Hongerstaking?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Redcats
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:52

Hongerstaking?

Bericht door Redcats »

Beste,

Ik heb twee rode katers. Mooie katers: relatief groot, slank, lange staart en grote poten. Ze zijn beide tamelijk aanhankelijk, praten zo nu en dan, zijn broertjes en binnenkatten (ik woon op de 10e etage).

Gisterochtend viel het mij op dat het eten van de avond daarvoor niet was opgegeten zoals dat het hoorde te zijn. Ik gaf ze weer te eten en vertrok naar werk. Gisteravond lag het er nog erger bij dan gistermorgen. Vreemd, dacht ik.

Toen ik gisteravond opnieuw het eten gaf, viel het mij op dat de ene kat, Toja -- het watje van het stel, zijn eten niet at! In plaats daarvan ging hij maar wat drinken en liep daarna weg. Ik gaf hem een brokje en die nam hij in zijn mond om vervolgens weer uit te spugen... Vanmorgen zag ik dus ook weer dat de brokjes allemaal gebroken in de voederbakjes lagen.

Ik heb twee voederbakjes, en ze eten alle twee uit beide. Ze eten doorgaans niet zo veel en tamelijk rustig. Zo lopen ze nog altijd een beetje heen en weer op het moment dat ze eten hebben gekregen. Even wassen, eten, wassen, eten. Het eten is normaal gesproken altijd netjes op! Soms liggen er wat gebroken stukjes (2 of 3), maar lang niet zoveel als nu! Toja heeft dus vannacht wel geprobeerd te eten, omdat alles aan gort lag, maar niet zoals het hoort.. Zoals gebruikelijk eten ze ook niet meer op wat al door de ander (of henzelf) is uitgespuugd of afgelikt.

Ik geef ze nu al geruime tijd (3/4 jaar ofzo) Perfect Fit In-home. De reguliere kip én de zalm-variant, voor de afwisseling. Vinden ze heerlijk, en een verbetering in hun gezondheid t.o.v. de Kittekat die ze daarvoor kregen. Zacht voer krijgen ze nagenoeg niet, snoepjes zo nu en dan wel. De vorige zak was de zalm, en deze heb ik niet heel lang geleden opgemaakt... Is het verwenning en wil hij de andere smaak ofzo? Moet ik daar dan echt op in gaan of zal ik het nog even aankijken?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Hongerstaking?

Bericht door Freya13 »

Ik zou persoonlijk eerst eens bij de dierenarts langsgaan als je kat echt niet eet. Als hij probeert, maar niet verder eet, heeft hij misschien pijn aan zijn tanden ofzo? Dat kan jij zelf niet altijd zien of merken.

Verder kan het wel dat hij zijn eten even 'beu' is (zie ik bij mij katten ook soms) en dan is een ander smaakje soms welkom (als je naar een ander merk overgaat, voorzichtig - eerst mengen - anders krijg je problemen).

Maar ik zou eerst uitsluiten dat hij echt problemen heeft.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hongerstaking?

Bericht door Adriana »

ja, zeker weten.. eerst afspraak met dierenarts voor algemene check en gebit.
nu is het de laatste dagen wel warm en ze zullen minder eten, maar helemaal niet eten is niet handig.
krijgen ze naast al die brokjes toch ook regelmatig wat rauw (even door kokend water) kip- of kalkoenvlees?
en kunnen ze bij kattengras, want het kan ook zijn dat hij gierende last heeft van een haarbal, die hij niet kwijt kan...
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Hongerstaking?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Warme weer? Keelontsteking? Bij mij gebeurde t zelfde 3 week geleden, allebei dikke keelontsteking wonen ook op flat komen niet buiten allen balkon en toch keelontsteking
Zou inderdaad f labs Dierenarts gaan
Weigeren van eten kan leververvetting veroorzaken en dat wil je niet...
Succes!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hongerstaking?

Bericht door Dinky »

Eerste punt van aandacht is dat katten slecht tegen niet eten kunnen met als uiteindelijke gevolg lever vervetting. Denk dat je Toya daarom ondertussen in elk geval moet 'dwingen' wat te eten, desnoods met spuitje. Uitleg spuitkevoeren staat hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 0&start=90

Daarnaast is het verstandig om in elk geval met Toya langs de DA te gaan omdat je daarvan hebt gezien dat ze niet eet (als de ander ook niet eet geldt daarvoor hetzelfde). Dit kan zijn omdat het pijn doet in haar bekje of een keelontsteking of verstopping of nog iets anders. Hoe dan ook is het verstandig om langs de DA te gaan. De DA heeft ook wel voer waarmee je makkelijker kunt spuitjevoeren dus dat kan je dan ook gelijk meenemen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Redcats
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:52

Re: Hongerstaking?

Bericht door Redcats »

Bedankt voor jullie snelle, behulpzame en informatieve reacties!

Het is inderdaad waarschijnlijk omdat hij pijn heeft bij het kauwen. Bij de vorige controle bij de dierenarts, twee maanden geleden ofzo, werd mij al verteld dat ze een beetje last hebben van tandhalslaesie en dat ze binnen een jaar er wel aan geholpen moesten worden. Dit stond ook binnenkort op de planning maar ik stond er niet bij stil dat ze zoveel pijn konden hebben bij enkel het kauwen. Toja wíl namelijk wel eten en miauwt zoals gebruikelijk bij het krijgen van het eten.

Ik heb dan ook direct gebeld met de dierenarts en ze bevestigde mijn vermoeden. Ze gaf als tip om wat heet water te mengen met de brokjes. Dat hielp niet echt, hij likte eerder het vocht van de brokjes. De harde brokjes probeerde hij wel te eten! Ik heb nog even goed opgelet, en zie dat er wel degelijk brokjes naar binnen gaan - da's goed dus. Donderdagochtend worden ze beide geholpen en missen ze waarschijnlijk wat kiezen!

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hongerstaking?

Bericht door Adriana »

even n tip: dierenartsen zijn dol op meloxicam, ook wel metacam, novacam, meloxidyl en zo. wij zijn daar wat minder dol op want is een hondenmiddel en katten kunnen daar behoorlijke nierschade van oplopen.
ze heben de neiging om dat na de operatie te injecteren, pijnstillend en koortsremmend. maar er hoeft dan helemaal geen koorts geremd te worden en pijnstilling kan ook via onsior of tolfedine.
nierschade herstelt niet, nooit en missch vooraf even overleggen? wees er op voorbereid dat de bezwaren worden weggewimpeld maar er zijn/waren de nodige metacam-katzels bewoners van het niertopic pluis.
en de klant, jij dus betaalt dus mag je ook je voorkeur uitspreken voor géén metacam..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Redcats
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:52

Re: Hongerstaking?

Bericht door Redcats »

Bedankt voor je tip Adriana. Alhoewel ik van mening ben dat mijn praktijk ervaren en betrokken is, kan het geen kwaad om dit even aan te stippen als ik daar ben. Om met meer naar huis te gaan dan dat ik ben vertrokken is nu niet mijn wens! ;)
Reni
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:49

Re: Hongerstaking?

Bericht door Reni »

Een kat mag niet snel afvallen (vergiftiging) dus; METEEN naar de dierenarts
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hongerstaking?

Bericht door castratenkoor »

Reni - lees je bij alle topics alleen de eerste posts of zo? Is allang naar de dierenarts geweest en kat is inmiddels aan gebit geholpen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie