help wat heeft mijn poesje??

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

help wat heeft mijn poesje??

Bericht door yana »

Ik zit erg in m'n maag om Spotje. Ze is niet zo vrolijk als altijd de laatste weken. Ligt veel op bed.
Ben 2x naar de DA geweest. Die heeft haar helemaal gevoeld, bekje ogen, oren, longen, hartje..bekeken, getemperatuurd, zelfs reflexen onderzocht, ruggegraat op pijn gecheckt, haar los laten lopen...niks te vinden. Ook geen pijnreactie ergens. Bloed onderzocht: alles prima. (geen schildklier bepaling gedaan), ook niet net aan, gewoon alle waardes perfect.
Ze eet goed, en is geen gram afgevallen. Geen diarree braakt niet..
Nu dacht de DA aan stress, tenminste, ze vroeg of er wat verandert was in huis.
Nouja, níet recent, maar de laatste 2jr heb ík wél veel stress gehad.
(scheiding, moeder borstkanker..). Maar geen recente verandering. Scheiding is 1.5jr terug. En ik vecht nog steeds wel met emoties daaromtrent maar is dus niet recent. Borstkanker bij mn moeder is 3/4 mnd terug geconstateerd en wel wat recenter maar gaat nu prima.

We zijn érg hecht, heel close en kroelerig, Spotje en ik. Misschien trekt ze zich mijn verdriet aan? Ik heb regelmatig een traan door omstandigheden.. :-( Misschien heeft haar stress/depri zich ook wel opgebouwd afgelopen 2jr, ik weet het niet.

Verder heeft ze dus geen symptomen van ziek zijn, eigelijk alleen haar gedrag.
En zelfs dát heeft soms goeie pieken; gister ochtend werd ik als vanouds doodgelikt met opstaan. En op mijn initiatief speelde ze als een dolle zoals vanouds met een lintje. 's Avonds toen ik opstond hoorde ik een mauw uit dr mand, en rende ze naar dr voerbak: eten. Ook normaal en als vanouds. Allemaal goeie tekenen en zoals het hoort. Dan denk ik; zie je ze mankeert niks.
Maar de rest vd dag is ze dan weer minder vrolijk en slomer.. :roll:

Ik heb ook aan verveling gedacht. Ik woon nu 1 hoog. Ze heeft veel minder uitzicht dan voor mn scheiding. Ook wat minder ruimte.
De DA opperde ook nog het weer, warmte. Daar ik boven woon, is het altijd warm.

Nu weet ik van wanhoop niet meer wat ik moet...Is het tóch lichamelijk? Of geestelijk? De DA ziet éigelijk een gezonde poes... :-(
Ze is een jaar of 9 a 10 trouwens. De andere 2 katten zijn ok. Ze word niet gepest door de anderen.
Misschien word ze gewoon een dagje ouder en verwacht ik te veel. Misschien moet ik nog even afwachten. Ze heeft dinsdag ook een roesje gehad voor bloedafname. DA heeft tijdens roes nog bewust naar dr hartje geluisterd en dat klonk ook sterk en regelmatig.

Ik heb nieuwe speeltjes voor haar besteld en ik speel dagelijk ff met haar. Ook spuit ik van dat catnip spul op wat speelgoed. Spelen met de katten is er een tijd niet van gekomen. Gelukkig zijn ze met zn 3en. Ook laat ik ze sinds eergister beneden. Dat vind ze erg leuk. Lekker onderzoeken (ookal is dat eigelijk niet aan mij verhuurd :roll: ).

Ik weet het verder ook niet meer.. :-(
Laatst gewijzigd door yana op 25 jul 2014 08:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door castratenkoor »

Je hebt haar heel verstandig grondig laten onderzoeken en daarbij werd niet afwijkends gevonden.
Ik denk dat de dierenarts gelijk heeft met stress en warmte. Dus een combinatie van factoren. Katten zijn gevoelige dieren en de poes zal jouw verdriet en zorgen aanvoelen.

Verder denk ik dat momenteel alle katten wat slomer zijn, door de warmte. Behalve echt hele jonge katten van onder 2 jaar. Dat zie ik hier in ieder geval. De jonkies spelen gewoon de oudere katten slapen veel meer dan normaal.

Probeer het een beetje los te laten en geniet van de contacten met je poes. Verwen haar af en toe met een extra lekker blikje voer of zo.

