Obsessief wassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Obsessief wassen

Bericht door Kimmetje010 »

Het gaat nog niet echt veel beter.
We gaan ook een afspraak bij de dierenarts maken voor verdere onderzoek.

Je merkt gewoon dat Milo niet lekker in zijn vel zit; hij is ineens heel erg op zichzelf gesteld, wast zich heel veel en likt voor de rest de vloer af, ramen en kozijnen..
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Obsessief wassen

Bericht door Nikki2309 »

Goed dat je naar de dierenarts gaat. Bespreek gewoon alles en misschien kan deze je al iets zeggen of onderzoeken doen.

Hou je ons op de hoogte ?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Obsessief wassen

Bericht door Kimmetje010 »

Vermoeden is dat dit inmiddels aangeleerd gedrag is.
Omdat hij begon met obsessief wassen bij het verharen en sindsdien is blijven doen, ondanks intensieve borstelsessies..

Op het moment dat hij weer bezig is met obsessief wassen proberen wij hier tussen te komen: een hand neerleggen op de plek waar hij dan aan het wassen is. Dan is het ook weer eventjes rustig.
Nu hebben we op internet diverse dingen gelezen om dit gedrag te kunnen doorbreken, bijvoorbeeld door af en toe een kapje om te doen..

Iemand andere ideeen? :(
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Obsessief wassen

Bericht door nellebel »

ik merkte dat het bij nellie rustiger werd met likken toen ik me erbij neerlegde dat dit bij haar hoort. zij was supergevoelig en voelde ook mijn stress hierover. ik heb bij haar geprobeerd met babyrompertjes zodat ze haar buik niet kon likken maar wel zelf naar de bak kon. uiteindelijk werkte dit eventjes dus uiteindelijk ben ik met alles gestopt (ze hefet zelfs aan de prednison hiervoor gezeten). bepaalde momenten was het erger, soms bijna niet. heb ook vaak geprobeerd het te doorbreken met afleiding of hand ertussen. zij likte gewoon door, of het nu mijn hand was of haar buikje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Obsessief wassen

Bericht door Adriana »

heb je berichten even teruggelezen:
Milo is een solokitten ragdoll en het kan zijn dat hij zich bij jullie in zijn eentje te pletter verveelt.
en dan gaan ze andere dingen doen om energie kwijt te raken en bezig te zijn.
en één van de dingen die dan op het lijstje staan naast wildplassen en slopen is 'obsessief wassen' als soort van bezigheidstherapie.
ik denk dat dit kitten niet alleen kan en het blijft doen, tenzij je grove middelen gaat inzetten, ik denk bv aan het paardenmiddel clomicalm waar da's nog wel eens mee komen..
in dit geval nooit aan beginnen!

goeie test is de a.s. logeerpartij bij zijn zusje ragdoll. hij zal haar wel niet meer herkennen maar heeft daar toch een maatje en het zou kunnen zijn dat hij het daar gedurende die periode helemaal niet doet omdat hij er geen behoefte aan heeft..
en dan is je pobleem bijna opgelost.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Obsessief wassen

Bericht door Kimmetje010 »

Hoi Allemaal,

Hierbij weer een kleine update inzake Milo.
Ik ben toch maar weer naar de dierenarts gegaan, aangezien hij aan de gang blijft gaan met obsessief wassen. Mijn eigen DA is met vakantie en ben aldus doorverwezen naar andere praktijk.
Ook zij vermoed dat het een gedragsprobleem is geworden.
Er zijn namelijk geen duidelijke tekenen van allergiën, namelijk geen schilfers, rode geïrriteerde plekken of extreme kale plekken.

Hij begint boven zijn oogjes wel wat kaler te worden nu en rond zijn oogjes ziet het er rood en geïrriteerd uit. Hij heeft nu een injectie met medicijn tegen allergiën gekregen.
Mochten we hierbij merken dat zijn gedrag normaal wordt, ipv obsessief dan gaan we de molen in om te kijken welke allergie hij heeft. (DA heeft aangegeven dat rond deze leeftijd, 8 à 9 maanden, de meeste allergiën ontwikkeld worden).
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Obsessief wassen

Bericht door Adriana »

waarom reageer je niet op onze meedenk-suggesties?
een speelmaatje zou het 'probleem' wel eens structureel kunnen verhelpen.
hoe is het afgelopen met de logeerpartij bij zijn zus?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Obsessief wassen

Bericht door Kimmetje010 »

Adriana schreef:waarom reageer je niet op onze meedenk-suggesties?
een speelmaatje zou het 'probleem' wel eens structureel kunnen verhelpen.
hoe is het afgelopen met de logeerpartij bij zijn zus?
Logeerpartij staat nog op de planning, dat gaat binnenkort gebeuren als wij op vakantie gaan.
Wij willen graag eerst een eventuele medische oorzaak uitsluiten.
Met een speelmaatje zullen wij dan ook nog wachten.

