Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Poespoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2013 19:46

Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door Poespoes »

hallo allemaal,
Wij hebben een 1,3 jaar oud kater, die natuurlijk ook gewoon naar buiten mag. en dat doet hij dan ook regelmatig. Niks mis mee, lijkt mij. Nu bereiken ons berichten dat ons katertje bij twee verschillende buren gewoon even naar binnen wipt. Bij de ene buur hebben ze een hond, maar blijkbaar deert hem dat niet en gaat gewoon naar binnen. Daar wordt hij natuurlijk ook gewoon weer naar buiten gezet. En terecht :-) Maar nu komt de buurman naast ons, zij hebben ook een kat, regelmatig met leuke filmpjes en foto's over onze kat. Gaat rustig spelen met hun kat. Slaapt in hun kamer op een stoel of bank. Komt blijkbaar ook regelmatig door het kattenluik, 's nachts binnen. Allemaal nog niet zo heel erg, omdat we gelukkig fijne buren hebben die hier ook wel de humor van inzien, maarrrr .... Vannavond kwamen er een paar foto's, waaruit bleek dat katerlief niet zo lief is zoals hij eruit ziet. Er was een kleine ravage aangericht, door alleen onze kater. Nu is mijn vraag, wat kan ik doen zodat katertje niet bij de buren naar binnen gaat of beter nog....dat hij daar geen ravages aanricht. WIJ hebben een poes!! En die mag een ander niet tot overlast zijn!!! Met een emmer water gooien of plantensproeier lijkt me geen optie, want hij zit gewoon onder de kraan. Om te drinken, maar daarbij speelt hij ook met de waterstraal en een nat pak deert hem hierbij niet. Misschien weet iemand van jullie hoe dit aan te pakken.

Met vriendelijke groeten en hele fijne kerstdagen toegewenst en een gelukkig nieuwjaar.

Jan Paul
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door Dinky »

Misschien dat dit een leuke documantaire voor je is om op te zoeken over het gedrag van katten: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 29&t=28501

Verder zou je ervoor kunnen kiezen om de tuin af te schermen zodat de kat wel naar buiten kan maar niet jou tuin verlaat ;) Op die manier voorkom je dat anderen overlast ondervinden van jou kat maar kan hij toch naar buiten ;)

ps. is de kater wel gecastreerd?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Poespoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2013 19:46

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door Poespoes »

Ja Dinky, we hebben een jeweetwel-kater ;-)
Nu kan ik natuurlijk mijn schutting voorzien van 30 cm kippengaas onder een haakse hoek naar binnen toe, maar misschien dat andere katten wel in mijn tuin kunnen komen en vervolgens er niet meer uit. Lijkt me ook geen prettige gedachte. Dan kon er wel eens bloed gaan vloeien, vermoed ik zo. Want wij krijgen ook regelmatig bezoek van andere katten in onze tuin. Ze worden getolereerd door katerlief, en zelfs niet weggejaagd. Rare katzels die Selkirk-Rex!!! Hij houd ze in de smiezen, gaat er achter aan, maar vechten of ander agressief territoriaal gedrag zie ik niet bij hem. Gelukkig komen deze beestjes niet bij ons binnen via het kattenluik. Daarnaast vind ik zo'n aanpassing aan mijn schutting niet zo prettig, omdat ik dan het idee krijg van een gevangenis waarin ik mij bevind i.p.v. een tuin. Maar wie weet, zal ik er niet aan ontkomen. Als katerlief zo door blijft gaan, moet het maar zo'n keus worden. Misschien is binnenhouden ook een optie, maar dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Een kat moet zich m.i. Vrij kunnen bewegen en zeker buiten kunnen vertoeven. Ik zou het ook verschrikkelijk vinden als hij moet toekijken van binnenuit, naar de katten die wel buiten vrij mogen rondlopen en over "zijn" terrein lopen. We piekeren nog maar even verder hoe dit op te lossen. De buurman een elektronisch kattenluik geven bijvoorbeeld :-)
Poespoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2013 19:46

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door Poespoes »

Die documentaire heb ik gezien. Was gaaf. Heb zelfs nog gelachen om die poes die elke nacht bij een andere poes zijn bak leeg at. Blijkt die van ons hetzelfde te doen. Nou zeg!!!! Dat is gemakkelijk op te lossen door de buurman een pak voer te geven en wij hetzelfde voer aan onze kater te geven. Geen reden geven om ergens anders lekkerder voer te gaan halen. Ik ben eigenlijk een hondenmand, maar vind onze kat ook wel leuk. Reageerde anders dan een hond, en dat is nou niet mijn terrein. Bij honden los ik zulk een probleem wel op. Kattenkoppen zijn net iets anders. Heb ik geen of bijna geen ervaring in.
Bedankt voor je reactie.