Sterkte met je moeder, helaas weet ik uit ervaring waar je doorheen moet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
misschien ben je gefocust en verwacht je inderdaad te veel.
kan ook zijn dat ze wat ouder wordt en dan gaat alles wat minder.
je zou eens kunnen kijken naar het middel cholodin, dan kan goed helpen bij ouderdomsklachten (bv medpets).
en je zou kunnen kijken naar geria van huisdierendokter en lees daar ook de klantenervaringen.
als alle checks bij de dierenarts gedaan zijn met goeie resultaten, zul je zelf op zoek moeten gaan en allerlei dingen moeten gaan uitproberen.

dus zet je wanhoop over boord, rustig doorgaan met ademhalen.
kijk of ze reageert op wat andere spelletjes.
hoe is haar relatie met de twee andere katzels? poes/ kater? zindelijk? hoeveel kattenbakken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door Cerna »

Kijk eens of Feliway in het stopcontact wil helpen.
De ervaringen met Feliway zijn heel verschillend, maar ik heb met een kat meegemaakt dat ze beter ging eten wanneer ik Feliway in het stopcontact deed en dat ze wat gezelliger werd.
Het is een gok, maar het kan in ieder geval geen kwaad.

En inderdaad, een kat van rond de tien slaapt veel en wanneer het dan ook nog warm is dan word je nog slomer.
Mijn katten slapen op dit moment ook de hele dag en worden pas actiever wanneer het gaat schemeren.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door yana »

Ja, ze is perfect zindelijk. 3 katten, 2 kattebakken, dagelijks leeg geschept.
1 vd andere is een (stief)broertje. Die gaat soms 'op haar zitten' maar niet vaak en laatste tijd heb ik het niet meer gezien. Maar dat is al jaaaaaren. Verder spelen ze leuk samen. Met de andere poes is het soms machtsspelletje sinds de scheiding heb ik het idee.
Afgelopen herfst was het heel erg. Tot schreeuwen en krijsen aan toe. Daarna niks meer gemerkt.
Al ben ik nu niet zeker meer wie de baas is.
Spotje kán echt een pestkop zijn naar anderen. Maar daar krijgt ze zelf geen stress van neem ik aan.
Maar over het algemeen functioneren ze alle 3 als eenlingen bij elkaar. Dus niet echt kroelclose, maar geen vijanden. Ze zijn al samen vanaf heel jong.

Aan de ene kant zou ik haar liefst helemaal door de molen halen; echo's, foto's, scans, whatever..maar DA ziet daar geen directe aanleiding voor. Bovendien moet ik voor veel onderzoeken naar een andere kliniek. (al gauw 45min rijden of langer)En het is behoorlijke stresskip in de auto dus als dat niet echt nódig is...liever niet.Ik wil haar niet nog meer stressen alleen voor mijn gemoedsrust.

Aan de andere kant; aan bloedonderzoek zie je ook niet alles..
Ik heb hele slechte ervaringen opgedaan; Rosa; nierfalen 7 jr, Sevje, hartfalen 6 jr.
Bij Sevje konden ze ook niks vinden. Bloed was goed. Geen zorgen maken zeiden ze, ik zie gezonde poes. 2 wk later was ze niet meer...
Ik ben dus al gauw als de dood en echt vertrouwen heb ik niet meer.

Er zijn ook niet veel katte lig plekjes in huis. Die hád ik wél, 3 mandjes, maar daar gingen ze niet (meer) in. Ze liggen op de (venster)bank, of op bed, of op 1 mandje vd krabpaal. Dus misschien is dat bed niet raar..Ze lag vroeger al graag op bed, dat wel.

Ik ben regelmatig depri omdat mn leven niet gaat zoals ik wil na de scheiding en met mn ma etc. Ik ben ook in behandeling bij een psych en heb AD. Maar of dat Spotje zo beinvloed...de anderen hebben er, schijnbaar, geen last van.
Nu ben ik wel érg close met haar en het is wel een stresskipje. Maar haar broertje óók.

Feliway had ik ook aan gedacht inderdaad.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door castratenkoor »

Poezen kunnen ook in stilte een machtstrijd voeren. Probeer ze eens een poos goed in de gaten te houden, let eens op zgn. dwangstaren.

Ik neem aan dat ze wel alledrie gecastreerd zijn? Ook het rijgedrag van de kater kat haar emoties beïnvloeden.

Na een roesje kunnen ze ook een poosje wat slomer zijn. dat is ook nog maar kort geleden.