Daarnaast heeft mijn schoonmoeder waarschijnlijk een allergie voor Minous (zusje van Milo).
Hier zal zij zich binnenkort op laten testen. Mijn schoonvader heeft aangegeven mocht zij echt allergisch zijn dat Minous dan mogelijk de deur uit moet.
Wij houden ons dan aanbevolen om - als het natuurlijk goed gaat tussen Milo en Minous - haar te adopteren.
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Obsessief wassen

Bericht door pinguin »

Ik sluit mij aan bij het maatje geval

Ander iedee uit ervaring. Mijn ouders hebben begin dit jaar ook een stress likker in huis gehaald naar onderzoek kwam er beginnende blaasgruis uit. Niet ernstig maar vervelend genoeg voor de kat om stress lik gedrag te vertonen.
Sinds het juiste voer is dat probleem over.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Obsessief wassen

Bericht door Kimmetje010 »

Hoi allemaal,

Hierbij een kleine update over Milo.
Het gedrag inzake obsessief wassen is gelukkig nauwelijks meer waarneembaar. Ook zijn logeerpartij verloopt goed.
Helaas zijn er inmiddels wel andere problemen geconstateerd..
Hij verblijft nu bij mijn schoonouders, omdat mijn vriend en ik op dit moment op vakantie zijn.
(Voor ons) vannacht 1 van de ergste berichten gekregen: "Er is iets mis met Milo, neem aub contact met ons op, er moet een besluit genomen worden."

Hij blijkt zichzelf voor te slepen en niet goed te kunnen bewegen, daarnaast is hij ook onzindelijk geworden en laat hij alles lopen. Mijn schoonouders hebben daarom direct aan de bel getrokken en zijn naar de dierenarts gegaan. Hier is er een foto genomen en het blijkt dat hij een "open ruggetje" heeft.
Een gedeelte van zijn ruggenwervel is er gewoon niet en hij mist ook aan 1 zijde een kommetje van zijn heup.
Logisch dat mijn schoonouders de beslissing niet voor ons konden nemen, dus zijn ze met deze wetenschap met Milo naar huis gegaan.
In verband met tijdsverschil van 9 uur hebben wij ze ongeveer een uur geleden gesproken en hebben we ook de dierenarts nog gehoord.

Morgen zullen zij weer terug gaan met Milo en wordt er nogmaals een foto gemaakt op de nuchtere maag, aangezien er op de eerste foto ook nog ontlasting te zien was en dit een irreëel beeld kan geven.
Aan de hand van deze foto zullen ze kijken of zij iets voor Milo kunnen doen, uiteraard als hij maar geen pijn heeft en niet zijn leven lang last hiervan blijft houden! We stellen het welzijn van Milo op de eerste plaats.

We zijn totaal bij 3 verschillende dierenartsen geweest sinds wij ons kleine hummeltje hebben, geen van allen heeft dit eerder geconstateerd. Dit terwijl zij hem toch grondig hebben onderzocht (alleen geen röntgenfoto gemaakt). Kunnen wij gevoelsmatig hen dit kwalijk nemen?

Kortom, de kans is groot dat als wij thuiskomen van vakantie ons allerliefste kleine vriend er misschien niet meer is... We hebben nu al hartpijn bij alleen de gedachte hiervan.
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Obsessief wassen

Bericht door Nikki2309 »

Wat een verschrikkelijk bericht. Ik wens jullie veel sterkte.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Obsessief wassen

Bericht door Dinky »

Wat een vreselijk bericht, helemaal tijdens vakantie wanneer je er zelf niet bij kan zijn :-(
Heel veel sterkte in deze onzekere tijd!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Obsessief wassen

Bericht door Renatevanderveer »

Wat vreselijk.. Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Obsessief wassen

Bericht door ayla »

Ow wat naar!! Sterkte!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
poesminous
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2014 19:39

Re: Obsessief wassen

Bericht door poesminous »

Ow wat een vreselijk rot nieuws. Zeker voor zo lief dier (alle dieren zijn natuurlijk lief)
heel veel sterkte en suc6 de komende tijd
Plaats reactie