klapluikje aan de kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BiekeEmily
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 21:23
Locatie: Brugge, België

klapluikje aan de kattenbak

Bericht door BiekeEmily »

Hallo,

Ik ben Bieke en ik heb een hele lieve, speelse kitten genaamd Mushu in huis :)

Mijn 'probleem' is het volgende;
Mushu heeft een overdekte kattenbak. Toen we haar in huis haalden was ze nog te klein voor het klapluikje, dus hebben we dat er voorlopig van gelaten. Ondertussen is ze al een stukje gegroeid, maar met dat luikje wil het niet lukken. Als we het er terug aanhangen gaat ze elders plassen. We hebben haar al meermaals in de kattenbak gezet en ze springt er na haar behoefte vlot terug uit, maar uit zichzelf gaat ze niet als dat luikje er hangt. Ze speelt er hoogstens even mee. We kunnen dus niet anders dan dat luikje er aflaten, maar voor haar baasjes zou zo'n luikje veel prettiger en hygiënischer zijn.
Heeft iemand tips om het haar aan te leren? Alvast bedankt!
I love my cat because I enjoy my home; and little by little, she becomes its visible soul.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door Dinky »

Heb je ook iets van een kattenbakmat voor de kattenbak liggen? Scheelt een stuk in uitloop ;)

Hier staat het luikje standaard open dus nee, geen tips om het aan te leren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door Kattebeest »

Welkom en lieve avatar!

Heb geen suggesties over hoe je Mushu kan leren om gebruik te maken van de kattenbak mét klep. Alleen misschien overwegen om de klep er blijvend af te laten?

Heb hier jaren geleden de klep zelf eraf gehaald. Niet zoveel langer daarna de hele kap eraf gelaten en hij vindt het fijn zo. Tijdens het plassen en poepen hangt de staart meestal buiten de bak en voor en na het doen van de behoefte kan hij op deze manier veel gemakkelijker graven.

Schep de bak 2x per dag leeg, stinkt niet, ziet er niet vies uit.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
BiekeEmily
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 21:23
Locatie: Brugge, België

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door BiekeEmily »

Nee, ik heb geen mat. Ze maakt de vloer niet vuil, dus het hoeft ook niet perse :) Ik zou het gewoon fijner vinden als dat luikje er hing, dan hebben we geen open toilet in onze woonkamer ;-)
Ik ververs de vulling regelmatig, het is niet zo dat het stinkt hoor. En het is ook geen ramp zonder dat luikje. Ik zou me er prima bij neer kunnen leggen als het zonder moet, maar ik wilde toch eerst even een oplossing nagaan. Bedankt voor jullie snelle reacties!
I love my cat because I enjoy my home; and little by little, she becomes its visible soul.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door Kattebeest »

Misschien komt er nog iemand met een goed idee ;-) .
Aangezien Mushu het lief op de bak doet zolang het klepje er niet in hangt zou ik geen risico nemen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door Rik »

Ik geloof dat ik meerdere keren hier gelezen had dat de meeste hier dat klepje er gelijk af slopen. Ikzelf heb hier een bak uit de tijd dat er nog geen klepjes bestonden maar ik heb geen problemen met een opening in de kap. Het is ook een beetje een kwestie van hoe je de bak plaatst. Met de opening recht de kamer in vindt je dus niet prettig. Ik weet niet of je de ruimte hebt om hem dwars tegen een muur te zetten met de opening richting een andere muur (of in ieder geval de andere richting uit dan de zithoek) zodat je er dus niet zo direct in kunt kijken. Dus tactisch plaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Veel katten vinden een luikje voor de bak niet prettig. Ik zou je dan ook adviseren het er blijvend af te halen. Katten hebben een veel sterkere neus dan mensen en het is niet prettig tijden poepen en plassen opgesloten te zitten in zo'n kleine ruimte en geconfronteerd te worden met eigen sterke lucht.

Ik heb 10 kattenbakken 4 grote hoge waaronder een cement/speciebak en 3 Blokker opbergbakken.
Verder 6 normale kattenbakken met deksel. De normale kattenbakken kijk ik zo eens in de week in. Meestal zit er dan niks in. De katten gaan allemaal liever op helemaal open bakken. Hier hebben ze de keuze en de voorkeur is duidelijk. Ik haal meermaal daags alle poepjes en plasjes uit de bakken. Wildplassen komt hier nooit voor, ook niet toen ik er nog 9 had.

Ik zou je dus aanraden de klep eruit te laten en een paar maal daags te kijken of ze wat gedaan heeft en dat gelijk verwijderen. Probeer te denken vanuit de kat en niet vanuit jezelf. Jij hebt liever een klep, want dan zie en ruik je minder. De poes heeft liever een open bak, want dan wordt ze minder geconfronteerd met eigen stank.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BiekeEmily
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 21:23
Locatie: Brugge, België

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door BiekeEmily »

Oké, dankje voor de raad! De klep blijft er dan gewoon af :)
I love my cat because I enjoy my home; and little by little, she becomes its visible soul.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: klapluikje aan de kattenbak

Bericht door Mickey_Mouse »

klep een stukje open houden en ze er dan doorheen laten lopen, helpen dus. Tenminste zo hebben we het kattenluik ook aangeleerd bij de katten van mn ouders.
Hoe ik dat deed met kimmetje toen zij kitten was, weet ik niet meer. Dat is te lang geleden en toen was ik nog jong haha.

hier overigens gewoon een kap er op, staat in de gang. Klep ligt ergens te dweilen, geen idee waar.
Reden voor de kap is dat ze er een speeltuin van maken, gevolg is dat alles buiten de bak ligt. Wel heb ik een tapijttegel er voor liggen, dat houdt de meeste korrels tegen en zo ligt het niet door de hele gang.
Plaats reactie