Je zou ook een valeriaandruppels kunnen kopen en dat op een dekentje en/of knuffelbeest sprenkelen. Sommige katten worden daar heel gelukkig van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door yana »

Yep, 2 zijn gesteriliseerd, de kater gecastreerd.
Heb Feliway besteld in elk geval.
Zal eens kijken voor valeriaan, thnx.

Edit: valeriaan blijkt hetzelfde als catnip. Zo'n spray heb ik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door castratenkoor »

Nee Catnip is echt wat anders. Mijn Bob b.v. geeft niks om Catnip en raakt in een blije trance van valeriaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door yana »

O, wat raar, ik had ff gegoogled nml.
Ben zo bang dat ze stopt met eten..dat ze dood gaat door mij ofzo.. :(
Ik word hier echt wanhopig van..
Kon ze maar praten.. :-(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door Dinky »

Het verhaal met je moeder is natuurlijk nogal recent en het zou heel goed kunnen dat ze last heeft van jou spanningen, zeker omdat bij da controle alles in orde bleek te zijn.

Misschien zelf ook aan ontspannende valeriaanthee? ;-)
Valeriaan komt van valeriaan, catnip is kattenkruid. Het komt dus van verschillende planten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door Cari »

Als je zo close bent met Spotje, denk ik dat het inderdaad vooral met je eigen energie te maken heeft.
Spotje gaat niet dood, relax ;-) . Je kan alle hulpmiddeltjes van geurtjes en feromonen proberen, maar het beste medicijn voor haar is denk ik jouw welzijn. En dat is een lastige, dat snap ik. Maar probeer je zorgen om Spotje overboord te gooien. Ze is goed onderzocht en zolang ze niet stopt met eten of anderszins duidelijk een lichamelijk probleem heeft, is er waarschijnlijk niets met haar aan de hand. Geef haar zoveel mogelijk quality time - dat is ook voor jou goed :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat alles met elkaar te maken heeft en dat je het gevoel hebt tekort te schieten, bij je moeder en bij Spotje. Misschien zoek je ook teveel de schuld bij jezelf voor het stuklopen van je huwlijk.

Lukt het je om er voor je moeder te zijn in haar strijd tegen borstkanker?

Probeer het een beetje te verdelen in "hapklare brokken" in plaats van alles te zien als één grote berg ellende.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door yana »

Klopt wel dat tekortschieten. Ik geef mezelf ook nog altijd de schuld van het overlijden van Sevje en Rosa.
Dank voor alle steun.
Ma doet het hartstikke goed. Is geopereerd en bestraald. Echt iets doen kon ik niet, alleen toekijken en uitslagen afwachten.
We zijn eigelijk sinds de scheiding en verhuizing nog closer geworden spotje en ik.
Het is misschien ook een wisselwerking; ik stress, zij stress, daardoor ik nog meer stress...
Ik ben eigelijk helemaal niet geschikt voor dieren; ik hou er té veel van. Ik heb geen kinders; die beesjes zijn mn alles..Ik had toendertijd daarom ook zelf geen dieren. Mn ex had echter 2 katten. En dat is zo gebleven. Met de scheiding was mn ex werkloos en daarom heb ik ze meegenomen.
Sindsdien sta ik er kwa zorgen en angsten dus alleen voor
Sinds het overlijden van Sevj en Rosa heb ik grote angst overgehouden.
Ik ben dan ook zó bang dat ze iets engs heeft wat niet 123 te vinden is met normaal onderzoek..Hartfalen, hersentumor ofzo..:(
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door jennli »

Vraag je psycholoog of emdr niet iets voor je is. Dat is vaak een effectieve manier om trauma's als een scheiding en t gevoel van machteloosheid bij t overlijden van de twee katten te behandelen. Geeft wellicht veel meer rust.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: help wat heeft mijn poesje??

Bericht door yana »

Het nieuwe speelgoed was gister avond binnen. Ze heeft lekker zelf gespeeld met het bal spel. Op zo'n moment lijkt ze weer even de oude. Maar vanmorgen kwam ze weer aangesjokt; ze kwam wel bij me, maar spint dan maar op half vermogen zeg maar en niet zo hard. Normaal is het een heel vrolijk poesje.

Aan de andere kant heb ik het idee dat stress/depri wel erg kort door de bocht is. Er moeten veel aandoeningen zijn die niet boven komen met een standaard bloedonderzoek. Misschien heeft ze wel pijn ofzo..
Plaats reactie