Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Skirt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2013 10:35

Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Skirt »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 katten van allebei net geen jaar. Afgelopen woe kwam ik thuis, haar overal en stront overal en1 hele bange kat en 1 hele domineerende kat(bob). Ze hadden toch wel heel heftig gevochten. De domineerende kat was nog niet geholpen en de bange wel, nou is bob gisterochtend geholpen en heeft ie vannacht bij mijn ouders doorgebracht.

Toen ik net weer met bob thuis kwam heb ik hem even in het mandje gelaten, maar zodra marley bob zag begon ie te blazen en te grommen. Bob die wil der weer naar toe sluipen om hem aan te vallen.
Bob zit nu in de slaapkamer, en marley in de woonkamer. Bob is heel hard aan het mauwen en ik wil graag wat advies.

Ik wil geen van 2 kwijt, en hoop ook dat jullie tips pf advies of wijze raad hebben Zodat dat ook niet hoeft.

Groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
waren ze als kitten wel dol op elkaar?
door de hormonen en het niet gelijktijdig castreren krijg je vaak verschillen in gedrag/dominantie.
en nu je met bob na castratie terugkomt, ruikt ie anders. ook al omdat hij daarna bij je ouders heeft gelogeerd.
ze herkennen elkaar voor een groot deel ook aan geur en als daar iets afwijkt dan kun je agressief gedrag krijgen.

om en om borstelen om geurtjes uit te wisselen of met een lapje over de geurklieren op het hoofd wrijven en dat bij beide een paar keer herhalen.
wattenschijfje met wat valeriaandruppels door de lucht wapperen om de sfeer wat te ontspannen, kan ook met feliway verstuiver of verdamper maar het probleem is waarsch tijdelijk en feliway is nogal prijzig.
t heeft wat tijd nodig en ook geduld van jou om ze weer goed aan elkaar te laten wennen!
Laatst gewijzigd door Adriana op 21 feb 2014 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Skirt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2013 10:35

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Skirt »

Ja ze waren dol op elkaar als kitten.

Is het handig om ze dan voorlopig apart te houden?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Adriana »

dat is een beetje moeilijk te overzien vanaf afstand..
ze wennen het snelst weer aan elkaar als ze in elkaars buurt zijn maar ik weet niet of dat al zonder al te veel agressie mogelijk is.
afleiden met een speeltje of paar lekkere brokjes wil ook nog wel eens helpen.
je zult zelf er even intensief mee bezig moeten zijn, ook met handen kun je om en om aaien en knuffelen en laat ze maar lekker aan je handen ruiken.
komt wel weer goed maar heeft wat tijd nodig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Skirt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2013 10:35

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Skirt »

Nee, ze zijn echt nog aan het grommen en aan het blazen. De een is echt nog heel bang voor de ander.
Ik ben gewoon bang dat ik er straks een weg moet doen als het niet gaat. Hoelang duurt het meestal voordat ze weer aan elkaar gewend zijn. De woonkamer en slaapkammer zitten bij mij aangrensend. Ik kan der 1 wel in de slaapkamer en 1 in de woonkamer doen. Zodat ze elkaar kunnen ruiken.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Kattebeest »

Dacht dat het ongeveer 6 weken duurt voordat de hormonen uit een katerlijfje verdwenen zijn. Dan heb je een beetje een indicatie van hoe lang het kan duren.
Geduldig zijn en blijven is de beste remedie. En blijf in je mannetjes geloven...

Behalve hormonen zit je nu ook nog met de dierenartsgeur waardoor ze misschien nog heftiger op elkaar reageren. Daar heb je al veel tips voor gekregen :grin: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door pinguin »

Kan je niet tijdelijk iets van een hoor deur plaatsen? Kan de een in je slaapkamer blijven en kan je afwisselen.
Pas op dat die bange niet nog banger word.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Skirt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2013 10:35

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Skirt »

Dat is het vooral ik wil niet dat Marley nog banger wordt. Ik heb bob nu in de slaapkamer en Marley in de woonkamer. Dit is aangrenzend. En hopelijk gaat marley zo een beetje aan bob wennen en leert bob marley met rust te laten.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door BillyJean »

Agossie..Bob Marley....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Skirt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2013 10:35

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Skirt »

Ja bob Marley. Ik had Marley al, en toen was bob eem
Gegeven. Ben al de hele ochtend verdrietig. Het zal tijd nodig hebben, maar ik ben denk ik ook bang voor wat als er geen verbetering is. Ik heb feliway gekocht, hopelijk gaat het wat beter vanmiddag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door castratenkoor »

Zolang de hormonen meespelen zullen de problemen blijven. En dat kan nog 6 weken duren. Achteraf gezien jammer dat je ze niet beide met 6 maanden hebt laten castreren.
Of dit nu ooit nog goed komt is niet te garanderen. Zal veel tijd en geduld kosten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Cari »

Skirt schreef:Dat is het vooral ik wil niet dat Marley nog banger wordt. Ik heb bob nu in de slaapkamer en Marley in de woonkamer. Dit is aangrenzend. En hopelijk gaat marley zo een beetje aan bob wennen en leert bob marley met rust te laten.
Maar hier zit waarschijnlijk een gesloten deur tussen? Dat is voor even wel oké, maar ze moeten wel weer contact gaan krijgen en wel op een veilige manier. Een hordeur is inderdaad het beste plan, maar neem dan geen gewoon horregaas, want dat trekt een agressieve kat zo aan flarden. Steviger gaas dus. Ik zou ze voorlopig even apart houden en beiden tot rust laten komen. Vervolgens langzaam weer een positief contact opbouwen. Heb geduld, zolang die hormonen nog spelen, zal er waarschijnlijk weinig verbetering zijn. Het belangrijkste is nu dat er geen nieuwe vechtpartijen uitbreken, want daarmee wordt herstel elke keer moeilijker.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Sifra »

Misschien Bob een aantal weken uit logeren sturen en daarna weer stapje voor stapje bij elkaar introduceren, eventueel op neutraal gebied, bijv. een dierenpension.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door louisXIV_catlover »

Onze kat heeft een 2-tal maand heel veel gevochten ( maar is vooral aangevallen geweest) door andere katten in de buurt. Hij was net als jouw kat heel erg bang en stond vaak te trillen op zijn pootjes. Ik weet niet of deze situatie gelijkaardig is, maar eens de kat met de anderen 'overeengekomen is' over wie de baas is of wie niet, stopt het vanzelf. Je kan ze natuurlijk wel niet constant laten vechten, maar misschien dat, als je ze in het oog houdt, ze het onderling kunnen uitvechten en ieder dan zijn plaats krijgt?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, vechtende katten wat moet ik doen.

Bericht door Ms Maaike »

Dit topic is van eind februari. ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie