zijn oude bak ruiken en dan aan de nieuwe (want ik had ze nog bij elkaar staan). Maar na 3 keer snuffelen, ging hij hup in de nieuwe bak, zitten en plassen....
Ook heb ik er nieuw zeil over het tapijt gelegd. Bij de kwantum kun je ze per m2 voor 5 Euro kopen en meer heb ik niet nodig.
Annet...ik moest wel de blauwe klontvormende korrels grof nemen (de rozen hadden ze bij ons niet...alles was leeg). Maar ik wou sowieso nog een keer de klonterende korrels proberen. Ga de roze ook proberen als ze weer beschikbaar zijn. (
Ik denk dat dit protestgedrag is van Kimba. Hoe groot is zijn kattenbak?
Hoe bedoel je?)
Kimba had wel gelijk weer steentjes onder zijn voetjes, maar daar moet ik dat maar vaker controleren en gelijk schoon maken. Moeten jullie dat ook doen? Of blijft dat bij jullie katten nooit in die kleine voetjes zitten?
Ben in ieder geval erg blij dat hij zijn nieuwe bak gelijk goed gekeurd heeft. Nu hopen dat ik geen plasjes meer vind buiten de bak :please:

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Cerna

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Cerna »

Wat ik bedoel is dat wanneer de bak niet te groot is en Kimba er bijvoorbeeld 2x per dag in plast, er dan 12 plassen in zitten en dat is dus een heleboel nattigheid aan de poten en stank in de neus. Ik denk dat wanneer jij op een wc zou moeten waarvan de rand ondergeplast is, je ook liever naast de wc zou plassen :smile:
Kimba geeft dus met zijn gedrag aan dat hij de bak vies vindt en het feit dat hij het nu wel weer keurig op de bak doet, bewijst dit ook.

Katten willen graag lekker draaien en graven in de bak voordat ze hun behoefte doen en in een kleine bak is dat nou eenmaal lastig.
Mijn kattenbakken (onderkanten van konijnenbinnenhokken) zijn 53x70 en ik doe er een flinke laag (ong. 5/6 cm) grit in. Ik schep 3x daags alle hoopjes en plasjes uit de bakken waardoor ze altijd op een schoon toilet zitten, maar dat is met 1 kat overdreven.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Ja dat klopt, dat denk ik nu ook. Maar als het 11 jaar goed ging en ik me hier nooit druk hoefde te maken, is dit weer iets wat voor mij nieuw is... :eangel:
Moet zeggen dat hij al 2 keer op zijn nieuwe bak is geweest om te plassen, dus het bevalt hem wel. :edance:
Ik zal de andere bak als het met deze klontvormend grit goed gaat vervangen door de andere AH soort die jij mij aangeraden hebt. En dan maar kijken wat hij liever heb klontvormend of niet. Want als je zegt dat je bij die andere de plas ook makkelijk eruit kan scheppen, dan zal ik dat zeker doen. Bij catsan is dat onmogelijk geweest. Vroeger had ik er zelfs nog plastic zakken eronder liggen, maar dat doe ik al een tijdje niet meer.
Toch nog even een vraagje: als hij die steentjes tussen zijn pootjes blijft houden en zelf er niets aan doet, moet ik hem dan gewoon maar blijven helpen met schoon maken of toch weer stoppen met klontvormend grit??
En wat doen jullie als dit grit een keer in de ogen komt? Is dit niet gevaarlijk?
En/of kan het ook blaasontsteking zijn of zou hij dan veel vaker naar de bak gaan? :eeh: (de DA zei dit tegen mij vanochtend omdat ik advies vroeg, omdat Kimba af en toe voor de bak plast)

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: HELP - Veel klitten in de vacht

Bericht door Nova »

Hallo allemaal,
Kimba is vandaag bij de kapper geweest en tegelijkertijd nog bij de pedicure en nu ziet hij weer spik en span eruit. 8-) Kwam een hoop er vanaf, veel klitten en veel oud haar.
Het ging allemaal hartstikke goed, alleen na een half uur kreeg hij genoeg en wilde hij van de tafel af. :evil: Gelukkig duurte het dan niet meer lang en hij was klaar. :edance:
Thuis gelijk lekker gegeten en daarna in een diepe slaap gevallen...
Weg van huis is voor Kimba altijd erg stressvol...

Groetjes,
Nova & Kimba (11jaar)
Plaats reactie