M.vr.gr.
Jan Paul
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door Adriana »

gelukkig ben je van mening dat je katzels geen overlast mogen geven aan andere buurtbewoners.. en je hebt aardige buren..
er zijn kattenluiken die op chip reageren en die zou je je buurman inderdaad cadeau kunnen doen. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... rte/145880
maar dan moeten alle doorgangers gechipt zijn en ongechipt, dus missch ook die van de buren, kunnen daar dan niet binnen komen.

je loopt hiermee wel het risico dat het probleem zich verplaatst naar een plek waar je minder 'controle' over hebt. en er zijn zat onaardige buren die geen overlast van andere katten willen en daar soms ook minder aardige maatregelen voor nemen..

uit je bericht meen ik te kunnen opmaken dat hij graag met een andere kat speelt en als hij thuis alleen is, dan verveelt hij zich waarsch te pletter.
het beste middel daarvoor is een maatje waarmee het goed matcht voor thuis erbij zoeken.. ik geef toe dat het een paardenmiddel is, maar het werkt is onze ervaring heel goed. want je loopt in deze situatie ook het gevaar dat hij zijn vertier steeds verder weg gaat zoeken met alle risico's van dien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door jennli »

Welkom Jan Paul,

Jouw verhaal lijkt sterk op het verhaal dat wij meegemaakt hebben met onze Jagger. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een tuinafzetting. Uit ervaring kan ik je vertellen dat er nog geen vreemde kat overheen gekomen is. In mijn album vind je er foto's van. Wij vinden net als jij dat anderen geen overlast van onze katten hoeven te hebben.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
SimoneG
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020 16:51
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door SimoneG »

Mijn kat is een schatje thuis, maar zodra hij de tuin verlaat wordt het een monster. Dacht dat het beter ging maar gisteren weer een buuf aan de deur met klachten over mijn Ragdoll. Iedereen in de buurt kent inmiddels terror Pip. Buufs kat is gesloopt en heb eerder dergelijke klachten gehad. Wat kan ik doen? Lavendelolie - Feliway reeds geprobeerd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door Rik »

SimoneG schreef: 07 sep 2020 17:33 Mijn kat is een schatje thuis, maar zodra hij de tuin verlaat wordt het een monster. Dacht dat het beter ging maar gisteren weer een buuf aan de deur met klachten over mijn Ragdoll. Iedereen in de buurt kent inmiddels terror Pip. Buufs kat is gesloopt en heb eerder dergelijke klachten gehad. Wat kan ik doen? Lavendelolie - Feliway reeds geprobeerd.
Wat te doen...? Zorgen dat hij je tuin niet uit kan (dus je tuin catproof maken). Als dat niet lukt kun je nog aan een kennel denken. En als dat niet mogelijk is... binnenhouden.

Je kat is dus een last voor de buurt. Aan jou om de kat veilig te houden. Want reken er maar op dat ie niet meer veilig is (denk aan vergiftigen, prooi voor honden die erop losgelaten worden, beschoten worden met luchtbuksen etc. etc.).

Wanneer je hem binnen gaat houden moet je het wel heel aantrekkelijk maken. Dat betekend voldoende kattenbakken in huis, een goede krabpaal waar hij echt in kan sjeesen, voldoende ligplaatjes laag en hoog en verschillende routes door het huis waar hij lekker door kan rousjen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door kittentjes »

Ik zou zeker kiezen voor het idee van Rik. Het is nota bene een Ragdoll. Een raskat is ook niet geheel beschermd tegen mensen die deze graag gratis van de straat plukken. Ik zou dit dus ten alle tijden willen voorkomen!
SimoneG
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020 16:51
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn kat zet het huis van de buren op zijn kop

Bericht door SimoneG »

Super bedankt voor jullie reacties! Mijn huis is een echt kattenparadijs. Pip kan op 3 verdiepingen zijn ei kwijt. Heb overal dagelijks vers water staan en heb meerde krabpalen. Ga de tuin 'hufter'proof maken.
Plaats reactie